clercqie
Well-known member
Bij populair verzoek. Een spin-off idee bij het leuke topic van @Fusetea dat ietsjes breder gaat. Men zal hier hardere keuzes moeten maken!
Je had lang geleden zo'n kettingspel op Facebook waarbij je als je werd getagd jouw 10 albums met de grootste persoonlijke impact moest posten, liefst met een woordje uitleg. De invulling van 'grootste persoonlijke impact' maak je volledig zelf uiteraard.
Ik ben benieuwd naar de persoonlijke top10s!
Je had lang geleden zo'n kettingspel op Facebook waarbij je als je werd getagd jouw 10 albums met de grootste persoonlijke impact moest posten, liefst met een woordje uitleg. De invulling van 'grootste persoonlijke impact' maak je volledig zelf uiteraard.
Ik ben benieuwd naar de persoonlijke top10s!
Na een goede 25 jaar is dat een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Je had lang geleden zo'n onnozel kettingspel op Facebook waarbij je de 10 meest impactvolle albums moest vermelden. Ooit daarvoor eens getagd geweest, maar nooit gepost. Dat zou voor me wel ongeveer overeen komen met de vraag uit de OP. Eens kijken los uit de pols:
1. Franz Ferdinand - s/t,
Mijn allereerste zelfgekochte CD'tje en het album waardoor ik me echt actief ben beginnen bezighouden met muziek. Ben in 2005 speciaal voor hen naar Werchter willen gaan en dat blijft ook echt een magische eerste live-ervaring. Diezelfde dag ook gezien...
Nr 2. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I Am Not ,
Wat een impact had deze zeg. Ik zat helemaal niet op MySpace, maar dus dat optreden op Werchter, om 2u in de namiddag was gewoon zo overweldigend. Ik ben ze nu na al die jaren nog altijd hondstrouw, en ze hebben me op plaat eigenlijk nooit teleurgesteld. Ook al weet ik dat de online consensus is dat ze al na plaat 3 of 5 of 6 of 7 (afhankelijk van wie je het vraagt) helemaal de dieperik zijn gevallen...
3. The Clash - The Singles (ergens een 90s CD compilatie).
Mijn gateway in de 'echte' punk! Ik heb ook jarenlang beweerd dat The Clash mijn echte favoriete band is. Nu na al die jaren en zoveel extra ontdekkingen kan ik zo geen keuze meer maken, maar als ik nog eens iets van hen opleg, blijft dat gewoon magisch. Al die nummers leven rent free in mijn hoofd.
4. Bruce Springsteen - Born To Run & Darkness On The Edge Of Town ,
Mijn pa heeft alles van Springsteen in zijn kast en uiteindelijk ben ik diens oeuvre met mondjesmaat beginnen ontdekken. De klik is overgesprongen van vader naar zoon. De liefde voor Springsteen uit zich in het feit dat ik altijd een goeie Americana-geïnspireerde band kan smaken, no questions asked.
5. Boys Noise - Oi Oi Oi, de party-hype van 2007.
Ik was in mijn tienerjaren zo'n snob die alles wat geen (“indie”)-gitaarrock minderwaardig vond. Maar dan toch beginnen uitgaan en in mijn basketteam destijds zaten ook twee DJs die in het weekend gingen draaien op de lokale Chirofuiven. Wij dan uiteraard altijd mee gaan supporteren. Daar heb ik dan toch de klik gemaak richting vette beats. Heel die electrohouse/electroclash/blog house scene was helemaal mijn ding. Achteraf gezien was heel die scene ook heel silly, maar toch merk ik nog altijd bij een aantal namen zoals Boys Noise, Shameboy, Digitalism etc. een diepgang terug die dan verder heeft geleid naar een exploratie van alles wat elektronische muziek te bieden heeft.
6. Autechre - Tri Repetae.
Hier komen we dan bij wat ik waarschijnlijk toch als de allermooiste plaat ooit zou beschouwen. Verder en verder me ingewerkt in electronica, maar van zodra ik op deze ben gestoten was het eindpunt bereikt. Beter wordt het niet. Na al die jaren nog steeds zoooo prachtig.
Vanaf hier kwam ik op de unief en mbv een persoonlijk studielaptop (haha) en toegang tot het wereldwijde web ben ik pas echt veeeeel zaken beginnen luisteren. Toen werd muziek luisteren ergens echt een halve obsessie. Veel dank ook aan de tips die ik destijds op allerhande fora heb meegepikt, niet in het minst op 9Lives met vele anciens van toen hier nu nog actief!![]()
7. Converge - Axe To Fall,
Raar maar waar mijn gateway into heavy stuff. Ik herinner me nog een discussie op 9Lives waar ik dit eerst als complete non-muziek bestempelde en helemaal niet inzag wat hier nu goed aan was. Toch omwille van een zeker curiositeit blijven luisteren en terugkeren, tot dan opeens Axe To Fall wel de klik maakte. Toont voor me aan dat je echt moet leren hoe te luisteren naar nieuwe, onbekende genres.
8. Charles Mingus - Blues & Roots,
Mijn gateway into jazz. Ik heb een hele Classic Artist post gemaakt over Mingus, maar het begon voor me bij deze B&R, met het fenomenale Moanin’ er op. Ik raad iedereen aan om toch moeite te doen en te zoeken naar een jazz artiest die je ligt, want, opnieuw, één keer je die klik kan maken is het echt muziek die de ziel kan voeden.
9. Convextion - 2845,
Ik kom hier vaak met een megafoon mijn laatste techno-ontdekkingen rondbazuinen. Deze Convextion is ondertussen 10j uit en eigenlijk quasi vanaf release dag misschien wel voor mij het beste album uit mijn vandaag de dag meest beluisterde genre. Die opening track is zo hypnotiserend en kalmerend. Ik moet er altijd even bij gaan zitten en het gewoon over me heen laten komen als ik deze nog eens opleg.
10. Analog Africa - Senegal 70 compilatie,
Heb ik ontdekt n.a.v. een reis die we naar Senegal hebben gemaakt in 2017, en sindsdien ben ik helemaal in de ban van quasi alle supercoole, vaak compleet onbekende regionale stijlen uit het zuiderse continent. Alle dingen die ik hier ontdek zijn vele malen spannender dan de zoveelste rehash van rock, pop, punk en dance-beats, waarbij het gevoel me toch begint te besluipen dat ik alles wel al eens heb gehoord. Global sounds, da's waar de toekomst ligt!
Het is duidelijk dat ik enorm veel zaken heb moeten weglaten in dit lijstje, maar ik denk ergens wel dat bovenstaande wel grofweg mijn traject weergeeft en de mijlpalen zijn die me richting andere muzikale oorden hebben doen luisteren.