Leren schaken

Triestig nieuws uit de schaakwereld. GM Danya Naroditsky is op 29-jarige leeftijd overleden. Wie vaak online schaak volgt, kent hem zeker, o.a. als live-commentator.
Het nieuws officieel zien passeren op FB van een FIDE post, maar online nog niets van te vinden behalve deze Reddit thread: .

EDIT: Danya was al maandenlang een target van ex-wereldkampioen Kramnik die het voorbije jaar zowat de halve online schaak-community van valsspelen beschuldigde. Tijd geleden nog een interview met Danya gezien die het daar zeer moeilijk mee had en duidelijk vol onmacht zat om zulke beschuldigingen te weerleggen. Kramnik was hierdoor al niet bepaald populair, maar nu zal hij regelrecht gehaat worden.
Ik ben hier toch echt niet goed van. De schaakstreamer die ik het vaakst bekeek. Altijd zo eloquent, respectvol, positief. In een van zijn laatste speedrun videos haalde hij nog een eerste of tweede editie van een 19de eeuws schaakboek tevoorschijn om er iets uit voor te kunnen lezen dat hielp om een concept beter te begrijpen. Zoveel liefde voor schaken en zoveel kennis. Een enorm verlies voor de schaakwereld.

Pfoe man, echt niet goed van. Zo enorm vaak naar die z'n filmpjes gekeken. Elgrande beschrijft het echt goed. Echt enorm jammer, enorm pijnlijk.

Ja, de eerste paar seconden toen ik FIDE met een condolences post zag met een foto van Danya, dacht ik dat het over zijn vader of zo ging gaan... Hij was ook ongetwijfeld een van de meest geliefde schaakpersoonlijkheden. Als streamer heb ik hem niet echt gevolgd, maar vond het wel een fijne commentator en kende hem vooral daarvan en dan natuurlijk ook van heel die Kramnik hetze. De online reacties zijn ook vaak heartbreaking, bvb Hikaru waar je toch wel een krop in de keel van krijgt.
Ook surrealistisch hoe de spelers in het US Championship het nieuws vernamen vlak voor de aanvang van hun 8ste partij en zich dan toch moesten zien te concentreren op hun match.

Om weer over vrolijker dingen te hebben. Op dit moment speelt Your Next Move in Antwerpen. O.a. Marc Coucke, Els van Doesburg, etc... spelen een simultaan toernooi tegen Gary Kasparov. De beelden zijn op HLN te zien, maar tegelijk wordt alles ook op chess.com getrackt: https://www.chess.com/events/info/2025-your-next-move/games . Coucke is blijkbaar best wel goed, want is een van de weinige die nog een vrij evenwichtige partij heeft.

Om weer over vrolijker dingen te hebben. Op dit moment speelt Your Next Move in Antwerpen. O.a. Marc Coucke, Els van Doesburg, etc... spelen een simultaan toernooi tegen Gary Kasparov. De beelden zijn op HLN te zien, maar tegelijk wordt alles ook op chess.com getrackt: https://www.chess.com/events/info/2025-your-next-move/games . Coucke is blijkbaar best wel goed, want is een van de weinige die nog een vrij evenwichtige partij heeft.
Coucke was in zijn jeugd een zeer goeie speler, is nog Belgisch kampioen geweest bij de jeugd en was rond 2000 rated

Ik had vorige week nog half gepland om daar vanavond langs te gaan en te proberen binnen te glippen om mijn My Great Predecessors-boek te laten handtekenen, maar met het Naroditsky-nieuws was de lol van het idee er wat af. En ik vermoed dat het sowieso niet was gelukt.

Wel heel tof dat zoiets wordt georganiseerd. Ik herinner me dat ik de 2010-versie op youtube ooit heb bekeken. Droogkomisch commentaar van Nigel Short is altijd een bonus.

titel en start van zijn laatste video hakt er ook wel in

Da’s een prepared video. Zijn live stream van enkele dagen geleden is ondertussen ook op Youtube te vinden. En daar zie je hem gaandeweg mentaal compleet onderuit gaan. Mogelijk onder invloed. Echt pijnlijk om zien. Hij heeft het daarbij kort ook over Kramnik en hoe stresserend het is dat telkens hij zou winnen hij weer diezelfde beschuldigingen zou moeten horen (hij verliest er uiteindelijk 8 op rij of zo). En oh ja… Kramnik post op dat moment een tweet “Don’t do drugs”… :rolleyes:
Ondertussen heeft Magnus ook al gereageerd en wijst ook naar Kramnik.

Laatst bewerkt:
FIDE die postuum een prijs instelt in naam van Danya maar al jaren Kramnik als een troll iedereen laat lastigvallen is weer typisch FIDE. Zucht.

Het is wel duidelijk wat voor schokgolf er door de schaakwereld gaat momenteel. High profiles als Hikaru, Magnus, Levy, Nemo…. hebben al allemaal openlijk gesproken over het feit dat Kramniks onophoudelijke aanvallen ontegensprekelijk mee aan de basis lagen van Danya’s dood.
Sutovsky, FIDE CEO, stuurde vandaag dan een tweet die het allemaal nog pijnlijker maakt met zich af te vragen waar al die ‘zogezegde vrienden’ van Danya waren wanneer hij hen nodig had.

Ondertussen krabbelt hij terug en stelt dat FIDE gaat bekijken hoe ze dit kunnen aanpakken, zelfs als er geen formele klachten komen. Beetje laat, maar kom. Ik vermoed, en mag hopen, dat Kramnik zich ook een tijdje gedeinsd zal houden nu.

EDIT: WTF, net eens Kramnik zijn Twitter bekeken en hij lijkt nog feller tekeer te gaan. Ik snap ook niet alles van wat hij tweet, want lijkt precies te komen van iemand die zelf psychotisch wordt. Of ik ben oud en snap hedendaags getweet niet meer.

Laatst bewerkt:
Sutovsky is al langer een schande voor het schaken, maar die tweet maakt duidelijk dat hij niet weet welke rol FIDE zou kunnen en moeten spelen. Afgeven op content creators omdat ze inkomsten hebben buiten FIDE en over de grond kruipen in de hoop dat Magnus terugkomt.

Nieuwe tweet van Kramnik:
"I have contacted the Charlotte police Department and asked them to investigate the death of Daniel, providing them some additional info . Hope will be done, and real truth about the curcumstances and cause of this tradegy will be revealed, despite all attempts to hide it"

Wat zit die toch allemaal te raaskallen ? Gisteren was hij ook al aan het posten dat er "hoge financiële motieven spelen", alleen was het me niet duidelijk of hij het had over Danya's dood (cfr above tweet), over valsspelen in online chess, of over hoe hij de haat van de hele schaakcommunity over zich heen krijgt.

EDIT: ik moet echt minder online reacties lezen... Onder een post van CNN met het nieuws een hoop reacties die zijn dood linken aan een Covid vaccinatie gezien zijn jonge leeftijd (en dus totaal niets afweten over zijn mentale issues)... 🙄

Laatst bewerkt:
jEmMAw7.png

Laatst bewerkt:
Ik zie Kramnik eerlijk gezegd niet stoppen. In tegendeel zelfs. Hij heeft nu aangekondigd FIDE te sue-en, en blijft ook insinueren dat Danya’s dood verdacht is en precies deel is van een of ander complot. Voor mij is het meer en meer duidelijk dat Kramnik zelf precies aan een of andere psychose leidt.

Ondertussen wordt het ook stilaan wereldnieuws in de ‘gewone’ pers.
Bvb een vrij lang artikel op De Standaard vandaag: https://www.standaard.be/sport/plot...agt-schokgolf-door-schaakwereld/99544627.html
En uitgebreid artikel van een schaker zelf op het Nieuwsblad: https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...pelletje-dreigen-te-vergiftigen/99592136.html

Laatst bewerkt:
Ik zie Kramnik eerlijk gezegd niet stoppen. In tegendeel zelfs. Hij heeft nu aangekondigd FIDE te sue-en, en blijft ook insinueren dat Danya’s dood verdacht is en precies deel is van een of ander complot. Voor mij is het meer en meer duidelijk dat Kramnik zelf precies aan een of andere psychose leidt.

Ondertussen wordt het ook stilaan wereldnieuws in de ‘gewone’ pers.
Bvb een vrij lang artikel op De Standaard vandaag: https://www.standaard.be/sport/plot...agt-schokgolf-door-schaakwereld/99544627.html
Ook aan het klagen, schijnbaar zonder de ironie in te zien, over hoe erg het is om vals beschuldigd te word en dat de massa beledigingen en bedreigingen dramatische gevolgen kunnen hebben.. 😑

Mooie post van een goeie vriend van Danya uit Charlotte:

Elke getuigenis blijft ook aangrijpend, vooral natuurlijk onder Youtubers/streamers. Vandaag ook korte reactie tegengekomen op X van Alex Botez die hem blijkbaar al van kindsaf kende omdat ze in dezelfde klas zaten.

Nog een interessante nieuwe video van Nakamura over het topic. Blijkbaar was er een top 10-speler (niet Nepo), die Naroditsky in privé zei dat hij tegen hem kon opbiechten dat hij cheatte. Moet wel ongelooflijk hard zijn geweest.

Nakamura zegt ook dat Naroditsky zowel "een fan" was van de toppers als zelf een (online) schaaktopper, wat eigenlijk nooit voorkomt. Hij keek dus heel erg op naar die top 10-spelers, en als je dan moet vernemen dat sommige je niet vertrouwen ...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan