Lente en zomer 2022

Zeiknatte run met op het einde van de week nieuwe kansen op winterse neerslag, vooral dan vrijdag en de nacht van vrijdag op zaterdag. Met kaarten als dit perfect mogelijk dat we na de droogste maart nu de natste april zouden krijgen sinds begin v/d metingen. Met 134mm vind ik dat record niet eens zo heel scherp staan. En hier zien we al 80mm in de komende 10 dagen voor regio Brussel. GFS durft echter wel soms eens overdrijven. April is gemiddeld de droogste maand in ons klimaat.
GFS lijkt me serieus overdreven te hebben ja.
Er is nog "maar" 23mm neerslag gevallen deze maand in Brussel en de komende dagen zou er niet veel extra meer bijkomen.

62502612d594c.JPG

In de oostkantons op hoogte opnieuw feest.

Behoorlijk koud in de Vancouver regio (British Columbia) met zeer late sneeuwval en kou.

FQYPdo7VIAUNmuR

Verwachting in regenval voor deze zomer. Naar Europa zou ik niet echt kijken, want eigenlijk is dat hier lastig te voorspellen en een echte trend is er ook niet. In de tropische regio's gebeurt er wel wat. Ik kan technisch gaan, maar vooral zeewatertemperaturen en onderlinge interacties tussen de verwachte weerpatronen zorgen daar voor de verwachtingen.

Australie en Indonesie natter dan normaal lijkt mij vrij duidelijk. 2 sterke indicators voor dat.

India lijkt inderdaad natter dan normaal te worden, vooral noordelijker ook dus meer in de drogere regio's. Idem voor de noordelijke Sahel. En had een sterker signaal voor Zuidelijk Arabisch schiereiland verwacht, maar daar dus ook. Door zeewatertemperaturen in Indische Oceaan en interactie met Sahel/HoA en Arabisch schiereiland

Amazonegebied wordt natter dan verwacht denk ik door interactie met Afrika wederom.

Ook in Noord-Amerika lijkt de moesson noordelijker te komen dan verwacht. Dus richting Noord-Mexico en Arizona al. Noordelijker dan dat lijkt het wel droog te blijven (en sukkelen ze al met droogte).

Voorlopig gaat het al goed los in bepaalde van deze regio's en erg vroeg.

Laatst bewerkt:
en welk effect kan dat op ons hebben?
Om eerlijk te zijn, geen idee. Of het een groot effect is weet ik niet. Ik vind ons weer ook te gematigd en te wisselvallig om volledig impact te hebben van één patroon. Dit patroon in de tropen zagen we in 2020 en 2021 ook wel, maar misschien in mindere mate. Ik denk dat het meer gelijk begint te lopen met 2020.

Een hyperactief Atlantisch orkaanseizoen wat wel een consequentie zal zijn van dit patroon kan wel de kans verhogen dat ex-tropische systemen zeker in het vroege najaar ons weer kunnen beïnvloeden (vaker door een nazomer). In 2020 hadden we de meest genaamde tropische systemen in de Atlantische Oceaan ooit, met toen 31 systemen.

Laatst bewerkt:
6261b2c97540a.png

Komende week lijkt de meeste regen weer opnieuw wederom ten zuiden van ons te bevinden.

FP1LOs0XwA4eqey

Maart was koud in zuidoost Europa, vooral Turkije. Maar ook delen Rusland en Balkan, Italië en Griekenland, Midden Oosten en Noord-Afrika. In de maghrebregio en Iberisch schiereiland dan weer zeer nat. Bij ons was maart droog en erg zonnig, en iets te zacht.

In Spanje trouwens blijft het voorlopig nat in grote delen. Gisteren viel op hoogte zelfs nog sneeuw.

Het blijft voorlopig slecht weer in Zuid-Europa.

In Zuid-Afrika ook erg nat, vooral het oosten (Eastern Cape en KwaZulu). Bij overstromingen in en rond Durban zijn 448 doden gevallen eerder deze maand. Ook daar blijft het voorlopig nat.

Als het daar dan eens regent in de woestijn, is het direct wel hevig heb ik de indruk. Er sterven meer mensen door verdrinking in de woestijn, dan door uitdroging.

Ook vandaag weer enorm nat daar

FRMlfuRX0AEVriH

Dit zegt alles.

Meeste van het noodweer concentreert zich in Noord en Centraal Saoedi Arabië, alsook de Taif woestijn in het westen/zuidwesten. Het zuidoosten houdt het het voorlopig het droogst.

FRM04MNWQAM019l

Duidelijk radarbeeld van een supercell door de hook (net iets ten noorden van de hoofdstad).

Morgen opnieuw nattigheid daar.

Laatst bewerkt:
Weertrends in België op basis van Meteo Consult en LCM voorspellingen:

In een meteorologische context waarin de weersystemen sinds het begin van dit voorjaar in Europa zijn omgekeerd, hebben wij een over het algemeen stabiel weerpatroon gekend: dit vertaalt zich in aangename dagen, met min of meer seizoensgebonden temperaturen, en eerder zeldzame neerslag.
Dit type droog weer zal de komende dagen aanhouden met bewolkte perioden en zonnige perioden, maar in de eerste week van mei, rond 5 mei, zal een koude luchtstroming met voorjaarsbuien optreden.
De atmosfeer zou opnieuw koud kunnen worden gedurende enkele dagen, maar dit zou de laatste koele periode van het seizoen zijn: daarna zou de tendens zijn om na 10 mei terug te keren naar veel zachter weer.
Voor de 15e zouden er nog een paar buitjes kunnen circuleren en dan ziet het er naar uit dat er een mooi, langdurig, droog en vrij warm anticyclonaal weertype kan ontstaan.

-> Zag dit ergens terugkomen, zal het maar delen, we zullen wel zien wat er van klopt.

TvILHR0.png

In Calpe blijft het wat slabakken. Vandaag opnieuw regen!

vHUTmXq.png

Voor de komende week lijkt Spanje opnieuw weer één van de nattere plekjes van Europa te worden. Bij ons in het westen dan toch geen drup voorspeld, in samen met NW-Frankrijk het enige "droge gat" voor deze periode. Het zal natter zijn in grote delen van Saoedi Arabië dan hier voor die periode.

Het is al een tijdje schroeiend heet in India, en het lijkt alleen maar erger te worden

Temperatures in India remain high amid ongoing heat waves that have plagued the country with dry, sweltering weather since early spring. The India Meteorological Department (IMD) stated that its March maximum temperatures were the highest in nearly a century and a quarter, and rainfall was only running about a quarter to a third of normal.

Temperatures may approach national records in India and Pakistan for the month of April. According to Maximiliano Herrera, an expert on world weather extremes, the highest reliable April temperature in India is 118.9 degrees (48.3 Celsius), set in Barmer in northwest India in 1958. Nawabshah, Pakistan, about 125 miles inland from the Arabian Sea, hit 122.4 degrees (50.2 Celsius) four years ago; this record, possibly the highest temperature ever observed worldwide in April, may be more difficult to beat.

Na de warmste maart ooit gemeten in grote delen v. India (en nationaal de warmste in 122 jaar), blijft de hitte aanhouden. Dit weekend wordt het schroeiend heet met verwachtingen tot 49°C in delen van Pakistan terwijl een groot deel van India met maximumtemperaturen boven de 40 graden te kampen heeft, en regionaal veel meer, ruim boven de normale. En daarmee zijn aprilrecords ook alweer in gevaar.

Ten westen van deze regio is het dan weer koeler met de nattigheid die blijft aanhouden.

FRSyEhvWYAASDO2

De trog blijft hangen over het Arabisch schiereiland, en de komende dagen blijven daar wisselvallig en onstabiel met veel kans op onweders. Op dit moment is er alweer een gaande in de regio van Medina. Gisterenavond ook onweer bij Koeweit (wat daar zeldzaam is).

Laatst bewerkt:
Voor Belgie lijkt een droge en stabiele periode aan te komen, mei zal alvast aan de droge kant starten.

In Saoedi Arabie wordt het alleen nog maar gekker. Met ook noodweer in UAE/VAE (Dubai, Abu Dhabi), onweders in Koeweit en gisteren ook een supercell boven Medina.

Wat video's van twitter in spoiler

De hitte in India lijkt komende week of rond komend weekend toe op spectaculaire manier te eindigen.

FRmCcpoaAAEXltZ

GFS berekent al consistent een zware cycloon in de Bengaalse baai voor rond 10 mei. Deze zou de hittegolf doen eindigen.

FRkjdBjUUAEqLgO

FRmRad-XIAAeNw3

Nog ver vooruit weliswaar.

GlNiQlu.png

Maar als je inderdaad met 927 hPa als laagste luchtdruk hebt, dan kom je al in de top 10 meest intense cyclonen uit dit basin ooit uit. Het zijn dichtbevolkte gebieden, en het is (even naar de andere meest intense cyclonen ooit gekeken) ook wel het moment van het jaar (naast ook okt/nov). Ik vind het toch al enge vooruitzichten.

Laatst bewerkt:
Pluim begint langzaamaan op te warmen. We mogen ons vermoedelijk opmaken voor nog meer zon en ook hogere temps de komende 2 weken.
Mediaan tikt op het einde zelfs al 25°C aan. Is nog wel zeer ver, maar kansen op 25+ en zelfs 30+ stijgen wel duidelijk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan