Fugazi - Red Medicine (1995, Dischord)

clercqie

Well-known member
Goedemorgen allemaal. Ik dacht: hoog tijd voor nog eens wat punk in de AOTW!

Ik heb het gevoel dat dit massieve genre nog maar weinig is gepasseerd in de voorbije AOTW-reeks. Nochtans is het bij The Clash voor mij pas echt allemaal begonnen met mijn muziek-passie en mijn voorliefde voor luide en snelle gitaren is sindsdien nooit vervlogen. Maar The Clash behoeft natuurlijk geen introductie bij de meesten, dus ben ik voor een andere onbetwistbare classic gegaan voor deze week. Bij deze: Fugazi, één van de all-time greats!!

Fugazi zijn:
  • bassist Joe Lally en drummer Brendan Canty, samen waarschijnlijk de god-damn beste ritme-sectie ever; en
  • meesters van de call & response buzzing gitaren en schreeuwlelijkerds Ian MacKaye en Guy Picciotto

Eerlijk, de kans is groot dat mijn keuze deze keer voor een (groot?) aantal hier ook niet echt een ontdekking zal zijn. De band is namelijk legendarisch in punk-kringen. Een soort van supergroep van de Washington DC hardcore scene in de jaren ‘80, samengesteld uit ex-leden van oa. Minor Threat, Embrace en Rites of Spring. Ze waren alom geprezen omwille van hun doorgedreven DIY-ethos inzake distributie en het organiseren van live-shows, met faire prijzen en toegankelijkheid voor iedereen gegarandeerd. De band is in indefinite hiatus sinds 2003.

Nu, ik ga het niet teveel hebben over de achtergrond van de band, maar het is zeker de moeite om eens wat verder te lezen. De indierock-bijbel van Michael Azerrad is een hierbij grote aanrader, elk van de in dit boek besproken bands kon ik gekozen hebben voor deze AOTW:
https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Band_Could_Be_Your_Life

Fugazi heeft voor mij een quasi-perfecte discografie. Je kan blind met de darts gooien en landen op eender welk van hun 6 albums (of 4 EP’s), je zal uitstekende urgente, noisy, dynamische en fenomenaal strak gespeelde (punk)rock krijgen. Ik ga echter deze week voor Red Medicine, plaat nr. 4 en uiteindelijk als ik dan echt moet kiezen mijn favoriet van de hoop (maar het is nipt!). Een plaat ook waarop de band toch behoorlijk wat risico’s nam, na de goed ontvangen albums Repeater en In For The Kill Taker.

Na een openingssalvo dat kan tellen met Do You Like Me, een van de beste Guy-anthems, en Bed For The Scraping, een signature Ian McKaye barnburner , smijten ze zich voor de volgende 7 nummers off the deep end in een sessie van slepende, noisy, dub-geïnspireerde excursies, met hier en daar geflirt met wat free jazz en spielerei met tape cuts en samples die de boel doorbreken. De band zit hier helemaal in haar eigen wereld, en is volledig locked-in. Pop-punk, this is not, maar hooks en memorabele riffs en motieven zijn er toch in overvloed te vinden.

Het tempo verhoogt pas terug vanaf Target en dan is de fenomenale run naar het einde ingezet. Catharsis. Deze zou echter nooit zo hard binnenkomen zonder dat uitgerokken, bevreemdende middendeel van de plaat. Die niet conventionele, initieel misschien wat afstotende track order zorgt voor een groot deel van de aantrekkingskracht van Red Medicine voor mij. Een trip waarbij je de moeite moet nemen om de band bij te benen, of ze laten je onverbiddelijk achter.

Red Medicine, een groeiplaat dus. Sorrynotsorry. Ik hoop dat hij bij velen zal klikken deze week.

Check trouwens de subtiele verwijzing naar Slint’s Spiderland op de hoes!

Laatst bewerkt:
Fugazi, ergens deed de naam vaag een belletje rinkelen. Ik ben niet zeker maar ik denk dat ik ooit eens Metalopolis cd van Studio Brussel heb gehad waar er een nummer van hen op stond. Maar voor de rest is/was de band me dus totaal onbekend.

Zoal je zegt: deze plaat is een mixed bag.
De twee eertse nummers zijn vrij straight forward en bevatten niet meteen iets verrassends. Bad for the scraping is wel het beste van de twee.
Daarna gaan we inderdaad de meer experimentele toer op. Soms leidt dat toch geslaagde, leuke nummers zoals Birthday Pony en soms het tegenovergestelde zoals Version. Zeker tegen het eind van dat nummer wordt je wat in slaap gewiegd.

