Leren schaken

En opnieuw verlies voor Fabi, deze keer tegen Anish, die daardoor zowaar stevig op de 2de plek komt op 1.5 van Sindarov (die een winstpositie weggooide tegen Bluebaum). Dus misschien wordt het toch nog spannend.

Allez: op naar de WK-match!

Ongelooflijke prestatie van Sindarov. En goed dat ik geen geld heb gezet op enkel remises voor hem. Net zoals in de koers is deze generatie precies toch wat hongeriger om te scoren. Vroeger met Kramnik en Leko enzo werden er toch geweldig veel meer salonremises gespeeld.

Hoe scoren Belgen eigenlijk op het wereldtoneel?
Zit er talent bij ons, of maken wij geen kans tegen Oost-Europeanen die het als kind bijna standaard aanleren?

Daniel Dardha is de bekendste. Grootmeester, 21 jaar ofzo, randje top 50. Daar zit misschien nog wat progressie in, al vermoed ik dat het naar budgetten toe niet evident is. Hikaru Nakamura heeft bvb eens verteld dat hij een jonge Amerikaanse topper in wording al een tijdje stevig financieel ondersteunt zodat die privécoaches en toernooireizen kan betalen.

Belgisch kampioen is Sim Maerevoet, rond de 2450 ELO, rond de 25 jaar en internationaal meester.

Ik ken iemand die vroeger rond z'n dertien heeft meegespeeld op het Europees Kampioenschap, en die heeft zich daarna niet echt verder kunnen ontwikkelen. Die sprak dan over de Nederlandse delegatie die veel meer coaching bij hadden, in goeie hotels zaten... het klassieke verhaal van België vs Nederland in de topsport. Dus ook hier zitten veelbelovende kinderen, maar de sprong naar de echte top is dan nog een ander paar mouwen. Af en toe eentje die plots toch bulkt van het talent, maar een echte lichting kunnen we niet op rekenen. Afin, dat is toch hoe ik denk dat het is.

Misschien wat te vergelijken met snooker. De absolute toppers kunnen goed rijk worden, maar de rest moet van hotel naar hotel reizen, net genoeg geld verdienen (ook met zelfs coaching te geven) om uit de kosten te komen, en dan moet je al heel goed omringd zijn of een ijzeren wil hebben om alles op alles te zetten.

Maar 't is wel zo dat je wekelijks in bedompte achterkamertjes best sterke kwaliteit partijen kunt te zien krijgen, en daar vloeit soms het nodige bier bij.

Zijn hier soms mensen die schaakleraren kennen die les kunnen geven aan zeer jonge kinderen? ( 4 jaar )

Ik heb zoontje zelf leren schaken maar door m'n eigen beperkte kennis voel ik dat ik hem nog weinig kan bijleren.

In de schaakclub willen ze hem nog geen les geven omdat hij nog niet kan lezen en schrijven, maar hij heeft echt wel talent dus zou het jammer vinden er niet meer mee te doen... Hij is zelf zeer leergierig en vraagt dagelijks dat ik hem 'lesjes' geef.

Dat is wel tof zeg, op die leeftijd al. Je zou iemand privé kunnen zoeken om hem voor een 25tal EUR wekelijks een uur wat te komen onderwijzen. (Heb ik paar jaar geleden gedaan bij een 4-5-jarige, maar de helft van de tijd waren we eigenlijk met Lego aan het spelen, die had er iets minder interesse in.) Als je écht geluk hebt doet iemand van de lokale club dat gratis, half op voorwaarde dat hij dan bij de club komt als hij wel oud genoeg is, zeker als ze zien dat hij talent heeft. Wat ook kan: goedkoper en misschien ook wel toffer is om op de website van de stapjesmethode de eerste stap te bestellen. Die kan je dan samen elke dag/week wat doen.

Ik heb zelf een tijdje lesgegeven in verschillende stappen en vond die boekjes best wel tof als materiaal. De eerste stap is, ook als je zelf zeer beginner bent, heel goed te doen om te onderwijzen. Je moet er zelf een klein beetje tijd in stoppen, maar je gaat ook snel bijleren. (Die eerste stapjes worden ook weleens gegeven door ouders op de schaakclub, die het zelf dan wat "samen leren" met hun kind.)

Je zou samen op chess.com tegen (de makkelijke) bots kunnen spelen.

Het kan ook iets speelser met het gezelschapsspel van Het Verhaal van Koning Schaak.

Ik heb zoontje zelf leren schaken maar door m'n eigen beperkte kennis voel ik dat ik hem nog weinig kan bijleren.

Hangt er af wat 'beperkte kennis' is ?
* Enkel de basic moves van de stukken ?
* Of ook en passant en rocheren ?
* Schaak en hoe je eraan ontsnapt ? (schaakgevende stuk nemen, stuk tussenzetten en koning verplaatsen)
* Schaakmat en pat ?
* Basic tactics zoals een fork, pin, skewer... ?
* Openingsprincipes zoals centrum, stukken ontwikkelen, king safety... ?

Dat zijn allemaal dingen die jij zelf ook zeer gemakkelijk, met weinig tijd, kan leren door bvb de lessen op chess.com (3 gratis per dag, dacht ik) en het dan aan je zoontje leren. Verder kan je hem ook dagelijks een puzzel laten maken van chess.com (moeilijkheid gaat dan geleidelijk omhoog naarmate je beter wordt), of tegen simpele bots laten spelen.
Als hij dat allemaal al gedaan heeft, dan wordt het natuurlijk al moeilijker, maar dan is hij wel heel ver voor op zijn leeftijd.

Het kan ook iets speelser met het gezelschapsspel van Het Verhaal van Koning Schaak.

Is dat niet super basic ? Klinkt alsof leseppes zoontje dat niveau al voorbij is.

Veel fans van chess.com precies .. wat is het voordeel tov Lichess? Geen gezeur met reclames of pushen naar abo...

Eerlijk gezegd. Niet zoveel wellicht. Op YouTube diverse reviews van chess.com vs Lichess en bij de meeste komt Lichess er zelfs al betere uit. Maar iedereen kent chess.com en die ziet er ook gelikter uit. Bij live events is er ook altijd full coverage, wat betekent dat je partijen live via de website kunt volgen en mee analyzeren wat m.i. niet kan op lichess.

Zelf heb ik al een paar keer een jaar Diamond genomen met 50% korting, maar ik overweeg van toch eens over te stappen naar Lichess. Grootste ergernis van chess.com momenteel is de inconsistentie van puzzels. In theorie moet je puzzels krijgen confirm je puzzel rating, maar zelfs met mijn 1800 rating daarop krijg ik soms mate-in-ones voorgeschoteld. Ook krijg je altijd een opdracht bij die puzzels die soms totaal niet klopt. Recent nog: 'promote your pawn to win the game' terwijl ik gewoon al direct zag dat het onmogelijk was om de pawn te promoten zonder direct een capture van het promotie-stuk. Uiteindelijk bleek het gewoon een mate-in-4 waar de pawn zelfs niet eens involved was. Of soms ook dat in de sequence van de puzzel bij zet 2 of 3 de tegenpartij gewoon een zeer slechte zet doet. Je krijgt dan 'win by checkmate' als opdracht terwijl de tegenpartij eigenlijk ook nog een verdedigende zet had die welliswaar ook duidelijk tot verlies leed (bvb Queen sac) maar tenminste niet direct tot mat leed.

Bedankt voor de tips!

Misschien had ik dit nog moeten melden: van de schaakclub hebben we al het boekje STAP 1 gekregen ( en zelf ook Opstapje 1 & Opstapje 2 ); en dat lukt allemaal al vrij goed. Verder heb ik ook een ChessKids account gekocht waar hij dagelijks ook oefeningen doet en tegen tegenstanders speelt...

Gisteren heeft hij ook z'n eerste schooltornooitje gespeeld en heeft hij z'n 5 wedstrijden allemaal gewonnen. ( tegen kindjes van 7-11 jaar telkens )

* Enkel de basic moves van de stukken ?
* Of ook en passant en rocheren ?
* Schaak en hoe je eraan ontsnapt ? (schaakgevende stuk nemen, stuk tussenzetten en koning verplaatsen)
* Schaakmat en pat ?

--> Dit kan hij allemaal al

--> Dat ken ik zelf niet, dus daar zoek ik iemand voor die hem dit wat kan aanleren. Ik probeer zelf inderdaad ook zoveel mogelijk te bij te leren maar ben soms wat bang dat ik bepaalde dingen verkeer zal aanleren.

't Is vooral in het eindspel dat het wat moeilijker is, hij ziet niet altijd direct hoe hij iemand mat kan zetten. Z'n wedstrijdjes wint hij meestal door alle stukken van de tegenstander weg te pakken en dan zelf met 3 dames de koning vast te zetten, om maar een voorbeeld te geven.

Wil hem zeker ook niet teveel pushen, maar zoals ik al zei, hij vraagt dagelijks zelf om lesjes schaak te krijgen dus hij is er echt wel door gebeten.

Klinkt alsof we er in de toekomst nog van gaan horen 😄

Dat stappenboekje is wel al heel goed. Misschien nog een optie: eens horen bij de club of een de jeugdleden (14-16j bvb) het ziet zitten om soms eens langs te komen in ruil voor een zakcent. En zeker de toernooitjes wat in de gaten houden. Het is ook daar dat je weer nieuwe mensen kan leren kennen en wat ervaringen kan uitwisselen met andere ouders.

--> Dat ken ik zelf niet, dus daar zoek ik iemand voor die hem dit wat kan aanleren. Ik probeer zelf inderdaad ook zoveel mogelijk te bij te leren maar ben soms wat bang dat ik bepaalde dingen verkeer zal aanleren.

Dat zijn allemaal vrij simpele concepten die in die eerste beginnerslessen van chess.com al aan bod komen. Dus denk dat jij dat eigenlijk wel met hem gemakkelijk zelf kunt doornemen.
Basis eindspellen (K vs K+Q, K vs K+R, K vs K+p...) komen ook wel aan bod maar zijn wel al ietsje moeilijker aan te leren.

Terug
Bovenaan