Leefbaarheid Brussel

mac-bc

Banned
En de onschuldige Brusselaar? Die moest weer toezien hoe hun stad andermaal naar de kl*ten werd geholpen door een hoop marginalen die hun frustraties mochten uiten op kosten van de belastingbetaler.

Mijn woorden zijn nog niet koud en:

Voor inwoners van Brussel is zoveelste ravage de druppel: “Dit is niet meer leefbaar. Ik verhuis”

Beseft men eigenlijk hoe traumatisch dat dat is voor de bewoners? Laat staan als je daar met kleine kinderen zou lopen. Hoeveel betogingen worden er per jaar georganiseerd in Brussel? Ik dacht dat Verlinden gisteren zei: 900.

"Maar er is geen vrije meningsuiting meer! Er is censuur! We leven in een politiestaat!". :sarcastic:

Het is niet omdat men in Vlaanderen Brussel tegenwoordig aanschouwt als dat groot bedrijvenpark door de week en die betogingsplaats in het weekend waar je gerust ongestraft de boel kort en klein mag slaan, dat dat daarom overeenkomt met de werkelijkheid hé. Er wonen daar toevallig ook nog een paar honderdduizenden onschuldige inwoners, die ook graag eens hun boodschappen doen zonder het risico te lopen om een bende losgeslagen marginalen te moeten kruisen op eigen risico.

Maar neen, nog steeds acht men het niet nodig om rubberen kogels en extra politiemanschappen te voorzien. Oef, er zijn toevallig weer geen doden gevallen dus we kunnen gewoon blijven niets doen en de situatie verder laten etteren!

ik begrijp ook niet goed wat ze nu proberen te bereiken door zo'n mensen te laten spreken op hun betoging.

Zelf ben ik triple vaxed, maar ik vind dat er wel wat te zeggen valt over dat hele CST en verplichting discussie.
Dat wintermanifest vond ik persoonlijk wel een goede zet.

Maar als ge dan ziet dat op die grote betoging er van die nutcases komen spreken, dan ondermijn je toch zelf je geloofwaardigheid als beweging?

ik begrijp ook niet goed wat ze nu proberen te bereiken door zo'n mensen te laten spreken op hun betoging.

Zelf ben ik triple vaxed, maar ik vind dat er wel wat te zeggen valt over dat hele CST en verplichting discussie.
Dat wintermanifest vond ik persoonlijk wel een goede zet.

Maar als ge dan ziet dat op die grote betoging er van die nutcases komen spreken, dan ondermijn je toch zelf je geloofwaardigheid als beweging?
Uit zijn tussenkomst in Terzake begrijp ik dat het hem eerder te doen is om het recht van vrije meningsuiting en dat hij zelf ook niet akkoord gaat met wat die sprekers daar vertelden.

Ik vind dat wel een wat rare manier om vrije meningsuiting op die manier onder de aandacht te brengen, als je vindt dat er daar problemen zijn kan je specifiek daar actie voor voeren maar nu lijkt het alsof ze een antivax betoging organiseren (waar ie dan blijkbaar zelf niet achterstaat) met als doel het aankaarten van het gebrek van vrije meningsuiting. Ik vrees dat dat de meeste mensen, inclusief de betogers zelf, ontgaan zal zijn.

Mijn woorden zijn nog niet koud en:

Voor inwoners van Brussel is zoveelste ravage de druppel: “Dit is niet meer leefbaar. Ik verhuis”

Beseft men eigenlijk hoe traumatisch dat dat is voor de bewoners? Laat staan als je daar met kleine kinderen zou lopen. Hoeveel betogingen worden er per jaar georganiseerd in Brussel? Ik dacht dat Verlinden gisteren zei: 900.

"Maar er is geen vrije meningsuiting meer! Er is censuur! We leven in een politiestaat!". :sarcastic:

Het is niet omdat men in Vlaanderen Brussel tegenwoordig aanschouwt als dat groot bedrijvenpark door de week en die betogingsplaats in het weekend waar je gerust ongestraft de boel kort en klein mag slaan, dat dat daarom overeenkomt met de werkelijkheid hé. Er wonen daar toevallig ook nog een paar honderdduizenden onschuldige inwoners, die ook graag eens hun boodschappen doen zonder het risico te lopen om een bende losgeslagen marginalen te moeten kruisen op eigen risico.

Maar neen, nog steeds acht men het niet nodig om rubberen kogels en extra politiemanschappen te voorzien. Oef, er zijn toevallig weer geen doden gevallen dus we kunnen gewoon blijven niets doen en de situatie verder laten etteren!

To be fair, Brussel is al ruime tijd niet minder en minder en minder leefbaar wat mij betreft. De emmer is al lang overgelopen: het is al ruime tijd een verrot "bedrijvenpark" (en ik werk er): passeer maar eens in de buurt van Brussel Noord (ergste) of zelfs een paar straten verwijderd van Zuid. Loop er 's avonds in bepaalde buurten maar eens op straat rond. De mooiste straten en buurten zijn nog steeds prachtig, mind you! En er zijn prachtige buurten waar ik misschien ook nog wel zou willen wonen maar die ik helaas niet kan betalen. Maar waag je maar best niet al te veel daarbuiten en al helemaal niet als vrouw 's avonds of 's nachts...
Qua politiek zit je daar met een ongebreidelde illegale migratie, een politiek die neigt naar extreemlinks met laisser-passer beleid, ...

Geen van die problemen neem je weg door geen betogingen toe te laten. Nu goed, wat mij betreft mogen ze gerust hard optreden tegen relschoppers en vandalen, maar dan wel graag even hard voor alle politieke extremen van BLM tot antivaxxers. Haal gerust het waterkanon boven, rubberkogels, the whole shebang... verwacht echter daarmee niet dat het probleem Brussel daarmee opgelost is.

To be fair, Brussel is al ruime tijd niet minder en minder en minder leefbaar wat mij betreft. De emmer is al lang overgelopen: het is al ruime tijd een verrot "bedrijvenpark" (en ik werk er): passeer maar eens in de buurt van Brussel Noord (ergste) of zelfs een paar straten verwijderd van Zuid. Loop er 's avonds in bepaalde buurten maar eens op straat rond. De mooiste straten en buurten zijn nog steeds prachtig, mind you! En er zijn prachtige buurten waar ik misschien ook nog wel zou willen wonen maar die ik helaas niet kan betalen. Maar waag je maar best niet al te veel daarbuiten en al helemaal niet als vrouw 's avonds of 's nachts...
Qua politiek zit je daar met een ongebreidelde illegale migratie, een politiek die neigt naar extreemlinks met laisser-passer beleid, ...

Geen van die problemen neem je weg door geen betogingen toe te laten. Nu goed, wat mij betreft mogen ze gerust hard optreden tegen relschoppers en vandalen, maar dan wel graag even hard voor alle politieke extremen van BLM tot antivaxxers. Haal gerust het waterkanon boven, rubberkogels, the whole shebang... verwacht echter daarmee niet dat het probleem Brussel daarmee opgelost is.

Oh, maar ik heb het dan niet alleen over betogingen hoor. Wat mij betreft mogen ze ook wat meer (rubberen) kogels gebruiken bij andere opstootjes of situaties waarbij men de controle verliest en agenten moeten wijken.

Uiteraard vermijden we liever geweld. Uiteraard vermijden we liever het gebruik van schietwapens. Maar ik snap niet hoe we ooit op een punt gekomen zijn waarbij we als maatschappij nog liever no go zones tolereren dan selectief het gebruik van wapens toe te staan.

Dat is al jaren aan de gang, en heeft echt 0 te maken met de betogingen die plaatsvinden, al dan niet met rellen.

Waar het wel mee te maken heeft : ghetto vorming, verarming, criminaliteit, onveiligheid, overlast.
Veelal zaken waar - als ge een kritische noot durft geven - men u door de brusselse beleidsmakers gwn wegzet als A) racist en b) flamouche

Dat is al jaren aan de gang, en heeft echt 0 te maken met de betogingen die plaatsvinden, al dan niet met rellen.

Waar het wel mee te maken heeft : ghetto vorming, verarming, criminaliteit, onveiligheid, overlast.
Veelal zaken waar - als ge een kritische noot durft geven - men u door de brusselse beleidsmakers gwn wegzet als A) racist en b) flamouche

Niet dat dat het goedpraat, maar dat probleem wordt in ruraal Vlaanderen ook wel héél vaak groter gemaakt dan het werkelijk is om aan te tonen dat de PS, Ecolo en alles wat niet-Vlaams is zwart te maken. Sommigen doen alsof je gek moet zijn om in Brussel te wonen of over straat te lopen. KoC heeft daar ook een trekje van weg.

Ik denk dat ik dus een vrij genuanceerd beeld heb. De problemen doen zich enkel voor in specifieke wijken op specifieke momenten, maar die problemen moeten wél hard aangepakt worden om te vermijden dat het erger wordt. Beiden hoeven elkaar niet uit te sluiten.

De problemen doen zich enkel voor in specifieke wijken op specifieke momenten, maar die problemen moeten wél hard aangepakt worden om te vermijden dat het erger wordt. Beiden hoeven elkaar niet uit te sluiten.
De wijken waar de betogingen plaats vinden, zijn niet de wijken waar men verhuist.

het zijn de wijken waar werkgevers security moeten voorzien om werknemers veilig van de parking naar het werk te brengen :)

To be fair, Brussel is al ruime tijd niet minder en minder en minder leefbaar wat mij betreft. De emmer is al lang overgelopen: het is al ruime tijd een verrot "bedrijvenpark" (en ik werk er): passeer maar eens in de buurt van Brussel Noord (ergste) of zelfs een paar straten verwijderd van Zuid. Loop er 's avonds in bepaalde buurten maar eens op straat rond.
Noordstation is inderdaad een vieze buurt. Heb daar ook al een paar keer een "close encounter" gehad. Ik loop daar dan ook altijd op high alert rond, hand in mijn broekzaak met sleutel tussen mijn vingers geklemd voor indien ik plots zou moeten uithalen. Er zijn effectief al collega's aangevallen geweest. Tijdens de wintertijd hebben we pendeldiensten voor de vrouwen zodat ze niet 10 minuutjes door het schemer zouden moeten wandelen.

Gelukkig moet ik er momenteel niet te vaak meer fysiek aanwezig zijn. Ik kan niet zeggen dat ik daar rouwig om ben.

Laatst bewerkt:
Niet dat dat het goedpraat, maar dat probleem wordt in ruraal Vlaanderen ook wel héél vaak groter gemaakt dan het werkelijk is om aan te tonen dat de PS, Ecolo en alles wat niet-Vlaams is zwart te maken. Sommigen doen alsof je gek moet zijn om in Brussel te wonen of over straat te lopen. KoC heeft daar ook een trekje van weg.

Ik heb in Brussel bij een privé-bedrijf gewerkt, ik heb in Brussel in het onderwijs gewerkt, en ken nog mensen die daar werk(t)en en werk nu opnieuw in Brussel (niet-onderwijs). Genoeg gezien, gehoord en in beperkte mate meegemaakt.
Ik heb zowel de duurdere côtés gezien als armere buurten.

Als je in andere (hoofd)steden bent geweest, mag je je terecht de vraag stellen waar het in Brussel dan wél misloopt.
In die andere steden zijn uiteraard ook problemen (in sommigen meer, in andere minder), maar alvast niet vlakbij of zelfs in één van de grote stations van de stad bijvoorbeeld, dat heb ik alvast toch nog niet meegemaakt.

Ik denk dat ik dus een vrij genuanceerd beeld heb. De problemen doen zich enkel voor in specifieke wijken op specifieke momenten, maar die problemen moeten wél hard aangepakt worden om te vermijden dat het erger wordt. Beiden hoeven elkaar niet uit te sluiten.

Durf je ook een getal kleven op dat aantal wijken? Denk je dat je die nog kan tellen op de vingers van je 2 handen?
Specifieke momenten? als in vrouwen kunnen beter in onze hoofdstad niet meer alleen op straat rondlopen na zonsondergang?

Durf je ook een getal kleven op dat aantal wijken? Denk je dat je die nog kan tellen op de vingers van je 2 handen?
Specifieke momenten? als in vrouwen kunnen beter in onze hoofdstad niet meer alleen op straat rondlopen na zonsondergang?
'S proberen... probleemwijken in Brussel

- Peterbos in Anderlecht
- Essegem in Jette
- Versailles in Neder-over-Heembeek
- Kanaalwijk in Molenbeek
- Kuregem in Anderlecht
- Houwaertplein in Sint-Joost-ten-Node
- Anneessens in Brussel stad
- Buurt rond het Zuid Station
- Noordwijk in Brussel
- Heyvaert in Molenbeek
- Deel van de Marollen
- Hallepoort in Sint-Gillis
- Haren in Evere
- Josaphat in Schaarbeek
- Centrum Laken
- Behoorlijk stuk van Ganshoren in Sint-Agatha-Berchem
- Matonge in Brussel

... zijn de probleembuurten die ik me zo meteen voor de geest kan halen. Mogelijk zijn er nog.

En dan heb je nog een aantal probleembuurten net buiten de Brusselse gemeentegrenzen in Drogenbos, Vilvoorde, Machelen, Zellik, Strombeek, Diegem, Sint-Pieters-Leeuw...

Het deel van Ukkel tot Woluwe is ok. Aan de Noordrand heb je Grimbergen tot Wemmel waar het ok is. Beetje verder Groot-Bijgaarden en Dilbeek waar het nog relatief ok (dat stuk heb ik wel zien veranderen in negatieve zin). Andere kant van Brussel is het Tervuren tot pakweg Dworp waar het goed wonen is.

Brussel is in grote mate een probleem. Ik kom graag in die stad maar je kan je ogen er niet sluiten voor het verval en de onveiligheid in veel buurten. Toen ik er nog werkte nam ik regelmatig verschillende binnenwegen van het centrum (buurt Dansaert) naar het landelijke Pajottenland. Die overgang tussen dat hipster centrum en den boerenbuiten ging door regelrechte getto's. Als je op de kleine ring blijft zie je dat amper maar probeer maar 's een andere weg.

De plaatsten waar je in Brussel of omstreken veilig over straat kan wandelen liggen ook extreem dicht bij volstrekte no go zones.

Bijvoorbeeld: De veilige diplomatieke wijk in Laken ligt op 1,5 km van de beruchte Versailles wijk.

Meiseselaan Laken:
Versailles Laken:

Laatst bewerkt:
'S proberen... probleemwijken in Brussel

- Peterbos in Anderlecht
- Essegem in Jette
- Versailles in Neder-over-Heembeek
- Kanaalwijk in Molenbeek
- Kuregem in Anderlecht
- Houwaertplein in Sint-Joost-ten-Node
- Anneessens in Brussel stad
- Buurt rond het Zuid Station
- Noordwijk in Brussel
- Heyvaert in Molenbeek
- Deel van de Marollen
- Hallepoort in Sint-Gillis
- Haren in Evere
- Josaphat in Schaarbeek
- Centrum Laken
- Behoorlijk stuk van Ganshoren in Sint-Agatha-Berchem
- Matonge in Brussel

... zijn de probleembuurten die ik me zo meteen voor de geest kan halen. Mogelijk zijn er nog.

En dan heb je nog een aantal probleembuurten net buiten de Brusselse gemeentegrenzen in Drogenbos, Vilvoorde, Machelen, Zellik, Strombeek, Diegem, Sint-Pieters-Leeuw...

Het deel van Ukkel tot Woluwe is ok. Aan de Noordrand heb je Grimbergen tot Wemmel waar het ok is. Beetje verder Groot-Bijgaarden en Dilbeek waar het nog relatief ok (dat stuk heb ik wel zien veranderen in negatieve zin). Andere kant van Brussel is het Tervuren tot pakweg Dworp waar het goed wonen is.

Brussel is in grote mate een probleem. Ik kom graag in die stad maar je kan je ogen er niet sluiten voor het verval en de onveiligheid in veel buurten. Toen ik er nog werkte nam ik regelmatig verschillende binnenwegen van het centrum (buurt Dansaert) naar het landelijke Pajottenland. Die overgang tussen dat hipster centrum en den boerenbuiten ging door regelrechte getto's. Als je op de kleine ring blijft zie je dat amper maar probeer maar 's een andere weg.

De plaatsten waar je in Brussel of omstreken veilig over straat kan wandelen liggen ook extreem dicht bij volstrekte no go zones.

Bijvoorbeeld: De veilige diplomatieke wijk in Laken ligt op 1,5 km van de beruchte Versailles wijk.

Meiseselaan Laken:
Versailles Laken:

Ik wandelde 15 jaar geleden vaak van regio Graaf van Vlaanderen metro halte tot Sint Katelijne. Dat was ook pas "veilig" het moment ge op het plein waart.
Op elke meter daarbuiten zijn mijn zus en toenmalige vriendin al lastig gevallen geweest.
Zelf ben ik er door 5-6 man aangevallen geweest. Dat is daar dagelijkse kost allemaal.
Als ge es echt hardcore en gewelddadig racisme en vrouwenhaat wilt zien, ga daar dan maar eens wonen. Ge vertrekt er van miserie, zoals ik.

Euh... ik woon al 3 jaar in Brussel, kom zeer vaak in Graaf van Vlaanderen, nog nooit iets gezien of meegemaakt. Dat metro-station en plein ligt trouwens tussen twee politiestations. Verre van dagelijkse kost. Ik spreek weliswaar over nu en niet x jaar geleden gezien het daar wel verbeterd is heb ik me laten vertellen.
De wijken die daar opgenoemd worden, Anneesens? Tien jaar geleden misschien problematisch maar nu echt niet. Tenminste als je mijn persoonlijke ervaring aanvaardt - heb er een jaar gewoond.
Ganshoren? Matonge? Misschien als je de geur van weed als onveiligt beschouwt dan ja.

Noord- en Zuidstation zijn weliswaar schaamtevlekken waar niets aan gedaan wordt.

Problematischer voor mij zijn de dagelijkse verkeersinbreuken - mensen die parkeren op fietspaden, voetpaden, agressief rijden - en afval dat op straat geslingerd wordt. Bijkomend nog de complete laksheid van de Brussels politie. Als je ooit eens een pv wilt laten opstellen in Brussel als Nederlandstalige kan je net zo goed een gesprek voeren met een garagepoort. Ik spreek nu niet jullie aan maar ik moet echt steeds met mijn ogen draaien als mijn familieleden die in één of ander boerenhol wonen me vertellen hoe gevaarlijk Brussel wel niet is voor mij.

Dit natuurlijk allemaal vanuit mijn persoonlijke ervaring.

Laatst bewerkt:
Euh... ik woon al 3 jaar in Brussel, kom zeer vaak in Graaf van Vlaanderen, nog nooit iets gezien of meegemaakt. Dat metro-station en plein ligt trouwens tussen twee politiestations. Verre van dagelijkse kost. Ik spreek weliswaar over nu en niet x jaar geleden gezien het daar wel verbeterd is heb ik me laten vertellen.
De wijken die daar opgenoemd worden, Anneesens? Tien jaar geleden misschien problematisch maar nu echt niet. Tenminste als je mijn persoonlijke ervaring aanvaardt - heb er een jaar gewoond.
Ganshoren? Matonge? Misschien als je de geur van weed als onveiligt beschouwt dan ja.

Problematischer voor mij zijn de dagelijkse verkeersinbreuken - mensen die parkeren op fietspaden, voetpaden, agressieve rijden - en afval dat op straat geslingerd wordt. Ik spreek nu niet jullie aan maar ik moet echt steeds met mijn ogen draaien als familieleden die in één of ander boerenhol wonen mij komen zeggen hoe gevaarlijk Brussel wel niet is voor mij.

Tja, dan heb jij inderdaad heel andere ervaringen. Is het in 15 jaar geleden verbeterd? Ik durf het niet te zeggen. Mijn zus komt er soms nog en is vorig jaar beroofd aan het rood licht aan het kanaal dus ja een goeie indruk heb ik er niet van.
En als je de verhalen van de politie uit de wijk hoort die dagelijks bekogeld worden heb ik toch ook mijn twijfels.

Dit pleintje kwam ik dagelijks voorbij, dagelijkse drugdeals, inbraken in wagens, agressief gedrag, geweld pleging, politie-interventies,...
Hier heb ik ook het ergste geweld mee gemaakt, de rest van het gedrag wordt ge op de duur apathisch aan omdat het zo voorkomend is.

Tja, dan heb jij inderdaad heel andere ervaringen. Is het in 15 jaar geleden verbeterd? Ik durf het niet te zeggen. Mijn zus komt er soms nog en is vorig jaar beroofd aan het rood licht aan het kanaal dus ja een goeie indruk heb ik er niet van.
En als je de verhalen van de politie uit de wijk hoort die dagelijks bekogeld worden heb ik toch ook mijn twijfels.

Dit pleintje kwam ik dagelijks voorbij, dagelijkse drugdeals, inbraken in wagens, agressief gedrag, geweld pleging, politie-interventies,...
Hier heb ik ook het ergste geweld mee gemaakt, de rest van het gedrag wordt ge op de duur apathisch aan omdat het zo voorkomend is.
Ziet er mij nochtans een extreem propere locatie uit. :unsure:

Noord- en Zuidstation zijn weliswaar schaamtevlekken waar niets aan gedaan wordt.

Problematischer voor mij zijn de dagelijkse verkeersinbreuken - mensen die parkeren op fietspaden, voetpaden, agressief rijden - en afval dat op straat geslingerd wordt. Bijkomend nog de complete laksheid van de Brussels politie. Als je ooit eens een pv wilt laten opstellen in Brussel als Nederlandstalige kan je net zo goed een gesprek voeren met een garagepoort. Ik spreek nu niet jullie aan maar ik moet echt steeds met mijn ogen draaien als mijn familieleden die in één of ander boerenhol wonen me vertellen hoe gevaarlijk Brussel wel niet is voor mij.

Ik heb lang in Brussel gewoond, Dansaert ter hoogte van de Nieuwe Graanmarkt. Heb gewerkt in Oudergem, Evere en Molenbeek. Ondertussen woon ik op de boerenbuiten rond Brussel maar ik kom er nog vaak. Zelfs voor een bezoekje aan de kapper zak ik af naar Brussel. Een stad beweegt inderdaad en probleemwijken verhuizen of verdwijnen. Brussel is trouwens een fantastische stad maar ik durf ook stellen dat het daar gevaarlijk kan zijn.

Er zijn daar best wel wat buurten waar je je onveilig kan voelen. En dat kan ook zijn omwille van het agressieve rij-gedrag of rondslingerend zwerfvuil. Het gaat me om het onveiligheidsgevoel. Van het lijstje dat ik hier heb gepost zijn er veel wijken waar ik overdag gerust door durf wandelen maar dat gaat toch niet zonder op mijn hoede te zijn. Er zijn echter ook wijken die ik daar gewoon mijd, tout court... Versailles in Laken, daar rij ik wel 's door als de ring geblokkeerd is maar wandelen ga ik daar niet doen. En iets als de Peterbos wijk in Anderlecht, daar kom je überhaupt niet als het niet echt nodig is. Lelijk en onveilig. Brussel moet je kennen om te weten waar je wel of niet kan zijn op dat moment van de dag.

Dus kan ergens wel begrijpen dat mensen die niet vaak in Brussel komen deze stad gevaarlijk vinden.

Laatst bewerkt:
Het feit dat er mensen bereid zijn om te wonen, of zich te begeven naar/in, een stad waar ge ge constant op u goede moet zijn, en waar ge op de klok moet kijken of ge er al dan niet best maakt dat ge weg zijt… dat is gwn baffling :) dat mensen daar vrede mee hebben.

Het feit dat de staat uw veiligheid op deze plekken niet kan garanderen zouden we moeten bekijken als de eenzijdige opzegging van het sociaal contract 😂

Anyway ik ben blij dat ik in de stille Kempen woon. En ik zal ook stemmen om ze stil te houden

Goh Brussel heeft, net als andere grootsteden, veel te bieden... Dat je er streetwise skills moet aanleren neem je er dan wel bij.

Onbekend is onbemind dus het onveiligheidsgevoel is vaak heel groot bij mensen die Brussel niet goed kennen. Maar na een tijdje zie je de schoonheid en weet je ook dat onveiligheidsgevoel te relativeren en plaatsen. Het is ook gewoon een boeiend sociaal schouwspel om al die verschillende wijken met elk hun dynamiek naast mekaar te zien liggen.

Terug
Bovenaan