[MCU] The Marvel Cinematic Universe

Hoog tijd dat ze nog eens een deftige serie uitbrengen want na Loki is er niks meer uitgekomen dat kwalitatief daar enigzins nog maar in de buurt van komt.

Ik vond Far from home eigenlijk de beste Spidey film.
Ik vind die dan weer bij de mindere:

- nostalgie maakt veel goed maar als je nooit Garfield zijn films hebt gezien doet dat weinig. Ook niet nostalgisch genoeg naar Mcguire.

- Wat ik goed vind aan de home trilogie is hoe ze niet terug de platgereden paden afgingen. Tot dat May stierf. Het is niet omdat je het genderswapped dat je niet opnieuw met een dood ouderfiguur zit.

- De plot is eigenlijk die van Dr Strange 2 als je er over nadenkt. Peter wil de oplossing die Dr Strange voorstelt niet verzet zich daar tegen en dat heeft zware gevolgen waardoor hij toch toezegt. Peter is de Scarlett Witch van deze film.

- Multiverse werkt gewoon beter in de Spiderverse. Hier is het gewoon niet goed genoeg gedaan.

Ik denk dat je Far From Home door elkaar haalt met No Way Home. Far From Home is die met Gyllenhaal maar zelfs die kon die film niet redden imo.

De beste MCU film is hands down The Winter Soldier. De perfecte mix van realisme en superheld en je hoeft geen Marvel fan te zijn om hem te kunnen zien want het is ook gewoon een goede actie/spionage film.

Infinity War is beter dan Endgame, de film was zo goed dat ze ver zijn moeten gaan d.m.v. tijdreizen om überhaupt een verhaal te hebben in Endgame.

Verder zijn er veel films die niet perse goed zijn maar door cameos of fanservice wel herbekijkbaar zijn. Ik denk dan aan een No Way Home of Deadpool & Wolverine. Er zijn ook slechte films waar toch goede personages in voorkomen zoals Eternals met Ikaris of Black Widow met Red Guardian. Brave New World in principe ook alleen al maar voor Red Hulk, lang geleden dat we nog eens een brute Hulk zagen. Dé Hulk en Abomination zijn jammer genoeg een joke geworden. Kun je je een film inbeelden waar Ross en Blonsky samenwerken? Red Hulk en Abomination als tag team, da's pas een popcorn film. Een mens mag altijd dromen 🥲

Verder zijn er gewoon veel te veel mediocre films die na één keer gezien te hebben al voldoende is en eigenlijk kan vergeten worden. Homecoming, Far From Home, Black Panther 2, Thor 2, Iron Man 3, Ant-Man 2, Ant-Man 3, The Marvels... Om nog maar te zwijgen over Disney+ series als Agatha, She-Hulk of Echo...

Marvel kan misschien beter DC volgen met films die in een ander universum afspelen (DC Elseworlds). Joker en The Batman bewijzen dat het kan en fans zullen altijd terugkeren ongeacht het universum of acteur die het personage vertolkt.

GoTG was wel consistent goed imo dus best benieuwd wat Gunn met DC gaat uitsteken.
dat vond ik nu niet.

er was daar een heel potentieel aan source materiaal om galactische avonturen te vertellen, en hetgeen waarmee ze afgekomen zijn?
3 vond ik gewoon slecht, tbh. geen idee wat mensen daar goed aan vonden.
ik zit nog altijd wat te wachten op een Universal Church of Truth story-line, maar die zal er dus nooit meer komen.

dat vond ik nu niet.

er was daar een heel potentieel aan source materiaal om galactische avonturen te vertellen, en hetgeen waarmee ze afgekomen zijn?
3 vond ik gewoon slecht, tbh. geen idee wat mensen daar goed aan vonden.
ik zit nog altijd wat te wachten op een Universal Church of Truth story-line, maar die zal er dus nooit meer komen.
Idd ben giga fan van GotG 1 maar 2 heb ik nooit opnieuw willen zien en 3 vond ik even zwak als het merendeel van de laatste marvels. Jammer.

