Master bedrijfskunde VUB of alternatieven.

Cobra...

New member
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Master bedrijfskunde aan de VUB (liefst als werkstudent)?
Als ing. (midden de 20, 3 jaar ervaring) overweeg ik namelijk deze opleiding te studeren als werkstudent.
Viel de combinatie met het werken goed mee en hoeveel jaar deed je erover?
Hoe ligt het niveau ongeveer, is dit te vergelijken met master handelswetenschappen?

Andere opties zijn:
- Master management aan de KUL (voordelen: voorbereidingsprogramma slechts 3 sp, nadelen: geen avondonderwijs)
- Master in de bedrijfseconomie aan de UGent (voordelen: keuzevakken, dichter bij huis, nadelen: geen avondonderwijs, voorbereidingsprogramma)
- Master in Management aan de Open Universiteit (voordelen: online les, zeer flexibel. nadelen: duurder (hoewel werkgever het wel nog zou willen betalen), stelt academisch minder voor?
Iemand ervaring met bovenstaande opleidingen, wat vond je ervan en in hoeverre denk je dat het je in je carrière geholpen heeft/helpt?

Ik weet dat er op 9Lives wat topics hieromtrent waren, maar deze zijn momenteel niet raadpleegbaar.

Ik doe bedrijfseconomie aan de UGent als werkstudent. Corona is op dat vlak een grote zegen want alle lessen worden opgenomen waardoor ik ze gewoon 's avonds kan bekijken. Hopelijk blijven ze dat doen. Ik vind het inhoudelijk alleszins heel interessant & nuttig, ik heb zelf een coördinerende / managementjob in een kleine organisatie waardoor ik echt wel een basiskennis rond marketing, boekhouding, algemeen management etc nodig heb en dat krijg je wel binnen de opleiding. Ik heb mijn diploma nog niet maar wat ik nu heb gezien helpt mij momenteel wel al (+ ik vind het ook gewoon interessant tout court). Het is ook heel leuk dat je dingen die je ziet in de les meteen kan toepassen en aftoetsen met de realiteit, waardoor ik er waarschijnlijk meer uithaal dan een "gewone" student. Er is een voorbereidingsprogramma maar dat is er aan de VUB ook dacht ik. Ik vond de vakken bij bedrijfseconomie alleszins interessanter dan die van bedrijfskunde aan de VUB, dat is de reden dat ik voor de UGent heb gekozen + ook afstand. Leuven was onmogelijk :p en OU heb ik nooit overwogen, dat leek me geen serieuze optie.

Qua zwaarte: ik ben begonnen in september, ik had 4 vakken opgenomen (ongeveer 22 stp) maar heb er maar 3 afgelegd (en ben ook voor die 3 vakken geslaagd), ik had in december/januari net veel werk op mijn werk dus dat viel moeilijk te combineren met goed studeren voor de examenperiode maar bon ja, het is wel gelukt. Dat vak dat ik niet heb afgelegd doe ik dan wel in de zomer. Voor dit semester heb ik 3 vakken opgenomen, iets van 16 of 18 stp. Ik zal het waarschijnlijk spreiden over 3 jaar in plaats van de oorspronkelijk geplande 2, ik heb gemerkt dat het anders het wat te stevig gaat worden voor mij. Dit jaar het voorbereidingsprogramma + stukje van het echte, volgend jaar bijna alle resterende vakken en het jaar daarop de thesis + de rest van de vakken als er dan nog zijn.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Master bedrijfskunde aan de VUB (liefst als werkstudent)?
Als ing. (midden de 20, 3 jaar ervaring) overweeg ik namelijk deze opleiding te studeren als werkstudent.
Viel de combinatie met het werken goed mee en hoeveel jaar deed je erover?
Hoe ligt het niveau ongeveer, is dit te vergelijken met master handelswetenschappen?

Andere opties zijn:
- Master management aan de KUL (voordelen: voorbereidingsprogramma slechts 3 sp, nadelen: geen avondonderwijs)
- Master in de bedrijfseconomie aan de UGent (voordelen: keuzevakken, dichter bij huis, nadelen: geen avondonderwijs, voorbereidingsprogramma)
- Master in Management aan de Open Universiteit (voordelen: online les, zeer flexibel. nadelen: duurder (hoewel werkgever het wel nog zou willen betalen), stelt academisch minder voor?
Iemand ervaring met bovenstaande opleidingen, wat vond je ervan en in hoeverre denk je dat het je in je carrière geholpen heeft/helpt?

Ik weet dat er op 9Lives wat topics hieromtrent waren, maar deze zijn momenteel niet raadpleegbaar.
Ervaring leert dat combinatie werken en studeren niet zo evident is. Dus alvast chapeau voor de motivatie.
Waar je eventueel ook naar kan kijken zijn kortlopende avondprogramma´s of postgraduaten. Onder andere EMS biedt zo een aantal opleidingen aan in accounting, controlling en finance. Worden gegeven door mensen met redelijk wat praktijkervaring en vaak vanuit heel concrete cases. Ook slechts 1, max. 2, avonden in de week les, dus dat maakt de combi met werk mss wat draaglijker.
Vanzelfsprekend zal een master management of bedrijfseconomie hoger gewaardeerd worden, maar de vraag is ook een beetje wat je ermee wenst te bereiken.

Qua zwaarte: ik ben begonnen in september, ik had 4 vakken opgenomen (ongeveer 22 stp) maar heb er maar 3 afgelegd (en ben ook voor die 3 vakken geslaagd), ik had in december/januari net veel werk op mijn werk dus dat viel moeilijk te combineren met goed studeren voor de examenperiode maar bon ja, het is wel gelukt. Dat vak dat ik niet heb afgelegd doe ik dan wel in de zomer. Voor dit semester heb ik 3 vakken opgenomen, iets van 16 of 18 stp. Ik zal het waarschijnlijk spreiden over 3 jaar in plaats van de oorspronkelijk geplande 2, ik heb gemerkt dat het anders het wat te stevig gaat worden voor mij. Dit jaar het voorbereidingsprogramma + stukje van het echte, volgend jaar bijna alle resterende vakken en het jaar daarop de thesis + de rest van de vakken als er dan nog zijn.
22 studiepunten in een semester opnemen als voltijds werkende is inderdaad stevig, scheelt niet veel meer met een voltijdse student.
Ik denk dat 3 jaar met als laatste jaar thesis + max 1 à 2 vakken inderdaad ook ideaal is qua workload.

Ervaring leert dat combinatie werken en studeren niet zo evident is. Dus alvast chapeau voor de motivatie.
Waar je eventueel ook naar kan kijken zijn kortlopende avondprogramma´s of postgraduaten. Onder andere EMS biedt zo een aantal opleidingen aan in accounting, controlling en finance. Worden gegeven door mensen met redelijk wat praktijkervaring en vaak vanuit heel concrete cases. Ook slechts 1, max. 2, avonden in de week les, dus dat maakt de combi met werk mss wat draaglijker.
Vanzelfsprekend zal een master management of bedrijfseconomie hoger gewaardeerd worden, maar de vraag is ook een beetje wat je ermee wenst te bereiken.
De combinatie is inderdaad niet evident, maar heb mijn ingenieursopleiding ook gedeeltelijk als werkstudent gevolgd (thesis geschreven als voltijds werkende). Qua werkgever zit ik op dat vlak relatief goed, weinig/geen overuren te presteren en 34 vakantiedagen standaard.

Wat ik ermee wil bereiken is tweedelig, enerzijds heb ik nog een zekere 'honger' naar kennis die buiten mijn (momenteel eerder technische) jobinhoud/vakgebied ligt, anderzijds om in een betere positie te zitten naar managementfuncties toe (intern in bedrijf of evt extern in de toekomst). Puur een opleiding accounting of finance lijkt me dus minder interessant, denk dat dit moeilijker te verkopen is als 'management skills'.
Puur op basis van mijn werk als projectleider zelf intern promotie naar managementfuncties maken lijkt me moelijker, verschillende collega's die uit mijn functie wouden doorgroeien naar eerder managementfuncties houdt men liever in hun technische/projectleider rol.

My two cents.
Ik heb deze master gevolgd @VUB. Niet als werkstudent. Ik kon dus schakel + master in 1 jaar doen.
Niveaugewijs, was het eigenlijk goed doenbaar. Boekhouden vond ik het moeilijkste. Thesis vraagt ook wat meer werk.

Ik heb niet de indruk dat ik hierdoor sneller in een managementsfunctie zal geraken (ben werkzaam in de farma-industrie). Ik vond het wel interessant maar meer dan kennis valt er volgens mij niet uit te halen. Atlhans, dat is mijn aanvoelen en ervaring.

Mocht je specifieke vragen hebben, wil ik wel eens zoeken onder mijn hersenpan wat ik me nog herinner.

Om echt een hogere stap te maken naar management functies twijfel ik toch wat of een algemene economische master je kansen echt zo veel gaan vergroten. Vooral omdat management toch eerder people skills vereist ipv algemene economische kennis. Uiteraard zijn economische en business insights nice to have maar imo niet cruciaal om de stap te maken.
Opleidingen die bovenstaande wel combineren zijn de MBA's zoals bij vlerick en Antwerp Mgmt School. Maar dan spreek je direct over de zwaarste en duurste opleidingen die je kan vinden in België. Ben niet zeker, maar ik denk wel dat die in combinatie met werk gedaan kunnen worden.

Ik ben hier momenteel mee bezig. Eerste semester heb ik 15 SP opgenomen is goed verlopen alles er door. Nu bezig met mijn 2de semester 18 SP.

Het is haalbaar, maar je zal wel wat opofferingen moeten doen in uw vrije tijd (afhankelijk ook op hoeveel jaar je alles gaat doen).
Stuur maar gerust moest je vragen hebben!

Ik heb dit vorig jaar afgerond, als werkstudent (33j nu).
Ik heb er in totaal 3,5j over gedaan. Ik vond de combinatie werk/ studeren zeker te doen aangezien ik genoeg vakantiedagen had + educatief verlof. Wel heb ik nogal gesukkeld met micro-economie in schakeljaar (5xgedaan). Ik had al 15j geen wiskunde meer gehad dus ja...
Ik deed het vooral om een Master te halen. Ik heb zeker wat bijgeleerd aangezien het een hele brede richting is maar het heeft me niet rechtstreeks geholpen in m'n job (marketing). Maar dat was ook niet m'n primaire doel.

Afhankelijk van je interesses kan/moet je zeker kijken naar information management of accountancy-revisoraat aan de KUL.

Je krijgt een pittige TEW schakel, maar vervolgens heb je een HIR-like master. Alle vakken die je hebt komen eigenlijk van HIR-B, het grootste verschil is dat het gewoon één jaar is tov 2 bij HIR. Als een van deze 2 domeinen je aanspreken zou ik het zeker doen, dat is het pad dat ik bewandeld heb.

Ik werk momenteel zelf in sales en heb ook nog nagedacht om de Master Bedrijfskunde bij te studeren om later eerder richting een sales manager role te gaan, maar denk eerlijk gezegd dat dat totaal niet relevant is en veel te algemeen. Als je in een goed bedrijf zit en/of je solliciteert eens op wat vacatures zal jij en de andere partij toch al snel door hebben of je de juiste persoonlijkheid (met daarbij relevante ervaring natuurlijk) hebt voor een management rol? En dan zijn er idd nog altijd mogelijkheden om een MBA te doen (liefst op kosten van de werkgever), maar ik dacht dat je al management ervaring moet hebben om daar zelf aan te kunnen beginnen?

Afhankelijk van je interesses kan/moet je zeker kijken naar information management of accountancy-revisoraat aan de KUL.

Je krijgt een pittige TEW schakel, maar vervolgens heb je een HIR-like master. Alle vakken die je hebt komen eigenlijk van HIR-B, het grootste verschil is dat het gewoon één jaar is tov 2 bij HIR. Als een van deze 2 domeinen je aanspreken zou ik het zeker doen, dat is het pad dat ik bewandeld heb.

Ik had ook nog gedacht om accountancy-revisoraat te volgen, maar als werkstudent zit je het met het probleem van de locatie. Als je in WVL woont kan je niet naar Leuven zonder je job op te zeggen, vice versa als je in Limburg woont en iets in Gent wil volgen. Nu met corona is het wel handig dat alles wordt opgenomen, maar zo'n studie als werkstudent is een meerjarenplan en als er wordt besloten dat de lessen terug fysiek zijn wordt het wel een heel moeilijk verhaal als je als werkstudent twee uur enkel moet pendelen om overdag in de les te geraken. Ik doe nu bedrijfseconomie in Gent met alle keuzevakken van accounting, niet zo optimaal als de master accountancy ntrl maar ik zag geen andere mogelijkheid. Het risico dat je begint aan iets met het idee dat het toch allemaal online is, en opeens vallen de coronamaatregelen weg en wil een prof het per se terug fysiek doen, is te groot.

Ik werk momenteel zelf in sales en heb ook nog nagedacht om de Master Bedrijfskunde bij te studeren om later eerder richting een sales manager role te gaan, maar denk eerlijk gezegd dat dat totaal niet relevant is en veel te algemeen. Als je in een goed bedrijf zit en/of je solliciteert eens op wat vacatures zal jij en de andere partij toch al snel door hebben of je de juiste persoonlijkheid (met daarbij relevante ervaring natuurlijk) hebt voor een management rol? En dan zijn er idd nog altijd mogelijkheden om een MBA te doen (liefst op kosten van de werkgever), maar ik dacht dat je al management ervaring moet hebben om daar zelf aan te kunnen beginnen?

Het heeft mij alleszins wel al geholpen. Hiervoor begreep ik de bedrijfsprocessen wel een beetje, maar niet genoeg om het echt te vatten. Ik heb tot nu toe het voorbereidingsprogramma afgewerkt en zit in de helft van de master en ik heb het gevoel dat ik toch al veel meer grip heb over wat er gebeurt dan voorheen, dankzij de achtergrondkennis van de opleiding. Je kan ook veel makkelijker als gelijke meepraten met de anderen. Je hebt in mijn ogen alleszins iets nodig van economische achtergrond om deftig een managementjob te kunnen doen, hetzij een master management/bedrijfseconomie/bedrijfskunde, hetzij een MBA

Ik had destijds dus naar alle economische schakels gekeken. Over de VUB is iedereen die daar gezeten heeft super super positief dus ik vond het op zich wel boeiende keuze. Het ding met bedrijfskunde is dat ik het programma redelijk algemeen vond. Hetzij voor jou een voor of- nadeel, maar er zit ook geen wiskunde/statistiek/programmeren enz van 6 stp elks zoals je aan de KU Leuven zou hebben.

als werkstudent zit je het met het probleem van de locatie. Als je in WVL woont kan je niet naar Leuven zonder je job op te zeggen, vice versa als je in Limburg woont en iets in Gent wil volgen. [...] Ik doe nu bedrijfseconomie in Gent met alle keuzevakken van accounting, niet zo optimaal als de master accountancy ntrl maar ik zag geen andere mogelijkheid.

Als West-Vlaming snap ik dit volledig. Ik heb de chance gehad om het direct na mijn prof bach te doen en m'n ouders het nog te laten financieren. Over dat 2de, ik werk natuurlijk nog niet maar ik zou toch denken / hopen dat voor een bedrijven geen onderscheid maken tussen programmas.

Dat zou mij dan weer super tegensteken dat pure wiskunde en statistiek voor veel studiepunten.
Nu goed mij opgegeven voor de info dag aan de VUB.
We zullen zien.
Infodag geweest
Blijkbaar gaat het deels online zijn bij bepaalde proffen terwijl andere wel fysiek aanwezig moet/mag zijn.
Iemand weet of je op campus kunt parkeren in de avond? (vergeten te vragen)

Infodag geweest
Blijkbaar gaat het deels online zijn bij bepaalde proffen terwijl andere wel fysiek aanwezig moet/mag zijn.
Iemand weet of je op campus kunt parkeren in de avond? (vergeten te vragen)
Als student mag je altijd op campus parkeren normaal gezien. Althans zo was dit toen ik er nog studeerde (2020).

Terug
Bovenaan