Lente en zomer 2022

Ook opgestaan in regio Kortrijk met een wit laagje! Ja leuke 1-aprilgrap, al hoop ik toch niet op te veel schade voor de natuur en dat dit een kort dipje zal worden.

EDIT: Voor sneeuwfoto's enzovoort, kun je www.weerwoord.be bezoeken. Daar staan redelijk wat foto's uit verschillende locaties uit de Benelux.

Laatst bewerkt:
Hier in regio Hasselt lijkt niets te gevallen zijn.. Neerslag lijkt te noordelijk hebben gezeten voor ons.

Idd. Met dampende tas koffie naast u aan de laptop bezig en af en toe eens buiten kijken naar de sneeuw die neerdwarrelt. Vanochtend lag er meer wit en er is ondertussen al wel wat gesmolten. Sneeuwval ook aan het minderen.

Er is een zegswijze: Als de kat in februari in de zon ligt, moet ze in maart weer achter het vuur. Wel... als we februari vervangen door maart en maart door april, dan is ze van toepassing.

Maart was een uiterst zonnige en droge maand. De afgelopen maand scheen de zon maar liefst 227u 14min in Ukkel (normaal: 125u 45min).
Hiermee werd het vorige absolute record van 1931 verpulverd (metingen vanaf 1887). Toen scheen de zon in Ukkel 213u 49min

Waarom is dit zo bijzonder?
• De gemiddelde zonneschijnduur van een zomermaand (juni – augustus) ligt tussen 192u en 204u. Maart 2022 was dus een stuk zonniger dan de gemiddelde zomermaand.

• In maart zijn de dagen korter dan tijdens de zomer (gemiddeld 12u tegenover 14- 17u), wat het des te opvallender maakt dat de zonneschijnduur tijdens deze maand maart hoger lag dan tijdens de gemiddelde zomermaanden.

• De normale zonneschijnduur voor april bedraagt 171u 16min. Slechts 5 aprilmaanden waren zonniger dan maart 2022 (metingen vanaf 1887): 2007 (301u 02min), 2020 (277u 40min), 1893 (255u 57min), 2011 (238u 51min) en 2015 (228u 22min). Vooral de eerste decade (1-10 maart) was zeer zonnig. Ook hier werd het absolute record ruim gebroken (metingen vanaf 1931). Deze 10 dagen scheen de zon 86u 44min in Ukkel (normaal: 31u 28min). Het vorige record dateerde van 1961 (72u 42min). Deze decade was zonniger dan een gemiddelde zomerdecade (tussen 62u en 76u).

Qua neerslag ook een record.

In totaal viel er in Ukkel de afgelopen maand slechts 2,2 mm neerslag (normaal: 59,3 mm), goed voor een nieuw absoluut record (metingen vanaf 1833). Het vorige record dateerde van 1993 (4,2 mm).

De gemiddelde relatieve luchtvochtigheid in Ukkel was ook opmerkelijk laag: slechts 63% (normaal: 75%). Ook hier bereikten we een nieuw record (vorig record sinds 1961: 67% in 2013)

Verder een te warme maand

Bij de temperaturen valt vooral de hoge gemiddelde maximumtemperatuur op. Deze bedroeg 13,7°C in Ukkel (normaal: 10,9°C) en is daarmee samen met 2017 de tweede hoogste voor deze maand sinds het begin van de waarnemingen in 1892. Het record blijft staan op 2014 (14,2°C). De gemiddelde temperatuur lag hier ook boven de normale waarde en bedroeg 8,6°C (normaal: 7,1°C).

Zie: https://www.meteo.be/uploads/media/6246c47895fab/klimatologisch-maandoverzicht-202203.pdf

6248158f218eb.jpg

April start echter opvallend koud - volgens Nederlandse data en de verwachting voor vandaag en morgen - namelijk virtueel bij de top 3 koudste driedaagse opener van april.

In Ukkel was 1 april nog nooit kouder dan gisteren, en dat is geen 1 aprilgrap. 1 april had tot dusver de derde laagste maximumtemperatuur van dit jaar ook. Enkel 10 januari en 25 januari hadden een lagere maximumtemperatuur.

Laatst bewerkt:
62494a08af743.jpg

Zeiknatte run met op het einde van de week nieuwe kansen op winterse neerslag, vooral dan vrijdag en de nacht van vrijdag op zaterdag. Met kaarten als dit perfect mogelijk dat we na de droogste maart nu de natste april zouden krijgen sinds begin v/d metingen. Met 134mm vind ik dat record niet eens zo heel scherp staan. En hier zien we al 80mm in de komende 10 dagen voor regio Brussel. GFS durft echter wel soms eens overdrijven. April is gemiddeld de droogste maand in ons klimaat.

Laatst bewerkt:
Toen ik bovenstaand bericht las dacht ik wtf, zoveel regen is er toch niet voorspeld?
Tot gisteren zag ik overal wel wat regen voorspeld voor de komende week, maar niet zoveel. Nu is is dat ineens veranderd in niks anders dan regen.

62494a08af743.jpg

Zeiknatte run met op het einde van de week nieuwe kansen op winterse neerslag, vooral dan vrijdag en de nacht van vrijdag op zaterdag. Met kaarten als dit perfect mogelijk dat we na de droogste maart nu de natste april zouden krijgen sinds begin v/d metingen. Met 134mm vind ik dat record niet eens zo heel scherp staan. En hier zien we al 80mm in de komende 10 dagen voor regio Brussel. GFS durft echter wel soms eens overdrijven. April is gemiddeld de droogste maand in ons klimaat.
ECMWF komt toch ook af met 30mm voor donderdag en nog eens 29mm vrijdag. Dus op 2 dagen meer neerslag dan normaal over een hele maand april.

Genoeg om mijn tuin terug in een modderpoel te veranderen als het klopt.

62494a08af743.jpg

Ik heb zondag ne marathon in Rotterdam, dit klinkt niet echt hoopgevend :(

meen mij te herinneren dat er een paar jaren terug een soort van hittegolf was in April.
nu is er precies het tegenovergestelde aan de gang.
en ik weet niet wat ik liever heb, misschien toch eerder wat frisser en geleidelijk aan warmer tegen de zomer dan die aanval van een hittegolf en niet meer kunnen afkoelen tot september./

Ik heb zondag ne marathon in Rotterdam, dit klinkt niet echt hoopgevend :(
Zondag wellicht droog

meen mij te herinneren dat er een paar jaren terug een soort van hittegolf was in April.
nu is er precies het tegenovergestelde aan de gang.
en ik weet niet wat ik liever heb, misschien toch eerder wat frisser en geleidelijk aan warmer tegen de zomer dan die aanval van een hittegolf en niet meer kunnen afkoelen tot september./
De laatste jaren is het al vaker alles of niets met ons weer. Een gevolg van de klimaatopwarming denk ik, dat weersystemen langer blijven hangen in plaats van het gebruikelijke wisselvallig Belgisch weer. Maart was recorddroog en april lijkt het tegenovergestelde te worden. Laat ons hopen dat dit weer geen trend wordt die zich doorzet tot de zomermaanden.

Die warme februari en maart, gevolgd door vriestemperaturen in april zijn gewoon nefast voor de bloesems.

Van de kou zouden we af zijn volgende week, dit weekend nog koude nachten, maar maandag en dinsdag mogelijk 20°C en wellicht droog

Terug
Bovenaan