Madeira

Silence

Well-known member
Madeira. Het bloemeneiland, het Hawaii van Europa en de geboorteplaats van Cristiano Ronaldo.

Is er al iemand geweest? Ik dacht van @Mooncat een post te hebben gevonden?

Tips? Tricks?
Best in Funchal verblijven of beter erbuiten?
Huurauto of geen huurauto? aangezien veel wandelingen niet in een lus zijn

Hoe valt het mee qua uiteten/restaurant?
Enkel ontbijt in een hotel voldoende of best halfpension nemen?

Ben er vorige zomer geweest, het was een toffe vakantie. We hadden een huurwagen geboekt in Funchal en een huisje, centraal gelegen in Sao Vincente, in het midden van het eiland. We zatern daar rustig, met een prachtig uitzicht en toch centraal voor uitstappen te doen. Wij hebben een huisje genomen en telkens onderweg gegeten.

Zonder huurauto is het haast niet te doen. Het is er natuurlijk wel een beetje avontuurlijk rijden, maar dat went snel.

Het eten is daar niet duur en lekker. Vis met banaan lijkt raar, maar is wel lekker. Brisa-frisdrank vond ik daar ook goed.

Wij hebben 2 dagen citytrip Funchal gedaan, een aantal levada-wandelroutes afgelegd, de pico ruivo (hoogste bergtop) beklommen, Ponta de Sao Lourenco bezocht in het oosten, een boottocht in Funchal.

Er is daar voor iedereen wel wat wils, de mensen zijn vriendelijk en niet gehaast, op een week heb je alles zeker wel gezien.

ivm die huur auto...

vriendin van me is vorig jaar geweest, en vanuit funchal toch telkens makkelijk en vrij goedkoop een UBER kunnen regelen om alle interessante trails te doen.

vind het zelf wel wat riskant om dan nadien terug een uber te vinden, terug naar funchal...

Vorig jaar in maart geweest. We verbleven in een huis in Funchal (in de buurt van het stadion) en ontbeten in de nabijgelegen bakkerijen/koffiebars.

Huurwagen lijkt mij een must als je het eiland wil zien, kostte in het laagseizoen ook geen hol bij een onafhankelijke verhuurder. Bestuurders gedragen zich vrij hoffelijk, geen Italiaanse toestanden dus.

Zonder huurauto is het haast niet te doen. Het is er natuurlijk wel een beetje avontuurlijk rijden, maar dat went snel.

Wij hebben 2 dagen citytrip Funchal gedaan, een aantal levada-wandelroutes afgelegd, de pico ruivo (hoogste bergtop) beklommen, Ponta de Sao Lourenco bezocht in het oosten, een boottocht in Funchal.

Avontuurlijk in de zin van?

Was eerst aan het kijken voor een hotel in Funchal, maar toch veel keuze in airb&b en kennissen zeiden van beter iets te zoeken in Ribeira Brava wegens centrale ligging. Inderdaad aan het kijken voor een 8-9 dagen incl vluchten

Ik denk niet dat ik mijn blog hier ooit heb gepost. Maar als je inspiratie zoekt, vind je hier wel wat info: https://blogmooncat.blogspot.com/2020/09/genieten-op-madeira.html

In een ander topic heb je die gepost, waarvoor dank

Wij zijn er in de zomer van 2024 geweest als gezin met 2 kinderen (toen bijna 5 en bijna 3). We verbleven 2 weken in The Cliff Bay hotel net buiten Funchal. Dat hotel is echt zeer goed (naar mijn mening een van de beste waar ik ooit verbleven heb), maar wel aan de duurdere kant.

Een huurauto is toch echt aangeraden als je een groot stuk van het eiland wilt zien en naar beginpunten van wandelingen en dergelijke wilt rijden. Het eiland is niet zeer groot waardoor je perfect vanuit een uitvalsbasis (halve) dagtripjes kunt doen naar elke locatie op het eiland.

Er waren in de zomer van 2024 wel wat (bos)branden waardoor een heel aantal levada’s tijdelijk afgesloten waren.

