Leren schaken

Volgens Reddit was het Anish. Triestig.
Benjamin Bok had daar iets van vermeld in z'n tribute video.

edit: blijkbaar heeft Danya het er zelf nog over gehad in de chat van Nakamura's stream, de dag voor z'n overlijden 😕
Darthvader2618: damn, interrogated by anish? In a serious way or not?
BeccaHarris: Darothvader interrogations are usually pretty serious lmao
BeccaHarris: ofc we haven't always seen eye to eye on evertyhing (and who does), but whne my livelihood was on the line I'll be eternally grateful for Hikaru having my back
BeccaHarris: it's incredibly frustrating that people assume I was blowing things out of proportion when I said it's not "just Kramnik"
BeccaHarris: this was a cancer that spread and was very close to taking over the elite
Darthvader2618: u/BeccaHarris are you going to talk about the anish stuff on your stream sometime? Or is that strictly confidential?
BeccaHarris: u/darthvader2618 haven't decided yet, def don't have any appetite for more drama but we'll see

Laatst bewerkt:
Chess.com aan 50% korting. :)

Hier inderdaad nog eens Platinum genomen. De laatste tijd wat stilgevallen, maar kwam deels ook doordat mijn Platinum (vorige keer ook aan 50% gekocht) afgelopen was in juli. Als je dan tegen al die beperkingen aanloopt qua puzzels en trainingvideo's en zo, verdwijnt het momentum. Al moet ik wel veel meer spelen, ipv te puzzelen :).

Kwam toevallig deze video tegen. Nen 'chess educator' en streamer, die blijkbaar overduidelijk gewoon een cheater is. Het accent leek me echter te wijzen richting een Duitser of zelfs Vlaming, en ja hoor... blijkt het een Vlaming te zijn :(.

Hier wat discussies op Reddit erover:
EDIT: nog wat verder rondgelezen/gekeken, en niet zo zeker qua cheating (of dat het relevant is) maar het is wel een duidelijk voorbeeld van hoe een average iemand in een bepaald domein er online wel kan in slagen van geld te verdienen met overpriced content die gewoon getarget is op naïeve beginners. Zijn videos zijn ook nogal clickbait en gewoon bedoeld om mensen naar zijn betaalde cursussen te lokken.

Laatst bewerkt:
Is er één schaker die meer clickbait doet dan Gotham? 😅

Bij Gotham is het gewoon ook wel om te trollen en ondertussen een beetje zijn trademark. Net zoals reageerders met opzet met hem trollen om dan de 'pin of shame' te krijgen :). Gotham heeft de clickbait ook niet meer nodig om naambekendheid te verwerven.

Mijn zoontje van 5 begon vorige maand tegen mij dat hij wou leren schaken. Hij had dat gezien in een Bluey-aflevering.
Vorige week Het verhaal van Koning Schaak gekocht. Zit heel goed ineen imo. We zitten aan het verhaaltje van de pionnen. Dus de koning en pionnen kent hij nu. Hij denkt ook goed na, weet te verrassen en vindt het echt leuk.
Volgende week de lopers!
Leuke is dat mijn vader mij heeft schaken, dus vroeger was dat een avondje, en nu ik met mijn zoon ^^
Dus ik ken de regels, weet wat te doen, maar mijn niveau is beginner gebleven ze.

Mijn zoontje van 5 begon vorige maand tegen mij dat hij wou leren schaken. Hij had dat gezien in een Bluey-aflevering.
Vorige week Het verhaal van Koning Schaak gekocht. Zit heel goed ineen imo. We zitten aan het verhaaltje van de pionnen. Dus de koning en pionnen kent hij nu. Hij denkt ook goed na, weet te verrassen en vindt het echt leuk.
Volgende week de lopers!
Leuke is dat mijn vader mij heeft schaken, dus vroeger was dat een avondje, en nu ik met mijn zoon ^^
Dus ik ken de regels, weet wat te doen, maar mijn niveau is beginner gebleven ze.
Heel tof. Dat spel is een jaar geleden ook goed gevallen bij mijn neefjes. Echt grote talenten zijn het jammer genoeg niet, maar ze vinden het in ieder geval leuk om af en toe eens te doen.

Ik kan me niet herinneren dat ik Carlsen al zo hard heb zien lachen als in dit filmpje. Op 8m46s. Hij doet een tandemsimultaan met Levon Aronian, die hem komt uitleggen dat hij een toren heeft geblunderd, nadat hij tien minuten daarvoor er ook al een blunderde. Geweldig.

Neefje van 10 heeft een schaakspel gekregen gisteren en direct zitten spelen tegen mij, oom en uiteindelijk de papa. Oom en papa zijn geen schakers. Die laatste had uiteindelijk nog een loper, toren en twee pionnen versus koning en toren. Voelde zich zegezeker. "Dit is uw zwanenzang". Opa bevestigde: dit is het moment waarop de toppers zeggen, het is genoeg geweest.

Ik bekeek het bord, gaf instructies, 8zetten later stond de papa schaakmat :lol: . Meteen kunnen aanleren dat de koning een bijzonder krachtig stuk kan zijn in het eindspel!

Benieuwd of hij nu de microbe te pakken heeft!

Dadelijk Carlsen vs Nieman in het wereldkampioenschap Rapid. Kan nog leuk worden. Carlsen heeft het gat dicht gekregen dat was ontstaan na zijn verlies tegen Artemiev. En als Hans wint staat hij er heel goed voor.

Ik bekeek het bord, gaf instructies, 8zetten later stond de papa schaakmat :laugh: . Meteen kunnen aanleren dat de koning een bijzonder krachtig stuk kan zijn in het eindspel!

Benieuwd of hij nu de microbe te pakken heeft!

Jaa! En elke pion is misschien wel een koningin, dus offer die ook niet zomaar op (een les die ik zelf heb moeten leren).

De docu is intussen uit en echt wel de moeite.

Een Kasparov-docu zou ook nog goed zijn. Zo'n intense mens. Met ogen die oplichten als hij het woord "dominance" kan gebruiken.

Terug
Bovenaan