Mannelijke discriminatie/nadelen in onze samenleving

Binnen redelijke limieten wil ik altijd bijleren over andere mensen hun opvattingen, maar als je al niet achter het idee van positieve discriminatie staat, dan moet ik eerst van het basisprincipe overtuigd worden ja. Voor de puristen/apologeten is het overigens toch nooit genoeg: "Ah, maar je mag pas kritiek leveren als je het origineel werk in het Aramees gelezen hebt, en niet de vertaling!".
"Ik ben redelijk, maar een boek lezen gaat boven die redelijke limieten"?
KoC zei:
Ik plaats nogmaals vraagtekens bij in welke mate de vraag naar vrouwenzwemmen wordt ingegeven door overlast van mannen die in het zwembad ongewenst in vrouwen hun kont gaan knijpen versus een vraag vanuit religieuze minderheden. Reality check: dat vrouwenzwemmen wordt niet toevallig georganiseerd in een stad/steden waar zo'n minderheden zijn. Dezelfde minderheid overigens die in Lommel mannenzwemmen wilt organiseren.
het dichtst bij mij vind ik vrouwenzwemmen in Waregem. Nochtans een gemeente met ongeveer evenveel allochtonen als Sint-Martens Latem.
KoC zei:
Normaal ben ik voor pragmatische oplossingen als idealistische niet mogelijk zijn, maar dan zie ik nogmaals niet in waarom je het éne wél en het andere niet zou toelaten. Het bezwaar tegen het mannenzwemmen in Lommel is immers ook louter vanuit het ideaal. Niemand heeft er last van als op die uren buiten de reguliere openingsuren in Lommel er enkel mannen en hun kinderen mogen gaan zwemmen. Absurd eigenlijk dat ik hier een islamistische vereniging nog aan het verdedigen ben eigenlijk. Wat is het negatieve effect voor Lommelse vrouwen daar immers? Toch niet meer dan voor mannen in Genk? Laten we hypothetisch dan nog even het verschil in frequenties negeren.
Je leest duidelijk héél selectief. ik zeg duidelijk dat een positieve discriminatie enkel kan als er een betekenisvol probleem is dat je daarmee oplost. Hoeveel handtastelijkheden heb je al vermeld gewetten van vrouwen tegenover mannen in zwembaden?

Ik snap het niet zo, geloof ik... voor de sport, zeg je. Welke sport?
Dat is bij ons dialect om een eerder zinloze bezigheid te omschrijven... :tongue:

Dat daar een beetje een verschil op zit? Oké, dat kan, ik zou het niet weten.
Mijn berekening is zeker niet perfect, maar ik vermoed dat die grosso modo wel correct is...

Indien van die orde, is het toch ook geen klein verschil: 1,5% ongeveer op een gemiddeld maandloon.
De loonkloof man/vrouw bij voltijds werkenden in de privésector bedroeg in Vlaanderen 1,1%. (https://www.standaard.be/cnt/dmf20220927_95883088)

"Over maandverband wordt dan wel ophef gemaakt", zeg je. Is die ophef terecht of niet?
Ik maakte in een vorige post de som en kwam uit op 18€/jaar. Lijkt mij dan eerder onterecht.

Als je anatomische verschillen wil compenseren dan is het anatomische verschil van gemiddeld meer voeding nodig hebben gigantisch veel groter.

Want niks belet jou om ook ophef te maken over jouw cijfers, hè.
Klopt, maar ik vermoed niet dat dat zin heeft.

Persoonlijke mening:
Je hebt tegenwoordig een wedloop om ter wokest/vrouwvriendelijkst in de media en politiek.
Het beeld van: 'Mannen hebben vrouwen millenia gedomineerd en moeten nu vooral zwijgen.' :tongue:
En liefst de zwaardere klusjes doen en liefst trakteren, want dat is galant, en ... :laugh:

Dat is bij ons dialect om een eerder zinloze bezigheid te omschrijven... :tongue:
Ja, zover was ik ook :D Maar ik vraag me af wat die sport nog precies is als het zooo hard met de pet naar de feiten gegooid is, en dan nog verschillende dingen onbelicht laat. Dus vandaar de vraag wat die sport dan precies zou aantonen. Op z'n minst zou je kunnen zeggen dat het ene onrecht niks zegt over het andere, toch?

Ik snap je punt niet. Gaan we op dit niveau een ongelijkheid tussen mannen en vrouwen aantonen? De ene persoon heeft meer voeding nodig de andere betaalt meer bij de kapper omwille van de tijd/producten/behandeling (toch niet op basis van geslacht). Vrouwen betalen doorgaans meer bij de kapper omdat ze gemiddeld genomen langer haar hebben, meer producten (kleuringen enz...) afnemen. Die prijs is toch niet bepaald op basis van het geslacht.

Seriously? Fast fashion vind je voor vrouwen en voor mannen of voor mijn part gender neutraal... Wil je als man op hoge hakken rondlopen: doe gerust. It's a free world. Dat vrouwen gemiddeld meer kleren kopen als mannen en mannen meer eten als vrouwen kan (zal) best zo zijn maar hoe je dat in godsnaam kan linken aan ongelijkheid is me een raadsel.

Wat die toiletten betreft heb je op festivals als Rock Werchter geen onderscheid tussen vrouwen of mannentoiletten. Er zijn toiletten waar je moet rechtstaan en hokjes waar je kan zitten. Da's niet zo dat er een aparte zone is voor mannen en vrouwen.

Absoluut geen behoefte om die zaken tot in de details te gaan afwegen.
Het is wél een terechte opmerking dat om de zoveel tijd media aandacht besteden aan zaken zoals een loonkloof in het nadeel van vrouwen, producten/diensten die duurder zijn voor vrouwen, etc. en dat voor het tegenbeeld daarvan nauwelijks tot géén aandacht is. Dat is net het punt van deze thread.

Aanbod van dergelijke mode voor vrouwen lijkt mij nog altijd feitelijk groter, maar dat stoort mij persoonlijk niet. Noch heb ik een probleem met unisex-toiletten, maar ik merkte gewoon een anekdote op. Je kan hier wel mensen hebben die zeggen dat ze er geen ophef over zouden maken, maar blijkbaar is ophef over mannen in een zwembad dan wél normaal. Il faut le faire.

"Ik ben redelijk, maar een boek lezen gaat boven die redelijke limieten"? het dichtst bij mij vind ik vrouwenzwemmen in Waregem. Nochtans een gemeente met ongeveer evenveel allochtonen als Sint-Martens Latem. Je leest duidelijk héél selectief. ik zeg duidelijk dat een positieve discriminatie enkel kan als er een betekenisvol probleem is dat je daarmee oplost. Hoeveel handtastelijkheden heb je al vermeld gewetten van vrouwen tegenover mannen in zwembaden?

"Je mag slechts deze discussie aangaan als je mijn syllabus hebt gelezen". Ik maakte niet voor niets de vergelijking met religieuze apologeten.
genre Je mag pas kritiek leveren op de Islam als je de Koran in het Arabisch gelezen hebt. Ik sta zowel niet achter het idee van positieve discriminatie als het idee dat je eerst een boek moet lezen over iets vooraleer je een gefundeerde mening mag vormen.

Maar goed, ik zal toegeeflijk zijn: geef dan op z'n minst een verwijzing naar wélk fantastisch boek ik zou moeten lezen, en als ze het in mijn lokale bibliotheek hebben, ik zal het lezen! Zelfs al ben ik nu eigenlijk aan iets leukers bezig op mijn wekelijkse pendeltochtjes.

"Je mag slechts deze discussie aangaan als je mijn syllabus hebt gelezen". Ik maakte niet voor niets de vergelijking met religieuze apologeten.
genre Je mag pas kritiek leveren op de Islam als je de Koran in het Arabisch gelezen hebt. Ik sta zowel niet achter het idee van positieve discriminatie als het idee dat je eerst een boek moet lezen over iets vooraleer je een gefundeerde mening mag vormen.

Maar goed, ik zal toegeeflijk zijn: geef dan op z'n minst een verwijzing naar wélk fantastisch boek ik zou moeten lezen, en als ze het in mijn lokale bibliotheek hebben, ik zal het lezen! Zelfs al ben ik nu eigenlijk aan iets leukers bezig op mijn wekelijkse pendeltochtjes.
Min of meer mee eens, hè. Maar een "gefundeerde" mening hoort ook echt ergens op gefundeerd te zijn. Op feiten die liefst al enige vorm van kritiek doorstaan hebben, toch? Je kunt ook even laten zien waarom het wel een gefundeerde mening is, aka laten zien waarop het gestoeld is. Dat is toch wel een beetje belangrijk om goed te kunnen praten.

Ja, zover was ik ook :D Maar ik vraag me af wat die sport nog precies is als het zooo hard met de pet naar de feiten gegooid is, en dan nog verschillende dingen onbelicht laat. Dus vandaar de vraag wat die sport dan precies zou aantonen. Op z'n minst zou je kunnen zeggen dat het ene onrecht niks zegt over het andere, toch?

Op dat laatste vlak heb je gelijk hoor. Maar zullen we een euro wedden dat er eerst terug een artikel bij de VRT komt over de loonkloof (zelfs al valt die voor het grootste stuk te verklaren), de hogere kappersrekening of de duurdere prijs van roze scheermesjes dan over het feit dat mannen ook hun specifieke nadelen hebben wanneer het op zaken als het huishoudbudget aankomt? Daar gaat net deze thread over.

Een back of the enveloppe berekening op basis van cijfers uit Nederland (CBS) leert mij dan weer dat je als man om je extra behoefte aan voeding te dekken je per maand eigenlijk al minstens (!) € 21,9 netto meer zou moeten krijgen, meer als je uitgaat van meer dan minimale voedselbehoefte aan de goedkoopste prijs. Vind ik dat we dat dan ook effectief moeten gaan verrekenen in lonen of uitkeringen? Absoluut niet.

Bondig samengevat: ik vind het een mooi ideaal dat we ernaar streven dat bij gelijk werk, een gelijk loon hoort voor mannen en vrouwen.
Als je vervolgens echter in de media meer aandacht hebt voor de extra kosten van het vrouw zijn, in die mate dat daar termen als "pink tax" of "period poverty"* voor in het leven geroepen worden... dan vind ik dat in een thread rond mannendiscriminatie er ook eens kritisch naar de andere kant gekeken mag worden.

(* en vooraleer ik hier op gepakt wordt: ik vind dat wel degelijk een probleem dat voor meisjes/studentes/vrouwen in kansarmoede aangepakt moet worden, maar werkende vrouwen kunnen dat dan weer perfect zelf betalen.)

Min of meer mee eens, hè. Maar een "gefundeerde" mening hoort ook echt ergens op gefundeerd te zijn. Op feiten die liefst al enige vorm van kritiek doorstaan hebben, toch? Je kunt ook even laten zien waarom het wel een gefundeerde mening is, aka laten zien waarop het gestoeld is. Dat is toch wel een beetje belangrijk om goed te kunnen praten.

Dat heb ik toch meermaals gedaan? Positieve discriminatie in het bijzonder: als je één groep positief gaat discrimineren, dan ga je onvermijdelijk een andere groep negatief discrimineren, en dan ben je dus ook datgene aan het doen waar je beweert in andere discussies tegen te zijn.

Vrouwenzwemmen is oké, maar als we volgend jaar de zomerrellen willen stoppen in zwembaden buiten Brussel, door mensen uit Brussel te weren, denk ik dat het verwijt racisme al zeer snel zou vallen (niet geheel onterecht).

JPV nuanceert dan vervolgens dat dergelijke discriminatie wél mag in specifieke contexten, zoals vrouwenzwemmen omdat het nadeel van mannen die niet mogen zwemmen, 2 uurtjes per week in Genk, overigens ook 's avonds en buiten de reguliere openingsuren blijkbaar (op dat laatste punt had ik het dus mis).

Ik stel daar dan tegenover als zo'n Ladies@ThePool géén nadeel genereert tegenover mannen (en daar wil ik het nog mee eens zijn), waarom genereert een Islamitische vereniging die in Lommel een zwembad afhuurt dan plots wél ongehoorde discriminatie? Dat is toch ook buiten de reguliere openingsuren?
  • Omdat de frequentie hoger ligt? Daar betalen ze voor.
  • Omdat het niet de overheid zelf is die discrimineert? Ik vind de overheid/stad die zelf discrimineert nét érger.
  • Omdat ze niet handig genoeg zijn om te verhullen dat het feitelijk discriminatie is omwille van religieuze redenen daar waar stad Genk het relatief seculier inkleedt ("Ladies Night", ja hoor...)
  • Omdat het vrouwendiscriminatie is en "we" (gaande van het Instituut voor Gelijkheid tussen Vrouwen en Mannen tot Europa blijkbaar, mezelf niet inbegrepen) besloten hebben dat dat blijkbaar érger is dan mannendiscriminatie. Want dat is wat ik dan "selectief" lees in dit verhaal.
Ik kan aan dit debat niet veel meer toevoegen dan dat. Behalve dan dat als ik mocht kiezen er gewoonweg géén enkele vorm van gesegregeerd zwemmen in openbare zwembaden zou worden toegelaten. Geef gerust een stevige sanctie aan mannen die ongevraagd in de billen van vrouwen knijpen.

"Ik ben redelijk, maar een boek lezen gaat boven die redelijke limieten"? het dichtst bij mij vind ik vrouwenzwemmen in Waregem. Nochtans een gemeente met ongeveer evenveel allochtonen als Sint-Martens Latem. Je leest duidelijk héél selectief. ik zeg duidelijk dat een positieve discriminatie enkel kan als er een betekenisvol probleem is dat je daarmee oplost. Hoeveel handtastelijkheden heb je al vermeld gewetten van vrouwen tegenover mannen in zwembaden?
Waregem heeft toch ongeveer dubbel zo veel als SML?

Toch volgens de eerste googlelink die ik vind https://www.hln.be/binnenland/in-ka...it-zijn-de-cijfers-voor-uw-gemeente~aa35dee4/

Niet zo raar als je het profiel van de gemeentes vergelijkt.

het is niet één boekje ofzo dat je moet lezen, hé. Je verdraait echter hier elke discussie door slechts 1 element weg te laten dat essentieel is:
- door de frequentie te negeren: 24/24 een bepaalde groep discrimineren (zoals hier: https://www.beyondgaming.be/goto/post?id=799197 )
- door in een ander voorbeeld het feit dat er een maatschappelijk probleem moet zijn te negeren (zelfde link, ander voorbeeld)
- door een probleem dat er niet (in betekenisvolle aantallen) is te gebruiken (https://www.beyondgaming.be/threads...nadelen-in-onze-samenleving.15511/post-799221)

Je hoeft niet 1 bepaalde tekst te lezen, zoals ik zei, maar bvb hier: https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/1510-FRA_CASE_LAW_HANDBOOK_NL.pdf vanaf pagina 39, legt juridisch, maar toch redelijk begrijpelijk, uit wat positieve discriminatie (ofwel positieve actie/speciale maatregelen) inhoudt en wat de voorwaarden zijn.

En daarom ook wat de redenen zijn waarom je vergelijkingen telkens geen steek houden.

het is niet één boekje ofzo dat je moet lezen, hé. Je verdraait echter hier elke discussie door slechts 1 element weg te laten dat essentieel is:
- door de frequentie te negeren: 24/24 een bepaalde groep discrimineren (zoals hier: https://www.beyondgaming.be/goto/post?id=799197 )
- door in een ander voorbeeld het feit dat er een maatschappelijk probleem moet zijn te negeren (zelfde link, ander voorbeeld)
- door een probleem dat er niet (in betekenisvolle aantallen) is te gebruiken (https://www.beyondgaming.be/threads...nadelen-in-onze-samenleving.15511/post-799221)

Je hoeft niet 1 bepaalde tekst te lezen, zoals ik zei, maar bvb hier: https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/1510-FRA_CASE_LAW_HANDBOOK_NL.pdf vanaf pagina 39, legt juridisch, maar toch redelijk begrijpelijk, uit wat positieve discriminatie (ofwel positieve actie/speciale maatregelen) inhoudt en wat de voorwaarden zijn.

En daarom ook wat de redenen zijn waarom je vergelijkingen telkens geen steek houden.

