Malaise bij Anderlecht

Wees maar zeker, jeugdwerking in Kessel was top. Nu dat alles bij Anderlecht naar de *** zou gaan had ik zien aankomen toen Van Holsbeek van Lier naar daar ging, die heeft bij ons namelijk eerst hetzelfde gedaan.

In elk van die verhalen is het jammere dat de supporters er niks aan kunnen doen, maar er wel de dupe van zijn (zie KV Mechelen, Beerschot, …).
Het moet wel gezegd: onder Van Holsbeeck werd Neerpede een gigantisch succesverhaal. Hij heeft Kindermans laten doen, ze hebben erin geïnvesteerd, etc. Ook omdat die wel inzag dat hem dat ademruimte gaf. HVH moest zich elk jaar verantwoorden aan de RVB en als je dan een Tielemans kan verkopen voor 25 miljoen euro, helpt dat om elders wat achterover te slaan zonder dat iemand zich vragen stelt. Ik heb vaak gezegd en meen dat ook: Van Holsbeeck zou nooit zo stom geweest zijn om Kompany proberen te lozen. Die wist hoe hij zijn eigen hachje moest redden.

Toen hij in de zak zat van Bayat wel eens een halfslachtige poging om Emilio Ferrera op de stoel van Kindermans te zetten maar dat is finaal nooit iets geworden.
Maar de periode van Van Holsbeeck is wel de periode van de bloei van Neerpede. En dat hield ons recht.

Vandaag toch eindelijk de grote reactie. Alle relevante supporters (Mauves Army, South Leaders, BCS, Fanboard) gezamenlijke eis om het ontslag van Vandenhaute, en spreken over een point of no return met zelfs dreigementen aan Vandenhaute gericht. Ik ben niet voor geweld maar ik ben heel blij dat hij nu geviseerd wordt en dit naar buitenkomt. Dit kan hij niet meer winnen.

Mja, Duchatelet is ook lang bij Standard gebleven. Ondanks gelijkaardige dreigementen toch?

Die directe dreigementen (toen ze op zijn bureau stonden) was toch het signaal om de club te verkopen? Het 'voordeel' waarin we zitten is dat er geen beterschap op komst is en ze zich op geen enkele manier tijd gaan kunnen kopen of zo. Het seizoen is een fiasco, de jeugd gaat alleen maar meer weglopen en de financiën gaan bijgevolg ook dramatisch blijven. De druk wordt alleen maar nog erger hoor.

Of het veel gaat uitmaken valt natuurlijk af te wachten. Maar het is wel een statement.

Ook typisch dat er een supportersoverleg komt, maar dat Riemer en Fredberg dit moeten gaan doen, die zijn hier nog maar pas en hebben dus niks te maken met de huidige malaise.

Of het veel gaat uitmaken valt natuurlijk af te wachten. Maar het is wel een statement.

Ook typisch dat er een supportersoverleg komt, maar dat Riemer en Fredberg dit moeten gaan doen, die zijn hier nog maar pas en hebben dus niks te maken met de huidige malaise.
Gaat niks uithalen. Vandenhaute heeft ermee geld ingestoken bij die kapitaalsverhoging. Die gaat zomaar geen stap opzij zetten. Ik meen dit echt : het einde komt eraan van RSC Anderlecht.

Sinds het begin van het seizoen heeft Verbeke maar 1 (!) keer gecommuniceerd met de pers: met die befaamde powerpoint in oktober waarin hij wat selectieve data toonde om te bewijzen dat het met Mazzu de goeie kant opging. Vier matchen (en nederlagen) later lag hij buiten.
Vandenhaute heeft ook 1 (!) keer gecommuniceerd: toen hij daar als een zatte nonkel na het ontslag van Mazzu maar wat zat te zwansen ("laat de vragen maar komen Peter, ik zit hier nu toch hihi hoho").

Dat is gewoon hun stijl. Twee dagen voor het ontslag van Kompany had Verbeke zijn sociale media offline gehaald, 2 weken later was hij weer terug.

