Uw post impliceert alsof ik het ergens persoonlijk zou gespeeld hebben, terwijl mijn argumenten nochtans allemaal zuiver maatschappelijk zijn.
En vanwaar mijn maatschappelijke, ideologische afkeer komt? Heel simpel hoor:
1) Door in beide werelden gewerkt te hebben en te constateren dat het verschil in werkdruk zo groot is, terwijl ambtenaren even goed of zelfs beter verloond worden met betere voordelen.
2) Door overal, vanaf dat je een poot durft te verzetten in dit land, geconfronteerd te worden met bemoeienissen van overheden en ambtenaren tot in het absurde toe. Ze wanen zich overal heer en meester, vanuit een comfortabele zetel waar jij, onderdanige burger en ondernemer, naar zult luisteren en naar hun pijpen zult dansen. Ze hebben u langs alle kanten in de tang. Via absurde regelgeving nijpen ze u langzaam maar zeker dood, tot je uit pure armoede moet hengelen naar compenserende subsidies waaraan vervolgens allemaal regels en voorwaarden afhangen tot je exact doet wat zij u opleggen. Je wordt als het ware een loonslaaf van de overheid. Bij de kleinste misstap hang je, ook al is het compleet per ongeluk omdat je één zinnetje uit het oog verloren bent van hun 80 pagina's tellende leidraad over hoe jij u zult schikken naar hun wensen. Terwijl die-hard criminelen nota bene amper aangepakt worden.
3) Door beslissingen die de facto een uitholling betekenen van het eigendomsrecht.
4) Door onteigeningen.
5) Doordat overheidsinstantie X en overheidsinstantie Y elkaar op ontelbare punten volledig tegenspreken (wellicht ook omdat er in eerste instantie al zoveel overheidsinstanties ZIJN en die overal menen een standpunt te moeten innemen), terwijl jij geacht wordt als burger gehoorzaam te zijn aan beiden. ->
En zo kan ik nog uren doorgaan met persoonlijke ervaringen als zoon van ondernemers, als ambtenaar, als werknemer en als kandidaat-ondernemer. Het is hier gewoon een complete kafkaiaanse catastrofe. En opnieuw is the proof of the pudding in the eating. Echte bedrijven, echte industrie vertrekken. Wie doet het wel nog goed? De dienstverlenende bedrijven zoals consultants, advocatenkantoren, boekhoudkantoren, ... die burgers en bedrijven helpen om zich te proberen voortbewegen in dit overheids-georganiseerd kafkaiaans moeras.
En deze welvaartsvernietiging en rechtvaardigheidsvernietiging gebeurt allemaal door veel te veel zwaar overbetaalde (en soms ook onderpresterende) ambtenaren in te zetten, op kosten van opnieuw diezelfde geldschieters die slachtoffer zijn van puntjes 1 t.e.m. 5. Het is gewoon een mindfuck.
Het lijkt wel een doelbewust plan om op termijn iedereen ambtenaar te maken. Dan hoef je al die miserie niet meer mee te maken, en zit je aan de leuke ontvangende zijde. En bovendien mag je nog eens overal de baas spelen door anderen de les te spellen.
Men lijkt trouwens goed te slagen in dit plan. De laatste 3 jaar is de overheid de enige netto-creator van jobs, terwijl het overheidsbeslag nog nooit zo groot is geweest en ook quasi nergens ter wereld zo groot is als hier.