Landbouwprotesten

Wauw! Je hebt hem gevonden, de eenhoorn in de landbouwsector.

Weg met de gemiddelde winstcijfers in de landbouw. Weg met de gemiddelde inkomstencijfers in de landbouw. Weg met de gigantische leegloopcijfers in de landbouw. Weg met de zelfmoordcijfers in de landbouw. Dat is allemaal veel te objectief.
Neen, het is de nonkel van "anders." op het BG-forum, waar we ons moeten op baseren voor het landbouwbeleid in Vlaanderen. Dat weet toch iedereen?

Als bijverdienste kan uw nonkel misschien consultancy-opdrachten doen aan andere boeren? Toon hen eens waar de heilige graal zich bevindt. Iedereen bijt er zich op stuk, maar de nonkel van anders heeft het gevonden.
mac-bc, het zou je sieren om wat minder hoog van de toren te blazen als je zelf geen argumenten brengt.

Het begrip "leegloopcijfer" zal je wat moeten uitleggen (ik vermoed dat je bedoelt dat er weinig opvolgers zijn, maar daar zijn verschillende redenen voor) en de zelfmoordcijfers zijn op het platteland ook bij niet-boeren een stuk hoger dan anders.

Er zijn zeker boeren die het slecht doen. Zij die koppig op de oude manier blijven werken of geen (gezonde) risico's durven nemen, zitten vaak in de armoede, zij die ongeluk hebebn zijn dat ook (net zoals in andere sectoren). Echter, ik ga nooit vergeten wat mijn pa, ex-bankdirecteur van 2 banken in Lendelede, een typische boerengemeente, altijd zei: zijn beste klanten waren de boeren. De fiscale inkomens in Lendelede zijn niet speciaal hoor. De vermogens echter wel en dat was vaak aan de boeren te danken. Het is niet voor niets dat in de tijd van mijn pa er 33 bankkantoren waren voor slechts een goeie 5000 inwoners, ik herinner me nog goed dat hij dat zei.

Ook in Ieper zijn grote (zelfmoord)drama's gebeurd bij de boeren in de jaren 2000. De drama's hebben zijn oorsprong in een technologisch bedrijf, waar zwaar in geïnvesteerd werd met zwart geld: Lernout & Hauspie. Dat zwart geld tierde welig, want het is niet zo dat Ieper nu arm is, integendeel.

Heeft iedereen veel geld in de landbouw? zeker niet. Maar is er veel geld in de landbouw? Zeker. Deels door zuinig leven, maar deels ook door goed verdienen, want de mercedessen en co komen er niet door zuinig te leven.

Een landbouwer op een familiebedrijf verdient netto gemiddeld 38.064 euro per jaar. Dat is 17,3 procent minder dan het gemiddelde van de Vlaamse werknemers.

In verhouding met de hoeveelheid werk dat ze verrichten is dat toch niet zoveel. Had het alleszinds hoger verwacht.

Kijk eens aan, dit moet de eenhoorn zijn in de sector. Is hij echt landbouwer of staat hij aan het hoofd van een agro concern?

Weg met de gemiddelde winstcijfers in de landbouw. Weg met de gemiddelde inkomstencijfers in de landbouw. Weg met de gigantische leegloopcijfers in de landbouw. Weg met de zelfmoordcijfers in de landbouw. Dat is allemaal veel te objectief.
Neen, het is de nonkel van "anders." op het BG-forum, waar we ons moeten op baseren voor het landbouwbeleid in Vlaanderen. Dat weet toch iedereen?

Als bijverdienste kan uw nonkel misschien consultancy-opdrachten doen aan andere boeren? Toon hen eens waar de heilige graal zich bevindt. Iedereen bijt er zich op stuk, maar de nonkel van anders heeft het gevonden. Heerlijk toch?

Of is de realiteit ook "anders"? Stuur me gerust zijn naam of ondernemingsnummer door in PM.
Het is niet aan mij om hun persoonlijke info op een forum te delen. Maar hier is hun winst van de 4 laatste boekjaren van 1 (van de 4, alle 4 ongeveer gelijk verdeeld) vennootschappen:

En ja, het gaat hier om glasteelt, en iemand die niet koppig ouderwets is blijven verder doen maar slim geïnvesteerd heeft.
Als echter uw oplossing om meer winst te maken altijd geweest is "we moeten méér koeien hebben" dan bots je nu tegen de lamp ja.

In verhouding met de hoeveelheid werk dat ze verrichten is dat toch niet zoveel. Had het alleszinds hoger verwacht.
Ze halen het zelf al aan, die cijfers zijn niet te vergelijken.
Hoeveel werknemers ken jij die 38000€ netto verdienen bovenop hun hypotheek, auto, energiekosten, ...?

Ah zo. De maatschappij kan dat zomaar beslissen. Een beetje zoals de maatschappij zomaar kan beslissen om tegelijkertijd jouw woning onbewoonbaar te verklaren en jouw opbrengsteigendommen te annexeren zonder tussen te komen in de investeringsgelden die je daar hebt ingestoken. Zoiets?

Als mijn woning niet voldoet aan de regels die men heeft voorzien dan kan deze onbewoonbaar verklaard worden. En die regels zijn niet dezelfde van x jaar geleden.
Al zal men dat niet doen voor mijn eigen woning die ik betrek, maar wel voor de woning die ik ter beschikking stel aan anderen. 15 strafpunten wanneer wonen vlaanderen passeert en je krijgt een remediëringstraject tot zelfs direct onbewoonbaarheidsverklaring.
En dat is zonder ook maar 1 vorm van compensatie, ook al zijn daar investeringsgelden in gekropen.

En als de maatschappij dat zomaar kan beslissen, mogen de boeren dat dan ook op voorhand weten? Of gaan we opnieuw, net zoals nu gebeurd is met Zuhal Demir, boeren eerst dwingen om zware investeringen te doen om er daarna alsnog de stekker uit te trekken omdat een bepaalde politieke partij (N-VA) uit rancune een andere partij (CD&V) een kloot wou afdraaien? "Die investeringen die u gedaan heeft? Het was maar om te lachen!".

Dat kan ja. Dat is klote, maar dat kan. Is niet leuk en niet ideaal. Maar uiteindelijk als er overmorgen besloten wordt om de LEZ zones af te schaffen of de brandstofwagen niet meer te verbannen dan gaat er ook geen compensatie komen voor de mensen die de beslissing vb gemaakt hebben om 20k extra te betalen voor een elektrische wagen als men in januari van 2034 de LEZ zones afschaft en de brandstofwagens nog eens 10 jaar extra geeft. Dat is niet cool noch professioneel, maar dat is dan slikken en door.

Weet je nog die terugdraaiende teller die werd afgeschaft? Mensen hadden "investeringen" gedaan die men nu niet zo snel kon terugverdienen. Het heeft wekenlang het nieuws gedomineerd hoe schandalig dat was. En terecht. Dat draait rond rechtszekerheid.
En men was wettelijk niet verplicht om iets te doen. Het is enkel omdat men schrik had voor de politieke repercussies dat er iets gekomen is.
Het zou beter zijn dat je dat op voorhand allemaal kon plannen, maar wie kon voorspellen in 2014 dat er in 2020 toch effectief zoveel waarde gehecht werd aan stikstofuitstoot ? Ikke in ieder geval niet. Dat suckt, maar maatschappelijk kan dit gewoon.

Voor boeren zijn die investeringen niet x10, niet x100 maar ongeveer x1000. Voor een beroepscategorie van wie het inkomen lager ligt dan dat van een gemiddelde bediende, terwijl ze ongeveer dubbel zoveel werken als een gemiddelde bediende. Ja hoor, dat is inclusief die zogezegd "royale" subsidies die ze krijgen.
Net zoals bedrijven kunnen boeren ook failliet gaan. Onafhankelijk van hoeveel investeringen je er hebt ingestoken. Boeren zijn niet de enigste waar dit gebeurd.
Sowieso, en ik begrijp dat dit een levenswijze is voor veel om niet te zeggen allemaal, maar als je er het zout op uw patatten niet mee verdiend dan moet je ermee stoppen. Net zoals dit het geval is met elke zelfstandige activiteit.
Maar ik begrijp perfect dat dit niet aantrekkelijk is als je gewend bent geweest aan dat leven en de vrijheid die dat leven heeft (ook al is het hard werken).

Maar als de regels veranderen, dan gaan we dat moeten ondergaan. Plezant of niet. Net zoals dat de vervroegd op pensioen gaan ook beperkt is in de tijd of dat de pensioensleeftijd ook verhoogd is. De regels in de maatschappij zijn ook veranderd en veel meer dan slikken terwijl men heisa maakte om wat compensaties proberen te verkrijgen (hetgeen de boeren nu ook proberen te doen) maar sommigen dan toch nog iets verkregen hebben moet je bij boeren nu ook niet verwachten.
Dat is klote maar dat is de wereld en de onzekerheid van ondernemen. Kan je daar niet tegen, wat voor mij het geval is en was, dan moet je u niet in die wereld begeven.

N-VA noemt dat: "Voor Vlaamse Welvaart!".
N-VA noemt zichzelf: "De partij voor mensen die werken, sparen en ondernemen!". Bende clowns. Niets meer of niets minder.
NVA verwacht dat de boeren een beperktere impact hebben op de vlaamse welvaart dan de industrie. En dus draait het dus rond het slachtofferen van de boeren voor de Vlaamse Welvaart. Uiteindelijk als we die stikstofreductie moeten doen gaan we iets moeten slachtofferen. En dan is het nu eenmaal gemakkelijker om 1000 boze boeren te slachtofferen dan 3 miljoen werknemers. Hyppthetische bedragen. Maar ik ga er wel vanuit dat een afweging gemaakt is.

Dat is nu ook eenmaal besturen. Niet plezant maar niet alles is altijd plezant.

Ik denk dat het hoog tijd is dat de landbouw zich eens gaat aanpassen aan de realiteit ipv altijd maar weer te eisen dat de realiteit zich aanpast aan hun. Er zijn genoeg bedrijven die zwaar geïnvesteerd hebben en nu met onzekerheden kampen maar geen enkele heeft daar zo'n grote stem al de landbouw.

Je weet andermaal niet waarover je praat wanneer je stelt dat de existentiële onzekerheden waar de landbouw mee kampt te vergelijken zijn met eender welke andere sector.

Zo’n grote stem als de landbouw?! Daarom dat ze systematisch als pasmunt worden gebruikt en onder de bus geduwd worden zeker?
Voor de 500 man en een paardenkop aan tewerkstelling is de N-VA erin geslaagd om een decreet op maat te schrijven. Niets aan de hand.
De boer die onder de bus gegooid werd? -> “Niemand heeft zo’n stem als de boer!”. Van waar blijf je het toch halen? Uw non-argumenten. Uw haat tegen de sector die je van eten voorziet. Gooi het eens eerlijk op tafel want rationeel is het al lang niet meer.

Het is niet aan mij om hun persoonlijke info op een forum te delen. Maar hier is hun winst van de 4 laatste boekjaren van 1 (van de 4, alle 4 ongeveer gelijk verdeeld) vennootschappen:

En ja, het gaat hier om glasteelt, en iemand die niet koppig ouderwets is blijven verder doen maar slim geïnvesteerd heeft.
Als echter uw oplossing om meer winst te maken altijd geweest is "we moeten méér koeien hebben" dan bots je nu tegen de lamp ja.

Ze halen het zelf al aan, die cijfers zijn niet te vergelijken.
Hoeveel werknemers ken jij die 38000€ netto verdienen bovenop hun hypotheek, auto, energiekosten, ...?

Dat is al minstens misleidend want je spreekt hier over (glas)tuinbouw. “Toevallig” de niche met een uitschieter qua formaat qua verdiensten.

4 vennootschappen zeg je? Dan spreken we nog eens van een niche in een niche.

En daarop gebaseerd doe jij dan uitspraken over hoe we met onze Vlaamse landbouw moeten omgaan en hoeveel onze landbouwers wel niet verdienen? Nou moe. Moet er nog zand zijn?

En btw: “koppig meer koeien willen” is niet aan de orde. Schaalvergroting doet niemand voor het plezier, maar enkel om te overleven. Omdat de marges zo klein geworden zijn omdat er vanuit Europa werd opgelegd dat we concurrentieel moeten zijn met de wereldmarkt, en dus met Frankrijk, de VS en Canada waar landbouwgrondprijzen letterlijk 10 keer lager liggen dan in ons land.

Vanuit de ene (Europese) overheid dwingt men de boer tot schaalvergroting. Vanuit de andere (Vlaamse) overheid dwingt men de boer tot schaalverkleining omdat er geen vergunningen meer afgeleverd worden voor megastallen. De ironie.
En daartussen zit de boer verpletterd, met (1) zijn gigantische investeringen, (2) in arbeidsomstandigheden die ieder van ons op dit forum zou uitspuwen en (3) met een verdienste die lager ligt dan dat van de gemiddelde bediende. Terwijl de bevolking hen aan de schandpaal nagelt voor de stikstofuitstoot, blijkbaar. Terwijl ook daar enorm in geïnvesteerd wordt. Maar het is nooit genoeg.
De koe mag niet meer kakken. Plastiekfabrieken, dat moet decreten op maat krijgen.

Dat is al minstens misleidend want je spreekt hier over (glas)tuinbouw. “Toevallig” de niche met een uitschieter qua formaat qua verdiensten.

4 vennootschappen zeg je? Dan spreken we nog eens van een niche in een niche.

En daarop gebaseerd doe jij dan uitspraken over hoe we met onze Vlaamse landbouw moeten omgaan en hoeveel onze landbouwers wel niet verdienen? Nou moe. Moet er nog zand zijn?

En btw: “koppig meer koeien willen” is niet aan de orde. Schaalvergroting doet niemand voor het plezier, maar enkel om te overleven. Omdat de marges zo klein geworden zijn omdat er vanuit Europa werd opgelegd dat we concurrentieel moeten zijn met de wereldmarkt, en dus met Frankrijk, de VS en Canada waar landbouwgrondprijzen letterlijk 10 keer lager liggen dan in ons land.

Vanuit de ene (Europese) overheid dwingt men de boer tot schaalvergroting. Vanuit de andere (Vlaamse) overheid dwingt men de boer tot schaalverkleining omdat er geen vergunningen meer afgeleverd worden voor megastallen. De ironie.
En daartussen zit de boer verpletterd, met (1) zijn gigantische investeringen, (2) in arbeidsomstandigheden die ieder van ons op dit forum zou uitspuwen en (3) met een verdienste die lager ligt dan dat van de gemiddelde bediende. Terwijl de bevolking hen aan de schandpaal nagelt voor de stikstofuitstoot, blijkbaar. Terwijl ook daar enorm in geïnvesteerd wordt. Maar het is nooit genoeg.
De koe mag niet meer kakken. Plastiekfabrieken, dat moet decreten op maat krijgen.
Als het niet meer concurrentieel is, dan moeten ze er maar mee stoppen hé. Wat kan de overheid er nu aan doen dat de grond in België duurder is dan in Frankrijk of de VS.

Mijn (over)grootouders hadden een klein textielbedrijfje. Dat was ook niet meer houdbaar toen de goedkope Aziatische import kwam vanaf de jaren '80. Dat is nu eenmaal het risico van het ondernemen.

Je moet wel opletten met dat cijfer want Landbouw en Visserijen doen daar wat fictieve berekeningen erin.

an de aangerekende factorkosten wordt, volgens bedrijfseconomische principes, een ‘voldoende en marktconforme’ vergoeding toegekend: een fictieve pacht over de grond in eigendom die gelijk is aan een gangbare langdurige pacht, een fictieve rente van 3% voor het eigen bedrijfskapitaal en een uurloon voor de bedrijfsleider en meewerkende gezinsleden volgens het Nationaal Paritair Comité voor de land- en tuinbouw, verhoogd met de sociale lasten. Meer informatie over definities en berekeningswijzen is terug te vinden in het methodologisch achtergronddocument voor de resultaten op basis van het Landbouwmonitoringsnetwerk (Departement Landbouw en Visserij, 2018).

Fictieve pacht, fictieve rente over bedrijfskapitaal, fictieve uurloon voor eigen werkuren aan de hand van een CAO,...
En ze gebruiken weinig datapunten vind ik voor sommige sectoren.

Je zou beter vergelijken op vlak van "bedrijfsinkomen" ipv "netto bedrijfsresultaat"
want tussen bedrijfsinkomen en bedrijfsresultaatis wordt er wel wat fictie gebruikt.

Het is dan vooral slachtvee en varkens die het slecht doet (pluimvee valt goed mee.)
Serreteelt boert goed.

Laatst bewerkt:
. Omdat de marges zo klein geworden zijn omdat er vanuit Europa werd opgelegd dat we concurrentieel moeten zijn met de wereldmarkt, en dus met Frankrijk, de VS en Canada waar landbouwgrondprijzen letterlijk 10 keer lager liggen dan in ons land.
Leg mij eens uit hoe:
- de marges zo klein zijn
- tegelijk Colruyt interesse heeft in veel landbouwgronden (en het dus rendabel lijkt)
- tegelijk boeren niet veel verdienen aan hun grond
-ze die blijkbaar wel niet massaal verkopen, want er is een stijgende prijs wat wijst op schaarste
-boeren niet stoppen om de grond te verkopen als die zo hoog staat.

En leg me eens uit hoe je zelden reageert op feiten.

9Je weet andermaal niet waarover je praat wanneer je stelt dat de existentiële onzekerheden waar de landbouw mee kampt te vergelijken zijn met eender welke andere sector.

Zo’n grote stem als de landbouw?! Daarom dat ze systematisch als pasmunt worden gebruikt en onder de bus geduwd worden zeker?
Voor de 500 man en een paardenkop aan tewerkstelling is de N-VA erin geslaagd om een decreet op maat te schrijven. Niets aan de hand.
De boer die onder de bus gegooid werd? -> “Niemand heeft zo’n stem als de boer!”. Van waar blijf je het toch halen? Uw non-argumenten. Uw haat tegen de sector die je van eten voorziet. Gooi het eens eerlijk op tafel want rationeel is het al lang niet meer.
ik zou vooral zeggen dat je best eens naar jezelf kijkt. Buiten op de man te spelen en enkele stropoppen heb ik nog altijd geen beeld van de "waanbeelden" die jij mij toedicht. Ik vind het ongelofelijk straf dat jij spreekt van existentiële onzekerheden terwijl het gros van de landbouwers die ik spreek nu twijfelen of ze een kippenhok voor 50000 of 75000 kippen zouden bijplaatsen. Of varkensboeren die steen en been klagen om daarna doodleuk een 2e hoeve bij te kopen. Toch wel raar dat vorig jaar op sint elooi tussen pot en pint er genoeg waren om te pochen hoeveel geld ze wel niet verdiend hadden vorig jaar. En weet je mac, moderne landbouwbedrijven zijn meestal ook vennootschappen geworden en het grote voordeel daarvan is dat je effectief hun jaarresultaat via het kbo kan raadplegen. Mocht je er aan twijfelen of varkensboeren of kippenkwekers geld verdienen, ik gerust wel eens enkele balansen opsnorren om te tonen dat er wel degelijk geld verdient wordt.

Mocht je er aan twijfelen of varkensboeren of kippenkwekers geld verdienen, ik gerust wel eens enkele balansen opsnorren om te tonen dat er wel degelijk geld verdient wordt.

Je zult altijd uitzonderingen vinden, maar daar bewijs je niks mee. Natuurlijk boeren een deel van de bedrijven (zeer) goed of deelsectoren, maar met de landbouw in het algemeen gaat het dus helemaal niet zo goed als je wilt voorstellen. Néén, niet alle bedrijven verdienen miljoenen.
Probeer cijfers te vinden die het gemiddelde van de hele landbouw sector voorstellen, en niet een specifieke groep, zoals ik enkele posts hierboven geprobeerd heb.

Je zult altijd uitzonderingen vinden, maar daar bewijs je niks mee. Natuurlijk boeren een deel van de bedrijven (zeer) goed of deelsectoren, maar met de landbouw in het algemeen gaat het dus helemaal niet zo goed als je wilt voorstellen. Néén, niet alle bedrijven verdienen miljoenen.
Probeer cijfers te vinden die het gemiddelde van de hele landbouw sector voorstellen, en niet een specifieke groep, zoals ik enkele posts hierboven geprobeerd heb.
Ik heb hier nu gewoon puur random een bedrijf voor mij open staan.
Laatste boekjaar: 87k€ winst
voorlaatste boekjaar: 131k€ winst
Het jaar daarvoor: 55k€ winst

Dat "gemiddeld" het laag ligt op basis van een fictieve berekening, kan goed zijn. Het probleem is dat die fictieve cijfers heel weinig vertellen.
Zoals @JPV zegt, als landbouwgrond zodanig duur geworden is, waarom verkopen ze dan niet allemaal hun gronden?
Ik kan je dat uit eigen ervaring zeggen, al mijn grootouders waren landbouwers, en die hebben allemaal al hun landbouwgrond bijgehouden in de hoop dat er ooit eentje kon dienen als verkaveling. Toen ze gestorven zijn, zijn die boerderijen en landbouwgronden verkocht en dat ging over véél geld dat nooit zou meegeteld zijn in dat "gemiddeld inkomen".

Moest het effectief een existentiële crisis zijn zou er helemaal geen geld verdiend worden. Ik ben volledig akkoord dat de verdeling volledig scheef zit maar we kunnen niet ontkennen dat die megabedrijven wel winstgevend zijn. En er mag wel degelijk nagedacht worden of dit ganse verdienmodel van de landbouw wel wenselijk vinden want wat we nu zien is dat de oneindige schaalvergroting gewoon te veel problemen met zich meebrengt, niet enkel voor het milieu maar ook gewoon voor de prijs van vlees. Mij zal je zeker niet horen zeggen dat de huidige aanpak de beste is maar het blijft een feit dat er wel iets gedaan zal moeten worden, dat is iets wat de landbouw maar niet lijkt te beseffen. (Net zoals al jaren met de MAP's trouwens, hoeveel landbouwers daar blijven in foefelen, het is niet normaal terwijl dat gewoon in eigen voet schieten is met keer op keer strengere regels). Men lijkt veel te weinig te beseffen dat door hun verantwoordelijkheid op te nemen ze ook voor een deel zorgen voor een stabielere toekomst. Ik gebruik nogal graag de uitdrukking dat je boeren en landbouwers hebt. Die eerste mogen er van mij gerust uit, de tweede zijn broodnodig in de samenleving.

Als het niet meer concurrentieel is, dan moeten ze er maar mee stoppen hé. Wat kan de overheid er nu aan doen dat de grond in België duurder is dan in Frankrijk of de VS.

Denk eens na.

Het is al langer bekend dat de man in de straat geen voeling meer heeft met het plattelandsleven. Maar de meningen in dit topic slaan werkelijk alles.

Mijn (over)grootouders hadden een klein textielbedrijfje. Dat was ook niet meer houdbaar toen de goedkope Aziatische import kwam vanaf de jaren '80. Dat is nu eenmaal het risico van het ondernemen.

Ah ja, en sinds we allemaal weten dat textielindustrie = landbouw, makes totally sense!

Leg mij eens uit hoe:
- de marges zo klein zijn
- tegelijk Colruyt interesse heeft in veel landbouwgronden (en het dus rendabel lijkt)
- tegelijk boeren niet veel verdienen aan hun grond
-ze die blijkbaar wel niet massaal verkopen, want er is een stijgende prijs wat wijst op schaarste
-boeren niet stoppen om de grond te verkopen als die zo hoog staat.

En leg me eens uit hoe je zelden reageert op feiten.

Niet voor jij mij uitlegt hoe een landbouwer nog kan ondernemen in een context waarbij ze in 180° verschillende richtingen uitgestuurd worden door verschillende overheden. Zoals nochtans duidelijk uitgelegd in mijn vorige post.

En hoe je dus zelden reageert op de feiten.

Er zijn subsectoren die slecht draaien, maar die draaien al decennialang slecht, ook al toen bedrijven bleven uitbreiden. Algemeen echter draait landbouw zeker niet slecht, ook al gezien grond zowat het pensioensparen is daar. En wie de Vlaamse landbouw kent, weet ook dat de resultaten hier in die grafiek "minimaal" zijn. Er is een reden waarom zoveel boeren hun eigen verkoop hebben in hun boerderij, dat brengt goed op.

Bijlagen

• Bedrijfseconomische indicatoren per sector (5-jarig gemiddelde, euro per bedrijf).png
    Bedrijfseconomische indicatoren per sector (5-jarig gemiddelde, euro per bedrijf).png
    78,8 KB · Weergaven: 13
Niet voor jij mij uitlegt hoe een landbouwer nog kan ondernemen in een context waarbij ze in 180° verschillende richtingen uitgestuurd worden door verschillende overheden. Zoals nochtans duidelijk uitgelegd in mijn vorige post.

Omdat uw veronderstelling niet klopt. Boeren worden niet gedwongen door Europa om concurrentieel te zijn met de wereld.

Nee, je legt niet concreet uit hoe ze in 180° verschillende richtingen uitgestuurd wordt. Gewoon zeggen dat ze moeten uitbreiden en moeten inkrimpen is geen feiten aanbrengen. Want néé, dat moeten ze niet. Niemand dwingt ze daartoe.

(en ja, ik heb 2 boeren in de schoonfamilie (tuinbouw en gemengde akker/vlees) en woon in boerenland, dus ik hoor genoeg verhalen)

ik zou vooral zeggen dat je best eens naar jezelf kijkt. Buiten op de man te spelen en enkele stropoppen heb ik nog altijd geen beeld van de "waanbeelden" die jij mij toedicht. Ik vind het ongelofelijk straf dat jij spreekt van existentiële onzekerheden terwijl het gros van de landbouwers die ik spreek nu twijfelen of ze een kippenhok voor 50000 of 75000 kippen zouden bijplaatsen.

Allez jong, Amerikaanse boeren dan? Of Franse?

Want in Vlaanderen krijg je quasi niets meer vergund.

Demir weigert 9 op de 10 vergunningen voor landbouwbedrijven

En dat is nog van voor het nieuwe Ineos-decreet, euh pardon, stikstofdecreet.

Of varkensboeren die steen en been klagen om daarna doodleuk een 2e hoeve bij te kopen.

En dan heb jij ook inzage in de doodleuke lening die daarbij gepaard gaat, mag ik hopen?

Dus een boer mag niet klein blijven, want dan "kan hij niet mee met zijn tijd". Maar een boer mag ook geen tweede hoeve kopen, want "zie je wel hoe rijk ze zijn!".
Naast de overheidssqueeze waartussen ze geprangd zitten, nu ook de verongelijkte-burger-squeeze. Er is maar één constante: alles wat de boeren doen of laten, het is allemaal verkeerd.

Toch wel raar dat vorig jaar op sint elooi tussen pot en pint er genoeg waren om te pochen hoeveel geld ze wel niet verdiend hadden vorig jaar.

Toch wel raar dat jij je laat leiden door gepoch tussen pot en pint.

En weet je mac, moderne landbouwbedrijven zijn meestal ook vennootschappen geworden en het grote voordeel daarvan is dat je effectief hun jaarresultaat via het kbo kan raadplegen. Mocht je er aan twijfelen of varkensboeren of kippenkwekers geld verdienen, ik gerust wel eens enkele balansen opsnorren om te tonen dat er wel degelijk geld verdient wordt.

Dus je gelooft de officiële cijfers van de overheid niet? Ok, dat is genoteerd.
En terwijl je toch tussen de balansen aan het kijken bent, vergeet je dan ook niet de arbeidsuren in te calculeren? En kijk eens naar de winst/benodigd kapitaal-verhouding.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan