Manuel Göttsching - E2-E4

JackM

Active member
Allez, hier zijn we dan :unsure:

Na een toch wel zeer lange break op 9lives en BG, heeft men innerlijk nerdkompas precies toch de weg een beetje teruggevonden.
Het was dan ook een aangename verrassing om te zien dat er best wat interessante topics waren.
AOTW ... daar moest zo'n muzikaal forumgenie als ik (lees als: telenet.games music irc paljaske) zeker aan meedoen!! :coolbrows:

Direct sprong er een album in men gedachten dat al zo lang bij me mee gaat, dat tevens een status als (cult) classic mag krijgen en toch ook net iets anders was dan wat ik hier al had gezien. Maar dan ... dan beginnen de andere albums ook in men hoofd te spoken en hoe meer twijfel, hoe meer keuze. Gaande van Plastikman - Closer tot Aphrodite's child - 666, van Fever Ray - Fever Ray tot Jim Morrison - An American prayer etc etc .
Het heeft dus nog even geduurd vooraleer ik definitief beslist heb welk album ik met jullie zou delen.
"Jeroen, blijf bij uw eerste gedacht!" en zo geschiedde, Manuel Götsching's meesterwerk E2-E4 werd AOTW.

Eerst en vooral, er zijn slechts 2 manieren om dit album te beluisteren:
Van begin tot einde in één ruk of eerst kan A en dan kan B als ge de lp zou hebben! Neen, niet nu een stukje en morgen de rest.

E2-E4 is één doorlopende opname van een studiosessie die nadien in stukjes is geknipt en titels gekregen heeft. Maar vergeet die losse nummers maar, dit is 1 track.

Ik heb E2-E4 ontdekt lang geleden in de vinylla in Gent, toen ik nog student was en plaatjes draaide. Hoewel ik mij toen voornamelijk bezig hield met minimal en alles dat anderen niet graag hoorden, was het de albumcover die me aansprak. Het welgekende schaakbord dat een leuke verwijzing is naar de populaire openingsmove tijdens een spelletje schaak die ook E2-E4 heet, is zo'n cover die je niet snel vergeet. Simpel, minimalistisch en ook al heb je geen idee welke muziek er op staat, je herinnert je het wel als je de plaats ooit eens bent tegen gekomen.
Ik wist niet goed wat ik hoorde. Uit gewoonte snel eens door de plaat gaan, gaf me telkens dezelfde melodie met hier en daar subtiele veranderingen. Dus dan maar even langer luisteren. Oh wat was ik verkocht aan deze plaat!

Tot op de dag van vandaag blijft het waarschijnlijk mijn meest gespeelde album ooit. 3 lp's, een cd en talloze streams op youtube later is ze recentelijk ook op spotify beschikbaar. Feest voor men oren daar ik ze nu nog vaker kan beluisteren.

Ik ben een gevoelsmens en geen goede schrijver of analist, dus voor een review van het album verwijs ik jullie liever door naar Wikipedia en/of Pitchfork.

Wat ik wel kan zeggen is waarom het album mij zo raakt. Het bezit alle elementen die ik graag in muziek ervaar.
Ritmiek, minimalisme, elektronica, gitaar, gevoel, lang .. het brengt me in een soort hypnose en voert me mee op een tocht door de emoties die op het moment van luisteren heb. Of ik nu vrolijk ben of triest, er bestaat geen slecht moment voor mij om er naar te luisteren. Het voelt als een uurtje aan een oplader hangen of een drainage van al het slechte in u. Ik hoop dat iedereen aan men vaag beschrijf zich wel een muzikaal iets voor de geest kan halen waarbij hij/zij/het hetzelfde gevoel kan linken.

Ik zou zeggen, reserveer een uurtje van je tijd, zet je ergens op je gemak of lees een boek en gebruik het als achtergrondmuziek, tracht je ervoor open te stellen en wie weet brengt het je ook een lach net zoals hier nu het geval is bij mij terwijl ik dit hier alles schrijf en ondertussen aan het luisteren ben.
Ook al zal het niet voor iedereen weggelegd zijn, da's geen erg. Het moet niet voor iedereen even goed zijn.

Enjoy!

Teleurstellend begin. Had gehoopt op kleine tikjes, die de schaakzetten moesten voorstellen. 0/10.
Voor de 2-minute-mark moest ik de score herzien, want Göttsching gaf de zetten een ander geluidje. 1/10.
De verdubbeling van tijd en we zitten aan snelschaak. 2/10.
Meerdere partijen snelschaak. De score wordt alsmaar opgedreven. 3/10.
Een schaakpartij lijkt af te lopen bij het naderen van de tien minuten. De zettijden worden alsmaar langer. 3.5/10.
Een partij krijgt terug meer pit. Wat een comeback! 4/10.
In een andere partij begint het los te komen, een wereldkampioen in spe, met riskante zetten? 4.5/10.
Relatief snel afgelopen met risky business, zo blijkt, als een eerdere partij terug komt opsteken. 4/10.
Hoor ik daar op de achtergrond een wonderkind opkomen als we de twintig minuten naderen? 4.5/10.
Het kind overstemt de rest en andere partijen worden even stilgelegd. 5.5/10.
Het interesseert eentje niet meer en begint terug te focussen op zichzelf. 5.5/10.
De chef-kok tikt met de pollepel tegen de pot om zich interessant te maken, met een messenslijpend hulpje naast zich. 5/10.
Een pionfluisteraar blaast de eis naar zetten van zijn favo's naar voren. Nooit genoeg liefde voor de eersten in strijd. 5.5/10.
De fluistering draait naar de tonen van een muziekinstrument. Lopers aan zet. 6/10.
Net voor het half uur kan ik niet om het eindspel heen. Zo vroeg? 5.5/10.

Sprak de Koningin ettelijke keren? Een minuutje later is ze duidelijk te horen: De intrede van Anya. 7/10.
Ze overstelpt alles. Niets is opgewassen tegen haar. Niets. 7.5/10.
Geboren uit de strings van Santana raast ze voort en zet ze iedereen schaak in het middenspel. 8/10.
Komt er tegenstand? Korrels van het paard dansen neer op het bord. Een blitse strijd met een onbekende. 6.5/10.
Hoe kan je tegen een doldwaze partij schaak zijn? 7/10.
Onverwachte hulp uit de hoek gekomen op een dik kwartier van het einde! In wiens voordeel? 8/10.
Een donderse Rus moeit zich ook. Twee tegen twee. 6/10.
Een eerdere participant start een nieuwe partij of moet ik drie tegen twee geloven? 6/10.
De Koningin zet enkele meesterzetten neer met de Rus die af en toe de kop opsteekt. 7/10.
Anya tegen de zetten van het paard: 1-0. Nu de Rus nog. 8/10.
Wat een performance van haar! Ze is overtallig aanwezig. De Rus is er niets tegen, ook al horen we zijn storingen te onpas. 8.5/10.
Het is het enige wat me nog boeit: Alieneske Anya tegen de enkelbrauwige Rus. 9/10.
De doffe zetten van haar torens torenen hoog boven de donderwolken uit, eveneens haar lopers. 9.5/10.
Vechten tegen de bierkaai, arme Rus. Een aanval van teveel zetten, hoe overleef je dit? 11/10.
De symfonie van twee medeschakers en zij, die blijft geven, is niet weg te slaan door de vastgezette Koning.
Hij gaat constant heen en weer. Zij laat haar vingers rondcirkelen en de stukken gaan vanzelf spelen. 11.5/10.
Compagnon van haar even naar het toilet. De verrader! 10.5/10.
De Rus zijn Koning is omgeven door een viertal stukken. Geef toch op, man! 10.5/10.
Ze stopt en laat de Rus zijn zet doen. Tweede compagnon neemt over. Wat gebeurt er? 10/10.
Werd er nu net een remise aangeboden? 9.5/10.
De Rus trok zijn hand terug, want hij wist dat haar compagnon geen match voor hem was. 9/10.
Topland qua schaken met een reden, zo blijkt. 8.5/10.

Sowieso -2 voor de cover. Het moet zwart-wit zijn, niet bruin-wit. De 'E2-E4' staat ook niet juist.
+1.5 omdat ik vastgekluisterd zat aan mijn laptop, terwijl ik wou gaan slapen.
Wat een hemelse partij van tig zetten! 8/10.

Right up my ally dit album. En eentje dat ik vaker opgezet heb tijdens een afterparty thuis na een nachtje spacen. Tegenwoordig moet ik het met de ogen dicht beluisteren, alleen en in een stille donkere kamer, om maar een beetje het gevoel van toen te evenaren en alle lagen te ontrafelen.

Dat je het album van begin tot eind dient te beluisteren is geen straf, een topalbum dient imo ook in 1 beurt beluisterd te worden en vormt ook 1 verhaal.

Uitstekende keuze daarom ook, een klassieker in zijn genre.

Laatst bewerkt:
Uit schrik voor een "Kim Clijsters" comeback ben ik al eens vluchtig door de nummers gegaan maar ik denk dat het eerder een "België - Japan" comeback zal zijn.:love: :bow:

Schitterend album, ik was een beetje geobsedeerd erdoor toen ik het pas ontdekt heb en heb het toen een week of twee minstens om de dag op gezet, meestal 's avonds laat. Nu is het wel al een hele tijd geleden dus ik ga er deze avond met plezier tijd voor maken.

Ik neem aan dat sommigen dit saai en repetitief gaan vinden, ik vind het eerder hypnotisch en kalmerend, zoals in de openingspost gezegd wordt. Voor mij gebeurt er genoeg doorheen de muziek om de lengte te rechtvaardigen. Je kan er zowel aandachtig naar luisteren als het op de achtergrond opzetten terwijl je iets anders doet om af en toe eens "in te pikken" in de muziek.

geen slechte keuze en alvast uniek in de AOTW series in mijn oren.
Het is inderdaad wat 'simpel' en kan gemakkelijk in de achtergrond opgezet worden, maar dat is niet storend op zich.
Volgens mij komt dat door de beat die echt heel de tijd dezelfde is. De lagen daar bovenop voegen de dynamica toe.

Ansatz is voor mij de eerste die echt mijn aandacht trok, vanaf dan wordt het wat groovier (als dat het correcte woord is).

Godverdomme hoe briljant is dit? Ik ben nog maar halverwege en was al laaiend enthousiast, pakt hij daar ineens een gitaar vast zeg :drool:

Het feit dat dit album dan nog eens bijna 40 jaar oud is maakt het al helemaal te zot voor woorden. Dit album voelt aan als de blueprint voor een hele hoop van m'n recente elektronische helden. Floating Points met stip, ook hij heeft ook datzelfde gevoel voor grooves, repetitie en gebruikt ook allerlei instrumenten naast z'n synths.

Totaal buiten de comfortzone, maar tegelijk zo vertrouwd. En dat is een prachtige combinatie. Het repetitieve is bedwelmend, intoxicerend, meditatief. Nog niet helemaal beluisterd, maar ik probeer er een mooi tijdstip voor te vinden deze week om de rit helemaal uit te zitten. Koptelefoon, in de zetel liggen en ogen toe. Mogelijk lichtelijk geïntoxiceerd, dat geeft meer "immersie". Past mogelijk ook als achtergrondmuziek terwijl je om vier uur 's nachts in een bruine kroeg zit en de achtste Duvel staat voor je neus en je spreekt over diepfilosofisch gedachten die met een enorme creativiteit uit je ziel komen gevloeid in één welbespraakt betoog. Die momenten zijn thans, met vrouw en kind en carrière, helaas extreem zeldzaam geworden.

Enfin. Laatste AOTW van deze ronde zeker? Wat een manier om ermee te eindigen!

Laatst bewerkt:
Heb dit album ook vorig jaar leren kennen en ik vind het iets geweldig hypnotisch en immersief. Die heerlijke opbouw in laagjes. Zoals @shiftyke zegt komt dat laagje gitaar er nog eens geweldig bij :love:. Ik moet het ook altijd in een keer luisteren. Anders gaat gewoon niet bij dit album.

What a journey!
Eerst had ik weer zo'n repetitieve beepjes vibe. Ik snap dat mensen dat wel tof vinden maar ik zie daar zelf raar of zelden het geniale in. Maar zoals aangehaald: het bouwt zo mooi laagje per laagje op en dan begint het te klikken. Het finale puzzelstukje valt wanneer de gitaar erbij komt. Die neemt je bij de hand en neemt je mee op reis door de rest van het album. Vanaf dan is het puur genieten tot het slot.
Voelt ook heel fris en modern aan en dat ondanks de leeftijd.

Zeer coole plaat!

Het is inderdaad ook opvallend hoeveel van de hedendaagse elektronische muziek je erin herkent of toch iets van terugvindt.

Laatst bewerkt:
Miljaar. Wel @Avondland heeft het al zeer poetisch verwoord, en ik kan er enkel maar mee akkoord gaan.
Ook voor mij ligt dit ver uit mijn comfortzone, ik ken niets van dit soort "beepjesmuziek", maar dit valt hier wel nog verdomd goed binnen. Het repetitieve is helemaal niet storend, ik luister sowieso al graag naar repetitieve muziek in "mijn" genres. Als dit goed gedaan is werkt dit gewoon hypnotiserend. En hier is het goed gedaan. De langzame opbouw, de toevoeging van de gitaar, ... het wordt alleen maar beter en beter met de tijd.

Goed album en leuke ontdekking.

Iedereen is er deze week snel bij!

Ik kan me enkel aansluiten bij de lovende commentaren. Wat een trip, compleet tijdloos. Wat een heerlijke synths, wat een heerlijke drumcomputer, zo warm, zo gelaagd. Pure audiofilie hoe die sounds subtiel evolueren naargelang het album voortvloeit. En dan die openbaring wanneer de gitaar erbij komt.

Dit is waarom repetitiviteit werkt. Je hebt die tijdsduur, die opbouw, nodig om het éne moment die maximale impact te laten hebben. Schaaf hier een kwartier of meer af en het verliest al zijn kracht.

Inderdaad preconfigureert dit een aantal contemporaire electronische artiesten en stelt het die laatste in een ander licht. Wat ooit bv bij een Aphex Twin leek alsof die uit het niets kwam, is nu zeker dat die ook deel uitmaakt van een lineage die nog veel verder teruggaat.

Geweldige keuze, @JackM. Merci.

De plaat kan je voor geen geld bestellen op de pagina van Ashra zelf, zie ik. Nobrainer.

Je vindt er werkelijk overal represses van. Check zeker op voorhand op discogs wat de kwaliteit is.

Zalig om al die lovende comments te zien. Krijg nog meer zin in de tweede ronde. :love:

Je vindt er werkelijk overal represses van. Check zeker op voorhand op discogs wat de kwaliteit is.

Zalig om al die lovende comments te zien. Krijg nog meer zin in de tweede ronde. :love:
Veel onofficiële presses ook, maar vandaar dat ik verwijs naar de pagina van Göttsching/Ashra. Ik hoop nu wel dat die niet aan bootlegs gaat doen van zijn eigen werk? :unsure:

Amai, kben echt oprecht blij met de vele positieve commentaren. Had ik stiekem gehoopt, maar zeker niet verwacht.

:hug:

still.jpg

Gisteren nog eens opgezet in de auto met het idee het hele album uit te luisteren, maar het verkeer was veel rustiger dan ik dacht en ik geraakte maar driekwart ver. :lint:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan