Maandelijkse aflossing woning

Wat is je maandelijkse aflossing?

• <€500

Stemmen: 46 4,9%
  • €500-€600

Stemmen: 47 5,0%
  • €600-€700

Stemmen: 44 4,7%
  • €700-€800

Stemmen: 57 6,1%
  • €800-€900

Stemmen: 71 7,5%
  • €900-€1000

Stemmen: 99 10,5%
  • €1000-€1100

Stemmen: 92 9,8%
  • €1100-€1200

Stemmen: 78 8,3%
  • €1200-€1300

Stemmen: 76 8,1%
  • €1300-€1400

Stemmen: 69 7,3%
  • €1400-€1500

Stemmen: 58 6,2%
  • €1500-€1600

Stemmen: 44 4,7%
  • €1600-€1700

Stemmen: 22 2,3%
  • €1700-€1800

Stemmen: 18 1,9%
  • >€1800

Stemmen: 120 12,8%

• Totaal aantal stemmers
    941
Ik ga ervan uit dat we snugger genoeg zijn
Eigenlijk moest ik hier stoppen met lezen want de toon van de openingszin zegt genoeg. Uiteindelijk heb ik nu verder gelezen en staat er niets nieuws in of iets dat ik weerleg of ik zelf al lang niet berekend had. Ik blijf momenteel kiezen voor hybride (belegging+afbetalen) maar ik zal gelukkig zijn als ik mijn woonkrediet asap afbetaal.

Eigenlijk moest ik hier stoppen met lezen want de toon van de openingszin zegt genoeg. Uiteindelijk heb ik nu verder gelezen en staat er niets nieuws in of iets dat ik weerleg of ik zelf al lang niet berekend had. Ik blijf momenteel kiezen voor hybride (belegging+afbetalen) maar ik zal gelukkig zijn als ik mijn woonkrediet asap afbetaal.
en daar is in mijn ogen niks mis mee, net zoals er ook niks mis is met dat geld liever te beleggen.

2 jaar geleden kon ik mijn lening volledig terugbetalen. Toch niet gedaan en al mijn investeringen laten doorlopen. Nu kan ik mijn lening 2 keer aflossen.

Als de terugbetaling laag is en de rentekosten laag zijn zie ik geen reden om vervroegd af te betalen.

Geld maakt geld, dat is iets dat je zeker merkt zodra je met beleggingen over de 100k zit.
Inderdaad, zelf al zou ik miljonair zijn doe ik een lening voor een woning, beleggen brengt meer op.

Er is ook iets als risicoappetijt, gemak, ... die iedereen een ander weging toekent. Wij hebben een 2.2% lening vervroegd afbetaald ook al konden we op redelijk veilige obligaties toen 2.5% of zo krijgen. Het deel aandelen van onze portefeuille houden we liever beperkt. Maar voor die delta van 0.3% - die sindsdien al wat lager is geweest en nu weer hoger - hebben we voor het gemak en het "leningvrije gevoel" dan toch maar afbetaald. Mijn tijd en gemoedsrust is ook veel waard.

Het was al helemaal een slechte keuze nu we gaan verhuizen en een nieuwe lening hebben afgesloten aan 3.4% voor 150k en alle obligaties en aandelen hebben geliquideerd. No regrets, toen we de lening aflosten deden we dat met de toen beschikbare informatie. Het leven is onvoorspelbaar en die paar duizend meer of minder zijn uiteindelijk ook maar een drop in the ocean.

Als mijn lening weliswaar aan 1.1% was geweest had ik ze ook wel aangehouden waarschijnlijk, dan was het verschil al wat meer de moeite waard. En voor iemand vraagt waarom niet geherfinancierd in de jaren van 1.x% rente: het was een variabele lening en ze heeft een paar jaar aan 0.6% gestaan, you win some you lose some.

Lening afbetalen geeft ook gewoon psychologische gemoedsrust, ook al is het misschien niet financieel logisch

Vorig jaar heb ik een lening aan 2% afbetaald, en recenter ook de laatste lening aan 1,17% vervroegd terug betaald.

Jaren mee gewacht omdat het financieel onlogisch is, maar mentaal kunnen afvinken is me meer waard.

In het grotere plaatje wou ik in mijn “vermogen” ook nergens geen “kostenpost” hebben zitten.
(Al was het maar een lening van 650€/maand, het was elke maand een -post.

Nu komt er 40% inkomsten uit loon, 40% huurinkomsten, 20% beurs,dividenden.

Vorig jaar heb ik een lening aan 2% afbetaald, en recenter ook de laatste lening aan 1,17% vervroegd terug betaald.

Jaren mee gewacht omdat het financieel onlogisch is, maar mentaal kunnen afvinken is me meer waard.

In het grotere plaatje wou ik in mijn “vermogen” ook nergens geen “kostenpost” hebben zitten.
(Al was het maar een lening van 650€/maand, het was elke maand een -post.

