Lente en zomer 2022

Over de extreme voorspellingen gesproken van de laatste dagen:
GFS zou de droogte in de bodem sterk overschatten en komt daardoor met extreme temperaturen op de proppen. Die moeten dus met een serieuze korrel zout genomen worden.

Wekenlang is licht overdreven. Maar pagina 11, op 3 juli is de 1e post erover. En ja, aan eens een post zo stoor ik me ook niet. Maar toch, voor zaterdag 16/7 44 graden voorspellen en een week later voorspelt het KMI 25 graden voor dezelfde dag. Ja jongens, is dat de bedoeling?

Het gaat er intussen wel stilaan over. Jullie hoeven niet aan cherrypicking van cijfers te doen om toch maar hier iets te kunnen roepen over 40 of 45 graden. 35 graden is al warm genoeg hoor.
De grote hitte is enkele dagen opgeschoven naar maandag en dinsdag. Het is niet zo vreemd dat dit gebeurd als je met voorspelling zit van 14dagen in de toekomst. KMI voorspelt nu al 35 graden (hier in Kortrijk) voor maandag 18/07 en dat is ook al uitzonderlijk. Verder valt het me ook op dat KMI hun voorspelling vaak wat lager zijn dan wat er effectief gemeten wordt. Dus ja 40 graden is nog steeds een kans hier in België

Als er zelfs nu nog niets zinnigs over te zeggen valt, waarom zit je hier dan al pagina's en wekenlang te posten over extreme scenario's met dagtemperaturen van +45 graden?
Omdat dat dat door de hoofdrun berekend wordt, dus heel vaak is het geen cherrypicking maar de zwaarste run die getoond wordt. Cherrypicking doe ik enkel in de gevallen waarbij ik keek wat er "mogelijk" was, want zo een kaarten heb ik in meer dan 10 jaar nog nooit gezien. En dat is ook verder een reden waarom ik ze post, omdat dit geen "normale kaarten" zijn, los van wat de temperatuur ook zou worden.

Wekenlang is licht overdreven. Maar pagina 11, op 3 juli is de 1e post erover. En ja, aan eens een post zo stoor ik me ook niet. Maar toch, voor zaterdag 16/7 44 graden voorspellen en een week later voorspelt het KMI 25 graden voor dezelfde dag. Ja jongens, is dat de bedoeling?

Het gaat er intussen wel stilaan over. Jullie hoeven niet aan cherrypicking van cijfers te doen om toch maar hier iets te kunnen roepen over 40 of 45 graden. 35 graden is al warm genoeg hoor.
Ironisch genoeg doe jij ook hier aan cherrypicking om uw punt te bewijzen. Jij hebt het enkel over de zaterdag en negeert de zondag/maandag/dinsdag. "voor zaterdag 16/7 44°C voorspellen en een week later voorspelt het KMI 25°C voor dezelfde dag". Heb jij de dagen nadien in de KMI voorspelling al eens bekeken? Ook is KMI terecht voorzichtig trouwens met temperatuurvoorspellingen op die termijn. Het kan heus wel wat warmer worden dan KMI aangeeft.

GFS is het meest gebruikte model, dat de hoofdrun run na run extreem is, is mijn fout ook niet. Deze avond nog steeds "extreem" voor dinsdag trouwens. Enige is wel dat het wat verschoven is naar iets later. Ik heb ook vaak "kansmodellen" en "pluimen" gepost en die geven een completer beeld. Ook heb ik nergens 44°C voorspeld. Ik heb niets voorspeld, enkel dat het "heet" kan worden en waar de weermodellen mee afkomen. Uiteindelijk heb ik weinig ervaring met modellen die 40°C+ voorspellen.

Nee, ik bedoel weldegelijk licht. Mijn woorden niet verdraaien.
Jij mag het zwaar vinden hoor, geen probleem, ieder zijn/haar mening.
Ik verdraai helemaal niks, het gaat hier over de feiten.
Het gaat niet om wat ik vind, het zijn feiten en dat was effectief zwaar overdrijven wat jij daar deed!

Jij mag dat licht vinden, maar dat is het zeker niet, dat zijn de feiten.

Als jij zegt "wekenlang" en het is effectief maar 1 week, dan is dat zonder tegenspreken gewoon zwaar overdreven, heel zwaar zelfs!

Als ge mijn mening wilt weten, die is simpel, als het u niet aanstaat blijft ge weg uit het topic.

ieder zijn/haar mening.
+1

Ik vind het boeiend om wat meer achtergrondinformatie te krijgen van Lakigigar over de extreme voorspellingen. Dingen die mij niet interesseren negeer ik gewoon. Is wel respectvol naar de mensen die moeite doen om iets bij te dragen.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij wel de juiste houding, en misschien heb ik ook iets te veel gefocust op die extreme temperaturen, maar dat is omdat ik het nog nooit zo gezien heb in de modellen. De analyse op weer.nl die @Sneeuwstorm; deelde brengt daarin wel wat duidelijkheid, en daaruit blijkt wel dat de hoofdrun van GFS wellicht wel te hoog zit bij de extreme(re) verwachtingen, en dat je daar dus 3 tot 5°C mag vanaf doen, maar zelfs dan nog is een veertiger een mogelijkheid, zeker omdat andere modellen er soms ook dicht bijzitten. Ik denk dat GFS eigenlijk vrij snel in de miezen had dat het potentieel zeer warm kan worden volgende week, want men zat er vroeg bij, maar ik denk niet dat dat het juiste model is om naar "de absolute waardes" te kijken.

Zo werkt het gelukkig niet.
Ik ga deze quote wel bijhouden. Als voorbeeld voor hoe het niet moet.
Bugsy zegt anders net hetzelfde als wat ik zeg, op een iets andere manier, maar uiteindelijk komt het wel op hetzelfde neer.
Gewoon negeren wat je niet interesseert of niet aanstaat.
+1

Ik vind het boeiend om wat meer achtergrondinformatie te krijgen van Lakigigar over de extreme voorspellingen. Dingen die mij niet interesseren negeer ik gewoon. Is wel respectvol naar de mensen die moeite doen om iets bij te dragen.

Zoals altijd terug de hosanna berichten in de pers omdat het eens warmer is dan normaal. Volgende week maandag en dinsdag krijgen we 2 tropische dagen wellicht en voor de rest gewoon leuk zomerweer zonder excessen. Enkel de droogte begint weer serieus een dingetje te worden..

Voor een hittegolf zal het kantje boord worden, woensdag halen we ook nog mogelijk 30 graden , maar dit weekend zal het nog niet overdreven warm worden met maxima rond 25 graden.
Het criterium voor een hittegolf is in Ukkel minstens 5 dagen op rij met minstens 25 graden als maximumtemperatuur waarvan minstens 3 dagen een maximumtemperatuur van 30 graden. Dinsdag mogelijk zeer heet tot >35 graden maar ik denk niet dat we 40 graden zullen halen. Plaatselijk misschien wel 37-38 zoals de kaarten er voorliggen. Voor 25 juli 2019 zouden dat records geweest zijn.

Voor een hittegolf zal het inderdaad moeilijk worden. Ben het eens met Sneeuwstorm hier.

62ce5e639406a.jpeg

Beetje vreemd dat KMI nu plots met 40°C komt (voor Veurne dan nog).

Zou de data van die app wel gecheckt worden door het KMI? Of komt dat gewoon rechtstreeks van de weercomputers?
Volgens meteo.be zou het dinsdag 33°C worden en volgens mijn app 37°C, dat is toch veel verschil.

Het weekend is fors afgekoeld. Uiteindelijk zijn enkel maandag en vooral dinsdag nu zeer heet.

En zijn dat de enige hete dagen?
Of zijn op de lange termijn modellen nog andere dagen op komst?

Op de klassieke weersites lijkt het terug koeler te worden nadien ☹️ (terwijl ik persoonlijk wel kan genieten van een aantal tropische dagen)

En zijn dat de enige hete dagen?
Of zijn op de lange termijn modellen nog andere dagen op komst?

Op de klassieke weersites lijkt het terug koeler te worden nadien ☹️ (terwijl ik persoonlijk wel kan genieten van een aantal tropische dagen)

Hang gewoon wat op weerwoord.be rond, dan zie je vanzelf wel de nieuwste uitvoer voorbij komen. Ondanks dat de site ".be" is, stikt het daar van Nederlanders die elkaar niets gunnen. In de winter dromen ze bij een koude uitbijter van -20 van een Elfstedentocht en in de zomer kicken er daar op > 40 graden en meer:crazy:

Gisteren heel heet, zelfs te heet om buiten te eten (en we zitten hier aan de kust en er is slechts zon tot de middag). Vandaag iets beter te verdragen.
Tropische temperaturen hoeven voor mij nooit, ik kan daar niet goed tegen. Al is het zeewater dan uiteraard wel aangenamer van temperatuur.

Terug
Bovenaan