Ik ben 50 en wat ik echt denk? In mijn geval voorlopig nog 'JA' (meer is doorsteept, maar ik doel op minstens evenveel). De uitleg volgt hieronder.Is het grote probleem ook niet we in ons hoofd hebben gestoken dat we op ons 50-60 nog altijd evenveelof meermoeten verdienen als toen we 30-40 waren terwijl onze productiviteit doorsnee gewoon een pak minder is en niet elke werkplek kan profiteren van onze ervaring?
- Ik ben zeker niet slechter (maar ook niet beter) dan iemand van 30 omdat ik (in tegenstelling tot veel collega 50 plussers) nog de moeite heb gedaan mij tot nu toe nog continue bij te scholen. Echter had ik mijzelf niet bijgeschoold dan was ik gewoon (veel) slechter. Zeker in de IT is bijscholen een 'must'.
- Mijn productiviteit is ruw geschat naar mijn mening hoop en al 10% gezakt maar om daardoor te zeggen dat ik minder zou moeten verdienen dan een 30-40 plusser? Ik vind van niet. Dit is ergens de beloning van uw jarenlange noeste arbeid niet?
Maar ik besef ook dat stilletjes aan de productiviteit zal dalen. En natuurlijk ga ik nooit zelf naar de baas stappen met de eis om mijn salaris te verlagen. Maar moest ik na 55+ zonder werk vallen? Laten we realistisch zijn: Dan is het inboeten en/of herscholen of géén werk meer vinden.
Laten we eerlijk wezen. Tss 50-60 (max): Dan heb je wel ergens gelijk.Als je dan toch ontslagen wordt (wat zelfs met betaling van een opzegging niet altijd zo simpel is) moet je werk zoeken en dan is het klagen dat ze je niet meer willen aanpakken vanwege te oud... In realiteit is het probleem vaak dat de loonverwachting nog steeds op dat niveau zit wat gewoon niet meer realistisch is gezien goedkopere en jongere/efficiëntere/productievere alternatieven er zijn.
60+ (soms zelfs al vanaf een iets jongere leeftijd) en uw werk verliezen? Zelfs voor een aalmoes (bij wijze van spreken)? --> Mits wat pech 0x weerhouden. Dan wordt het gewoon zeer moeilijk se.
Let op. Geen enkele werkgever zit te wachten op iemand waarbij ze riskeren dat je niet lang gaat blijven. Want helaas is die slagzin hierboven (die ik ook lang orakelde) een halve mythe gebleken voor mijzelf. De verontwaardiging en ontnuchtering was toen heel erg groot.We zitten hier in België, als je WIL werken, dan werk je.

Ik ben 20+ jaar geleden na mijn (eerste en enige) c4 meermaals geweigerd geweest voor een job buiten mijn branche omdat men wist dat ik IT'er was en men het risico niet wilde nemen dat ik 3 maand later weg zou zijn. Ik was echt wel werkwillend en toch vond ik (schrik niet) 10 maanden lang geen enkele job. Via Interim (waarbij het risico dat je snel vertrekt niet van toepassing is hé
) ben ik dan uiteindelijk terug van straat geraakt.Eigenlijk is dat nu zelfs een "extra troef" moest ik vroeg of laat op oudere leeftijd nogmaals een c4'tje verkrijgen. Ik heb toen 3 jaar orderpicking gedaan wat bewijst dat ik zeker betrouwbaar ben in duurzaamheid ook al moet ik inboeten op salaris en andere zaken.
Laatst bewerkt:
Bij bvb. ziekte heb je natuurlijk de mutualiteit met een ziektevergoeding, moest je medisch afgekeurd worden om te werken zal je tot aan je pensioen ook gewoon een vervangingsinkomen/... krijgen.