Malcolm Jiyane Tree-O - UMDALI (2021)

PBR Streetgang

Well-known member
lu6t47.jpg

Een van de reacties op mijn vorige AOTW was dat ik na al mijn keuzes vooral leek te houden van 'western' muziek. Ik wist niet goed hoe dat te interpreteren, ging dat nu over het filmgenre of muziek uit 'het westen'? Ik weet het nog steeds niet, maar ik vermoed het laatste. En het is nog waar ook, begot. Dat deed me plots denken aan Zuid-Afrika, een land dat een speciale plek heeft in mijn hart, en waarom ik nog geen album had gekozen met muziek van daarginds.
Al sinds mijn peutertijd ga ik naar Kaapstad om familie te bezoeken, de pracht van de natuur te bewonderen en beetje bij beetje bij te leren over de complexe geschiedenis van dat land. Maar vreemd genoeg heeft het lang geduurd voor mij om me te willen verdiepen in de muzikale tradities van Zuid Afrika. Men hoeft niet lang te zoeken om op de namen Miriam Makeba en Hugh Masekela te botsen. Maar ik had meer nodig.

Een jaar of acht geleden was ik weer in Kaapstad en terwijl mijn reisgenoten hun ronde deden in de intussen ondraaglijk toeristische Biscuit Mill Factory te Woodstock, begaf ik mij naar een platenzaak niet ver daarvan. Het was in dat halfuur dat ik kennis maakte met het label Matsuli Music, en daarmee ook een immense lading aan het muzikale patrimonium van Zuid Afrika, gaande van jazz tot disco tot bizarre tribal muziek waar ik niet direct een genre op kan plakken. Boenk erop, geweldige muziek allemaal, geen twijfel mogelijk. Maar ik was vooral geïnteresseerd in de hedendaagse jazz. Het was ook rond die tijd dat Britse saxofonist Shabaka Hutchings samenwerkte met Siyabonga Mthembu om als Shabaka and the Ancestors het prachtige album Wisdom of Elders uit te brengen. Dit was al snel een persoonlijke favoriet geworden (al vanaf de eerste van AOTW editie een contender voor mij, maar kwam er maar niet van) en ik had het geluk dat de eigenaar van de winkel ook fan was. Het is op zijn aanraden dat ik de muziek leerde kennen van twee prachtige muzikanten: gitarist Sibusile Xaba en percussionist Thabang Thabane. Het toeval was dat beide artiesten hun albums hadden uitgebracht bij hetzelfde label: Mushroom Hour Half Hour (een domme naam imo, maar dat geheel terzijde). Sindsdien pleeg ik bij iedere terugkeer naar mijn land van herkomst ook een bezoek aan dezelfde tweedehandskledij- en vinylshop en koop ik de laatste plaat die op dat label werd uitgebracht. Intussen ben ik al enkele jaren niet meer geweest, en zo heb ik jammer genoeg hun twee laatste releases gemist. Ik heb ze dan maar digitaal gevolgd van op afstand. Minder intiem misschien, maar de muziek zelf blijft natuurlijk even goed. Een hiervan is de plaat die ik graag aan jullie presenteer: UMDALI van Malcolm Jiyane Tree-O.

UMDALI bestaat uit vijf hoofdzakelijk instrumentale composities, zijn erg sterk op ritmisch vlak en een mooi voorbeeld van de melodische (en, toegegeven, ietwat sentimentele) traditie van Zuid Afrikaanse muziek, maar op geniale wijze verwerkt in een jazz context. Bij elke luisterbeurt ben ik diep onder de indruk van de grooves en de ritmes van dit album, de heldere klank van de bas, de non-stop percussie, de blazers en piano die perfect afwisselen tussen compositie en improvisatie, en de zachte zang die af en toe de muziek begeleidt. Meer kan en wil ik er niet over zeggen. Hopelijk vinden jullie er iets aan.

Honorable mention: De meest recente release van het MHHH-label is het al even geniale Group Theory-Black Music van Tumi Mogorosi. Ik heb even overwogen om deze plaat te kiezen, maar ik dacht echter dat de prominente koorzang op deze plaat misschien een turn-off zou zijn voor sommigen. In ieder geval, voor fans van jazz en wereldmuziek allerlei, don't sleep on this one.

Awel, ik was eerst een beetje op mijn hoede omdat je over de jazz context sprak. Ik kan jazz appreciëren maar ga het zelf nooit opzoeken. Behalve enkele klassiekers. Ingebed in andere genres vind ik dat plezant maar de pure jazz is niet echt iets voor mij.

Maar hier zijn de blazers en piano, zoals je zegt, goed in evenwicht. Een vrij laidback en soms rustige sfeer met wel wat afwisseling. Goeie groove bij momenten gedreven door de percussie. Uitgebreidere commentaar volgt later misschien nog maar de eerste 2 luisterbeurten waren zeer genietbaar.

Awel, ik was eerst een beetje op mijn hoede omdat je over de jazz context sprak. Ik kan jazz appreciëren maar ga het zelf nooit opzoeken. Behalve enkele klassiekers. Ingebed in andere genres vind ik dat plezant maar de pure jazz is niet echt iets voor mij.

Maar hier zijn de blazers en piano, zoals je zegt, goed in evenwicht. Een vrij laidback en soms rustige sfeer met wel wat afwisseling. Goeie groove bij momenten gedreven door de percussie. Uitgebreidere commentaar volgt later misschien nog maar de eerste 2 luisterbeurten waren zeer genietbaar.
Fijn dat je er van hebt kunnen genieten ook al hou je niet echt van jazz. Het is natuurlijk een zeer brede term en daar vallen heel wat stijlen onder die onderling zo anders zijn... Ik zou wel willen weten welke "klassiekers" je bedoelt, en als je specifieke voorbeelden weet van wat je niet goed vind, hoor ik het ook graag.

Exotische muziek dus, en laat de zon er net deze middag wat doorkomen! :woohoo: :unsure:

Het lijkt mij alvast een gezellig, relaxed album om te draaien als je ergens op een verlaten strand zit. Misschien ga ik er niet op eigen initiatief naar luisteren, maar de muziek is mijn ding wel.

Eerste track is mij alvast zeer goed bevallen en de tweede is zelfs nog beter! Deze heeft een prachtig donker tintje en ook de typische jazztrompet.

... en blijkbaar was ik afgeleid (voorlaatste track nu). :unsure: Een probleem dat ik nogal makkelijk heb bij instrumentale albums.
Deze track lijkt iets uitbundiger dan wat ik voordien heb gehoord. Zelfde met de afsluiter. Het is iets minder mijn ding dan de eerste twee tracks.

In ieder geval is dit voor mij een perfect achtergrondalbum. Exotisch met tóch een duister tintje, dat is wel de ideale beschrijving denk ik.

Fijn dat je er van hebt kunnen genieten ook al hou je niet echt van jazz. Het is natuurlijk een zeer brede term en daar vallen heel wat stijlen onder die onderling zo anders zijn... Ik zou wel willen weten welke "klassiekers" je bedoelt, en als je specifieke voorbeelden weet van wat je niet goed vind, hoor ik het ook graag.
Goh ja, ik ben die klassiekers gaan opzoeken en beluisterd maar besloten dat jazz niet echt mijn ding is. Dat was dan bijvoorbeeld A Love Supreme van Coltrane, Shape Of Jazz To Come van Coleman of Kind Of Blue van Miles Davis.

Dat is nu wel al heel lang geleden en het is misschien ook verkeerd van mij om dat als 'de voorbeelden' van jazz te zien terwijl er, zoals je zegt, veel stijlen onder vallen. Het is voornamelijk de muziek waarbij de blaasinstrumenten overheersen dat mij niet echt aanspreekt. Als het niet het overheersende instrument is, kan ik het best wel appreciëren (In A Silent Way of Jack Johnson van Miles Davis) bijvoorbeeld maar dan gaat het waarschijnlijk al meer richting jazz fusion.

Maar misschien dat ik andere jazz eens moet verkennen waarbij de piano meer op de voorgrond komt. Zoals dat in jouw AOTW nu wel het geval is dat er meer een evenwicht is.

Ik heb een hoog Kamasi Washington gevoel bij deze! Heel smooth, relaxed. Doorheen de jaren is dit het soort jazz waar ik minder spontaan naar teruggrijp. Ik heb het toch graag wat 'jachtiger' ; zie bv. mijn voorliefde voor Mingus. Maar ik kan zeker genieten van deze stijl als ik het voorgeschoteld krijg, zoals nu bij AOTW!

Erg fijne openingspost trouwens! Superfijn als je bepaalde muziekontdekkingen kan koppelen aan zo'n persoonlijke gebeurtenissen en reizen. Ik heb nu zelf geen familie daar, maar sinds mijn reis naar Senegal nu enkele jaren terug heb ik ook een enorme appreciatie opgebouwd voor alles wat uit dat land afkomstig is.

Ik heb een hoog Kamasi Washington gevoel bij deze! Heel smooth, relaxed. Doorheen de jaren is dit het soort jazz waar ik minder spontaan naar teruggrijp. Ik heb het toch graag wat 'jachtiger' ; zie bv. mijn voorliefde voor Mingus. Maar ik kan zeker genieten van deze stijl als ik het voorgeschoteld krijg, zoals nu bij AOTW!
Ik denk dan dat misschien het album Group Theory-Black Music meer iets voor jou gaat zijn. Maar wel fijn dat je ook van UMDALI hebt kunnen genieten.

Erg fijne openingspost trouwens! Superfijn als je bepaalde muziekontdekkingen kan koppelen aan zo'n persoonlijke gebeurtenissen en reizen. Ik heb nu zelf geen familie daar, maar sinds mijn reis naar Senegal nu enkele jaren terug heb ik ook een enorme appreciatie opgebouwd voor alles wat uit dat land afkomstig is.
Word, telkens wanneer ik op reis ga probeer ik daar platenzaken te bezoeken, dat helpt enorm bij het scheppen van een band met de muziek, of die afkomstig is uit de regio in kwestie of niet.

Wat ik vooral jammer vind, is dat je deze al drie jaar voor jezelf gehouden hebt ipv dat hier eens wat vroeger te komen delen. :sop:

Wat ik vooral jammer vind, is dat je deze al drie jaar voor jezelf gehouden hebt ipv dat hier eens wat vroeger te komen delen. :sop:
Mijn excuses, liefste shifty. Ik heb de gewoonte om vooral in de psych- en doomthreads te chillen. Ik doe mijn best om meer bezoekjes te plegen aan de jazzthread.

yes, zeer goed.
zwoele jazz, niet TE experimenteel, maar ook niet saai (zoals smooth jazz vaak is).
bongos.
trompet.
bass jabs.
en meer.

Deze is heel smooth en toegankelijk en brengt wat frisse toetsen aan in een genre dat niet altijd even goed in de smaak valt.

Heerlijk sfeervol en een fijne ontdekking dus.

ik weet nooit goed wat te verwachten bij jazz albums, soms kan ik er nog best van genieten en soms werkt het gewoon op mijn zenuwen. Dit is echter wel een zeer genietbaar album eigenlijk. Zeer smooth, rustig en sfeervol. Ik heb hier nog best van genoten, leuk album!

Amai, geweldig toffe plaat van begin tot eind.
Het is weer een trieste, grijze dag maar met die plaat krijg ik toch het gevoel van met m'n bol in't zonneke in de hangmat te liggen genieten.
Heerlijk meanderend, veel dingen om te ontdekken: ben bv enorm fan van de vocals die spaarzaam en meer op de achtergrond gebruikt worden. Afsluiter Moshe is hier het favoriete nummer btw.

Hieruit leid ik af dat je het wel goed vond? Do digress.

yes, zeer goed.
zwoele jazz, niet TE experimenteel, maar ook niet saai (zoals smooth jazz vaak is).
bongos.
trompet.
bass jabs.
en meer.
Deze is heel smooth en toegankelijk en brengt wat frisse toetsen aan in een genre dat niet altijd even goed in de smaak valt.

Heerlijk sfeervol en een fijne ontdekking dus.
ik weet nooit goed wat te verwachten bij jazz albums, soms kan ik er nog best van genieten en soms werkt het gewoon op mijn zenuwen. Dit is echter wel een zeer genietbaar album eigenlijk. Zeer smooth, rustig en sfeervol. Ik heb hier nog best van genoten, leuk album!
Moeilijk om iets toe te voegen dat nog niet is gezegd. Heel smoothe jazzplaat.

Geweldige openingspost ook @PBR Streetgang
Main takeaway lijk dat het smooth jazz is. In mijn eerste post sprak ik over de ietwat sentimentele aard van veel Zuid-Afrikaanse muziek, ik denk dat het net die 'smoothness' is waar ik naar refereerde.

Exotische muziek dus, en laat de zon er net deze middag wat doorkomen! :woohoo: :unsure:

Het lijkt mij alvast een gezellig, relaxed album om te draaien als je ergens op een verlaten strand zit. Misschien ga ik er niet op eigen initiatief naar luisteren, maar de muziek is mijn ding wel.

Eerste track is mij alvast zeer goed bevallen en de tweede is zelfs nog beter! Deze heeft een prachtig donker tintje en ook de typische jazztrompet.

... en blijkbaar was ik afgeleid (voorlaatste track nu). :unsure: Een probleem dat ik nogal makkelijk heb bij instrumentale albums.
Deze track lijkt iets uitbundiger dan wat ik voordien heb gehoord. Zelfde met de afsluiter. Het is iets minder mijn ding dan de eerste twee tracks.

In ieder geval is dit voor mij een perfect achtergrondalbum. Exotisch met tóch een duister tintje, dat is wel de ideale beschrijving denk ik.
Ik zou zelf niet van een duister kantje spreken, maar Umkhumbi kaMa heeft wel de meest serieuze toon van alle nummers. Dat valt me ook op, ik denk dat het mijn favoriet nummer op de plaat is. Maar ik vind ze toch allemaal aan elkaar gewaagd.

Amai, geweldig toffe plaat van begin tot eind.
Het is weer een trieste, grijze dag maar met die plaat krijg ik toch het gevoel van met m'n bol in't zonneke in de hangmat te liggen genieten.
Heerlijk meanderend, veel dingen om te ontdekken: ben bv enorm fan van de vocals die spaarzaam en meer op de achtergrond gebruikt worden. Afsluiter Moshe is hier het favoriete nummer btw.
Ja, ik vind de vocals ook echt super. Ze komen ook behoorlijk laat voor het eerst opduiken, je zou zelfs denken dat het een volledig instrumentaal album zal worden, maar dan ineens komen die mooie stemmen tevoorschijn...

Het doet me ook een plezier om te lezen dat heel wat mensen die weinig met jazz hebben, hier nog wel van hebben kunnen genieten. Het is niet alsof ik op een missie ben om van iedereen jazz liefhebbers te maken, maar toch slaak ik hier een zachte overwinningskreet.

Laatst bewerkt:
Hier opnieuw in gedoken zonder aanvankelijk je openingspost te lezen. Ik las enkel Zuid-Afrika in mijn summiere diagonale lezing.
Dit was dan ook helemaal niet wat ik verwacht had. Zeer aangenaam verrast! Vooral de percussie die erbij zit voegt echt iets extra toe.
Deze komt in mijn playlist.

Het heeft even geduurd voor ik hier iets kwam typen over dit album maar dat was in dit geval een goed teken. Uiteindelijk bleek dit een album te zijn waar ik gewoon niet zoveel over te zeggen of typen had, ik wou er gewoon naar luisteren. En dat heb ik de laatste tijd vaak gedaan. Ik vond dit een heel erg mooi, warm album. Ik houd van alle vormen van jazz maar luister ook iets meer naar de meer gejaagde varianten, deze rustigere jazz ken ik wat minder goed en nu heb ik zin om gelijkaardige albums te gaan opzoeken. Had ook gezien dankzij @CerumenCrevice dat Malcolm Jiyane Tree-O (MJ3O?) net ook een nieuw album uitgebracht heeft, ga ik zeker ook eens checken.

Het persoonlijke verhaal erbij vond ik ook leuk maar voor mij klinkt de muziek een beetje los van Zuid-Afrika. Er zitten wel wat Afrikaanse elementen in de percussie maar die hoor ik ook regelmatig in de klassieke Amerikaanse jazz. Eigenlijk komt het genre in artiesten als MJ3O een beetje full circle misschien, toont het aan dat jazz een universele muziektaal is. Ook een heel mooie hoes trouwens!

Terug
Bovenaan