In een ideale wereld is toch gewoon en-en mbt alcohol. Ik drink graag bier en wijn en op familiefeesten bezat ik mij graag (met mate: maar het maakt de potentieel saaie feesten meteen ook leuker). Maar als ik met de auto moet rijden drink ik één glas en verder enkel alcoholvrij. Zo blijft het leuk voor iedereen. Je moet het gewoon onder controle hebben. Ook op avonden dat je dan wel drinkt. Ik lees hier mensen die zeggen, je begint met één glas en voor je het weet zit je 8 glazen verder. Dat had ik als student wel eens af en toe maar dat is jaren geleden dat ik nog eens over de schreef ben gegaan. Als ik het gevoel heb dat ik aan de grens van wat leuk is begin te komen schakel ik over op een paar glazen water en dan kan je zo weer verder. Het is jezelf verliezen in de drank die het doet overhellen naar alcoholmisbruik. Maar dat is leuk voor niemand, ook niet voor de mensen rond je. Waar mensen nog leuk zijn als ze wat dronken zijn vervalt het in bezorgdheid en onbegrip (en ook een morele veroordeling) als ze echt over de schreef gaan (glazige blik, stamelen, niet meer deftig kunnen rechtstaan...) Maar dat ligt gewoon aan niet verantwoord kunnen omgaan met alcohol, niet aan alcohol zelf.
Alcoholvrij bier is wel een zegen. Ik vind de smaak van pils gewoon lekker. Nu kan ik gewoon 's avonds wat alcoholvrij bier drinken, gewoon voor de smaak. Ik heb er ook bij het uitgaan als ik bob ben geen probleem mee om een hele avond alcoholvrije pils te drinken, ik vind dat even lekker als gewoon bier. Duizend keer beter dan een hele avond cola of water.
Mijn omgeving is wel de omgekeerde van
@mac-bc . Komt dat door uw Gentse omgeving? Ik ben gewoon West-Vlaming gebleven. Iedereen drinkt alcohol, enkelen zelfs veel te veel. Ik ben eigenlijk de eerste in mijn omgeving die alcoholvrij bier "genormaliseerd" heeft en ik ben daar best trots op ook. Mensen keken in het begin wel eens raar maar dan zei ik, proef eens, dat is goed hoor. En als je daar verder normaal over doet gaat men mee in dat verhaal.
Zelfcontrole is trouwens idem met sigaretten. Ik zie mezelf niet als roker. Maar het gebeurt dat ik eens een of meerdere sigaret(ten) opsteek als het erg laat wordt op een gezellige avond of als ik gewoon in de vibe zit. Maar als ik een avond rook zorg ik er wel voor dat ik dan een verplichte rookstop doe van een aantal weken zodat ik er niet aan kan verslaafd geraken. Op die manier behoud je de controle. En bijkomend voordeel is, op die momenten dat je dan rookt, dat de nicotinekick vrij hard binnenkomt aangezien je geen tolerantie hebt opgebouwd
Wat ik wel leuk zou vinden is moest wiet legaal zijn. Ik doe dat misschien een paar keer per jaar, gewoon als ik accidenteel eens in Nederland ben, en dan neem ik wat mee naar België. Maar het zou leuk zijn moest dat hier wat toegankelijker zijn.
Dat vind ik ook wel interessant. Ik probeer een paar keer per week te lopen maar mijn looproute gaat over de E17. Iedere keer als ik over die brug loop ruik ik de uitlaatgassen en vraag ik mij af wat de impact nu eigenlijk echt is op mijn gezondheid: buiten lopen is goeie cardio maar ik inhaleer wel met diepe teugen de uitlaatgassen van de E17. En de luchtkwaliteit in Vlaanderen is sowieso al niet schitterend. Als ik aan iets ga sterven zal het waarschijnlijk door zoiets zijn.