Zonsopgang op het hoogste punt van het eiland bijwonen is een absolute aanrader (wel vroeg opstaan en zeer druk op de weg ernaartoe, dus vertrek tijdig).

Vorige jaar geweest! Prachtig eiland, heel het jaar door!
Ook vond ik het eingenlijk niet zo duur. Gunstige prijzen wanneer we op restaurant gingen eten.
Huurauto is wel aan te raden. Je moet wel goed in de bergen kunnen rijden. Zelf ben ik er geen held in :crazy:

Je kan er prachtige wandelingen maken. Dat was ook de reden waarom we naar daar zijn gegaan.

Ik heb er ook geweest, erg fijne bestemming. Enkele bedenkingen: neem een huurauto (en regel vooraf al parking), zorg dat hij motorisch zwaar genooeg is want onze 1 liter geraakte amper de berg op. Wij zijn er 10 dagen geweest maar 7 dagen is meer dan voldoende.

Het is toch vooral een wandel bestemming, Funchal is leuk maar je vult je weel er niet mee. Toen wij er waren in oktober was het weer vrij wisselvallig, vooral de Noordkant was bedankelijk minder, best iets boeken in het zuiden.

De wandelingen zijn wel fenomenaal, niet voor mensen met hoogtevrees of tunnelvrees. Ask me how I know...
Uit het hoofd hebben we de volgende levada's gedaan (allemaal aanraders):
  • PR8 Levada Ponta de São Lourenço
  • PR 9.1 Levada do Caldeirão Verde
  • PR 11 Vereda dos Balcões
  • PR1 Pico do Arieiro maar helaas moeten stopzetten wegens enorme mist
Hawaii van Europa zou ik nu wel eerder aan de Azoren toekennen ;)

huurauto idd. bijna onmisbaar en goedkoop. Toen ik er vorige winter was, waren er door bosbranden sommige levada's gesloten,alsook de iconische wandeling tussen de picos :cry2: Een week lijkt wel te volstaan om te wandelen, wij gebruikten twee uitvalsbasoissen om niet telkens het hele eiland rond te moeten rijden.

Vergeet je verrekijker niet, het eiland heeft een paar endemische vogelsoorten. En goede plek om te whalewatchen ook.

Portugees eten heeft me nog nooit weten overtuigen :shy: Gelukkig is het eiland toeristisch en vind je ook andere keukens.

Avontuurlijk in de zin van?

Was eerst aan het kijken voor een hotel in Funchal, maar toch veel keuze in airb&b en kennissen zeiden van beter iets te zoeken in Ribeira Brava wegens centrale ligging. Inderdaad aan het kijken voor een 8-9 dagen incl vluchten

In een ander topic heb je die gepost, waarvoor dank
'Avontuurlijk' in de zin van haarspeldbochten, bergop, bergaf, af en toe een wat smaller baantje of stenen die van de berg vallen. Ikzelf vond dat meevallen, het vrouwtje was blij dat ik reed. Natuurlijk, met een automatische versnellingsbak, en een niet zo grote wagen , valt dat allemaal wel mee. Ik ben daar 15 jaar geleden ook nog eens geweest, dan was het manueel schakelen en raakten we met moeite de berg op.

Jaren geleden een wandelreis gedaan daar via Anders Reizen. Prachtig eiland maar niet voor mensen met vliegangst...
Pfff, net eens opgezocht en dat was al in 2007. Machico, Ponta de Sao Lorenço, Porto da Cruz, Santana, Encumeada en terug naar Funchal. Met de Pico do Arierio, Pico Ruivo, Boca do Risco, Cural das Freiras, etc... Heel mooie wandelingen (of hikes zoals dat nu heet)...

Landen in Funchal was wel een avontuur, na 2 afgebroken pogingen zijn we naar Porto Santo gevlogen en daar geland om dan na een uur een laatste landingspoging te doen. Klamme handjes verzekerd.

Botanische tuin is wel de max, vooral ook de weg er naar toe via 2 kabelbanen.
Het weer is wel beduidend minder dan de Canarische eilanden wat verderop. Zitten meestal in een noordelijke vochtige stroming (daarmee ook dat het zo'n groen eiland is) en het is zo'n 4 seizoenen op een dag bestemming (zoals de Azoren ook is). Zuidwesten wordt wat beschermd door de bergen en heeft de meeste zon-uren.

Het weer is wel beduidend minder dan de Canarische eilanden wat verderop.
Gemiddeld zal dat kloppen, maar het blijft een kansberekening. Begin maart 2025 was er op Madeira een heerlijk lenteweertje, terwijl er op de Canarische Eilanden overstromingen waren.

Botanische tuin is wel de max, vooral ook de weg er naar toe via 2 kabelbanen.

Hangt ook wel af van welke periode. In mei staat alles in bloei, maar toen ik er in september was stonden enkel de azalea's in bloei. Nog altijd mooi, maar niet echt wauw.

Wij zijn er in de zomer van 2024 geweest als gezin met 2 kinderen (toen bijna 5 en bijna 3). We verbleven 2 weken in The Cliff Bay hotel net buiten Funchal. Dat hotel is echt zeer goed (naar mijn mening een van de beste waar ik ooit verbleven heb), maar wel aan de duurdere kant.

Een huurauto is toch echt aangeraden als je een groot stuk van het eiland wilt zien en naar beginpunten van wandelingen en dergelijke wilt rijden. Het eiland is niet zeer groot waardoor je perfect vanuit een uitvalsbasis (halve) dagtripjes kunt doen naar elke locatie op het eiland.

Hotel heb ik ook bekeken, net zoals de Savoy.
Langs de andere kant huur je voor de prijs kamer en ontbijt ook een villa met 4 slaapkamers en privé zwembad, en voor minder ook.

Ik heb er ook geweest, erg fijne bestemming. Enkele bedenkingen: neem een huurauto (en regel vooraf al parking), zorg dat hij motorisch zwaar genooeg is want onze 1 liter geraakte amper de berg op. Wij zijn er 10 dagen geweest maar 7 dagen is meer dan voldoende.

De wandelingen zijn wel fenomenaal, niet voor mensen met hoogtevrees of tunnelvrees. Ask me how I know...
Uit het hoofd hebben we de volgende levada's gedaan (allemaal aanraders):
  • PR8 Levada Ponta de São Lourenço
  • PR 9.1 Levada do Caldeirão Verde
  • PR 11 Vereda dos Balcões
  • PR1 Pico do Arieiro maar helaas moeten stopzetten wegens enorme mist

Aangezien het geen rondwandelingen is maar van punt A naar B, wandelen jullie dan gewoon terug naar de huurwagen of hebben jullie het gedaan?

Hangt ook wel af van welke periode. In mei staat alles in bloei, maar toen ik er in september was stonden enkel de azalea's in bloei. Nog altijd mooi, maar niet echt wauw.

Bedoeling is van juni te gaan

Aangezien het geen rondwandelingen is maar van punt A naar B, wandelen jullie dan gewoon terug naar de huurwagen of hebben jullie het gedaan?

Ja gewoon terug gewandeld, sommige bellen dan een taxi om je terug naar de auto te brengen maar ik vond terugwanden niet echt een nadeel.

Hotel heb ik ook bekeken, net zoals de Savoy.
Langs de andere kant huur je voor de prijs kamer en ontbijt ook een villa met 4 slaapkamers en privé zwembad, en voor minder ook.

Bedoeling is van juni te gaan
Ja qua keuze van hotel of de keuze tussen een hotel en een villa is zeer persoonlijk natuurlijk. Voor mij is een villa geen vakantie (tenzij er ook personeel is).

Wij zijn ook steeds gewoon teruggewandeld naar de wagen. Soms is het mogelijk een andere route te nemen. En zelfs als dat niet is, is de ervaring van de terugweg toch steeds anders.

Terug
Bovenaan