Weinig memorabel, zat meer in, vooral benieuwd hoe slecht deze film wel niet geweest moet zijn voor de vele (duidelijk merkbare) reshoots.
Disney Marvel had duidelijk veel geld veil voor een film waarin ze ons wanhopig een nieuwe Captain America proberen te verkopen, maar ze slagen daar niet in ondanks de verdienstelijke acteerprestaties van Anthony Mackie en zijn collega's: zwak verhaal (ze hadden precies nog een script voor een Hulk sequel in de kast liggen), zwakke muziek... Captain America is Steve Rodgers, en Sam Wilson is The Falcon, en heel dat concept van de mantel - al dan niet inclusief schild - doorgeven werkt niet. Want zonder magische Wakanda vleugels (en Ant-Man helm) zou er van deze nieuwe Captain America niet veel meer overblijven.

Ik wil niet zo hard zijn als andere reviewers, die hem als één van de derde slechtste Marvel film ranken, imho zijn zowel Eternals (grootste rommel van ze allemaal), Black Widow, Thor: The Dark World, Iron Man 2, Quantummania en mogelijks The Marvels slechter, maar goed, dan leggen we de lat laag voor een filmreeks die ons voorheen pareltjes als The Winter Soldier (mogelijks één van de beste superhelden films ooit) en Civil War heeft opgeleverd.

Een stap terug zettend en het MCU in het algemeen overschouwend vind ik dat Marvel dringend terug eens moet werk maken van een plan en stoppen met films maken by comité met een A-team (fancy regisseur team) en een B-team (dat apart de actie-scenes coördineert), en dan nog talloze reshoots.

Er werd hier kritiek gegeven op Guardians of the Galaxy 2 en 3, de gustibus et coloribus, maar je merkt wél aan die films dat James Gunn z'n metier beheerst: geen reshoots, duidelijk gepland. Verhaallijnen die je liever gezien had kan je over discussiëren maar hij heeft ten minste een visie. Daarom dat ik stilaan ook meer hoop zie voor DC en minder en minder voor Marvel tenzij zij hun kar keren;

Grootste vergissing was het multi verse introduceren in het MCU. Zoiets werkt in het medium dat comics is.
En zelfs daar zit je ook altijd met die grote status quo. Zelfs de grootste events resetten daar op de één of andere manier toch naar een soort base waarna alles opnieuw begint. Dat heb ik ook al lang opgegeven. Dus in alle eerlijkheid: geen idee of dat tegenwoordig anders.

Bijkomend gevolg is dat je eender wat kan introduceren en het achteraf weggooien of aanpassen wanneer het niet werkt of niet klopt.
Heel uw sense of urgency verdwijnt op die manier imo, der is nog altijd die fail safe van een andere dimensie of tijdlijn.
Imo is dat heel voelbaar: de algemene richting ontbreekt imo. Ik heb geen idee waar bv een Shang-Chi in dit geheel past? Ja, der was een cameo daar op't eind maar die film is nu 3.5 jaar oud en daar wordt amper iets mee gedaan.

Elke phase afronden met een apotheose had imo ook beter geweest. Dan breng je wat samenhang in het geheel.
Maar hoe breng je nu een coherent verhaal met alles wat er de laatste maanden verschenen is, zowel films als series?

En tot slot hadden ze gewoon na endgame een reset moeten doen. Heel die wereld krioelt nu van (bekende) helden en daar moeten er nu nieuwe bij geduwd worden. Maar hoe breng je die geloofwaardig aan? Zeker niet zoals de Eternals: ah ja, we leven hier al eeuwen en zijn er om in te grijpen indien nodig maar toen half het universum in The Snap verdween, leek het ons nog niet dringend genoeg.
Of hoe leg de afwezigheid van bestaande helden uit? Ook allemaal zo half arsed gedaan imo.

Ik weet ook niet of het succes zou hebben gehad maar op de reset knop drukken en gewoon een nieuw MCU starten had imo de meest ballsy en coole move ooit geweest. Al snap ik dat dat niet evident was gezien de populariteit en commericiële succes van het MCU.

Ik bekijk het momenteel iets losser. In het comic universum volg ik ook niet alle verhaallijnen die uitgebracht worden omdat de characters me niet aanspreken.
Voor de MCU beschouw ik dat hetzelfde. Dat leidt ertoe dat ik zelfs voor Endgame al enkele verhaallijnen niet volgde of enkel gezien heb wat essentieel was voor de hoofdverhaallijn. Na Endgame is het dan ook sterk verminderd.
Momenteel enkel matige interesse in Thunderbolts* en grote interesse in Daredevil. Een nieuwe Spiderman zal ik nog terug checken. De rest van de verhaallijnen laat ik links liggen.

Ja dit dus hé. In plaats van datzelfde universum te blijven uitmelken. Gewoon opnieuw beginnen, klaar.
Dat vind ik dus helemaal niet. Enfin, of toch niet met dezelfde personages dan want dan krijg je dezelfde shit als bij DC waar je elke 5 jaar een nieuwe Superman of Batman reeks krijgt.

Een belangrijke reden waarom de MCU zo succesvol is/was, is omdat al die films in hetzelfde universum afspelen en aan elkaar gelinkt zijn. Hoe losjes soms ook.

Grootste vergissing was het multi verse introduceren in het MCU. Zoiets werkt in het medium dat comics is.
En zelfs daar zit je ook altijd met die grote status quo. Zelfs de grootste events resetten daar op de één of andere manier toch naar een soort base waarna alles opnieuw begint. Dat heb ik ook al lang opgegeven. Dus in alle eerlijkheid: geen idee of dat tegenwoordig anders.

Bijkomend gevolg is dat je eender wat kan introduceren en het achteraf weggooien of aanpassen wanneer het niet werkt of niet klopt.
Heel uw sense of urgency verdwijnt op die manier imo, der is nog altijd die fail safe van een andere dimensie of tijdlijn.
Imo is dat heel voelbaar: de algemene richting ontbreekt imo. Ik heb geen idee waar bv een Shang-Chi in dit geheel past? Ja, der was een cameo daar op't eind maar die film is nu 3.5 jaar oud en daar wordt amper iets mee gedaan.

Elke phase afronden met een apotheose had imo ook beter geweest. Dan breng je wat samenhang in het geheel.
Maar hoe breng je nu een coherent verhaal met alles wat er de laatste maanden verschenen is, zowel films als series?

En tot slot hadden ze gewoon na endgame een reset moeten doen. Heel die wereld krioelt nu van (bekende) helden en daar moeten er nu nieuwe bij geduwd worden. Maar hoe breng je die geloofwaardig aan? Zeker niet zoals de Eternals: ah ja, we leven hier al eeuwen en zijn er om in te grijpen indien nodig maar toen half het universum in The Snap verdween, leek het ons nog niet dringend genoeg.
Of hoe leg de afwezigheid van bestaande helden uit? Ook allemaal zo half arsed gedaan imo.

Ik weet ook niet of het succes zou hebben gehad maar op de reset knop drukken en gewoon een nieuw MCU starten had imo de meest ballsy en coole move ooit geweest. Al snap ik dat dat niet evident was gezien de populariteit en commericiële succes van het MCU.
Volledig akkoord. Aanvullend zou ik nog zeggen dat de combo series en film teveel is: Wandavision moest complementair zijn aan Dr Strange 2 maar niet cruciaal om die film te snappen.

In hun verdediging wil ik wel zeggen dat ze ook gewoon een paar keer echt geen chance hebben gehad. Chadwick Boseman moest mee die nieuwe line up Avengers gaan dragen en Letitia Wright was echt niet straf genoeg om die rol over te nemen, damage control op zen slechtst. Jonathan Majors zijn Kang moest de nieuwe Thanos worden en die zijn losse handjes hebben dat ook om zeep geholpen. Deadpool and Wolverine mij wel kostelijk mee geamuseerd maar dat is ook omdat die film het multiverse wel deftig weet te gebruiken en het ook gewoon deftig implementeerd: op een manier dat het niet zo aanwezig is maar er toch mee lacht.

Brave New World echt geen zin in eigenlijk. Ik ben van Marvel fan boy gegaan naar "die film boeit mij wel maar eerst de reviews afwachten" en dat is jammer. Vroeger kon een personage u niet boeien maar dan sleepten ze er toch een goeie film uit. Nu ben ik wel licht hoopvol voor Thunderbolts en F4: die eerste zal waarschijnlijk een iets donkere suicide squad zijn met genoeg acteertalent om de boel goed te houden. En F4 kan het puur op cast ook wel goed doen, al hebben ze het natuurlijk wel al 2 keer verneukt.

In hun verdediging wil ik wel zeggen dat ze ook gewoon een paar keer echt geen chance hebben gehad. Chadwick Boseman moest mee die nieuwe line up Avengers gaan dragen en Letitia Wright was echt niet straf genoeg om die rol over te nemen, damage control op zen slechtst. Jonathan Majors zijn Kang moest de nieuwe Thanos worden en die zijn losse handjes hebben dat ook om zeep geholpen. Deadpool and Wolverine mij wel kostelijk mee geamuseerd maar dat is ook omdat die film het multiverse wel deftig weet te gebruiken en het ook gewoon deftig implementeerd: op een manier dat het niet zo aanwezig is maar er toch mee lacht.

Deels mee eens. Het Multiverse gedoe werkt imo gewoon niet met of zonder Kang.

Deadpool & Wolverine was zeker ok maar imo ook een pak minder dan de eerste twee. Ook omwille van de implementatie van het Multiverse. Gewoon zoveel mogelijk fan service derin geduwd.. deed op dat puntje wat denken aan de laatste Spidey.

In hun verdediging wil ik wel zeggen dat ze ook gewoon een paar keer echt geen chance hebben gehad. Chadwick Boseman moest mee die nieuwe line up Avengers gaan dragen en Letitia Wright was echt niet straf genoeg om die rol over te nemen, damage control op zen slechtst. Jonathan Majors zijn Kang moest de nieuwe Thanos worden en die zijn losse handjes hebben dat ook om zeep geholpen.
Er zijn nochtans genoeg recasts geweest in MCU, zelfs van hoofdrolspelers, dat ze dat in deze gevallen ook konden doen natuurlijk.

Top of my head: Hulk die opeens door Ruffalo gespeeld werd in Avengers terwijl het ervoor Norton was, Don Cheadly als Rhodey vanaf Iron Man 2, Kathryn Newton als Cassie Lang vanaf Quantumania, voor mij blijft Hugo Weaving de echte Red Skull, Thaddeus Ross die nu door Harrison Ford gespeeld wordt, ... Ik had graag John Krasinski in Fantastic 4 gezien, maar da's niet echt ne recast omdat het zowel in Dr. Strange 2 als den opkomende Fantastic 4 film in een alternatieve tijdslijn gaat zijn.

Er zijn nochtans genoeg recasts geweest in MCU, zelfs van hoofdrolspelers, dat ze dat in deze gevallen ook konden doen natuurlijk.

Top of my head: Hulk die opeens door Ruffalo gespeeld werd in Avengers terwijl het ervoor Norton was, Don Cheadly als Rhodey vanaf Iron Man 2, Kathryn Newton als Cassie Lang vanaf Quantumania, voor mij blijft Hugo Weaving de echte Red Skull, Thaddeus Ross die nu door Harrison Ford gespeeld wordt, ... Ik had graag John Krasinski in Fantastic 4 gezien, maar da's niet echt ne recast omdat het zowel in Dr. Strange 2 als den opkomende Fantastic 4 film in een alternatieve tijdslijn gaat zijn.
Boseman niet gedaan uit respect.

In Majors zijn contract stond expliciet dat hij alleen Kang mocht spelen. Uit zijn perspectief niet zo dom, want ja multiverse, maar voor Marvel een ramp achteraf gezien. Waarschijnlijk had een proces voor contractbreuk meer gekost.

Boseman niet gedaan uit respect.

In Majors zijn contract stond expliciet dat hij alleen Kang mocht spelen. Uit zijn perspectief niet zo dom, want ja multiverse, maar voor Marvel een ramp achteraf gezien. Waarschijnlijk had een proces voor contractbreuk meer gekost.
Kan ik begrijpen in geval van Boseman, maar da's een keuze van Marvel.

Net zoals het contract dat ze opgesteld hebben en akkoord mee gegaan zijn een keuze van Marvel is. Een simpele clausule i.v.m. ongeldigheid van contract bij imagoschade zou niet ondenkbaar zijn. De "morality clause" is vrij standaard in dat wereldje. Zie o.a. dit artikel uit 2018: https://www.forbes.com/sites/schuylermoore/2018/03/12/morality-clauses-in-hollywood/

Terug
Bovenaan