Gelukkig wordt je daarna weer wakker geslagen door een prima trio aan nummers waarvan Back to base vooruit de hardste en beste mokerslag is.
Afsluiter The long distance runner is dan weer iets kalmer. Ideaal voor wie van een uitbol afsluiter houdt.

De hele plaat heeft wel een lekker smerig en ruw kantje dat ik enorm waardeer. Zelfs de mindere nummers hebben een prima sound.

Conclusie: weer iets nieuws leren kennen. Het was geen voltreffer maar genoeg goeie nummers om meer van Fugazi te checken.
En er zijn weer wat nummers in m'n all random playlist gedumpt!

Ook is beluisterd. Beetje een vreemd plaatje vind ik. Er zitten wel wat coole stukken tussen die doen denken aan afghan wigs en de Red hot chili peppers. Speciaal maar boeit mij nooit echt
Ik had gedacht dat jij als punk liefhebber ook op zijn minst bekend zou zijn met hun album Repeater? Niet dan? Dan zeker die ook eens luisteren moest ge nog willen.

Ik heb nu wel nog nooit gedacht dat dit te vergelijken was met de Peppers :-P Kan je een vb geven? Ben nu wel benieuwd :-)

Nooit klik mee gehad, te weinig Jesus Lizard ballen en net zoals late Black Flag is de mix van jazz/noise/songs/punk beetje te veel van het goeie. Nog niet gegoogled maar ik vermoed dat de muzikanten klassiek geschoold zijn ? Vergt veel concentratie om het te liken, ga deze weekavonden eens beter luisteren.

Damn tough crowd :unsure:

Nooit klik mee gehad, te weinig Jesus Lizard ballen en net zoals late Black Flag is de mix van jazz/noise/songs/punk beetje te veel van het goeie. Nog niet gegoogled maar ik vermoed dat de muzikanten klassiek geschoold zijn ? Vergt veel concentratie om het te liken, ga deze weekavonden eens beter luisteren.
Jesus Lizard is natuurlijk ook legendarisch. Goat en Liar samen zijn waarschijnlijk de grootste stamp aan vuile rock die ge in een uur kunt binnenkrijgen.

Black Flag is mij tbh na My War ook kwijt.

Ik denk niet dat Fugazi echt klassiek geschoold zijn hoor. Los van 'experimenten' met sound en noise, vind ik Fugazi niet veel blijk geven van avant-garde time signatures of bizarre toonaarden... Ze zijn gewoon ongelooflijk strak als band en helemaal op elkaar ingespeeld. Ze hebben dan ook duizend liveshows ofzo gegeven tijdens hun actieve periode, altijd zonder vooraf bepaalde setlist.

Gezien ge typisch nogal een doorzetter lijkt, misschien eens chronologisch gaan? :D

er zitten enkele zeer goede stukjes in, maar de vibe ligt me niet momenteel.
het is ook nogal noisy, niet clean, daar moet je voor zijn.

Ge kunt geen cool persoon zijn en tegelijk Fugazi niet goed vinden. Dat is wetenschappelijk bewezen.

Fugazi is één van de pakweg tien bands waar ik in mijn leven al het meest naar geluisterd heb. Bij mij was The Clash ook een van mijn eerste muzikale liefdes, de stap naar Fugazi was van daaruit vrij snel gezet rond mijn 16de ofzo, helaas op een moment dat hun laatste album een jaar of twee uit was en de hiatus al ingezet was.

The Clash werd in hun hoogdagen "the only band that matters" genoemd en voor mij is Fugazi de enige groep die erna dat label nog verdiende, de spirituele opvolger. Ik weet dat het hier in de eerste plaats om de muziek draait maar alles errond is minstens even belangrijk om te weten waarom dit zo'n belangrijke en invloedrijke band is.
Fugazi nam elk aspect van hun muziek zelf in handen en hadden bijna geheel onafhankelijke controle: ze brachten hun muziek zelf uit via Dischord records, boekten hun toeren helemaal zelf in kleinere zalen, hielden (zolang als mogelijk) vast aan een vaste prijs van 5 dollar voor een inkomticket, boden hun vinyl en cd's aan vaste lage prijzen aan. Eigenlijk gek dat er in deze internettijden, wanneer dit allemaal makkelijker te doen is, niet veel artiesten die manier van werken kunnen aannemen. Zegt misschien ook veel over de muziekindustrie.

Een van de vroege platen zou waarschijnlijk een betere introductie zijn voor wie de band helemaal nog niet kende, omdat ze daarop hun post-hardcore geluid perfectioneerden. Iedereen zou toch op z'n minst eens 13 Songs en Repeater moeten gehoord hebben. Ik keer nu zelf vooral nog terug naar de albums vanaf Red Medicine omdat die wat minder eentonig klinken en avontuurlijker zijn. The Argument is waarschijnlijk mijn favoriete album van hun, gevolgd door dit album. Voor mij is de variatie net het sterkste punt en iets zoals de creepy dub van Version werkt heel goed in de context van het album. Ik vind ook algemeen het gitaarspel en de sound echt fantastisch. Klassiek geschoolde jazz wankery zou ik nu echt niet met de groep associëren...

Laatst bewerkt:
Net voor de eerste keer geluisterd, kende ze alleen van naam, nooit een punk fase gehad.

Maar kon dit wel smaken, ga de rest van hun discografie ook wel eens checken.

Ik heb hier wel een punk fase gehad maar ik hield het luchtig met bands als Lagwagon of NOFX. Alsook de klassieke NY hardcore.

Fugazi zei me uiteraard van naam iets maar ik dacht eigenlijk dat ze meer richting Dead Kennedy’s of Black Flag zouden gaan maar niets is minder waar. Hoewel ik de eerste paar nummers niet direct mee was, kon ik het wel meteen muzikaal appreciëren, het was net iets meer dan alleen “rammelen op die gitaren”.

Ik moet zeker nog eens aandachtiger luisteren maar het heeft wel m’n aandacht.

Ge kunt geen cool persoon zijn en tegelijk Fugazi niet goed vinden. Dat is wetenschappelijk bewezen.

Fugazi is één van de pakweg tien bands waar ik in mijn leven al het meest naar geluisterd heb. Bij mij was The Clash ook een van mijn eerste muzikale liefdes, de stap naar Fugazi was van daaruit vrij snel gezet rond mijn 16de ofzo, helaas op een moment dat hun laatste album een jaar of twee uit was en de hiatus al ingezet was.

The Clash werd in hun hoogdagen "the only band that matters" genoemd en voor mij is Fugazi de enige groep die erna dat label nog verdiende, de spirituele opvolger. Ik weet dat het hier in de eerste plaats om de muziek draait maar alles errond is minstens even belangrijk om te weten waarom dit zo'n belangrijke en invloedrijke band is.
Fugazi nam elk aspect van hun muziek zelf in handen en hadden bijna geheel onafhankelijke controle: ze brachten hun muziek zelf uit via Dischord records, boekten hun toeren helemaal zelf in kleinere zalen, hielden (zolang als mogelijk) vast aan een vaste prijs van 5 dollar voor een inkomticket, boden hun vinyl en cd's aan vaste lage prijzen aan. Eigenlijk gek dat er in deze internettijden, wanneer dit allemaal makkelijker te doen is, niet veel artiesten die manier van werken kunnen aannemen. Zegt misschien ook veel over de muziekindustrie.

Een van de vroege platen zou waarschijnlijk een betere introductie zijn voor wie de band helemaal nog niet kende, omdat ze daarop hun post-hardcore geluid perfectioneerden. Iedereen zou toch op z'n minst eens 13 Songs en Repeater moeten gehoord hebben. Ik keer nu zelf vooral nog terug naar de albums vanaf Red Medicine omdat die wat minder eentonig klinken en avontuurlijker zijn. The Argument is waarschijnlijk mijn favoriete album van hun, gevolgd door dit album. Voor mij is de variatie net het sterkste punt en iets zoals de creepy dub van Version werkt heel goed in de context van het album. Ik vind ook algemeen het gitaarspel en de sound echt fantastisch. Klassiek geschoolde jazz wankery zou ik nu echt niet met de groep associëren...
Ja de legacy en impact van Fugazi is gigantisch, zeker wat hun DIY ethos betreft. Ik wou er hier niet té veel bij stilstaan, want soms overschaduwt het verhaal soms de muziek, en die blijft op zich fantastisch. Heeft na al die jaren nog geen spatje aan kracht ingeboet.

Ik ging er misschien teveel van uit dat 13 Songs en Repeater alom gekend zijn, anders had ik misschien één van die twee moeten kiezen. Maar ik ook grijp vaker naar de latere albums terug. End Hits is trouwens zwaar onderschat in dat rijtje. Maar goed, zoals ik zei: voor mij is het een quasi perfecte discografie. Werkelijk geen enkele dip.

In tegenstelling tot vorige week, waren de eerste seconden niet veelbelovend.
Dan... steil omhoog met een voornamelijk gelijklopende lijn voor de rest van het album :love:.

Opvallende tracks zijn:
'By You' => je verwacht dat ze in die explosie blijven, maar dan zit je met die rustige stem naar een droomfase, om je
wakker te schudden op het einde.
'Version' => zo vreemd voor een punkalbum en ongeplaatst, dat het er toch perfect in past.
'Target' voor beginnelingen om je stem niet verrot te roepen en je bomma mee kan genieten.
'Birthday Pony' - 'Back to Base' - 'Downed City'. Laatste twee voor THPS graag :drool:.
Laatste nummer 'Long Distance Runner' mag ook gezien worden

Ik veroordeel mijn familie dat ze allemaal niet dertig jaar eerder werden geboren.
Wat een plezier zou dat geweest zijn, startende in de '70.
Deze zou echter nooit zo hard binnenkomen zonder dat uitgerokken, bevreemdende middendeel van de plaat.
+1
Ze hebben dan ook duizend liveshows ofzo gegeven tijdens hun actieve periode
18*365 = 6570.
Dus elke week 1 concert voor 18j?
Stevig.

Ik had deze gisteren eens opgezet, maar het deed me niet zoveel :unsure: ik ga hem misschien nog eens moeten beluisteren want ik kan me al niet veel meer herinneren van de plaat precies.
Punk is ook nooit echt mijn ding geweest, al helpt het niet dat ik bij punk altijd eerst aan shit als blink 128 en sum41 moet denken :laugh: (hoeveel punk-fans heb ik nu kwaad gemaakt? :unsure: ) Maar dit klonk alleszins wel een pak beter als dat soort troep.

zal het later deze week nog eens een kans proberen geven!

edit: ik kan er wel mee leven dat ik geen cool persoon ben, dat wist ik stiekem wel al.

Laatst bewerkt:
Dan ben ik blijkbaar geen cool persoon zoals @FlyingHorseman aanhaalt. :headshake:

Nee, slecht vind ik dit niet maar het is niet mijn ding. Vroeger regelmatig naar geluisterd maar nooit naar teruggekeerd. Dat ligt niet aan Fugazi zelf maar ook gewoon aan het genre op zich. Ik kan het wel eens appreciëren maar over het algemeen doet het me weinig.

In tegenstelling tot vorige week, waren de eerste seconden niet veelbelovend.
Dan... steil omhoog met een voornamelijk gelijklopende lijn voor de rest van het album :love:.

Opvallende tracks zijn:
'By You' => je verwacht dat ze in die explosie blijven, maar dan zit je met die rustige stem naar een droomfase, om je
wakker te schudden op het einde.
'Version' => zo vreemd voor een punkalbum en ongeplaatst, dat het er toch perfect in past.
'Target' voor beginnelingen om je stem niet verrot te roepen en je bomma mee kan genieten.
'Birthday Pony' - 'Back to Base' - 'Downed City'. Laatste twee voor THPS graag :drool:.
Laatste nummer 'Long Distance Runner' mag ook gezien worden

Ik veroordeel mijn familie dat ze allemaal niet dertig jaar eerder werden geboren.
Wat een plezier zou dat geweest zijn, startende in de '70.

+1

18*365 = 6570.
Dus elke week 1 concert voor 18j?
Stevig.
Ik heb even moeite om in te zien hoe je aan 6000+ komt, da's wel overdreven. Zo zot waren ze toch niet. :-)
Ze zijn wel al jaren bezig met hun live show opnames te archiveren. Heel cool, hoewel ik eigenlijk nog niet de tijd heb genomen om dit deftig uit te pluizen.

Cool dat je oa By You er uit haalt. Die transitie van dissonante geluidsmuur naar die hook en refrein is één van mijn favoriete momenten op het album.

@Obi-Jan : punk gaat, althans voor mij, dan ook heel breed. Dus zeker de moeite om op zoek te gaan naar andere stijlen en bands dan die '90s catchy, poppy toestanden.

Beetje off-topic maar wel veel respect daarvoor dat ze alles zo zelf in eigen beheer bleven doen. Zoals die site met hun live archieven. Prachtig en gedetailleerd.

Fugazi was mij voornamelijk bekend voor het geniale nummer Waiting Room. Soort muziek dat u goesting geeft om het kot af te breken.
Bedankt om me er aan te herinneren dat er meer is dan dit nummer.

Fugazi is altijd wat door de mazen van mijn netten geglipt. In heel het post hardcore gebeuren heb ik het meer voor de noise- en rocktoestanden. Ik vind dat over het algemeen 'gemakkelijker' om naar te luisteren, dan de meer punkerige dingen, en dat wordt hier weer bevestigd.
Ik volg Willydrama in dat dit muziek is waar je je op moet concentreren. De eerste luisterbeurt was op de achtergrond tijdens het werken en dan vond ik er niet zo veel aan, maar toen ik het in de auto (waar ik nergens anders op moet letten :unsure: ) nog eens opzette vond ik het heel erg goed.

Ondertussen heel die discografie er al een paar keer doorgejaagd en het is allemaal top. Red Medicine is waarschijnlijk de minst toegankelijke van de hoop :p

Terug
Bovenaan