[MCU] The Marvel Cinematic Universe

De laatste marvel films zijn helemaal niet slecht omdat ze "woke" zijn. Ik denk dat post trump's war on woke iedereen daar wel door ziet en nog maar weinig mensen dat onderschrijven. Het is niet omdat het rooster uitgebreid werd om naast blanke mannen ook andere personages te omvatten dat de films bergaf gegaan zijn. Nee, dat is omdat ze slecht geschreven mediocre verhalen brengen die nergens naar toe werken en niet veel meer zijn dan een compilatie van inspiratieloze action setpieces die zelfs visueel niet echt verbluffend zijn door de ondermaatse cgi.
Laat ons eerlijk zijn, de bulk van de Phase 1, 2 en 3 films hadden ook maar middelmatige tot slechte verhalen hé. Alleen was het toen nog redelijk nieuw, 'fris', en was het ook cool dat al die films en personages enigszins verbonden waren.

Gewoon een overaanbod. Ze hebben het ons gewoon de strot ingeduwd.
Plus het feit dat genres van voorbijgaande aard zijn: westerns, fantasy…

@Sir.Killalot Grotendeels akkoord, maar heb toch het gevoel dat hun batting average toen iets hoger lag alhoewel dat inderdaad wel deels te maken zal hebben dat het toen allemaal nog redelijk nieuw was. Na al die tijd vind ik Iron Man, GoTG, Winter Soldier en Infinity War nog altijd de beste en valt toch wel op dat zelfs Infinity War ondertussen al 7 jaar achter ons ligt. Hun laatst uitjes zoals Brave New World & Thunderbolts reken ik bij de slechtste. Fantastic Four was iets beter dan die twee vooral omdat die visueel nog ietwat interessant was maar voor de rest zat daar ook niet veel vlees aan.

@Sir.Killalot Grotendeels akkoord, maar heb toch het gevoel dat hun batting average toen iets hoger lag alhoewel dat inderdaad wel deels te maken zal hebben dat het toen allemaal nog redelijk nieuw was. Na al die tijd vind ik Iron Man, GoTG, Winter Soldier en Infinity War nog altijd de beste en valt toch wel op dat zelfs Infinity War ondertussen al 7 jaar achter ons ligt. Hun laatst uitjes zoals Brave New World & Thunderbolts reken ik bij de slechtste. Fantastic Four was iets beter dan die twee vooral omdat die visueel nog ietwat interessant was maar voor de rest zat daar ook niet veel vlees aan.

Da's 1 film uit Phase 1, 2 uit Phase 2 en 1 uit Phase 3. Ik denk oprecht dat je mij meer plezier gaat doen met een volledige rewatch van Phase 4 dan met een volledige rewatch van Phase 1. Alleen Eternals switchen voor de eerste Avengers-film misschien. Ik kijk liever de laatste twee Thor-films opnieuw dan de eerste twee Thor-films.

De beste MCU-film is voor mij, nog altijd totaal onverwacht, Shang-Chi. Phase 5 was inderdaad een zwakkere lichting, al heb ik wel nog genoten van The Marvels, GOTG3 (die ik hoger rank dan GOTG2, maar onder 1) en Deadpool. Quantummania was een film die zowat alles wat de eerste twee Ant-Man films leuk maakte er uit had gehaald, snap ik nog altijd niet (de tweede Dr. Strange had dat ook al). Brave New World heb ik geskipped, die sprak me echt niet aan. Thunderbolts vond ik op zich wel nog oké.

F4 ook nog niet gezien, dus daar kan ik me niet over uitspreken.

Voor mij zijn de grootste problemen gewoon dat de MCU zodanig uitgebreid is geworden, dat je het allemaal amper nog kan bijhouden (en als je het probeert, er echt wel MCU-moeheid optreedt), en dat de connecties tussen de personages en verhalen ook steeds minder steek houden (waardoor je ook minder geboeid bent om het te volgen). En dat ze het te vaak ook gewoon te groots proberen maken, te veel ideeën en personages in één film proberen te steken. De tweede Dr. Strange had beter gewoon puur een Wanda-film geweest, bvb.

De tweede Dr. Strange had beter gewoon puur een Wanda-film geweest, bvb.
Daar heb je absoluut gelijk in. Eigenlijk had je daar perfect een soort duoligie / trilogie. En in een ideale wereld kan je op het eind van de 2de film de X-Men introduceren.

Met de eerste Wanda focussed film waarbij Strange een uitgebreide support rol speelt. Een film waar een van de machtigste personages in Marvel (… No more mutants…) wanhopig op zoek is naar haar kinderen terwijl de Darkhold meer en meer zijn tol begint te eisen. Laat haar op het einde van haar film America Chavez in haar macht hebben en universum per universum afgaan en ze allemaal tot as herleiden. En daar eindig je de film, net zoals Infinity War gewoon geen happy end.

En daar heb je meteen je post-credit scene. Dr. Strange die in het Sanctum Sanctorum de onmetelijke vernietiging door een wanhopige moeder die tegelijk een van de krachtigste wezens in Marvel is, machtiger dan de Sorcerer Supreme, aanschouwt. De vernietiging van talloze universums. Het multiversum zelf dat onstabiel wordt door de aanwezigheid en acties van Wanda. Waarop hij beseft dat om Wanda te stoppen er meer nodig gaat zijn dan enkel hijzelf. Hulp die niet in zijn universum beschikbaar is. Het scherm gaat terug volledig op zwart en eindigt met de 90’s X-Men gitaar tune.

Een tijdje terug deze gezien:

En imo is dat een analyse die wel klopt. Er wordt zo op safe gespeeld, alles wordt afgevlakt want hun CU is zo groot, moet opbrengen.. dat de interessante zaken gewoon verdwijnen.

Pfff ik weet het niet zenne.
Mij lijkt het alsof ze de film zo vol proppen met helden dat alles vlug vlug zal moeten afgerateld worden.
En als Doom zijn masker steeds achterwege laat, omdat Rdj zijn kop dan zichtbaar is, is het voor mij geen Doom meer.

Deze trailer doet me nu eens werkelijk niets... En ik vond de laatste Fantastic Four nog wel degelijk een leuke film... Maar tja, Black Panther en Wakanda, jammer dat Chadwick Bosman voortijdig gestorven is, en Marvel weigerde hem te recasten, Black Panther 2 mag op de hoop films die Marvel beter niet gemaakt had.

Deze trailer doet me nu eens werkelijk niets... En ik vond de laatste Fantastic Four nog wel degelijk een leuke film... Maar tja, Black Panther en Wakanda, jammer dat Chadwick Bosman voortijdig gestorven is, en Marcel weigerde hem te recasten, Black Panther 2 mag op de hoop films die Marvel beter niet gemaakt had.
OZJGZiX.png

Terug
Bovenaan