Leeftijd en de arbeidsmarkt

DwightSchrute

Well-known member
Ik stelde deze vraag in een ander topic, maar het hoort daar eigenlijk niet thuis, ik start niet zo snel een nieuw topic maar deze vraag houdt me toch al even bezig.

--

Ik vind het lastig om een specifiek topic hierover te vinden, want het lijkt me een discussie waar niet iedereen evenveel zicht op heeft. Daarom richt ik me vooral tot mensen in HR of leidinggevenden.

Vanaf welke leeftijd wordt je profiel minder aantrekkelijk op de arbeidsmarkt? Laten we eerlijk zijn: bedrijven kiezen gemiddeld sneller voor een 28-jarige dan iemand die bijna met pensioen gaat. Vaak zie ik in vacatures staan dat ze 3-5 jaar ervaring zoeken, en daar zit ik inmiddels al wat boven.

In mijn geval zit ik nu in een leuke baan, maar er is één specifieke afdeling binnen mijn bank waar ik heel graag ervaring wil opdoen. Het is een competitieve afdeling met weinig vacatures, en ze zoeken alleen intern. Ik heb op dit moment de juiste ervaring en ben 30 jaar.

Ben ik te negatief? Is een 30-35-jarige nog net zo gewild als een 25-jarige op de arbeidsmarkt? Of is dat naïef en moet ik juist zo snel mogelijk proberen naar die afdeling te gaan, om te voorkomen dat ik later te oud word voor zo'n overstap?

Alvast bedankt

Ik stelde deze vraag in een ander topic, maar het hoort daar eigenlijk niet thuis, ik start niet zo snel een nieuw topic maar deze vraag houdt me toch al even bezig.

--

Ik vind het lastig om een specifiek topic hierover te vinden, want het lijkt me een discussie waar niet iedereen evenveel zicht op heeft. Daarom richt ik me vooral tot mensen in HR of leidinggevenden.

Vanaf welke leeftijd wordt je profiel minder aantrekkelijk op de arbeidsmarkt? Laten we eerlijk zijn: bedrijven kiezen gemiddeld sneller voor een 28-jarige dan iemand die bijna met pensioen gaat. Vaak zie ik in vacatures staan dat ze 3-5 jaar ervaring zoeken, en daar zit ik inmiddels al wat boven.

In mijn geval zit ik nu in een leuke baan, maar er is één specifieke afdeling binnen mijn bank waar ik heel graag ervaring wil opdoen. Het is een competitieve afdeling met weinig vacatures, en ze zoeken alleen intern. Ik heb op dit moment de juiste ervaring en ben 30 jaar.

Ben ik te negatief? Is een 30-35-jarige nog net zo gewild als een 25-jarige op de arbeidsmarkt? Of is dat naïef en moet ik juist zo snel mogelijk proberen naar die afdeling te gaan, om te voorkomen dat ik later te oud word voor zo'n overstap?

Alvast bedankt
Niet teveel zorgen maken. Algemeen heb ik altijd het idee gehad dat bij vrouwen de grens op 45 jaar ligt, bij mannen op 50. Vanaf dan moet je je beginnen 'zorgen' maken over je gewildheid op de arbeidsmarkt, zeker als het over een fysieke job gaat.

Natuurlijk zal, eens je 40 bent, men rare ogen opkijken als je al 15 jaar developper bent en plotseling naar een sales functie wil gaan, maar dat zal op eerdere leeftijd ook wel al een beetje het geval zijn.

Ik ben zelf veranderd op de volgende leeftijden:
22-27: gefladderd met héél diverse rollen (maar dat waren eerdere korte opdrachten)
27: Vormingsmedewerker
28: Juridische dienst
31-32: dossierbeheerder conflicten
39: sociale media
41: business analist
43: data scientist (in de praktijk eerder: problem solver allerhande)

Niet teveel zorgen maken. Algemeen heb ik altijd het idee gehad dat bij vrouwen de grens op 45 jaar ligt, bij mannen op 50. Vanaf dan moet je je beginnen 'zorgen' maken over je gewildheid op de arbeidsmarkt, zeker als het over een fysieke job gaat.
Ik denk dat het onderscheid fysieke job ( en mss zelfs breder een job waar je iets moet kunnen) vs meer vage jobs hier heel belangrijk is. Voor sommige zaken is op latere leeftijd ervaring nu eenmaal het enige wat je nog extra brengt.

Natuurlijk zal, eens je 40 bent, men rare ogen opkijken als je al 15 jaar developper bent en plotseling naar een sales functie wil gaan, maar dat zal op eerdere leeftijd ook wel al een beetje het geval zijn.

Ik ben zelf veranderd op de volgende leeftijden:
22-27: gefladderd met héél diverse rollen (maar dat waren eerdere korte opdrachten)
27: Vormingsmedewerker
28: Juridische dienst
31-32: dossierbeheerder conflicten
39: sociale media
41: business analist
43: data scientist (in de praktijk eerder: problem solver allerhande)

Dat is toch ook wel een serieus traject, heb je dan veel studie gedaan in parallel? Want dat laatste bijvoorbeeld "data scientist", dat is development van algoritmes, echt serieuze statistiek enzo. Toch niet iets dat je al doende kan leren ( lijkt me dan). Om maar te zeggen ik heb geen tijd om me vijf jaar om te scholen bijvoorbeeld. En ik denk ook dat dat vaak een bepalende factor is, mensen in latere leeftijd hebben de luxe en flexibiliteit niet meer om die stap terug te zetten en opnieuw te beginnen.

Ik denk dat het onderscheid fysieke job ( en mss zelfs breder een job waar je iets moet kunnen) vs meer vage jobs hier heel belangrijk is. Voor sommige zaken is op latere leeftijd ervaring nu eenmaal het enige wat je nog extra brengt.
zeker!
Dat is toch ook wel een serieus traject, heb je dan veel studie gedaan in parallel? Want dat laatste bijvoorbeeld "data scientist", dat is development van algoritmes, echt serieuze statistiek enzo. Toch niet iets dat je al doende kan leren ( lijkt me dan). Om maar te zeggen ik heb geen tijd om me vijf jaar om te scholen bijvoorbeeld. En ik denk ook dat dat vaak een bepalende factor is, mensen in latere leeftijd hebben de luxe en flexibiliteit niet meer om die stap terug te zetten en opnieuw te beginnen.
data scientist mag je met een korrel zout nemen. Ik werk met data en doe analyses, dat is voldoende om die titel bij mij erop te plakken. Echt veel programmeren zit er niet in, al bekijk ik wel code die anderen voor me schrijven. Maar omdat ik de werking van de 'business' hier interdisciplinair wel ken, ben ik bij best wel veel betrokken als 'raadgever'.

Ik heb gewoon héél veel interesses en leer zelf redelijk vlug wat bij (ben nu nog bezig met Spaans, ook al haat ik eigenlijk talen). Opleidingen die ik gestart heb zijn burg. ir, Pol&Soc, manama IT, TEW en maatschappelijk assistent. Enkel voor die 3 laatste ben ik tot het einde 'geslaagd', enkel de laatste 2 heb ik een diploma (manama IT niet omdat ik nog niet door de voorgaande opleiding was op dat moment).

--

Alvast bedankt
Leeftijd is voor ons (verzekeringsmakelaar ca. 25 collega's) niet belangrijk, veel belangrijker is wat de persoon kan, wel steeds in verhougin met de kost. Liever een 50-jarige topper dan een 25-jarige flopper bij wijze van spreken. Bij ons is het fysieke aspect natuurlijk veel minder aanwezig, alhoewel we wel merken dat naarmate de leeftijd klassiek gezien de "motivatie" ook wel daalt. Niet bij iedereen maar toch vaak.

Wel wordt er dus gekeken naar kosten-baten, het is voor ons interessanter om een 25-jarige "young potential" aan te nemen die al wat ervaring heeft, nog goed gekneed kan worden en een stuk goedkoper is dan iemand van 50 jaar met al heel wat ervaring en ook een serieus duurdere kostprijs. Zo hebben we de laatste 5 jaar in totaliteit 5 hogeschool alumni aangenomen en "maar" 1 vijftiger en 1 zestiger (deze laatste wel in het kader van de aankoop van zijn portefeuille). Maar zoals gezegd, moest er iemand van 50 jaar zijn die topwerk levert en onze loonschalen niet volledig overhoop haalt, zullen we zeker niet twijfelen.

--

Alvast bedankt

Als je de 30 jarigen al afknalt, zal de arbeidsmarkt gene vetten zijn.

Mijn ervaring is dat wat jaren op de teller helpt in vele gebieden. Je hebt al de geniale ideen al gezien, je hebt al projecten in de stront zien draaien, mensen zien meltdownen etc. Die ervaring helpt je om niet als een hyperactief konijn op alles te springen, risico's te nemen wanneer het kan/ze te vermijden wanneer het moet, timelines realistisch in te schatten, werk beter te plannen, je kent mensen links en rechts die je kunnen helpen/die je moet vermijden etc.

Voor puur uitvoerend werk zoals vuilzakken in een vuilbak steken, zal de leercurve 5 min zijn en dan maakt het niet uit of je 20 25 of 50 bent. Voor een project te plannen, uit te voeren, op te volgen en onderweg bakken stront op te kuisen, dan helpt het wel dat je wat jaren op de teller hebt.

Dat ze sneller kiezen voor een 28 jarige dan voor een 60 jarige, daar kan ik nog inkomen. Al zullen ze een herstructurering van een fabriek van 1000 man niet zo snel aan een 28 jarige geven, maar bon. Maar voor de standaard zaken zitten er nog wat punten tussen 28 jaar en 60 jaar.

Je moet je de vraag stellen of je op je plaats zit, of op die plaats wil blijven zitten, als je je competitie voelt van mensen met zo goed als geen tot weinig ervaring. Dan lijkt het me dat het werk redelijk basic, heel uitvoerend en heel goed afgelijnd in een hokje.

Laat een 25 jarige mijn job doen en die ligt na 2d te bleiten in een hoekje waarschijnlijk.

Het gaat bij mij om een 'omscholing' van een data rol naar een sales rol, ik denk dat ik me inderdaad wat minder zorgen moet maken. Zo'n switch kan in mijn thirties echt wel lijkt me.

Het gaat bij mij om een 'omscholing' van een data rol naar een sales rol, ik denk dat ik me inderdaad wat minder zorgen moet maken. Zo'n switch kan in mijn thirties echt wel lijkt me.
Dan denk ik dat leeftijd niet de vraag is maar of de salesrol je wel ligt. Niet iedereen voelt zich nl. gemakkelijk in een salesrol, ook daar hangt het er weer van af. Welke sector, wat voor product, koude/warme prospectie of enkel farmen, harde targets of niet, etc... Het kan zijn dat je daar zelf niet zo warm van wordt en het op den duur ook over een andere boeg zal willen gooien.

Maar in je 30 zit je bij wijze van spreken in de "fleur van je leven" carrièregewijs.

Ik ben al 3-4x totaal van job veranderd. Die niet-specifieke kennis komt overal van pas en komt pas met de jaren.

Het lijkt me vb evident dat iemand van 55 die 3 pubers opgevoed heeft een betere manager zal zijn van een startup met verse afgestudeerden dan iemand van 30 met geen kinderen.

Of iemand die al 200x een vliegtuig genomen heeft zelfstandig naar een congres kan vs iemand van 23 die enkel met de bus gereisd heeft. Heb er hier nog geweten die net niet 3 weken groen zagen en diarree hadden omdat ze naar een congres in Californie moesten en nog nooit gevlogen hadden. Of van die 25 jarigen die in paniek slaan als ze moeten een meeting organiseren en de meeting room is bezet EN ZE HADDEN ZE NOCHTANS GEBOEKT.

De ervaring leert mij dat je na je 35 net betere voorwaarden kan afdwingen. De werkgever ziet geen onervaren persoon voor zich staan die hij aan een minimum kan betalen voor maximum werk. Ook door alle ervaring die je kan voorleggen, ben je een interessant profiel, en je moet nog 30+ jaar werken, dus waarom zouden ze niet investeren?
Dat men niet meer wil investeren in 55+'ers kan ik nog ergens begrijpen, maar 30-35 is toch wel een heel jonge leeftijd om te denken dat je afgeschreven bent.

Alvast bedankt
Ik word volgende maand 50 jaar en ik heb er alvast nog geen last van. Letterlijk: "Nada rien noegabollen".
Ik ben extern en ik heb welgeteld 2 dagen op de bench / beach gezeten sinds 2011.
Die 2 dagen waren vorig jaar in mei tss twee opdrachten in en toevallig kwam het even niet goed uit.

Ga ik moeilijkheden krijgen nadat ik de 50 gepasseerd ben? Wie weet. Maar momenteel dus nog niet.

Als je nu de 30 gepasseerd bent zou ik mij dus alvast geen zorgen maken. Je hebt nog wel even tijd ;)
Allé ja toch in de branche waar jij werkt.

Of van die 25 jarigen die in paniek slaan als ze moeten een meeting organiseren en de meeting room is bezet EN ZE HADDEN ZE NOCHTANS GEBOEKT.

Je jaagt die mensen die de meeting room squatten eruit potjandorie.

Nu bon on topic.
18 tot 28 : gezever over te weinig ervaring
28 - 43 : ça va
43 - 47 : al wat moeilijker
48 - 55 : Risico op miserie. 50 wordt als de effectieve grens gezien. Maar als die bedrijven iemand van 30 + kunnen aantrekken voor de helft van de prijs dan is de kans groot dat je het vlaggen hebt. Met potentieel ook het feit dat jij uw opvolger aan het opleiden bent. De gekende assistent hoge potential.
55+ nieuwe of andere job vinden kan gezien worden als een uitdaging.

Het spreekt voor zich dat dit een generalistisch statement is. Wat nooit 100% correct is. En dat er dan ook afwijkingen hierop zijn. Zoals bij alles.

Een wijze om u in te dekken tegen deze risico's, op dit moment toch, lijkt voor een overheid te gaan werken. Geprefereerd statutair. Het is geen 100% garantie dat dit in de toekomst zo ook blijft. Maar voorlopig ga je als ambtenaar altijd wel een job hebben. En zolang men de verloning niet herzien met naarmate je ouder wordt een verlaging van het loon te voorzien na een bepaalde leeftijd. Heb je daar ook een voordeel tov de private sector.

55+ nieuwe of andere job vinden kan gezien worden als een uitdaging.
Ik ga er vanuit dat als je het spelletje slim speelt en veel connecties hebt je het wel volhoudt tot rond je 60ste.
Maar ik ben niet naïef: Tot mijn 67ste werk hebben in mijn huidige sector? Die kans is cero cero cero cero.

Deel van de vraag was misschien ook -> Ik lees nogal vaak dat ih. begin vd carriere een redelijk aantal veranderingen van werkgever kan leiden tot heel wat loonsverhoging. Ik heb dit nooit gedaan en wil binnenkort toch eens aangeven aan mijn baas dat ik wat achterop hink qua loon. Die switches maken inclusief sterke loonsverhoging kan volgens mij maar tot een bepaalde leeftijd. Ik weet dat dit een onmogelijke vraag is en afhankelijk is van verschillende factoren. Vanaf wanneer is het 'too late' om nog sprongen in loon te maken ?

Ik ga er vanuit dat als je het spelletje slim speelt en veel connecties hebt je het wel volhoudt tot rond je 60ste.
Maar ik ben niet naïef: Tot mijn 67ste werk hebben in mijn huidige sector? Die kans is cero cero cero cero.
Kan dat niet als ge u richting een ander profiel toewerkt? Ik weet niet wat voor consultancy je doet. Maar ik kan me inbeelden dat er wel vanuit management niveau vraag is naar consultancy door oude rotten in het vak, of ze nu 50 of 60 zijn.

Genre 'wij zijn een producent van X en zien omzet teruglopen, we willen een nieuwe poot opzetten voor solutions/service/after sales/whatever voor recurring revenue'.

Iemand met 20-30 jaar ervaring daarin, die alle product- en verkoop- en revenuemodellen in lijvende leve al heeft ervaren via opdrachten, dat is toch enorm waardevol?

Kan dat niet als ge u richting een ander profiel toewerkt? Ik weet niet wat voor consultancy je doet. Maar ik kan me inbeelden dat er wel vanuit management niveau vraag is naar consultancy door oude rotten in het vak, of ze nu 50 of 60 zijn.
Ik ben Tester van applicaties. Allé ja ik doe meer dan dat maar dat is in het 'kort' gezegd.

Deel van de vraag was misschien ook -> Ik lees nogal vaak dat ih. begin vd carriere een redelijk aantal veranderingen van werkgever kan leiden tot heel wat loonsverhoging. Ik heb dit nooit gedaan en wil binnenkort toch eens aangeven aan mijn baas dat ik wat achterop hink qua loon. Die switches maken inclusief sterke loonsverhoging kan volgens mij maar tot een bepaalde leeftijd. Ik weet dat dit een onmogelijke vraag is en afhankelijk is van verschillende factoren. Vanaf wanneer is het 'too late' om nog sprongen in loon te maken ?
Tot je een bepaald niveau van loon hebt natuurlijk, maar ook daar zit je al redelijk hoog qua leeftijd meestal.

Opnieuw: hangt af van soort job: een bouwvakker zal na zijn 40ste, als hij al ervaren is, niet veel meer bij kunnen krijgen, terwijl iemand die doorgroeit naar manager wss pas zijn grote stappen zet vanaf zijn 40ste.

Ik stel mezelf ook die vraag.

Heb de juiste diploma's en heel wat ervaring, maar de tijden van "I don't give a fuck ik kan overal direct beginnen" dat gevoel ebt wel stilletjes weg van de 40 richting de 50. Als je van job wisselt kom je vrijwel altijd in een nieuwe omgeving. Als een nieuwe werkgever van mening is dat uw job door een gedreven junior kan geleerd worden op 1-2 jaar tijd, die in al zijn enthousiasme thuis er ook nog mee bezig is en mee is met de nieuwste trends, ja dan gaat die niet echt zin hebben om iemand aan te nemen met een bruto-loon dat dubbel zo hoog ligt vol technische "legacy" ervaring.

Ik denk dus ook dat als je niet nog 30 jaar bij dezelfde werkgever wil blijven tot uw pensioen, je zal moeten schakelen naar jobs die men niet aan een junior durft geven waaronder dus management of rollen waar je een bepaalde maturiteit moet uitstralen zoals belangrijke opstarts, klanten contacten, planmatige zaken waarin je ook met stress moet kunnen omgaan, communicatieve skills etc.

Als je daarentegen vanaf uw 25 tot uw 40 altijd hetzelfde technisch jobje gedaan hebt waar je "wel heel goed in bent", dan wordt dat moeilijker om nog te gaan switchen en moet je gaan nadenken of je dat wil doortrekken tot uw 65 bij dezelfde firma. En je moet ook niet onderschatten dat uw hersenen nu eenmaal trager worden, meer gaan vergeten, meer tijd gaan nodig hebben... etc vergeleken met een jong veulen, daar wordt je op een gegeven moment ook mee geconfronteerd en doet nog meer twijfel zaaien.

Laatst bewerkt:
Ik heb toch ook een vraag hierover:

in PC 319.01 bv, heb je aanzienlijk vanaf je 45 extra verlof.

Ik had mijn oog laten vallen op een functie hierin.
Maar met mijn 42 jaar nu (leeftijd) zit ik 'maar' op 27 nu. dat is minder dan mijn huidige job.

3 vragen hierbij:
zouden jullie dan 3 jaar op je tanden bijten? Kans is natuurlijk ook bestaande dat deze job toch je ding niet is, en nooit die 3 jaar daar zal halen.

bij het aanwervingsproces, gaan ze dan niet sneller een jonger persoon nemen, om minder "verlof toe te staan aan die oudere" ?

en misschien als laatste vraag, als je 4/5 werkt, krijg je dan ook maar 4/5 van die CAO dagen wellicht?

Misschien toch ook even @JPV taggen..

Terug
Bovenaan