Leren schaken

Ik vind die tussenkomst van Carlsen toch ook wel cringe. Is natuurlijk ook geen goede commentator. Vond die vroeger in interviews ook niet te aanhoren.
Die partij van Firouzja was ook lachen. Vroeg het me vanmorgen nog af: waarom zouden die andere 4 nog moeite doen. Het is ook niet gelijk een voetbalmatch dat er een hoop betalend publiek zit die dan énkel die wedstrijd ziet.

Tenzij Gukesh verliest (unlikely) is er geen decider nodig tussen Caruana en Nepo hé. Of ja, misschien voor 2de/3de plaats ivm prize money, maar who cares :p

Erm, neen. Gukesh moet echt wel winnen om onafhankelijk te zijn van de andere partij. Als hij drawt en er is een winnaar in de andere partij komt er een tie-break.

Hij sprak over een tie-break tussen Caruana en Nepo..

Waar? Ik lees dat nergens en je hebt precies zelf je post verwijderd waar je hem quotete.
Caruana en Nepo konden onmogelijk beide in een tie-break komen. Juist daarom dat dit een decider is, want een draw betekent altijd dat beide eruit liggen.

Waar? Ik lees dat nergens en je hebt precies zelf je post verwijderd waar je hem quotete.
"Caruana-Nepo zal wel uitdraaien op een decider"
Ik had m'n post al verwijderd precies om dit soort nutteloze "ik heb gelijk!" posts te vermijden maar ik was duidelijk net te laat :)

Net je edit gezien: een decider is een tie-break hé...

Laatst bewerkt:
Net je edit gezien: een decider is een tie-break hé...

Denk dat het idd gewoon verkeerd gebruik was van het woord ‘decider’ en het ‘decisive’ moest zijn, maw geen draw. Zo had ik het in elk geval geinterpreteerd.
Maar uiteindelijk werd het dan toch een draw in beide partijen, en ik zie Gukesh eigenlijk wel WK worden nu, de jongste ooit.

EDIT: vandaag pas de partij van Fabi-Nepo gezien. Amai, wat was dat, Fabi heeft het daar toch wel serieus laten liggen. Was beetje bizar om Nepo op het einde zo ontgoocheld te zien.

Laatst bewerkt:
Was beetje bizar om Nepo op het einde zo ontgoocheld te zien.

Blijkbaar heb ik zijn reacties wat verkeerd geïnterpreteerd. Het lijkt eerder alsof hij zich serieus slecht/schuldig voelde tegenover Fabi omdat voor hemzelf een draw of loss toch geen verschil maakte, maar voor Fabi natuurlijk des te meer. Maar ja, hij heeft het gewoon fair gespeeld en zoals Fabi zegt: "My fault".

En ondertussen is het al zover: vandaag is het WK begonnen tussen Ding en Gukesh. Ding heeft er eigenlijk als wereldkampioen niet veel meer van gebakken (naar het schijnt ook mentale en gezondheidsproblemen), terwijl Gukesh heeft blijven laten zien dat hij tot de absolute top behoort.

Match 1 lijkt dit na een half uur al te bevestigen. Nog maar 10 zetten ver en Ding spendeerde al 50' en zijn gezicht spreekt al boekdelen.
EDIT: paar uur later check ik nog eens en klokken staan ongeveer gelijk en eval bar duidelijk in voordeel van zwart/Ding nu.
EDIT2: En Ding wint al direct met zwart, wat toch wel een verrassing van formaat is. Belooft dus voor de rest van de match.

Laatst bewerkt:
Ondertussen is het al terug 1.5-1.5 na game 3. Daarin bleek het time management van Ding alweer bedroevend op verschillende momenten, en uiteindelijk flagde hij in zet 37.

Na een hoop remises met soms wat kansen voor beide spelers, neemt Gukesh vandaag een grote optie op de titel. Alweer lijkt time management Ding fataal. Alhoewel ze beide aan zet 10 al meer dan de helft van hun tijd verbruikt hadden, was het toch Ding die op het einde er niet in slaagde zijn zenuwen onder controle te houden. Enkele sub-optimale maar dus ook onverwachte zetten van Gukesh zorgden ervoor dat Ding alweer bijna de helft van zijn resterende 15’ opsoupeerde met nog altijd nog een 15-tal zetten te gaan om enkele zetten later een fatale blunder te begaan.
Stand nu dus 6-5 voor Gukesh. Met nog slechts 3 games te spelen en deze mentale mokerslag voor Ding, zie ik Ding toch niet meer terugkomen nu.

En wat een verrassing alweer. Ding maakt een dag later zowaar al weer gelijk, op een dominante manier. Mentaal toch veel weerbaarder dan wat zijn uiterlijk soms suggereert.
Niemand had op voorhand gedacht dat het zo een spannend WK ging worden.

Je bent niet de enige, ik ben ook enthousiast aan 't meevolgen. Het was een beetje saai aan het worden. Dan wint Gukesh, ik dacht game over voor Ding. En dan begint die man terminatorgewijs een nagenoeg perfect spel te spelen. Dat gaat de laatste 2 spellen een stuk spannender maken. Alhoewel ik denk dat Ding nu gewoon Ding chilling gaat en terug voor remises speelt.

Laatst bewerkt:
Toeme, vandaag niet kunnen volgen en daardoor de ontknoping gemist.

Gukesh wint de laatste partij en wordt jongste wereldkampioen ooit.
Ding kwam alweer onder druk met 10 minuten vs meer dan een uur voor Gukesh, en blunderde finaal door zijn stukken te laten traden naar een standaard gewonnen pionnen-eindspel.

Laatst bewerkt:
Compilatie van de consternatie bij de verslaggevers op het beslissende moment.

Al bij al wel blij dat Gukesh gewonnen is. Was ook aangenaam om hem te horen bij de persconferentie achteraf. Bij Ding krijg je toch een beetje het gevoel van het schaakspeler-cliché van de sociaal beperkte nerd (al heeft zijn gebrekkig Engels daar ook wel iets mee te maken).

Zelfs Marc Coucke zou niet zo geblunderd hebben... naar eigen zeggen :D

Triestig nieuws uit de schaakwereld. GM Danya Naroditsky is op 29-jarige leeftijd overleden. Wie vaak online schaak volgt, kent hem zeker, o.a. als live-commentator.
Het nieuws officieel zien passeren op FB van een FIDE post, maar online nog niets van te vinden behalve deze Reddit thread: .

EDIT: Danya was al maandenlang een target van ex-wereldkampioen Kramnik die het voorbije jaar zowat de halve online schaak-community van valsspelen beschuldigde. Tijd geleden nog een interview met Danya gezien die het daar zeer moeilijk mee had en duidelijk vol onmacht zat om zulke beschuldigingen te weerleggen. Kramnik was hierdoor al niet bepaald populair, maar nu zal hij regelrecht gehaat worden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan