Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Moeten we niet gewoon een kat een kat noemen en het écht probleem benoemen? Anderlecht doet al jaren niet meer mee voor de titel en zoals de club er nu voor staat moet er al een klein mirakel gebeuren voor een nieuwe titel binnen de 5 jaar. Dat moet hard aankomen voor supporters die gemiddeld elk ander jaar een titel gewoon zijn...Maar Hans, volgens jullie grootste clubicoon is dat helemaal niet het DNA van Anderlecht!
![]()
Olivier Deschacht: "Niet akkoord dat Wouter moet opstappen, maar hij nam wel al verkeerde beslissingen" | sporza
Anderlecht-icoon Olivier Deschacht neemt het op voor voorzitter Wouter Vandenhaute, maar hij legt wel de vinger op de wonde. "De wil om te winnen en de ontgoocheling bij een verlies zie ik de laatste 5 jaar niet meer bij Anderlecht", zegt Deschacht in De Wereld Vandaag op Radio 1.sporza.be
Fantastisch voetbal brengen zat ook niet in zijn eigen DNA natuurlijk.
Bij letterlijk élke club worden spelers bij de jeugd doorgestuurd die later tóch goed blijken te zijn. Hoe groter de club > hoe uitgebreider de jeugdwerking > hoe meer spelers in je jeugdwerker en des te groter de kans dat tussen alle spelers die je door stuurt toch goeie spelers blijken te zitten.Jeugdwerking allemaal goed en wel maar een Onana is bv ook wandelen gestuurd
Sommige jongens zijn ook niet matuur genoeg op een leeftijd dat ze worden doorgestuurd, en 2 jaar later blijken ze toch de nodige stappen gezet te hebben.Jeugdwerking allemaal goed en wel maar een Onana is bv ook wandelen gestuurd
En ik denk dat de onderlinge cohesie ook van belang is. Als je een hechte groep hebt en er loopt er eentje tussen die het haantje wil zijn of denkt de nieuwe CR7 te zijn, dan is het soms beter om die rotte appel te lozen tot behoud van alle andere talenten.Sommige jongens zijn ook niet matuur genoeg op een leeftijd dat ze worden doorgestuurd, en 2 jaar later blijken ze toch de nodige stappen gezet te hebben.
Daar hangt inderdaad heel veel vanaf. Een Musonda is daar het goede voorbeeld aan. Papa rook geld, toch naar Chelsea gegaan en de rest is gekend. Entourage is absoluut een belangrijk gegeven. Hoe bespelen ze die jongens in de privé situatie? Uiteindelijk is dit pure mensenhandel maar dan in een modern kader.En ik denk dat de onderlinge cohesie ook van belang is. Als je een hechte groep hebt en er loopt er eentje tussen die het haantje wil zijn of denkt de nieuwe CR7 te zijn, dan is het soms beter om die rotte appel te lozen tot behoud van alle andere talenten.
Ook niet onderschatten welke druk er bij komt kijken en door welke entourage ze zich laten omringen. Kijk naar Bounida, die heeft al een heel sociaal media team achter zich die een promofilmpje maken van elke kapbeweging. Die jongen is amper 16 jaar, moet nog zijn eerste snorretje krijgen maar wordt wel al omringd alsof hij de nieuwe ster is, wat ongetwijfeld voor extra druk zorgt.
Moeten we niet gewoon een kat een kat noemen en het écht probleem benoemen? Anderlecht doet al jaren niet meer mee voor de titel en zoals de club er nu voor staat moet er al een klein mirakel gebeuren voor een nieuwe titel binnen de 5 jaar. Dat moet hard aankomen voor supporters die gemiddeld elk ander jaar een titel gewoon zijn...
Als Anderlecht volgend jaar kampioen speelt (puur hypotetisch ofc) na een draak van een seizoen gaat er op dat kampioensfeest letterlijk geen hond iets zeggen over "het DNA van de club".
Als morgen Anderlecht ermee stopt ben ik gewoon voor niemand.Ik heb dat al eens gezegd hier denk ik, maar je hebt supporters voor wie het pure resultaat het belangrijkste is, en je hebt supporters voor wie de manier waarop heel belangrijk is. En iets tussenin. Of beiden.
Ik ben van de tweede soort. Ik ben een eerste keer met mijn abo gestopt na een kampioenenjaar van Vercauteren omdat ik het echt strontvervelend en saai vond. Ik ben de jaren onder Hasi vaak in de YCL gaan kijken waar ik mijn Anderlecht nog herkende (we zaten op een gegeven moment op een dinsdag met 14.000 man in de YCL te kijken en de donderdag erna bij de eerste ploeg maar met 12.000). Ik heb opnieuw een abo genomen onder Kompany en mij geen moment verveeld, of we nu 8ste, 4de of 3de waren. Dat was voor mij prima. Ik geloofde ook wel in een traag groeiproces en dat dat uiteindelijk (over 1-2-3 of 5 jaar whatever) tot ook sportieve successen zou leiden. Onder Weiler was er wel degelijk heel erg veel kritiek op de manier waarop, zelfs de dag van de kampioenenviering. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen.
Jeugd is voor mij ook maar een middel, geen doel op zich. Maar het is wel de enige garantie om jongens in je elftal te zien die voetballen op de manier waarop ik ze wil zien voetballen én waarvan je weet dat ze nog iet of wat clubliefde en fierheid hebben. Maar van mij moet dat niet een elftal van gemiddeld 21 zijn met 11 Neerpedeboys. Ik weet ook dat dat ten koste van resultaten gaat. En te slechte resultaten leidt ook tot een nefast klimaat (bij de supporters die wel enkel voor het resultaat komen, als financieel, als sportieve aantrekkelijkheid). Dus het is een balans zoeken.
Maar je mag nooit je eigen waarden verloochenen en dat zijn ze nu helemaal aan het doen. Vandenhaute en Verbeke zeggen dan wel dat ze een winnaarsmentaliteit in de club willen krijgen maar die hebben totaal geen idee hoe ze dat moeten doen, laat staan een track record. En die winnaarsmentaliteit erin duwen, dat wilde Kompany even goed. Of Verschueren. Of Arnesen. Dat willen ze allemaal.
Ik volg wel met aandacht bepaalde spelers in het buitenland (of managersAls morgen Anderlecht ermee stopt ben ik gewoon voor niemand.
) maar echt voor andere clubs supporteren is ook iets dat ik nooit heb kunnen doen. Dat boeit mij gewoon zo niet.Het zal toch echt moeten gaan beteren of het zit er zomaar in. Waregem begint ineens wedstrijden te winnen. Je zal die matchen tegen die ploegen toch echt niet mogen verliezen.Vreemd dat ik dit ooit moest zeggen maar ik denk nu niet dat we echt gaan degraderen. Maar ik zie ons wel rond deze plaats blijven hangen en niet meer echt stijgen. We spelen eigenlijk zo heel slecht niet sinds Riemer er is, en tegen pakweg Seraing of Oostende of zo zullen we hier en daar nog wel eens winnen. Maar bon, er is geen vertrouwen, geen scorend vermogen, etc.
Riemer zou gisteren ook gezegd hebben zwaar geschrokken te zijn van de fysieke staat van de ploeg. Wat heeft die Mazzu eigenlijk zitten uitsteken allemaal?
Riemer zou gisteren ook gezegd hebben zwaar geschrokken te zijn van de fysieke staat van de ploeg. Wat heeft die Mazzu eigenlijk zitten uitsteken allemaal?
Minder opbrengsten dan uitgaven. Spelerslonen bedragen bijna 60 miljoen euro van de uitgaven. Dan weet je wel waar het te zoeken is he. Om goed te zijn zou dat moeten zakken tot een 40 miljoenWaar zit het structureel verlies bij Anderlecht dan? Hoe groot is dat tekort van 27 miljoen te wijten aan vaste kosten zoals spelerslonen? In ieder geval heb ik 0 vertrouwen in het team dat bij Anderlecht momenteel opereert. Van de RvB tot de CEO en tot de toekomstige jeugdcoördinator. Stuk voor stuk mensen met gebrek aan de juiste inzichten, netwerk of competenties voor hun job.
We horen dat de nieuwe CEO Jos Donvil bij de jeugd nog meer wil inzetten op data-analyse?
“Dat proberen we, maar we doen al veel. Reeds bij de 13-jarigen nemen we snelheidstests af, we onderzoeken hun morfologische ontwikkeling, we analyseren beelden...We moeten niet puur naar de data kijken, maar ook het oog van de coach vertrouwen. Om te zien dat Bounida fysiek nog niet voldoende ontwikkeld is, zijn die data niet absoluut noodzakelijk. Wat wel kan helpen is een centrale database. Waarbij we met één druk op de knop alle gegevens krijgen van een speler: matchbeelden, fysieke tests, schoolresultaten, gegevens van zijn entourage... Nu moeten we dat nog opzoeken in allerlei verschillende mappen.”
"Hij kwam telkens ontzettend sterk uit onze fysieke testen"
Fysiek steekt Evenepoel met kop en schouders boven zijn leeftijdsgenoten uit. En die lichamelijke capaciteiten toonde hij ook al bij Anderlecht, weet Kindermans: "Zelfs al heel klein. Toen hij op zijn 11e voor een aantal seizoenen naar PSV ging, vertelde zijn vader me dat hij een enorme VO2-max had. Dat is niet zo belangrijk op die leeftijd, maar zijn vader zal toen al gezien of gevoeld hebben dat zijn zoon ontzettend veel fysieke kwaliteiten had."
"Wij hebben dat vooral vastgesteld toen hij terugkwam van PSV. Dan zit je in een leeftijd – 15 à 16 jaar – waarin je vaak wordt getest op snelheid, kracht, uithouding. Daar kwam hij – zeker bij uithouding – telkens ontzettend sterk uit.”
Als jeugdmedewerker bij voetbalclub RSC Anderlecht hielp Kevin Vermeulen jonge talenten als Romelu Lukaku, Dennis Praet en Youri Tielemans klaarstomen voor de eerste ploeg. “We beschikten over heel veel informatie over de jeugdspelers: aanwezigheden op trainingen, wedstrijdverslagen en -statistieken, medische rapporten, en ga zo maar door. Maar die informatie was heel versnipperd en zat verspreid over verschillende mensen. Als je bepaalde data zocht, moest je op zoek in tientallen Excel-tabellen of urenlang grasduinen in mails.”
“We zijn dan beginnen bouwen aan een eengemaakte database. Ik wilde in één klik alle beschikbare informatie over een speler kunnen bekijken. En die data kunnen combineren. Als speler X een mindere wedstrijd speelde, kwam dat misschien doordat hij door een blessure minder getraind had? Of omgekeerd: omdat hij overbelast was? En misschien maakte speler Y wel plots minder goals omdat zijn trainer hem op een andere positie had gezet? Of compenseerde hij die gemiste doelpunten met extra assists?”
* in een reactie op dit artikel laat Anderlecht weten dat er wel een database is voor de jeugdspelers en dat de talenten intensief mentaal gescreend worden
Dus nu ontkennen ze wat ze als waarheid naar buiten hebben gestuurd?Ah wacht dus vanuit de club beginnen ze nu zelf de boel te ontkennen. Wat een poppenkast eigenlijk.