Loopbaanbegeleiding

GemaneDude

Well-known member
Crowdfunder FE
Wat zijn jullie ervaringen met loopbaanbegeleiding? Iemand ervaringen in de buurt van Mechelen toevallig?

persoonlijk: geen
een van mijn kameraden heeft cursus syntra netwerkebeheer gedaan werkte als bewakingsinstallateur ; heeft loopbaanbegeleiding gestart via de cheques die je ervoor krijgt, volgens hen waren op basis van hun testen zijn beste mogelijkheden:
- barman
- winkelgerant
- welnessmedewerker

Hij installeert nu dan toch maar servers.

Mijn ervaring?
Eén van de zoveel overbetaalde, overheidsgesubsidieerde praatjesmakers die opportunistisch in het gat zijn gesprongen van de terugbetaalde sessies die de overheid aanbiedt met geen enkele toegevoegde waarde.

Er is geen enkele vorm van structuur (twee verschillende coaches kunnen totaal verschillende invullingen geven), er is geen enkele vorm van kwaliteitscontrole (audits?), er is geen enkele vorm van objectieve output-controle (zijn mensen er daadwerkelijk beter van geworden 1 jaar na hun sessies?), ... Kortom: zo'n coach kan daar uren vol zitten lullen met de grootste zever, er is geen haan die ernaar zal kraaien. Het enige wat zeker is op het einde van de rit is dat jij geld kwijt bent, dat de overheid geld kwijt is, en dat zijn/haar zakken gevuld zijn.

Uit een goed rondetafel-gesprek met vrienden die in verschillende sectoren werken tussen pot en pint is 10 keer meer waard. Of nog beter: met één en dezelfde persoon die al in veel verschillende sectoren heeft gewerkt.

Mijn ervaring?
Eén van de zoveel overbetaalde, overheidsgesubsidieerde praatjesmakers die opportunistisch in het gat zijn gesprongen van de terugbetaalde sessies die de overheid aanbiedt met geen enkele toegevoegde waarde.

Er is geen enkele vorm van structuur (twee verschillende coaches kunnen totaal verschillende invullingen geven), er is geen enkele vorm van kwaliteitscontrole (audits?), er is geen enkele vorm van objectieve output-controle (zijn mensen er daadwerkelijk beter van geworden 1 jaar na hun sessies?), ... Kortom: zo'n coach kan daar uren vol zitten lullen met de grootste zever, er is geen haan die ernaar zal kraaien. Het enige wat zeker is op het einde van de rit is dat jij geld kwijt bent, dat de overheid geld kwijt is, en dat zijn/haar zakken gevuld zijn.

Uit een goed rondetafel-gesprek met vrienden die in verschillende sectoren werken tussen pot en pint is 10 keer meer waard. Of nog beter: met één en dezelfde persoon die al in veel verschillende sectoren heeft gewerkt.
Ik ben geneigd die mening te volgen, al zullen er wel uitzonderingen tussen zitten.

Er is een wildgroei aan loopbaancoaches en net zoals bij alle soorten van begeleiding is de kwaliteit niet overal even goed... Twee vriendinnen van me bieden loopbaanbegeleiding aan en merken dit zelf ook op.
Ze geven vooral altijd aan dat je goed moet kijken naar de andere kwalificaties van de loopbaanbegeleiders, buiten de standaard opleiding van enkele dagen. Ze raden bijvoorbeeld aan om vooral op zoek te gaan naar mensen met een achtergrond als psycholoog/therapeut. Die durven toch vaak wat verder te kijken dan de standaard procedure voor een loopbaanbegeleiding.

Een standaard traject is namelijk niet zo heel spannend.... Vaak enkele bedenkelijke vragenlijsten rond je persoonlijkheid en talenten. Dan wat dieper ingaan op je competenties, waarden en energiegevers/-vreters. Met wat pech mag je ook een beroepentest doen, die vergelijkbaar is met die op de vdab website staat.

Mijn ervaring?

Mee eens als het een slechte is, niet mee eens als het een goeie is. Een goeie, die weet wat hij doet, kan je echt wel veel beter helpen dan een vriend tussen pot en pint.

Ik heb enkele maanden geleden zo'n traject gevolgd.
De coach werd me aangeraden door een vriendin.

Ik vond het compleet waardeloos en een verspilling van geld.
Eigenlijk kwam er amper output langs haar kant, alles moest van mij komen.
(het is wel goed dat je op die manier zelf eens stilstaat bij je situatie, maar dit hoeft niet per se via een coach)

Helemaal aan het einde vroeg ik wat ze mij nou zou zien doen van werk, daar had ze eigenlijk geen antwoord op.
Dit is iets wat ik zelf verder moest ontdekken. Never again.
Je kent jezelf écht wel beter dan een coach jou kan inschatten na enkele sessies.

Mee eens als het een slechte is, niet mee eens als het een goeie is. Een goeie, die weet wat hij doet, kan je echt wel veel beter helpen dan een vriend tussen pot en pint.
Loopbaancoaches krijgen een subsidie van 137 euro per uur, da's zelfs naar beyond gaming werk&studie normen heel veel. Veel huisartsen zullen daar bvb niet aan geraken om eens te vergelijken met een andere job. Dat de goeie je beter kunnen helpen dan een willekeurige vriend is voor zo'n enorme bedragen nu ook wel een heel lage lat.

Ik heb dat ook al eens overwogen, tot een vriendin van me dan zei dat zij dat ook mag geven. Die vrouw zit altijd vol bullshit (bvb een heel betoog over het sterrenbeeld van mij en mijn partner en waarom we op basis daarvan al dan niet samen passen). Dus dan werd ik plots toch kritisch over het volk dat loopbaanbegeleiding geeft, en ben ik er niet mee doorgegaan. Ik heb toen wel nog referenties doorgekregen van andere personen, ik ga dat eens opduikelen.

Loopbaancoaches krijgen een subsidie van 137 euro per uur, da's zelfs naar beyond gaming werk&studie normen heel veel. Veel huisartsen zullen daar bvb niet aan geraken om eens te vergelijken met een andere job. Dat de goeie je beter kunnen helpen dan een willekeurige vriend is voor zo'n enorme bedragen nu ook wel een heel lage lat.
Ja, daar heb ik de lat niet gelegd, noch wil ik oordelen over de hoge subsidies. Het was de post van mac die een beetje kort door de bocht was, die ik wou nuanceren. Ik heb namelijk wel een heel goeie ervaring gehad met een soort jobcoach, niet om ander werk te vinden, maar om mijn draai beter te vinden bij mijn werkgever.

Wat zijn jullie ervaringen met loopbaanbegeleiding? Iemand ervaringen in de buurt van Mechelen toevallig?
Zelf ook regio Mechelen en heb dat in 2017 gevolgd; eerste sessie was in Mechelen. Daarna in haar huis/bureel in Mortsel, wat natuurlijk ook niet ver is. Ik was er zelf heel tevreden van en het heeft me geholpen in wat ik nodig heb in een job en wat niet teveel in combinatie met inzichten over mezelf en mijn valkuilen in bepaalde professionele situaties en hoe ik daar mee om kan gaan.
Tegenwoordig vind je haar blijkbaar hier; Anne-Sophie.

Zal beetje geluk hebben zijn met bij wie je terecht komt. Al mensen gehoord die daar niks aan gehad hebben. Maar heb bv. een vriendin die dat gedaan heeft omdat ze een beetje vast zat en niet goed wist wat ze wilde. Die had een eigen winkel en werd daar doodongelukkig van. Haar oorspronkelijk plan was een ander soort zaak te starten.
Uit die loopbaanbegeleiding is vooral gebleken dat met haar karakter, sterktes en zwaktes een zelfstandigenstatuut niks voor haar was en ze veel gelukkiger zou zijn in een job waar je maandelijks een loon krijgt voor een vooraf bepaald aantal uur werken. Die heeft haar winkel verkocht en is beginnen solliciteren. Dat is een ander mens geworden, veel rustiger, veel vrolijker. Zonder die loopbaanbegeleiding had ze nooit deze stap gezet.

Ik heb dat ook al eens overwogen, tot een vriendin van me dan zei dat zij dat ook mag geven. Die vrouw zit altijd vol bullshit (bvb een heel betoog over het sterrenbeeld van mij en mijn partner en waarom we op basis daarvan al dan niet samen passen). Dus dan werd ik plots toch kritisch over het volk dat loopbaanbegeleiding geeft, en ben ik er niet mee doorgegaan. Ik heb toen wel nog referenties doorgekregen van andere personen, ik ga dat eens opduikelen.

Nu goed, dat daar ook mensen tussenzitten die je weldegelijk kunnen helpen lijkt me logisch, maar zoals met veel van die eerder vrijblijvende titels zal de kwaliteitscontrole denk ik wel ontbreken.

Ik denk dat je er vooral voor moet openstaan. In tweede instantie mss ook wel belangrijk om te weten wat precies je probleem is. Al zou ik nu wel verwachten dat een goede coach kan helpen bij dat tweede. Een coach zal ook geen pasklare antwoorden kunnen geven, maar zal je wel helpen om de antwoorden te ontdekken.

Een paar jaar geleden heb ik zo eens een meerdaagse purpose-workshop gevolgd (in kader van potentiele herorientatie van job). Zuiver om tegendraads te doen deed ik mee: de collega's deden daar vrij lacherig over omdat het zo "fluffy" klinkt en precies aanleunt tegen managementspeak. Ik daarheen gegaan, gewoon om mij te laten verrassen, en ik was eigenlijk echt énorm verbaasd van de output. Ik ben altijd iemand geweest die *dacht* niet te weten wat hij wou doen van werk, maar die workshop heeft mij eigenlijk laten inzien dat ik het wél weet, en het eigenlijk altijd al deed, gewoon nooit expliciet, noch aan 100%.

Dus my 2 cents: sta er voor open, voel je geen click met de coach, pakt een ander!

Ik heb een afspraak gemaakt bij iemand. Eerste gesprek is gratis dus kan er geen kwaad mee doen.

Bedankt iedereen voor de meningen en tips. Ik zal nog laten weten hoe het gegaan is.

Tegenwoordig vind je haar blijkbaar hier; Anne-Sophie.
Op die website:

Anne-Sophie, bijnaam: Beereke
Dominic, bijnaam: Dommeke

Kies ik best Beereke of Dommeke voor loopbaanbegeleiding? :sneaky:

Edit, er staat zelfs dat ze op zoek gaat naar waar het écht om gaat: de onzichtbare verlangens.

Beereke bezoeken om mijn onzichtbare verlangens te vinden. Dat kan ik niet langer uitleggen aan mijn vrouw!

Laatst bewerkt:
Gisteren ook mijn cheques aan gevraagd om binnenkort in een traject te stappen.

Zoals @Niklas hier al aangeeft denk ik dat het vooral belangrijk is om u er voor open te stellen. Misschien weet je bepaalde antwoorden al, maar heb je de bevestiging en de figuurlijke shot in uw hol nodig om effectief werk te maken van uw professioneel leven.
Althans, ik ga er met die ingesteldheid naartoe.

Hier ook al een tijd aan het twijfelen om dat eens te volgen maar de zoektocht naar een geschikte persoon schrikt nogal af. Als je dat opvraagt via de VDAB website braakt die gewoon een lijst uit.
Dus, bij deze, aanraders in regio Kortrijk-Oudenaarde?

Ik vond het wel interessant: ik moest oplijsten welke 5 zaken ik heel belangrijk vond in een job... En dat dan toetsen aan mijn eigen job (leerkracht). Daar schoot weinig van over. :s

Dan volgde een uitgebreide sterkte-zwakte analyse en aan de hand van mijn persoonlijkheidstype bleek... Dat ik perfect op mijn plaats zat in het onderwijs, alleen moest ik wat meer op mijn strepen leren staan/selectiever zijn in de opdrachten die ik aannam. 8 maand daarna compleet gecrasht met een zware burn-out. 😬

Heb door mijn ontslag een outplacement traject gevolgd bij een loopbaanbegeleiding.

Op zich was het mij zonder begeleiding ook gelukt om mijn huidige werk te zoeken, maar heeft me wel geholpen om bevestiging te geven in de zaken waar ik twijfels over had.

Maar zoals eerder gezegd, ge moet er voor open staan.

Terug
Bovenaan