Gaat niks uithalen. Vandenhaute heeft ermee geld ingestoken bij die kapitaalsverhoging. Die gaat zomaar geen stap opzij zetten. Ik meen dit echt : het einde komt eraan van RSC Anderlecht.
Als het einde ervan komt, kunnen de ex-spelers het voor een prikje komen kopen en opnieuw beginnen :clap:

Maar even serieus: Coucke heeft (met Ide) nog steeds 75% van de aandelen en kan volgens mij wel degelijk het einde van Vandenhaute in een operationele rol doordrukken. Dan moet er wel iemand anders zijn en is het openlijk oorlog bij de aandeelhouders. Bij Coucke zit de sleutel. Ook een verkoop van zijn deel kan de boel dooreen gooien. En je gaat mij ook niet wijsmaken dat pakweg een Geert Duyck of zo dit allemaal zo plezant vindt.

Als er opnieuw een cash-input nodig is om te overleven, gaat Vandenhaute toch niet kunnen volgen.

Nog een (stuk van) artikel dat positief is over Kindermans en hard voor het huidige bestuur.
Ze mogen echt nog wel blij zijn dat we de komende matchen uit spelen of achter gesloten deuren.

Jean Kindermans maakte van Neerpede een vooraanstaande jeugdopleiding die wordt aanzien als één van de beste in Europa. RSCA was in 2005 een club zonder jeugdvisie. Het vervallen complex was een Belgische profclub onwaardig. Dankzij Philippe Collin en Herman Van Holsbeeck én dus ook Kindermans pakte RSCA de infrastructuur aan. Anderlecht startte daarnaast het Purple Talents Project en was jarenlang een trendsetter.

Ook vandaag de dag is Anderlecht onder Kindermans nog altijd bezig met: “hoe ziet de voetballer van de toekomst eruit?” Er wordt wel degelijk met data gewerkt, maar dit is een tool en mag nooit de norm zijn in talentdetectie. Dat Anderlecht in de beginjaren Dries Mertens doorstuurde wegens te licht was een blunder. Laat mature spelers kregen te vaak de stempel ‘te licht’. Nadien veranderde Anderlecht zijn aanpak en ging het dergelijke jongens wél laten doorbreken, genre Verschaeren, Saelemaekers, Lokonga en anderen.

Het huidige bestuur zou volgens Het Nieuwsblad van mening zijn dat het voetbal is veranderd en dat er meer intensiteit en fysieke power nodig is. De nadruk wordt volgens hen te fel op techniek gelegd. Dergelijk visie van het nieuwe bestuur staat in schril contrast voor wat Anderlecht moet staan. De bal misslaan heet zoiets, of als we in het voetbaltermen moeten zeggen: een own-goal scoren.

Anderlecht staat voor technisch verzorgd voetbal. Het lichtpunt was de afgelopen jaren net de jeugd. Jongens als Sambi Lokonga, Jérémy Doku, Alexis Saelemaekers, Julien Duranville, Zeno Debast, Marco Kana, Yari Verschaeren en anderen zorgden vaak voor voetbalplezier in de gekwetste paars-witte harten. Anderlecht zou meer data willen gaan gebruiken. Dat doet het sinds een aantal jaren ook in het aankoopbeleid. De miskleunen vallen daar al niet meer op één hand te tellen: Nilson Angulo, Abdulrazak Ishaq, Amadou Diawara, Majeed Ashimeru, Kristoffer Olsson, Mustaphu Bundu, Benito Raman en anderen. Spelers die Anderlecht zeker niet beter maakten en vele miljoenen euro’s kostten. De verantwoordelijken van die transfers lopen echter nog rond in Brussel.

De jeugd zorgde er voor dat Anderlecht financieel nog een beetje boven water bleef. Lokonga, Doku, Saelemaekers, Bornauw, Dendoncker. De duurste uitgaande transfers, Gomez uitgezonderd, kwamen dankzij het werk van Neerpede. Niét dankzij het aankoopbeleid. Dat een bestuur een speler als Francis Amuzu, geen absoluut toptalent, weigerde te verkopen voor 8 miljoen euro was nog een pagina uit het blunderboek van het bestuur. Het label Neerpede zorgt er voor dat de spelers die geen toptalent zijn zelfs voor een zeer mooie som kunnen worden verkocht.

Het is een zéér vreemde en onbegrijpelijke beslissing. Dat er zelfs wordt aangehaald (door bepaalde media) dat het loon van Kindermans niet marktconform is, is ook een vreemde reden. De man leverde met zijn visie de club ongezien veel geld (naar Belgische normen) op. Aan het DNA van de club kom je niet. Het (grotendeels gedwongen) vertrek van Vincent Kompany werd niet gesmaakt, dat van Kindermans is de stap te ver. “Club Brugge kwam niet aan zijn DNA in hun crisisperiode. Bij Anderlecht nu wel. Dat is compleet verkeerd, dat mag je nooit doen”, stelt Ludo Vandewalle – chef voetbal bij Het Nieuwsblad – terecht vast bij Sjotcast.

Ondertussen bleek volgens bepaalde bronnen dichtbij de club dat het al ruim een jaar niet boterde tussen onder meer Vandenhaute en Kindermans. Een verschil in visie. Hoorden we dat in mei ook niet bij het vertrek van Kompany? De factor Kompany – die gezonde discussies had met Kindermans maar wel dezelfde visie – viel weg en Kindermans kwam compleet alleen te staan. Zijn vertrek werd ingeluid. Dat Peter Vandenbempt onlangs sprak over de "pampercultuur" op Neerpede werd duidelijk ingefluisterd door bepaalde leden binnen de club

Wie het jeugdvoetbal op topniveau en het reilen en zeilen op Neerpede volgt, weet dat dit op niets is gebaseerd. Een jong talent van Anderlecht staat al snel onder druk en de concurrentie is bikkelhard. Ze moeten strijden voor hun plek, want er staat snel een ander talent te wachten om over te nemen. Knokken leren ze dus wel degelijk. Dat enkele ‘wonderkinderen’ wat privileges kregen, klopt wél. Dat viel niet altijd goed. Maar vraag maar eens aan spelers als Bornauw, Saelemaekers, Lokonga, Dendoncker en anderen hoe zij hebben leren strijden binnen de jeugdopleiding. Zij spelen nu allen in topcompetities, nadat ze bij de jeugd zeker niet altijd vaste basispionnen waren

In de makelaarswereld horen we dat het een "schande" is dat Anderlecht Kindermans de laan uitstuurt. Anderen beweren dat dit het grootste verlies is voor de club sinds het afscheid van de iconische Michel Verschueren

Communicatie over de visie – welke is deze nu eigenlijk nog? - was al niet het sterke punt de afgelopen jaren. Dat het huidige bestuur verwijt dat er toptalenten de club verlieten, is ook opvallend en vreemd. Voor elke El Khannouss, Lavia, Bounida is er ook een Duranville, Doku, Butera. Het ene talent vertrekt, het andere weigert topclubs à la Juventus of Liverpool. You win some, you lose some.

Het bestuur raakt met het vertrek van eerder Kompany en nu dat van Kindermans aan het DNA van de club. Vandenhaute sprak over een “cultuuromslag”, maar dat is de toch de verkeerde. De club is de weg kwijt, dat staat vast. De vele wissels binnen RSCA bewijzen dit en ook in het buitenland fronsen ze steeds meer de wenkbrauwen. “Wat is dat toch met Anderlecht?”, kregen we na het ontslag van Kindermans te horen van meerdere buitenlandse bronnen. Veranderen om te veranderen lijkt het stilaan.

vertrek van Kompany en Kindermans gekoppeld aan het zwakste seizoen in tientallen jaren wordt uiteraard in de schoenen geschoven van vooral Wouter Vandenhaute. Zijn passage als voorzitter is momenteel een groot brokkenparcours. De fans willen zijn ontslag. Zijn positie komt stilaan toch stevig onder druk te staan bij de aanhang.

Tot slot. Kindermans wist in 18 jaar tijd voor ongeveer 175 miljoen euro aan transfergelden naar de kassa te laten vloeien. De laatste jaren werd de kassa zelfs steeds vaker gevuld. De afgelopen zes jaar verkocht Anderlecht immers Tielemans, Dendoncker, Lokonga, Doku, Saelemaekers, Bornauw, Iseka, Mehssatou, Lukebakio, Svilar, Mangala voor ongeveer 120 miljoen euro. En als Kindermans zijn opzeg van 18 maanden zou doen zal de 200 miljoen euro vlot gehaald worden.

Kindermans en zijn team maakten kapitaal, het enige sportieve departement dat dit deed binnen de club… Anderlecht blijft een zieke patiënt. Is het stilaan terminaal?

BRON: https://www.voetbalnieuws.be/news/695897/vertrek-kindermans-heeft-grote-gevolgen-voor-anderlecht

EDIT MOD: bron toegevoegd

Laatst bewerkt door een moderator:
Tegen BX Brussels
Derby, we weten allemaal hoe goed we zijn in derby's.

Nuja ik heb het stilaan echt gehad. Moest het faillissement er komen, het laat me stilaan koud eigenlijk. Ik heb het een paar jaar geleden al opgegeven. Er leek beterschap onder Kompany maar op 5 maand is alles kapot.

Ge vraagt u af wat die 2 mannen daar eigenlijk gaan kunnen zeggen vertellen tegen de fans.

Beter dat Wouter eens komt zeggen wat nu feitelijk de visie is (op lange en korte termijn)
En wat zijn kritiek is op Neerpede en Kindermans, want gene mens gaat geloven dat het om de centen gaat.

Hoeveel sportief directeurs zijn er eigenlijk al geweest op al die tijd? Heeft er iemand een verschil gezien?

Derby, we weten allemaal hoe goed we zijn in derby's.

Nuja ik heb het stilaan echt gehad. Moest het faillissement er komen, het laat me stilaan koud eigenlijk. Ik heb het een paar jaar geleden al opgegeven. Er leek beterschap onder Kompany maar op 5 maand is alles kapot.
Snap ik wel tbh. Buiten de naam straalt de club niks meer uit wat het Anderlecht maakt.

Nog een (stuk van) artikel dat positief is over Kindermans en hard voor het huidige bestuur.
Ze mogen echt nog wel blij zijn dat we de komende matchen uit spelen of achter gesloten deuren.
Het lijkt me al lang geen toeval meer dat dit nieuws naar buiten komt net nu ze een paar matchen zonder supporters moeten spelen. Precies of iedereen is dit binnen 2-3 weken vergeten? :wtf:

Beter dat Wouter eens komt zeggen wat nu feitelijk de visie is (op lange en korte termijn)

Toch simpel? Na de succesvolle cultuuromslag die hij in mei bij de eerste ploeg heeft doorgevoerd gaat hij diezelfde cultuuromslag nu ook bij de jeugd implementeren.

Moest het niet zo triestig zijn, ik zou erom lachen.

Het moet wel gezegd: onder Van Holsbeeck werd Neerpede een gigantisch succesverhaal. Hij heeft Kindermans laten doen, ze hebben erin geïnvesteerd, etc. Ook omdat die wel inzag dat hem dat ademruimte gaf. HVH moest zich elk jaar verantwoorden aan de RVB en als je dan een Tielemans kan verkopen voor 25 miljoen euro, helpt dat om elders wat achterover te slaan zonder dat iemand zich vragen stelt. Ik heb vaak gezegd en meen dat ook: Van Holsbeeck zou nooit zo stom geweest zijn om Kompany proberen te lozen. Die wist hoe hij zijn eigen hachje moest redden.

Toen hij in de zak zat van Bayat wel eens een halfslachtige poging om Emilio Ferrera op de stoel van Kindermans te zetten maar dat is finaal nooit iets geworden.
Maar de periode van Van Holsbeeck is wel de periode van de bloei van Neerpede. En dat hield ons recht.

Vandaag toch eindelijk de grote reactie. Alle relevante supporters (Mauves Army, South Leaders, BCS, Fanboard) gezamenlijke eis om het ontslag van Vandenhaute, en spreken over een point of no return met zelfs dreigementen aan Vandenhaute gericht. Ik ben niet voor geweld maar ik ben heel blij dat hij nu geviseerd wordt en dit naar buitenkomt. Dit kan hij niet meer winnen.
Ik hoop het voor jou, maar dat laatste ... pas toch maar op, met alle truken van de foor die hij al heeft toegepast so far...

Ik weet het, ik ga het pas geloven als het zover is.
Maar de Vlaamse media zijn toch al wat aan het keren hé -> zowel HLN als het Nieuwsblad zijn best kritisch voor het bestuur vandaag in hun artikels.

Dat Peter VDB niet neutraal is weten we al langer, dus daar zou ik me niet te druk in maken, da's gewoon hopeloos (al is het wel een leuke radiocommentator om naar te luisteren)

Terug
Bovenaan