Mijn eerste Album of the week! Amai, dit is een stuk moeilijker dan ik dacht. Zoals sommigen hier intussen wel weten, ben ik een kind van de playliststijd, en luister ik eigenlijk zelden tot nooit zuiver naar albums, wat de uitdaging natuurlijk nog een stukje groter maakt. Maar goed, hier zijn we! Dus, waar beginnen we? Mijn muzikale helden bevinden zich all over the place, kies ik voor de oude goden als Dire Straits, Neil Young of Bruce Springsteen? Die klassiekers zouden wel al genoeg gekend moeten zijn hier. Misschien een van mijn guilty pleasures dan, zoals het Zuid-Afrikaanse Honeymoan? Of voor een van de albums van Will Holland, de artiest waar ik de laatste jaren allicht het meest naar geluisterd heb? Of nu eindelijk de zomer lijkt begonnen te zijn, dé legendarische band waarbij het altijd zomer is in mijn hoofd, Buena Vista Social Club? Of mijn meer obscure zuiderse helden, zoals de Kaapverdische Pedrinho of de Frans-Kameroense Pat Kalla? Oh, of Cochemea, die soul en jazz verweeft met Indiaanse inheemse muziek? Fuck, ik ga hier nog een paar keer moeten meedoen denk ik. Want uiteindelijk ligt de keuze toch al eventjes vast op een band die mij na aan het hart ligt: Public Service Broadcasting!
Wie? Ik zei het al: Public Service Broadcasting. Een Engelse band die groot geworden is met samples van The British Film Institute en The National Archives, dansbare geschiedenis met andere woorden. Als historicus en intussen al enige tijd werkzaam in de archiefwereld is die band een match made in heaven voor mij. Maar welke plaat kiezen? Kijk, daarom ben ik dus een playlistluisteraar hé. Dan kan je gewoon je favoriete nummers uit elke plaat samenzetten. Soit. Focus Sir.Killalot. En we zullen maar niet valsspelen met een live-album zeker? Enfin. Goed. Vier volwaardige albums om uit te kiezen dan, en enkele EP's. We gaan sowieso voor een album gaan, en dan uit een van de eerste drie - want in Bright Magic nemen ze muzikaal even een uitstapje naar Berlijn, weg van de archiefsamples. The Race for Space en Every Valley zijn heel erg thematisch, de eerste gaat (verrassing!) over de space race tussen de USA en de USSR en bevat met 'Go!' hun bekendste nummer, terwijl Every Valley de opkomst en ondergang van de mijnindustrie in Engeland vertelt. Beiden zeer goede platen ... maar misschien moeten we het gewoon simpel houden en hun debuutplaat beluisteren ja? Enter: Inform - Educate - Entertain.
Inform - Educate - Entertain draait niet rond één thema, zoals de EP The War Room voordien en hun latere platen The Race for Space en Every Valley, waardoor ze in vergelijking qua onderwerpen een beetje een allegaartje is. Van het legendarische Britse jachtvliegtuig Spitfire naar de nachttrein met Night Mail en van de ontdekking van de kleurentelevisie in ROYGBIV tot de beklimming van de meest tot de verbeelding sprekende berg ter wereld, Everest. En over die laatste toch nog een woordje meer, want dat is samen met Go! op The Race for Space mijn absoluut favoriete nummer van Public Service Broadcasting, het nummer dat tot mijn 'ontdekking' van de band leidde, en voor mij al jaren in mijn persoonlijke Tijdloze staat. Elke keer weer word ik gewoon meegezogen in het verhaal en de muziek. Ik hoop dat jullie eenzelfde reis mogen doormaken wanneer jullie het nummer, en bij uitbreiding de hele plaat, beluisteren.
Op mijn verjaardag spelen ze eindelijk nog eens in België, helaas voor jullie helemaal uitverkocht. Benieuwd of ik opnieuw Vincent Van Quickenborne uit de bol zie gaan op (Joeri) Gagarin. Politiek moet ik er niet van weten, maar als het zou gaan om muzieksmaak heeft hij mijn stem!