Nu komt er 40% inkomsten uit loon, 40% huurinkomsten, 20% beurs,dividenden.
Dus je vindt het interessanter om een veelvoud van de interestkosten aan rendement mis te lopen op geld dat je nu hebt moeten spenderen aan de vervroegde terugbetaling van een (goedkope!) lening dan om een mentale kostenpost hebben?

Ik snap dat dat speelt in het mentale bij sommige mensen maar je zit voor een stuk in aandelen, dus je hebt dat concept waarschijnlijk door, en je had dus maw waarschijnlijk ook een alternatief (en beter renderend doel) voor dat geld.
En dan snap ik het weer absoluut niet.
De enige winnaar hiervan is de bank die van z'n goedkope lening af is.

Dus je vindt het interessanter om een veelvoud van de interestkosten aan rendement mis te lopen op geld dat je nu hebt moeten spenderen aan de vervroegde terugbetaling van een (goedkope!) lening dan om een mentale kostenpost hebben?

Ik snap dat dat speelt in het mentale bij sommige mensen maar je zit voor een stuk in aandelen, dus je hebt dat concept waarschijnlijk door, en je had dus maw waarschijnlijk ook een alternatief (en beter renderend doel) voor dat geld.
En dan snap ik het weer absoluut niet.
De enige winnaar hiervan is de bank die van z'n goedkope lening af is.
Tjah dan snap je het maar niet... Mensen zijn voor mentale rust bereid zeer veel centen te betalen. Hoeveel geld wordt er niet gegooid naar lifecoaches, workshops, vakanties die als enige doel hebben om je mentaal welzijn te verbeteren? Dan vind ik enkele duizenden/op langere termijn tiennduizenden euro's 'verliezen' om sneller mentale rust te krijgen niet zo gek.

Niet dat ik het zelf zou doen maar ik snap perfect waarom andere mensen het wel doen.

Tjah dan snap je het maar niet... Mensen zijn voor mentale rust bereid zeer veel centen te betalen. Hoeveel geld wordt er niet gegooid naar lifecoaches, workshops, vakanties die als enige doel hebben om je mentaal welzijn te verbeteren? Dan vind ik enkele duizenden/op langere termijn tiennduizenden euro's 'verliezen' om sneller mentale rust te krijgen niet zo gek.

Niet dat ik het zelf zou doen maar ik snap perfect waarom andere mensen het wel doen.
Zelfs het mentale stuk vind ik wat vreemd. Bij mij geeft die 150k aan beleggingen meer mentale rust dan wanneer ik die 150k meteen in mijn bakstenen steek. Als het in mijn bakstenen zit kan ik er niets anders mee doen. Maar als ik voor een noodgeval plots geld nodig heb, dan kan ik wél een deel van de beleggingen verkopen.

Enkele duizenden euro's is trouwens een enorme understatement. 10% jaarlijks rendement op 150k is al 15k winst per jaar. Op 7 jaar is die 150k al verdubbeld naar 300k. Het compounding effect begin je echt enorm te merken als je spreekt over bedragen van 6 cijfers.

Zelfs het mentale stuk vind ik wat vreemd. Bij mij geeft die 150k aan beleggingen meer mentale rust dan wanneer ik die 150k meteen in mijn bakstenen steek. Als het in mijn bakstenen zit kan ik er niets anders mee doen. Maar als ik voor een noodgeval plots geld nodig heb, dan kan ik wél een deel van de beleggingen verkopen.
Daar zeg je het: bij jou. Niet noodzakelijk bij een ander. Los daarvan zegt niemand dat je je laatste cent in een vervroegde aflossing moet steken en geen buffer moet overhouden.
Enkele duizenden euro's is trouwens een enorme understatement. 10% jaarlijks rendement op 150k is al 15k winst per jaar. Op 7 jaar is die 150k al verdubbeld naar 300k. Het compounding effect begin je echt enorm te merken als je spreekt over bedragen van 6 cijfers.
Hold your horses, 10% rendement bovenop de interestvoet van de lening en uitgespaarde som die dan belegd kan worden, eveneens met compounding (zie uitleg hier een paar posts boven), dat lijkt me toch een veel risicovoller belegging dan bakstenen. Reken je rijk met opgeblazen long term CAGRs zonder rekening te houden met de korte termijn variabiliteit...

Het is echt een kromme redenering. Je cash over de muur gooien omdat je elke maand wat ervan moet gooien. En dan met argumenten strooien van 'het is 1.5%' rente, terwijl je door dat te investeren elke maand een veelvoud binnen krijgt.

Ik zou pas stress krijgen van geen cash/assets on hand te hebben. Je huis verkopen als manier om cash te genereren lijkt me niet de definitie van mentale rust. Just my 2 cents...

De schuldsaldo wordt wel degelijk duurder door de jaren heen omdat je zelf ook ouder wordt en dus het risico groter wordt op doodvallen. Nu is dat misschien 0.1% van openstaand kapitaal, maar door de jaren heen wordt dat 0.2 0.3 0.4% - no idea wat dat zal zijn als ik bijna 60 ben.
Uw schuldsaldo is afhankelijk van 2 factoren, leeftijd (en bij uitbreiding sterftekans) en openstaand kapitaal.
Dus stijgt omwille van ouder worden en zakt omwille van daling in openstaand kapitaal.
De mijne zit nu aan ~30€/maand en stijgt nog naar 38€/maand om daarna terug te zakken.

Maar to be honest, bigger fish to fry dan 30€/maand.

Het is echt een kromme redenering. Je cash over de muur gooien omdat je elke maand wat ervan moet gooien. En dan met argumenten strooien van 'het is 1.5%' rente, terwijl je door dat te investeren elke maand een veelvoud binnen krijgt.

Ik zou pas stress krijgen van geen cash/assets on hand te hebben. Je huis verkopen als manier om cash te genereren lijkt me niet de definitie van mentale rust. Just my 2 cents...
Tjah, uw 2 cents zijn uw 2 cents vanuit uw visie... Je zegt zelf "mentale rust". Sinds wanneer krijgt iedereen van hetzelfde mentale rust? Voor de ene is dat een Excelsheet waarin alle geldzaken netjes in staan en er vanuit pure "logica" wordt geredeneerd, voor de andere is dat zo min mogelijk Excels en maandelijks geen aflossing van 650 EUR moeten doen, terwijl je dan effectief misschien 100.000 EUR minder hebt om te beleggen.

Nogmaals, you do you, he do he, she do she en they do they. Zo moeilijk is dat niet... (ter info, ik ben ook eerder van het type met Excels en pure logica, voor mij hoeft een ander wel niet zoals ik te zijn).

Hier momenteel toch ook sterk aan het overwegen om volledig af te lossen.

Nieuwbouw. Nog €140K te gaan aan 3.1% en geen woonbonus meer (lening overgenomen van vorige woonst). Afbetaling €900/maand. Madam die graag 1/2 wil gaan werken. Voldoende buffer aanwezig + recent een mooie som beschikbaar gekomen.

Bij pensioen komt er zowiezo minimum €500K uit de 2de pijler vrij.

Vaste kosten worden dan gereduceerd naar peanuts. Easy life, liever nu er wat extra van genieten dan wanneer we ouw peekes zijn.

Nieuwbouw. Nog €140K te gaan aan 3.1% en geen woonbonus meer (lening overgenomen van vorige woonst). Afbetaling €900/maand. Madam die graag 1/2 wil gaan werken. Voldoende buffer aanwezig + recent een mooie som beschikbaar gekomen.

Vaste kosten worden dan gereduceerd naar peanuts. Easy life, liever nu er wat extra van genieten dan wanneer we ouw peekes zijn.
Uw 140k brengt toch ruim voldoende op om de jaarlijkse hypotheekaflossing te dekken?

Aangezien het mentale hier tegenwoordig belangrijk lijkt te zijn: Stel u mentaal voor dat je de opbrengsten van uw beleggingen gebruikt om uw hypotheek af te lossen. De rest van de opbrengsten laat je rustig verder compounden.

Uw 140k brengt toch ruim voldoende op om de jaarlijkse hypotheekaflossing te dekken?
Bwa, gegarandeerd 8% netto op jaarbasis genereren zonder uw kapitaal aan te raken is toch ook geen "walk in the park". Dan liever mijn gemoedsrust. Sorry hè!

Aangezien het mentale hier tegenwoordig belangrijk lijkt te zijn: Stel u mentaal voor dat je de opbrengsten van uw beleggingen gebruikt om uw hypotheek af te lossen. De rest van de opbrengsten laat je rustig verder compounden.
Alé, nu gaan we hier nog doen alsof het mentale bijzaak/flauw is :)

Toch gek hoe weinig empathie sommigen voor de dag kunnen leggen omdat iets niet in hun visie past... Uzelf misschien gewoon mentaal voorstellen dat iemand anders gewoon... anders is dan uzelf.

Zeker dat je je woonbonus kwijt bent?
Ik heb ook een pandwissel gedaan en heb mijn woonbonus gewoon behouden, sterker nog, de FOD vult dat zelf in voor mij tegenwoordig.

Voor de rest snap ik je wel, ik zit ook altijd te tobben om mijn hoge hypotheek deels af te lossen zodat we terug naar een aanvaardbaar niveau gaan. We betalen 1650 euro/maand en vandaag kan dat perfect omdat we beide voltijds werken, maar ik weet niet hoelang ik dat nog wil doen, in elk geval niet tot mijn 55ste... Mijn vrouw is 10 jaar jonger, die moet maar een tijdje langer voltijds werken dan ik :).

Terug
Bovenaan