Lente en zomer 2022

Geen idee, maar ik zie nu wel dat er zeker wat regen (met her en der onweer) aankomt. Ik denk dat neerslaghoeveelheden lokaal/regionaal wel behoorlijk kunnen oplopen, en dat daar het grootste risico zit. Als ik kijk naar de Estofexverwachting en op basis van enkele neerslagkaarten die ik gezien heb, lijkt mogelijk grote hoeveelheden neerslag het grootste aandachtpunt te zijn.

Hier is het 19 °C met een gevoelstemperatuur van 17 °C. Lekker fris windje. Het onweer hangt duidelijk in de lucht.

Hier nu 18 met een frisse wind. In vogelvlucht een 20km vd kust.
De wind zit ook ideaal op de voorgevel. Alle ramen open en eens goed laten verluchten. Het is binnen niet boven de 23 geweest hier, maar tegen gisterenavond begon het toch wat drukkend aanvoelen.

Het is redelijk druk vandaag, er moeten heel wat dingen over ons trekken.

Een thermische vore behorende bij een laag boven de Noordzee ligt boven het midden van het land en trekt noordoostwaarts. De vore verlaat later in de ochtend het noordoosten. Na passage draait de wind van zuidoost naar zuidwest. Tevens passeert vanaf de eerste helft van deze ochtend een occlusie van zuidwest naar noordoost. Vanavond en in de nacht naar donderdag trekt een hoogtelaag over Nederland, voorafgegaan door een trog. Aan het einde van de nacht bereikt een ingedraaide occlusie ons land van het westen uit. Deze occlusie trekt gedurende de dag langzaam oostwaarts over het land. Een daarop ingelopen koufront trekt eveneens over het land en ligt aan het einde van de dag boven het zuidoosten. Na passage stroomt met een noordwestelijke stroming drogere lucht uit over onze omgeving.

Wel uit Nederlands perspectief, maar het is gelijkaardig als hier.

Hier 21° vanochtend buiten om 6u. Alles open gezet en temperatuur zakt hier heel langzaam. Nog altijd 26° binnen. Pas sinds een klein uur toch redelijk wat wind.

Beste manier is om te zorgen voor circulatie.

Al creëert dat tocht (wat juist de bedoeling is, want dan weet je dat het werkt), moet je dat niet doen als het veel regent EN je niet thuis bent, en kan het ook wel insecten/muggen aantrekken (dus bij voorkeur eerst de ramen met vliegenramen openzetten). Zeker in meer landelijke regio's is dat laatste een probleem (als je naast een landbouwgebied woont).

En inderdaad ook proberen verhinderen dat de warmte binnenkomt als het effectief warm is. Gisteren en eergisteren was bijna alles zo goed als potdicht op de piek van de warmte hier, waardoor het relatief koel is, maar op sommige locaties is dat ook geen optie, en bijvoorbeeld in een appartement trekt alle warmte naar boven.

Eventueel als je daar veel problemen hebt en in een huis woont, kan je beneden slapen op warme dagen. Dat zal een betere nachtrust geven, want slapen in warmte zal voor lichte(re) slaap zorgen alsook meer slechte dromen veroorzaken. Een menselijk lichaam heeft koelere omstandigheden nodig om goed en diep te slapen.

Maar beneden slapen heeft wel soms het nadeel dat je je de ruimte niet associeert met slapen, dus moet je mentaal ook wel toelaten om die nachtrust te gunnen. Zoals: "en nu leg ik de tv af, en slaap ik", tenzij je gewend bent om te slapen als de tv aanligt bijvoorbeeld. Maar gewoon je slaapritueel zoveel mogelijk intact te houden, ongeacht waar je slaapt, en gezien je op een andere locatie slaapt kan het al zijn dat je daarom je al (iets) minder aan je slaapritueel houdt.

Maar als het 5 of 10 graden verschilt van beneden tot boven, slaap dan gewoon beneden voor 1 of 2 dagen (of de persoon in het gezin die er het meeste last van heeft). Het is moeilijker om de bovenruimtes koel te houden op dagen zoals gisteren, en die warmte zit meestal nog gevangen op de bovenverdiepingen. (duurt eventjes tegen dat het echt wel afkoelt, en dan moet je actief verluchten/circuleren).

Nog een tip trouwens voor op de hete dagen: rolluiken naar beneden aan de zuidkant van uw woning. De ramen aan de noordkant van uw woning kan je gebruiken voor lichtinval (en dus openhouden). De zon staat daar namelijk nooit. En verluchten in de nacht en vooral vroege ochtend

Laatst bewerkt:
allemaal goed en wel als je die tips toepast en het nog 26 graden is in uw appartement, dan valt er gewoon niets te doen dan zweten.
hier is nu op de achtergrond een onweer aan het drukken, alle ramen open en een tochtje, dat doet al veel.

Deens record mogelijk in gevaar vandaag. Record staat op 36.4°C maar het kan warmer worden dan dat daar vandaag.

allemaal goed en wel als je die tips toepast en het nog 26 graden is in uw appartement, dan valt er gewoon niets te doen dan zweten.
hier is nu op de achtergrond een onweer aan het drukken, alle ramen open en een tochtje, dat doet al veel.

Het duurt een tijdje tegen dat dat effect heeft, is niet instant. En het zijn twee stappen: 1. de warmte zoveel mogelijk buitenhouden en 2. het zo snel mogelijk verkoelen.

Ten tweede: sommige locaties lenen zich beter toe om koeler te houden of te verluchten. Appartementen zijn vaak een stuk lastiger om koel te houden. Ik heb zelf ook een tijd in een appartement gewoond. De warmte van onder gaat naar boven omdat de warmte opstijgt. Beneden slapen is bijvoorbeeld al geen optie. Ook had ik daar geen rolluiken. Daar moest ik het ook gewoon ondergaan.

Maar in bepaalde woningen zijn er wel wat handigere tricks om het aangenamer/draagbaarder te houden. U aanpassen aan de woning en de woning trachten aan te passen aan de hitte kan in zekere zin wel. Een beetje creatief omgaan met warmte buitenhouden en koelte binnenhouden. Maar soms gaat dat niet, en dan kan een ventilator nut hebben.

Laatst bewerkt:
Temperaturen rond 20°C nu op veel plaatsen in Vlaanderen. Groot verschil met gisteren. Toen zaten we al ruim boven de 30°C. In de Kempen en de Ardennen is het wel warmer, boven 25°C.

Temperaturen rond 20°C nu op veel plaatsen in Vlaanderen. Groot verschil met gisteren. Toen zaten we al ruim boven de 30°C. In de Kempen en de Ardennen is het wel warmer, boven 25°C.
Hier ist toch nog altijd bakken in Pelt. Dicht tegen de 30 graden.
Station Kleine Brogel geeft 28.3 aan.

t'is hier 15 graden frisser buiten (regio Gent) maar ik zweet wel een pak meer als gisteren, zo plakkerig weer zeg.

Terug
Bovenaan