Laat jij jouw kind(eren) dopen?

Laat jij jouw kinderen dopen?

• ja

Stemmen: 30 27,0%
  • nee

Stemmen: 81 73,0%

• Totaal aantal stemmers
    111
Hmmm...

De populatie op BG is niet dezelfde als de kindjes in hun klas of school.
Die van ons gaan bijv naar een katholiek wijkschooltje, de verhouding zal daar compleet anders zijn.
Overtuigde niet-katholieken of migranten met een andere godsdienst gaan volgens mij hun kinderen bij voorkeur sturen naar een niet-katholieke school.
Goh, onze dochter zal ook naar een katholieke school gaan, simpelweg omdat de school hier dichtbij een katholieke is...
Ik denk dat diezelfde enquête bij de meeste 30'ers wel hetzelfde resultaat geeft hoor. Dopen is echt niet meer zo populair.

Ja, ik vind het wel een leuke traditie en in onze omgeving worden het merendeel van de kinderen gedoopt.

Niet gedoopt, maar moesten we in Belgie gewoond hebben waren ze 9/10 wel gedoopt. Al was het maar al omdat mijn grootouders dat zouden appreciëren en voor het kind zelf maakt dat uiteindelijk niks uit.

Die van ons zijn niet gedoopt. We hebben niets meer van voeling met de Katholieke kerk. Verhuisd en nog geen stap in de kerk van onze parochie gezet, laat staan dat we de priester al eens gezien hebben. Bovendien is mijn mening over religie de laatste tijd nogal geëvolueerd dat ik aan religie meer negatief zie dan positieve zaken.
Ik vind het bovendien ook een persoonlijke keuze die je moeilijk voor een ander kan maken, terwijl we al voortdurend keuzes en beslissingen in hun plaats maken. Dit is iets dat ze later voor zichzelf maar moeten bepalen en zullen ze mijn steun wel krijgen. In onze tijd werd die keuze al voor ons zelf gemaakt.
Over de goede waarden en normen die ik hier voor weerkomen: vind ik persoonlijk dat die meer in de opvoeding zitten dan in een religie.

Nee, en ik begrijp niet dat mensen dat doen. Mijn kind ongevraagd eeuwig lid maken van een religieuze sekte zag ik niet zitten.
In de klas van m'n kind is blijkbaar ongeveer de helft niet gedoopt.

Goh, onze dochter zal ook naar een katholieke school gaan, simpelweg omdat de school hier dichtbij een katholieke is...
Awel ja, bij voorkeur liever niet tenzij het praktisch veel beter uitkomt dus. :tongue:

Mijn kind ongevraagd eeuwig lid maken van een religieuze sekte zag ik niet zitten.
Je kan u laten ontdopen, dus dat eeuwige klopt niet.

Ivm waarden en normen: valt me op dat de niet-dopers veel minder verdraagzaam en tolerant zijn naar anderen toe. Just saying. :tongue:

Je kan u laten ontdopen, dus dat eeuwige klopt niet.

Der was onlangs toch een of andere vertegenwoordiger (of hoe noemt ge zo iemand op de radio die zei dat ontdopen niet bestond) Eens lid van de religieuze sekte altijd lid.

Mijn dochter is gedoopt en de zoon niet. In die 2 jaar ertussen zijn de pastoors e.d. in opspraak gekomen met die pedo toestanden.
Dus dat hoefde voor ons niet meer.

Ivm waarden en normen: valt me op dat de niet-dopers veel minder verdraagzaam en tolerant zijn naar anderen toe. Just saying. :tongue:
Jep, lijkt me ook. Ik ben één van die onverdraagzamen op dat vlak. Allez, voor mij mag iedereen geloven wat hij wil, zolang het niet is opgedrongen door iemand anders. Daarnaast wil ik ook niet dat de kerk subsidies krijgt omdat ik 'uit traditie' mijn kind laat dopen.*

Het idee dat een instituut wat ons toch opgedrongen wordt en honderden jaren lang angst heeft ingeboezemd en daardoor geld heeft gekregen van arme zielen die schrik hadden voor de hel etc. nu nog geld kan krijgen van subsidies door de zovelen gedoopten, vind ik fout. Ik wil daar niet voor betalen. Dat de kerk dan ook om de zoveel tijd in opspraak komt met ongure zaken, maakt het nog erger. Let wel op: ik ben -voor zover dat kan- bijvoorbeeld wel fan van de huidige paus. Da's voor kerknormen een heel progressieve leider.

Mijn vriendin staat in een katholieke school en wordt zogezegd verwacht over Jezus te vertellen aan 4-jarigen alsof die zaken echt gebeurd zijn. Dat vind ik echt hallucinant en ik wil niet dat mijn kinderen dat van op school meekrijgen. Het is niet zo dat ik vrees dat ze met onze opvoeding gelovig zullen worden, ik vind het idee niet meer van deze tijd.

Ik ben van het principe dat kinderen als ze oud genoeg (i.e. bv. wanneer ze niet meer in Sinterklaas of spoken geloven) zijn kennis mogen maken met een hoop religies. Als ze dan toch geloven in één van die zaken, so be it. Dan is dat niet opgedrongen door de maatschappij en hun eigen keuze. Het zou me dan ook verbazen moesten ze voor het Christendom en niet voor iets spiritueel Oosters zouden gaan.

Ik heb dus nee gestemd.

------------

*Ik heb hier misschien verkeerderlijk iets geïnsinueerd. Ook al is het voorlopig nog niet zo dat een gedoopte per se meer inkomsten voor de kerk betekent (bron) of omgekeerd dat een ongedoopte voor minder inkomsten zorgt, heb ik de hoop dat een sterke terugval in aantal gedoopten hier op termijn iets aan zal veranderen. Da's de voornaamste factor om het aantal katholieken te meten.

Wij twijfelen nog. Op zich heb ik weinig problemen met het christendom. Maar ik heb wel iets tegen de kerk.
Als we het doen is het puur omwille van traditie.

En of dat ze nu eeuwig lid zouden worden of niet, boeit toch helemaal niet als je er niet in gelooft?
Ontdopen vind ik ook zo'n onzin, want dan geef je toe dat je er in gelooft.
Ik ben totaal niet gelovig, maar wel al m'n christelijke feestjes gedaan, want dan kreeg je kado's natuurlijk :p

We hebben de discussie hier ook gevoerd bij de zwangerschap van onze dochter. Ik was er geen voorstander van, mevrouw Mamba wou het wel want dat was toch wel de traditie zekers. Toen ik haar het deksel op de neus gaf en kwam met het argument dat wij eigenlijk helemaal niet met godsdienst bezig zijn, laat staan in de laatste jaren al naar een kerk geweest zijn anders dan een specialleke zoals de Dom in Berlijn ofzo moest ze me daar wel gelijk in geven.

Onze dochter is dus niet gedoopt en ze kan daar later gerust nog bewust voor kiezen als ze op een leeftijd komt dat deze keuze doordacht is.

Dit is mijn strijd niet, ik vind het allemaal ok. Jullie vrij in jullie standpunt, ik in het mijne. ;)

Maar wil wel nog mijn ei kwijt omdat ik de argumenten contra niet genuanceerd genoeg vind.

Focus ligt enkel op de excessen bij de kerk en die zijn inderdaad heel triest. Maar een organistatie van zulke omvang en zulke macht eeuwenlang, daar zijn excessen onvermijdelijk. Geef ongecontroleerde macht aan mensen en het ligt helaas in de menselijke natuur om deze te misbruiken. Zo is er recent misbruik aan het licht gekomen bij sportfederaties, bij de scouts in Amerika, ...
De goede dingen die het katholicisme bracht, komen dan weer totaal niet aan bod. De ontelbare scholen en zorginstellingen die werden opgericht bijvoorbeeld.

Ook wordt het katholicisme wel fel bekampt, maar ik zie diezelfde mensen vaak veel minder ijver aan de dag leggen om extremere godsdiensten te bestrijden. In de koran gaat het onder andere letterlijk over het volgende: sex met een 6-jarige door de profeet, meermaals wordt er opgeroepen om ongelovigen hun hoofd af te houwen en het is ook toegestaan om op uw vrouw te kloppen.
(Maar dat ligt dan weer gevoeliger om daar commentaar op te hebben en wordt veelal toegedekt met: 'dat is hun cultuur'...)

In verband met overheidsgeld aan het katholicisme: voor mij hoeft dat ook niet en ik wil gerust extra betalen om mijn kind te kunnen laten dopen of communie te laten doen. Maar er wordt ook hier voorbij gegaan dat dit historische gronden heeft. Tijdens de Franse Revolutie was de staat zo goed als bankroet en bezittingen van geestelijken werden geconfisqueerd + verkocht om zo de kas te spijzen. De kerk stemde hier half mee toe, want ze kregen de belofte dat ze in de toekomst een dotatie van de staat zouden ontvangen als compensatie hiervoor.

Jep, lijkt me ook. Ik ben één van die onverdraagzamen op dat vlak. Allez, voor mij mag iedereen geloven wat hij wil, zolang het niet is opgedrongen door iemand anders. Daarnaast wil ik ook niet dat de kerk subsidies krijgt omdat ik 'uit traditie' mijn kind laat dopen.*

Het idee dat een instituut wat ons toch opgedrongen wordt en honderden jaren lang angst heeft ingeboezemd en daardoor geld heeft gekregen van arme zielen die schrik hadden voor de hel etc. nu nog geld kan krijgen van subsidies door de zovelen gedoopten, vind ik fout. Ik wil daar niet voor betalen. Dat de kerk dan ook om de zoveel tijd in opspraak komt met ongure zaken, maakt het nog erger. Let wel op: ik ben -voor zover dat kan- bijvoorbeeld wel fan van de huidige paus. Da's voor kerknormen een heel progressieve leider.

Mijn vriendin staat in een katholieke school en wordt zogezegd verwacht over Jezus te vertellen aan 4-jarigen alsof die zaken echt gebeurd zijn. Dat vind ik echt hallucinant en ik wil niet dat mijn kinderen dat van op school meekrijgen. Het is niet zo dat ik vrees dat ze met onze opvoeding gelovig zullen worden, ik vind het idee niet meer van deze tijd.

Ik ben van het principe dat kinderen als ze oud genoeg (i.e. bv. wanneer ze niet meer in Sinterklaas of spoken geloven) zijn kennis mogen maken met een hoop religies. Als ze dan toch geloven in één van die zaken, so be it. Dan is dat niet opgedrongen door de maatschappij en hun eigen keuze. Het zou me dan ook verbazen moesten ze voor het Christendom en niet voor iets spiritueel Oosters zouden gaan.

Ik heb dus nee gestemd.

------------

*Ik heb hier misschien verkeerderlijk iets geïnsinueerd. Ook al is het voorlopig nog niet zo dat een gedoopte per se meer inkomsten voor de kerk betekent (bron) of omgekeerd dat een ongedoopte voor minder inkomsten zorgt, heb ik de hoop dat een sterke terugval in aantal gedoopten hier op termijn iets aan zal veranderen. Da's de voornaamste factor om het aantal katholieken te meten.
Je vindt het hallucinant dat je vrouw die verhalen moet leren aan de 4 jarigen, maar hoe sta je dan tov sinterklaas? Dat is toch net hetzelfde?

Je vindt het hallucinant dat je vrouw die verhalen moet leren aan de 4 jarigen, maar hoe sta je dan tov sinterklaas? Dat is toch net hetzelfde?
Dat vind ik niet hetzelfde. Vanaf een bepaalde leeftijd wordt wel openlijk gezegd dat Sinterklaas niet echt is. Van de Bijbelse verhalen is dat bij ons nooit gezegd. Wij lazen tot het zesde middelbaar nog regelmatig een bijbels verhaal. Op de Italiëreis bezochten we twee kloosters en werden we ergens in een kamer gezet waar iemand lang geleden iets mytisch had ervaren. Daar moesten we dan zitten om 'tot onszelf te komen' nadat er een katholieke tekst was voorgelezen.

In het zesde leerjaar werd voor het vormsel gevraagd of je geloofde in God en Jezus, en ik herinner me nog flarden van hoe de leerkracht godsdienst ons probeerde te overtuigen van het bestaan van God. 🥴 Die wekelijkse catechese dat jaar had ook iets sektarisch. Dat bestond uit wekelijks met 7 kinderen rond een tafel bij twee gelovigen thuis over Jezus gaan praten.

Beeld je nu eens in dat we zoiets zouden doen maar dan over Sinterklaas ipv Jezus.

Laatst bewerkt:
Vroeger had ik altijd gedacht dat ik nooit mijn kinderen zou laten dopen of voor de kerk zou trouwen maar omwille van wat Avondland zo treffend cultuurkatholicisme noemt ben ik op dat vlak wel van gedacht veranderd. Het is een gebruik waarmee we al meer dan duizend jaar onze kinderen in de maatschappij verwelkomen en dat vind ik wel iets hebben. Maar ik ben er me wel van bewust dat dit niet echt consequent is en niet de correcte reden is om aan die rituelen deel te nemen.

In tegenstelling tot de bijbel zijn er veel aanwijzingen dat Sinterklaas (als figuur) gebaseerd is op een bestaand persoon.

Wikipedia:
“Sinterklaas is gebaseerd op de bisschop Nicolaas van Myra, een Griekse heilige die in de derde eeuw na Christus in Lycië in Klein-Azië leefde.”

Dat vind ik niet hetzelfde. Vanaf een bepaalde leeftijd wordt wel openlijk gezegd dat Sinterklaas niet echt is. Van de Bijbelse verhalen is dat bij ons nooit gezegd. Wij lazen tot het zesde middelbaar nog regelmatig een bijbels verhaal. Op de Italiëreis bezochten we twee kloosters en werden we ergens in een kamer gezet waar iemand lang gelede iets mytisch had ervaren. Daar moesten we dan zitten om 'tot onszelf te komen' nadat er een katholieke tekst was voorgelezen.

In het zesde leerjaar werd voor het vormsel gevraagd of je geloofde in God en Jezus, en ik herinner me nog flarden van hoe de leerkracht godsdienst ons probeerde te overtuigen van het bestaan van God. 🥴 Die wekelijkse catechese dat jaar had ook iets sektarisch. Dat bestond uit wekelijks met 7 kinderen rond een tafel bij twee gelovigen thuis over Jezus gaan praten.

Beeld je nu eens in dat we zoiets zouden doen maar dan over Sinterklaas ipv Jezus.
Dat ze je proberen overtuigen dat het echt gebeurd is dat is er wel over. Bij ons werden we wel aangeleerd dat die verhalen in de Bijbel een figuurlijke betekenis hebben.

Ja OK, maar wel niet in de vorm zoals wij hem voorstellen he.. Door de schoorsteen met een zak vol cadeautjes.
Nee, maar mij is als kind aangeleerd dat Sinterklaas inderdaad niet meer leeft, maar bestaan heeft en dat we hem nu nog vieren op deze manier.
Anders voel je u als kind zo belogen door uw ouders als je ontdekt dat Sinterklaas “niet bestaat”.

Dit is mijn strijd niet, ik vind het allemaal ok. Jullie vrij in jullie standpunt, ik in het mijne. ;)

Maar wil wel nog mijn ei kwijt omdat ik de argumenten contra niet genuanceerd genoeg vind.

Focus ligt enkel op de excessen bij de kerk en die zijn inderdaad heel triest. Maar een organistatie van zulke omvang en zulke macht eeuwenlang, daar zijn excessen onvermijdelijk. Geef ongecontroleerde macht aan mensen en het ligt helaas in de menselijke natuur om deze te misbruiken. Zo is er recent misbruik aan het licht gekomen bij sportfederaties, bij de scouts in Amerika, ...
De goede dingen die het katholicisme bracht, komen dan weer totaal niet aan bod. De ontelbare scholen en zorginstellingen die werden opgericht bijvoorbeeld.

Ook wordt het katholicisme wel fel bekampt, maar ik zie diezelfde mensen vaak veel minder ijver aan de dag leggen om extremere godsdiensten te bestrijden. In de koran gaat het onder andere letterlijk over het volgende: sex met een 6-jarige door de profeet, meermaals wordt er opgeroepen om ongelovigen hun hoofd af te houwen en het is ook toegestaan om op uw vrouw te kloppen.
(Maar dat ligt dan weer gevoeliger om daar commentaar op te hebben en wordt veelal toegedekt met: 'dat is hun cultuur'...)

In verband met overheidsgeld aan het katholicisme: voor mij hoeft dat ook niet en ik wil gerust extra betalen om mijn kind te kunnen laten dopen of communie te laten doen. Maar er wordt ook hier voorbij gegaan dat dit historische gronden heeft. Tijdens de Franse Revolutie was de staat zo goed als bankroet en bezittingen van geestelijken werden geconfisqueerd + verkocht om zo de kas te spijzen. De kerk stemde hier half mee toe, want ze kregen de belofte dat ze in de toekomst een dotatie van de staat zouden ontvangen als compensatie hiervoor.
Want in de bijbel staan zo'n dingen niet natuurlijk:
"Daarna nam Jael, de huisvrouw van Heber, een nagel der tent, en greep een hamer in haar hand, en ging stilletjes tot hem in, en dreef den nagel in den slaap zijns hoofds, dat hij in de aarde vast werd; hij nu was met een diepen slaap bevangen en vermoeid, en stierf."
"En Gij gaaft mij den nek mijner vijanden, en mijn haters, die vernielde ik. "
"Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal."

En die overheidsgelden, dat zal wel kloppen, maar dat is ondertussen 220 jaar geleden...

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan