maaltijdcheques en bedrijfsrestaurant

Renegadexxripxx

Well-known member
Ahja en als de overheid jaarlijks langskomt voor inspectie krijg je daags ervoor toevallig een e-mail dat er die dag geen gratis brood en charcuterie zal zijn tijdens de lunch. Nee, alles volgens het boekje hoor. :unsure:
Waarom mag er geen gratis brood of charcuterie zijn tijdens de lunch ?

Wegens de maaltijdcheques of de maaltijdvergoeding?

Waarom mag er geen gratis brood of charcuterie zijn tijdens de lunch ?

Wegens de maaltijdcheques of de maaltijdvergoeding?
Voor maaltijdchecques is dat geen probleem. Enige wat ik zou kunnen denken is omdat ze er onterecht BTW op recupereren, maar dat zou slechts een opbrengst zijn van 4,5% op dat eten (6% - aftrekbare kost van 6% in de vennootschapsbelasting en als het een jaarlijkse controle is zal het wel geen BTW controle zijn.

Voor maaltijdchecques is dat geen probleem. Enige wat ik zou kunnen denken is omdat ze er onterecht BTW op recupereren, maar dat zou slechts een opbrengst zijn van 4,5% op dat eten (6% - aftrekbare kost van 6% in de vennootschapsbelasting en als het een jaarlijkse controle is zal het wel geen BTW controle zijn.
Maar je mag toch niet én maaltijdcheques én gratis eten aanbieden?

Nu, ik denk dat dat het minst van hun zorgen is :p

Ik heb wel eens gehoord (maar hoeveel is daar van waar...) Dat ze met zoveel bedrijven en blijkbaar weinig controleurs voor die regio, ze met veel weg geraken omdat het te moeilijk is om een overzicht te krijgen.

Ik heb wel eens gehoord (maar hoeveel is daar van waar...) Dat ze met zoveel bedrijven en blijkbaar weinig controleurs voor die regio, ze met veel weg geraken omdat het te moeilijk is om een overzicht te krijgen.
Maar wel MC en goedkoop bedrijfsrestaurant.

voor maaltijdcheques en bedrijfsresaurant:

Je kan maaltijdcheques toekennen aan je medewerkers, zij kunnen die maaltijdcheques ook gebruiken om aankopen te doen in je bedrijfsrestaurant. In dat geval moet je met enkele zaken rekening houden:

• De prijs van een maaltijd in het bedrijfsrestaurant mag niet lager zijn dan de werkgeverstussenkomst in de maaltijdcheques. Zo heeft je medewerker geen dubbel voordeel.
  • Worden maaltijden aangeboden aan ten minste de eigenlijke kostprijs van die maaltijd? Dan kan je medewerker ervoor kiezen om de maaltijd te betalen met maaltijdcheques.
  • Bied je maaltijden goedkoper aan dan hun productieprijs? Dan moeten medewerkers verplicht één volledige maaltijdcheque betalen per maaltijd.
Let op: het gaat om normale maaltijden (voorgerecht, soep, hoofdgerecht en dessert), niet om snacks en tussendoortjes.
website sodexo

Dat mag, als dat restaurant dezelfde prijzen hanteert voor iedereen, en publiek toegankelijk is (bvb, er zullen nog wel redenen zijn)

Hoe kom je aan publiek toegankelijk? :p
Denk jij dat je in ieder bedrijfsrestaurant mag wandelen ofzo? :p

En dezelfde prijzen voor iedereen? Denk dat het wel zou mogen om aan een deel van je werknemers gratis eten te geven (op voorwaarde dat ze geen MC krijgen) en voor een andere deel die wel MC krijgt, je de kostprijs factureert. (En dan geraak je wel weg met een euro, anderhalf euro voor een broodje)

Hoe kom je aan publiek toegankelijk? :p
Denk jij dat je in ieder bedrijfsrestaurant mag wandelen ofzo? :p

En dezelfde prijzen voor iedereen? Denk dat het wel zou mogen om aan een deel van je werknemers gratis eten te geven (op voorwaarde dat ze geen MC krijgen) en voor een andere deel die wel MC krijgt, je de kostprijs factureert. (En dan geraak je wel weg met een euro, anderhalf euro voor een broodje)
Omdat je met publieke toegang gewoon een goedkoop restaurant bent ipv een bedrijfsrestaurant. Stel nu bvb dat Cronos naast hun site een bakker opent die brood verkoopt aan een halve euro ipv 3 euro. Dan mag dat wel, ook al krijgen de werknemers maaltijdcheques.

Omdat je met publieke toegang gewoon een goedkoop restaurant bent ipv een bedrijfsrestaurant. Stel nu bvb dat Cronos naast hun site een bakker opent die brood verkoopt aan een halve euro ipv 3 euro. Dan mag dat wel, ook al krijgen de werknemers maaltijdcheques.

Dan ga je problemen hebben met de economische inspectie én de fiscus als je brood/broodjes begint te verkopen in een publiekelijk toegankelijk restaurant aan 50 cent.
Den één wegens valse concurrente, den ander omdat je een bedrijfsactiviteit opricht die nooit winstgevend is.
Het lijkt mij een onpraktisch en niet levensvatbaar idee.

Als een bedrijf zo ver gaat in zijn gefoefelel, dan werk je best niet voor zo'n bedrijf. Bedrijven die zo extreem gaan in fiscaal gefoefel, gaan ook geen problemen mee hebben om te foefelen met de rechten van een werknemer.

Dan ga je problemen hebben met de economische inspectie én de fiscus als je brood/broodjes begint te verkopen in een publiekelijk toegankelijk restaurant aan 50 cent.
Den één wegens valse concurrente, den ander omdat je een bedrijfsactiviteit opricht die nooit winstgevend is.

Als een bedrijf zo ver gaat in zijn gefoefelen, dan werk je best niet voor zo'n bedrijf. Bedrijven die zo extreem gaan in fiscaal gefoefel, gaan ook geen problemen mee hebben om te foefelen met de rechten van een werknemer.
Het mag niet verlieslatend zijn, maar een bedrijf dat break-even draait mag perfect?

Het mag niet verlieslatend zijn, maar een bedrijf dat break-even draait mag perfect?

Je geraakt niet break-even met de prijzen van een bedrijfsrestaurant. Dan kan je beter naar het oorspronkelijk idee gaan van een intern bedrijfsrestaurant die zijn broodjes verkoopt aan 1,5euro en MC te geven :p.

Als voorbeeld: Ik ken zo'n VZW restaurant dat dient om werklozen werkervaring te geven en ze te reintegreren in de arbeidsmarkt.
Een pasta kost daar nog altijd 7-8 euro wat veel goedkoper is dan een gewoon restaurant maar dat is veel duurder dan een bedrijfsrestaurant die zijn pasta's verkoopt aan 3-4 euro en maaltijdcheques geeft aan zijn werknemers.

Je geraakt niet break-even met de prijzen van een bedrijfsrestaurant. Dan kan je beter naar het oorspronkelijk idee gaan van een intern bedrijfsrestaurant die zijn broodjes verkoopt aan 1,5euro en MC te geven :p.

Als voorbeeld: Ik ken zo'n VZW restaurant dat dient om werklozen werkervaring te geven en ze te reintegreren in de arbeidsmarkt.
Een pasta kost daar nog altijd 7-8 euro wat veel goedkoper is dan een gewoon restaurant maar dat is veel duurder dan een bedrijfsrestaurant die zijn pasta's verkoopt aan 3-4 euro en maaltijdcheques geeft aan zijn werknemers.
Maar die VZW moet ook nog een deel van zijn personeelskost dragen met die 7-8 euro, terwijl een bedrijfsrestaurant enkel de foodkost telt. Voor 3-4 euro foodkost kan je echt wel een deftige spagetti maken.

Je mag geen hoofdmaaltijden (warme maaltijden) aan je werknemers geven en ze tegelijk maaltijdchecques geven (of ze moeten er één afstaan voor elke dag dat ze zo'n maaltijd krijgen). Boterhammen of broodjes zijn geen probleem.

Je mag geen hoofdmaaltijden (warme maaltijden) aan je werknemers geven en ze tegelijk maaltijdchecques geven (of ze moeten er één afstaan voor elke dag dat ze zo'n maaltijd krijgen). Boterhammen of broodjes zijn geen probleem.

Zo extreem is het niet.

Het gaat hier om normale maaltijden (bv. een soep of klein voorgerecht, een (warme) hoofdschotel, een nagerecht en een drank), niet om snacks of tussendoortjes.

De Vlaamse overheid heeft er zelf en geeft ook MC

Voordat er hier geclaimd wordt "De overheid foefelt ook".

werknemersbijdrage* MC = 5,91

Dagschotel vlees / vis / veggie€ 5,80
Pastaschotel€ 6,30
Grillschotel€ 7,30

EDIT: Werknemersbijdrage moet werkgeversbijdrage zijn.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan