Naar sommigen luister ik nog zelden, maar dat betekent natuurlijk niet dat de impact daarom minder geweest is. Over sommige van deze albums heb ik het al in mijn eigen topic gehad, maar ik wil mezelf gerust citeren. Een top 10 maken ga ik niet doen, want dan ben ik morgen nog bezig met veel te hard nadenken.
Pentagram - Relentless (1993)
Favorieten: All Your Sins, Sign Of The Wolf (Pentagram), The Ghoul, Sinister
Hun meest "zwarte" album wat mij betreft ook. Lang wist ik niet dat er ook een originele LP-release bestaat zonder titel (1985) waar ik de laatste jaren altijd naar geluisterd heb, al heb ik de nostalgie toch met de re-issue omdat ik het zo leerde kennen. Pentagram heeft voor mij de stoner & doom-wereld doen opengaan destijds. Ze zijn niet voor niets mijn meestgedraaide overall artist op lastfm.
Hawkwind - In Search Of Space (1971)
Favorieten: You Know You're Only Dreaming, Seven By Seven
Judas Priest - Sad Wings Of Destiny (1976)
Favorieten: Victim Of Changes, The Ripper, Dreamer Deceiver, Tyrant
Het kan ook zijn dat dit mijn eerstgedraaide LP ooit is, dus dan is dat wel extra bijzonder.
Black Sabbath - Master Of Reality (1971)
Favorieten: Sweat Leaf, After Forever, Solitude, Into The Void
Pentagram - Day Of Reckoning (1987)
Favorieten: Evil Seed, Broken Vows, Burning Saviour
Toch nog één van deze doomvaders omdat het nostalgisch gevoel eigenlijk groter is dan bij die eerste. Hij klinkt qua productie ook beter dan zijn voorganger. Alle nummers doen weer wat denken aan een echt doomy Black Sabbath, maar er is één dat er echt uitspringt,
Burning Saviour. Dat is geen doomy Black Sabbath meer, maar een satanische nachtmerrie. De lyrics gaan over bezeten worden en de vraag welke weg je moet nemen: de veilige, goede weg naar de hemel, of de "andere". Een pauze in het midden, om uiteindelijk uit te exploderen met een "vieze" solo waarbij je niet anders kan dan concluderen dat je wel in de hel terechtgekomen bent. Zo hebben ze geen 2 nummers gemaakt (jammer genoeg), maar dit is toch echt wel de uitschieter op de plaat. Een aanrader voor de fans van occulte muziek!
Kraan - Wintrup (1973)
Favorieten: Silver Wings, Mind Quake, Backs, Wintrup
Ik dweepte er constant mee vorig jaar. Dit is een band waar itt de andere pas enkele jaren geleden fan van werd. Ik kende ze wel al heel lang, maar vond hun muziek te "raar" tot er af en toe losse tracks passeerden op mijn playlist.
De leden zijn stuk voor stuk enorm getalenteerd en de bassist hoort volgens reviewers tot de beste ter wereld, en dan hebben we het nog niet over de alto sax gehad. Ik vind het erg moeilijk om een album als dit te beschrijven, maar ga het meeste uit van jazzrock. Ik heb er lang geen genoeg van gekregen. Dit was zijn tijd vooruit wat mij betreft.
Kraan - Let It Out (1975)
Favorieten: Luftpost, Degado, Prima Klima, Heimweh Nach Übersee, Picnic International ... bijna alles dus

Na bovengenoemd album was dit het volgende om into te raken. Wat een wereldplaat! Hier horen we naast jazzrock ook geweldige funk en grooves, hier en daar een beetje mystiek. Het goede nieuws voor degenen die geen fan zijn van Peter Wolbrandt's vocals, maar het muzikaal wel top vinden: vanaf hier zijn ze veel minder aanwezig. De opener Bandits In The Woods kan ik soms te vrolijk en luchtig vinden net als de titletrack. Deze sfeer was er niet op de voorgaande albums.
Saint Vitus - S/T (1984)
Favorieten: alles

(enkel Psychopath vind ik dan toch de iets mindere op de plaat)
Een zeer aangename kennismaking met deze andere doomvaders, toen nog met Scott Reagers ipv Wino als vocalist (en voor mij is die eerste altijd de betere geweest). Het is een album dat ik altijd even goed ben blijven vinden en elk jaar nog draai. Het begint nog up-tempo, maar gaat bij elk nummer steeds trager, tot de slepende afsluiter. Een iconische traditional doomplaat die niet mocht ontbreken in deze lijst! Zwart en stormachtig weer is het enige waar ik aan denk.
Sand - Golem (1974)
Favorieten: Helicopter, May Rain, On The Corner
Na Hawkwind is Sand de tweede band die voor mij zijn tijd het meest vooruit is geweest. Bij de onheilspellende bas als intro van de openingstrack wist ik het al: WAUW! Het werd een paar jaar geleden mijn meestgedraaide album. Al moet je geduld hebben met deze. De meeste nummers duren
erg lang, waaronder ook de opener. Het kan ook repetitief zijn. May Rain is dan iets korter, en daarbij waan je je onder een sterrenhemel. Gewéldig nummer. Dan komt daarna het leuke en luchtige "On The Corner", dat in schril contrast staat met de rest van de plaat.
Amon Düül II - Wolf City (1972)
Favorieten: Surrounded By The Stars, Wolf City, Deutsch Nepal
Ook ééntje waar ik nog niet zoveel jaar fan van ben, want de vrouwelijke vocals waren lang mijn ding niet, maar eens de klik er was... Ook een hele tijd grijs gedraaid. Óók weer één die zijn tijd flink vooruit was. Een makkelijker te beluisteren album van hen ook aangezien de tracks korter zijn en minder in aantal dan op bv Yeti.