Wel, dan ga je van mij niet meer te horen krijgen, dan let's agree to disagree, want
  1. Wat mij betreft is frequentie in deze niet zo relevant als jij aangeeft.
  2. Ik negeer het maatschappelijke probleem niet, ik zeg dat gendersegregatie in zwembaden daar een valse oplossing voor is.
  3. Tuurlijk komt dat niet in betekenisvolle aantallen voor, maar
    1. zie 2. dat zou ook niet in betekenisvolle aantallen mogen voorkomen, en segregatie is daar geen oplossing.
    2. het achterliggend motief bij vrouwenzwemmen is vaak genoeg ook gewoon religieus gemotiveerd.
Ik zie in jouw handboek vooral een uitleg waarom anderen vinden dat positieve discriminatie wél zou moeten kunnen, en (althans in de samenvatting) geen overtuigende redenen waarom ik van mijn standpunt zou moeten gaan afwijken dat dit géén goede manier van handelen is.
Ik kan ook religieus/creationistisch propaganda lezen, zelfs al gedaan, maar daarom ga ik nog niet denken dat de evolutietheorie verkeerd is.

Je link gaat enkel over de niet-EU-allochtonen. Ik had trouwens totaal andere cijfers hier (en die lijken me best betrouwbaar): http://www.npdata.be/BuG/497-Migratieachtergrond/ (Jan Hertogen)
Ik had dat van de EU allochtonen al verwacht maar laten we eerlijk zijn, de rijke ingeweken Nederlanders in SML zijn niet het probleem of de groep die men bedoelt als men het over allochtonen heeft. En dat weet je zelf ook best.

Heb je die site ook gebruikt voor Waregem, want ziet er op eerste zicht wel degelijk uit (en arm Denderleeuw)

Ik had dat van de EU allochtonen al verwacht maar laten we eerlijk zijn, de rijke ingeweken Nederlanders in SML zijn niet het probleem of de groep die men bedoelt als men het over allochtonen heeft. En dat weet je zelf ook best.

Heb je die site ook gebruikt voor Waregem, want ziet er op eerste zicht wel degelijk uit (en arm Denderleeuw)
de cijfers van mijn link gebruikte ik zowel voor waregem als sm-latem. En idd, enkel voor niet-eu allochtonen. Anders ging het een beetje raar zijn in deze discussie.

Ivm discriminatie naar mannen toe wat kankerscreening betreft: ik zit nu op 1 naar een uitzending voor kom op tegen kanker te kijken die specifiek in het teken van mannen staat. 😁

Ik maakte in een vorige post de som en kwam uit op 18€/jaar. Lijkt mij dan eerder onterecht.
't Is nu ook wel gemakkelijk om 't goedkoopste materiaal (maandverband vs tampons bvb) in de goedkoopste winkel te pakken hé... Voor veel vrouwen is dat niet realistisch. Je vergeet ook inlegkruisjes en eventueel nachtmaandverband.

Allez, 't is geen pot mayonaise dat je koopt hé.

Of uw berekening van 't gezinsbudget, allez, da's toch ook niet allemaal vlees + groentjes + patatjes voor de man hé. Daar zit nog vanalles bij dat je er niet bij kan rekenen (gelijk drinken, pakt dan kraantjeswater hé, als ik maandverband uit de Aldi moet pakken :rofl: ).

't Is nu ook wel gemakkelijk om 't goedkoopste materiaal (maandverband vs tampons bvb) in de goedkoopste winkel te pakken hé... Voor veel vrouwen is dat niet realistisch.
Naar de goedkoopste winkel gaan is niet realistisch?

Je vergeet ook inlegkruisjes en eventueel nachtmaandverband.
Klopt, maar die kosten ook bijna niets in Aldi/Colruyt/...
En ik nam 40 gewone maandverbanden per maand, een doorsnee vrouw gebruikt er geen 40 vermoed ik. :tongue:

Maar maak gerust de berekening wat het voor een vrouw kost als ze merkproducten gebruikt. Ben benieuwd naar het resultaat.

Of uw berekening van 't gezinsbudget, allez, da's toch ook niet allemaal vlees + groentjes + patatjes voor de man hé. Daar zit nog vanalles bij dat je er niet bij kan rekenen
Ik nam niet het volledige gezinsbudget in mijn haastige berekening, enkel de uitgaven aan eten/drinken.

Verder voorstander hier om in alle middelbare scholen/hogescholen/universiteiten/... gratis maandverband/tampons/... en condooms te verstrekken.
Hoe laag de kostprijs hiervan ook is, als kinderen/jongvolwassenen dit niet van hun ouders krijgen dan voorzien we dit beter als maatschappij.

Net als een stuk van de kinderbijslag niet in geld geven aan de ouders maar voorzien in gratis warme schoolmaaltijden, volledig gratis schoolgerief, ...

Naar de goedkoopste winkel gaan is niet realistisch?
Het is -letterlijk- geen one size fits all.
De goedkopere zijn vaker dikker en voelen veel oncomfortabeler, verschuiven makkelijker,... Al is het gelukkig lang geleden dat ik nog zo eentje in handen heb gehad!

Daarnaast kan je op het ene merk allergischer reageren dan op het andere. Aangezien ze vol chemicaliën zitten, is een allergie niet ZO extreem zeldzaam.

En dan heb je nog verschillende absorptievermogens nodig op verschillende momenten tijdens 1 menstruatie.
Dus neen, het goedkoopste pak uit de goedkoopste winkel is niet altijd een goede beslissing.

En je zou verschieten hoeveel je er nodig kan hebben, zeker als ze slecht blijven zitten of te weinig absorptievermogen hebben.😬

Ik kom hier eerlijk gezegd binnen met de mening dat er in België redelijke gelijkheid bestaan tussen man/vrouw.
Als ik dan zie het het al meerdere posts lang gaat over van hoe duur het wel niet is van dagelijks 500kcal extra te verbranden en hoe goedkoop maandverband wel niet is... Lijkt wel alsof er niet veel flagrante issues zijn?

Iemand die weet wat het allergoedkoopste eten is en dit wilt berekenen? Rijstzakken van 20kg bij de Aziatische winkel misschien, oude patatten aan -75% bij een boer? Heb er geen idee van.
En de vrouwen die dailypads moeten gebruiken, hoeveel kosten die op een jaar? En moet je je kleren vaker wassen als je ze niet gebruikt, ook alles behalve gratis.

Sorry voor de luchthartige post, maar als dat de grote ongelijkheden zijn maak ik me niet te veel zorgen.

Eigenlijk maakt de kostprijs van maandverband VS meer eten, mij echt geen hol uit. Dat zijn symbooldiscussies. Ik heb ook nog geen enkele moslim horen klagen dat een hoofddoek duurder is dan een t-shirt ...

Ik stoor mij persoonlijk veel erger aan dingen zoals de rechters die ongelijke straffen uitspreken, partnergeweld naar mannen dat onder de mat wordt geschoven,...
Ook de tendens op sociale media rond partnergeweld is storend. Om de x tijd komt er wel eens een artikel boven van "vrouw hakt penis van overspelige man af", daar komen altijd reacties op als "hij heeft het zelf gezocht" etc.

Omgekeerd komt op nieuwsberichten van overspelige vrouwen dan eerder reacties genre: "dan zal hij wel niet goed in bed geweest zijn".

Conclusie van het zwembaddebacle enkele paginas terug.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221026_91547702

Ondanks de stevige bewoordingen van politiekers en Unia kunnen ze het blijkbaar niet verbieden.
Wel grappig dat dit voorvalt in lommel welke momenteel onder een NVA signatuur valt.

Blijkbaar zijn ze van publiek karakter naar privaat karakter gegaan en dat maakt deze situatie wettelijk.
Nochtans zei het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) twee weken geleden nog dat de vzw Al-Furqan “een manifeste inbreuk pleegt op de genderwet”. “Het is immers niet toegelaten om een onderscheid te maken tussen mannen en vrouwen wanneer je openbaar iets verkoopt”, klonk het toen. De vzw zei toen immers nog dat ze in principe ook abonnementen aan niet-leden verkochten, ook al hadden ze die vraag nog nooit gekregen. In de gesprekken met de stad keerde de vzw haar kar en benadrukten ze de verkoop enkel voor leden open te stellen.

Terug
Bovenaan