Madeira

Vorige zomer ook daar geweest. We hadden een kamer geboekt met oceaanzicht bij PortoBay hotel. Had ook klein keukentje, dus je kon ook zelf koken als je wou.
Huurauto is absoluut noodzakelijk als je het eiland wil verkennen. Qua rijden valt dat goed mee, niks om je zorgen over te maken. Prachtige wandelingen kan je er doen. Herinner me eentje met lange tunnels en dan een gigantische trap waar je een fantastisch uitzicht had eens je boven kwam. Vond het één van de mooiste wandelingen die ik ooit al gedaan heb (denk pr17, maar kan mis zijn). Botanische tuin was ook zeker wel de moeite!

Daarnaast zijn de kappers er zeer goedkoop want in heb m'n haar daar laten knippen en blonderen voor slechts 30 eur. Was wel ff zoeken naar een kapster die dat wou/kon doen bij een man. Kapsalon Helena Pinheiro is the place to be!

gaat er mij toch wel een beetje over hoor, ten eerste betalen voor te wandelen, en vooral het 2de: reserveren en tijdsslot kiezen.
alles zo op de minuut plannen, dat bederft toch zwaar het vrije vakantiegevoel voor mij.

Stoort mij op zich nog niet zo, al loop je wel het risico met slecht weer natuurlijk

In Hawaii was het ook reserveren voor bepaalde wandelingen (kalalau trail bv) - was ook gewoon veel aangenamer en rustiger en properder om te wandelen eigenlijk

Ik had het vandaag ook gelezen en ik had er mijn bedenkingen bij. Maar uiteindelijk biedt het ook wel voordelen. Zo'n wandeling als
PR 6 - Levada das 25 Fontes is echt enorm en enorm en enorm en enorm druk. En dat was in 2020 toen het vollen bak Covid was. Uiteindelijk zorgt het wel voor een meer gelijkmatige stroom van wandelaars en meer rust.

Hier ook eens gekeken om te gaan voor een weekje via Tui, we kwamen snel een bedrag rond de 3800€ :unsure:

Hier ook eens gekeken om te gaan voor een weekje via Tui, we kwamen snel een bedrag rond de 3800€ :unsure:

Vluchten zijn véél goedkoper vanaf bv. Keulen of Düsseldorf.

Zitten wij nu ook rond van donderdag tot vrijdag

Wel een 5* gevonden met zelfs all in (- kan nog zien of we elders eten)
Incl huurwagen
En vluchten vanuit Schiphol (ochtend heen, 's avonds laat terug)
Duitsland is misschien duurder, maar zelf gekozen voor de vluchturen

Madeira. Het bloemeneiland, het Hawaii van Europa en de geboorteplaats van Cristiano Ronaldo.

Is er al iemand geweest? Ik dacht van @Mooncat een post te hebben gevonden?

Tips? Tricks?
Best in Funchal verblijven of beter erbuiten?
Huurauto of geen huurauto? aangezien veel wandelingen niet in een lus zijn

Hoe valt het mee qua uiteten/restaurant?
Enkel ontbijt in een hotel voldoende of best halfpension nemen?
In 2016 eens geweest. Wij verbleven op verschillende plekken op het eiland. Van een huisje tot hotels.

1ste plek was Faial: Moinho do Comandante. De weg ernaartoe was een voorsmaakje voor enkele andere weggetjes op het eiland. Zo hebben we ook een stuk van de oude kustroute gereden. Met uitbaatster Paula die maar een paar woorden Engels kon, maar elke dag broodjes bakje op een open vuur.

2de stop Ponta Delgada verbleven we in Monte Mar Palace Hotel. Daar hadden we spijt dat we geen halfpension hadden genomen. Amper plekjes om te eten in de buurt. Achteraf gezien was het hotel ook geen aanrader. Weinig onderhouden en oudbollig. Wat trouwens geen enkel probleem is als het onderhouden en netjes was. Wat beiden niet het geval was.

Plek 3 Sacharum in Calhetta. Prachtig hotel. Niet goedkoop. Parkeerplaats en voor 1e per dag meer zette je de wagen ondergronds.

Plek 4 Hotel Duo's Torres nabij Funchal.

Veel van de wandelingen gedaan die hier reeds aan bod zijn gekomen. Wij wandelden door naar Caldeirao inferno. Daar zelfs een bordje gemist en echt superlang door een tunnel gelopen - letterlijk geen licht aan het einde van de tunnel - om dan op de terugtocht het gemiste bordje te ontdekken.

Wij maakten toen gebruik van de wandelgids Madeira van Manfred Föger - Burkhard Berger. Heb die hier nog altijd liggen.

Niet echt een held lees durver - mezelf moeten dwingen om de eerste 100m van Pico Arieiro af te leggen want het waaide ongelooflijk hard op dat moment. Maar o zo tevreden na het bereiken van Pico Ruivo en terug.

Ook gewoon genoten van de toeristische dingen: Met boot dolfijnen gaan spotten in Calheta en met de Santa Maria meegevaren. Evenals het Ronaldo museum bezocht.

Terug
Bovenaan