Jep, lijkt me ook. Ik ben één van die onverdraagzamen op dat vlak. Allez, voor mij mag iedereen geloven wat hij wil, zolang het niet is opgedrongen door iemand anders. Daarnaast wil ik ook niet dat de kerk subsidies krijgt omdat ik 'uit traditie' mijn kind laat dopen.*
Het idee dat een instituut wat ons toch opgedrongen wordt en honderden jaren lang angst heeft ingeboezemd en daardoor geld heeft gekregen van arme zielen die schrik hadden voor de hel etc. nu nog geld kan krijgen van subsidies door de zovelen gedoopten, vind ik fout. Ik wil daar niet voor betalen. Dat de kerk dan ook om de zoveel tijd in opspraak komt met ongure zaken, maakt het nog erger. Let wel op: ik ben -voor zover dat kan- bijvoorbeeld wel fan van de huidige paus. Da's voor kerknormen een heel progressieve leider.
Mijn vriendin staat in een katholieke school en wordt zogezegd verwacht over Jezus te vertellen aan 4-jarigen alsof die zaken echt gebeurd zijn. Dat vind ik echt hallucinant en ik wil niet dat mijn kinderen dat van op school meekrijgen. Het is niet zo dat ik vrees dat ze met onze opvoeding gelovig zullen worden, ik vind het idee niet meer van deze tijd.
Ik ben van het principe dat kinderen als ze oud genoeg (i.e. bv. wanneer ze niet meer in Sinterklaas of spoken geloven) zijn kennis mogen maken met een hoop religies. Als ze dan toch geloven in één van die zaken, so be it. Dan is dat niet opgedrongen door de maatschappij en hun eigen keuze. Het zou me dan ook verbazen moesten ze voor het Christendom en niet voor iets spiritueel Oosters zouden gaan.
Ik heb dus nee gestemd.
------------
*Ik heb hier misschien verkeerderlijk iets geïnsinueerd. Ook al is het voorlopig nog niet zo dat een gedoopte per se meer inkomsten voor de kerk betekent (
bron) of omgekeerd dat een ongedoopte voor minder inkomsten zorgt, heb ik de hoop dat een sterke terugval in aantal gedoopten hier op termijn iets aan zal veranderen. Da's de voornaamste factor om het aantal katholieken te meten.