Mening huur woning verlaten in vuile staat en niet opgeruimd

Hier gaat deze maand ook een huurder het pand verlaten - heeft er 14 jaar in verbleven - ben benieuwd wat dat gaat geven. Ik kan al met zekerheid zeggen dat er niets opnieuw ie geschilderd of dat de plafonds/muren afgewassen zijn.

Dat snap ik dus niet van verhuurders. Ge hebt het recht om 1 keer per jaar langs te gaan om te zien of alles ok is.
Het is niet omdat je een "recht" hebt, dat je dat ook moet uitoefenen... Als je inderdaad zoals @Straddle zegt je huurders al wat selecteert bij aanvang huur, ze betalen maandelijks netjes tijdig hun huur en je hebt geen zever... Waarom dan langsgaan? Dit is voor de huurders echt niet aangenaam dat ze een controle krijgen 1x per jaar om te kijken of ze wel je eigendom in goede staat beheren.

Dan ben ik eerder van het principe dat je je huurder vertrouwt. Blijkt dat het vertrouwen geschonden werd, tjah... Dan heb je de huurwaarborg en plaatsbeschrijvingen om schade vergoed te krijgen, voor bepaalde schades zoals het overlopen van de leidingen vanwege verstoppingen kan je de eigen brandverzekering aanspreken (die verhaal zal uitoefenen op de brandverzekering van de huurder), moest je huurder schade berokkenen aan de buren (kitnaad douche niet goed onderhouden is een klassieker), dan is het diens eigen familiale die tussenkomt.

Stel dat je 30 panden verhuurt, lijkt het mij ook vooral vermoeiend om jaarlijkse bij 30 panden een bezoek te moeten inplannen, opvolgen, opmerkingen overmaken, etc....

Hier gaat deze maand ook een huurder het pand verlaten - heeft er 14 jaar in verbleven - ben benieuwd wat dat gaat geven. Ik kan al met zekerheid zeggen dat er niets opnieuw ie geschilderd of dat de plafonds/muren afgewassen zijn.
Had je dat dan verwacht eigenlijk? Allé, ik zou eerlijk gezegd liever hebben dat ze dit op voorhand aan mij vragen, of het toch in dezelfde kleur laten. Ik weet dat in sommige landen dit verplicht is (voor studentenresidenties in Denemarken bijv. moet je verplicht schilderen), maar ik zou dat nu niet standaard verwachten van een (lange-termijn) huurder.

schilderwerken zijn in principe herstellingswerken die onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder vallen. Bijkomend hebben deze een vetusteit van 9 jaar.

Met andere woorden als jij bij intrede de muren juist hebt geverfd en deze na 9 jaar niet zelf opnieuw hebt geverfd. EN de huurder heeft zelf ook niet geverfd in een niet neutrale kleur/behangen, gaten gemaakt. Moet die helemaal niet opnieuw verven en de schade door het niet afwassen is door algemene slijtage ook niet op de huurder te verhalen.

Het is niet omdat je een "recht" hebt, dat je dat ook moet uitoefenen... Als je inderdaad zoals @Straddle zegt je huurders al wat selecteert bij aanvang huur, ze betalen maandelijks netjes tijdig hun huur en je hebt geen zever... Waarom dan langsgaan? Dit is voor de huurders echt niet aangenaam dat ze een controle krijgen 1x per jaar om te kijken of ze wel je eigendom in goede staat beheren.

Dan ben ik eerder van het principe dat je je huurder vertrouwt. Blijkt dat het vertrouwen geschonden werd, tjah... Dan heb je de huurwaarborg en plaatsbeschrijvingen om schade vergoed te krijgen, voor bepaalde schades zoals het overlopen van de leidingen vanwege verstoppingen kan je de eigen brandverzekering aanspreken (die verhaal zal uitoefenen op de brandverzekering van de huurder), moest je huurder schade berokkenen aan de buren (kitnaad douche niet goed onderhouden is een klassieker), dan is het diens eigen familiale die tussenkomt.
Hangt er toch vanaf hoe ge uw bezoek aankondigt, als ge als verhuurder inderdaad aankondigt, ik kom op jaarlijkse controle en wil elke kamer zien , dan is het niet aangenaam

Maar als je, zoals in mijn vorige post, langsgaat op de nieuwjaar met een klein presentje. En je vraagt of er nog dingen zijn die versleten zijn, kleine herstellingen nodig enz...

Dan toont ge aan als verhuurder imo dat ge betrokken zijt en uw huurder niet zomaar een nummer
Stel dat je 30 panden verhuurt, lijkt het mij ook vooral vermoeiend om jaarlijkse bij 30 panden een bezoek te moeten inplannen, opvolgen, opmerkingen overmaken, etc....
Goh met 30 panden zijt ge een professionele verhuurder he en staat er ook elke maand (normaal gezien) een heel schoon bedrag op uw rekening. Dus daar moogt ge dan ook iets voor doen. Of ge geeft het uit aan een makelaar en dan moeten die het doen.

Had je dat dan verwacht eigenlijk? Allé, ik zou eerlijk gezegd liever hebben dat ze dit op voorhand aan mij vragen, of het toch in dezelfde kleur laten. Ik weet dat in sommige landen dit verplicht is (voor studentenresidenties in Denemarken bijv. moet je verplicht schilderen), maar ik zou dat nu niet standaard verwachten van een (lange-termijn) huurder.

schilderwerken zijn in principe herstellingswerken die onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder vallen. Bijkomend hebben deze een vetusteit van 9 jaar.

Met andere woorden als jij bij intrede de muren juist hebt geverfd en deze na 9 jaar niet zelf opnieuw hebt geverfd. EN de huurder heeft zelf ook niet geverfd in een niet neutrale kleur/behangen, gaten gemaakt. Moet die helemaal niet opnieuw verven en de schade door het niet afwassen is door algemene slijtage ook niet op de huurder te verhalen.

Het staat zo in het contract maar bon, ik heb er mij bij neergelegd dat ik die verwachtingen niet mag koesteren - een geluk dat ik dat zelf allemaal doe want anders kan je je de moeite besparen om te verhuren. Ik verhuur ook nog face2face en dus geen bureau of whatever, ook geen index aanpassing (uiteraard eigen keuze - maar dit was de laatste keer) - in de praktijk is een normaal verloop:
  • Er is niets afgewassen, laat staan geschilderd, je kan zo zien waar kasten/TV/ ... heeft gestaan
  • Er zijn talloze gaten aangebracht
  • Er zijn overal beschadigingen, mits wat geluk klein - denk aan:
    • krassen en putten in pleisterwerk gang
    • krassen op en in de keukenkasten
    • beschadigingen aan deurlijsten/trappen/trapleuningen
    • delen van lichtschakelaars die ontbreken
    • meestal ook wel een thermostatische kraan die verdwenen is
    • ..
  • Oven, dampkap, vaatwasser, koelkast is bij momenten ook een zaligheid - eigenlijk verhuur je best zonder oven/vaatwasser of koelkast.
En voor wie denk dat zoiets relatief goedkoop is - vraag eens prijs aan een schilder om een appartement opnieuw te schilderen en de beschadigingen bij te werken ... dat is zwaar schrikken.

Ik heb nog wat dagen verlof staan en was zoiezo van plan om de keuken, de laminaat en de ketel te vervangen - ook de badkamer zal kleine renovatie krijgen, dan nog schilderen en opnieuw verhuren - maar ik ga nu werken met een bureau en ga de prijs van 450 naar 700 brengen.

Edit: op papier is het geen 14 jaar maar 8 jaar en 6 jaar - ttz: huurder is gewijzigd maar het is zijn zus die er is komen wonen.

Hangt er toch vanaf hoe ge uw bezoek aankondigt, als ge als verhuurder inderdaad aankondigt, ik kom op jaarlijkse controle en wil elke kamer zien , dan is het niet aangenaam

Maar als je, zoals in mijn vorige post, langsgaat op de nieuwjaar met een klein presentje. En je vraagt of er nog dingen zijn die versleten zijn, kleine herstellingen nodig enz...

Dan toont ge aan als verhuurder imo dat ge betrokken zijt en uw huurder niet zomaar een nummer

Goh met 30 panden zijt ge een professionele verhuurder he en staat er ook elke maand (normaal gezien) een heel schoon bedrag op uw rekening. Dus daar moogt ge dan ook iets voor doen. Of ge geeft het uit aan een makelaar en dan moeten die het doen.
Krijg je dan vaak een reactie "ahja, wij zijn toch niet thuis, laat het maar voor de deur staan" ofzo? Lijkt me als huurder toch ook vervelend om jaarlijks uw huurbaas te moeten binnenlaten om een cadeautje te krijgen o.O

Het staat zo in het contract maar bon, ik heb er mij bij neergelegd dat ik die verwachtingen niet mag koesteren - een geluk dat ik dat zelf allemaal doe want anders kan je je de moeite besparen om te verhuren. Ik verhuur ook nog face2face en dus geen bureau of whatever, ook geen index aanpassing (uiteraard eigen keuze - maar dit was de laatste keer) - in de praktijk is een normaal verloop:

• Er is niets afgewassen, laat staan geschilderd, je kan zo zien waar kasten/TV/ ... heeft gestaan
Afwassen, wat bedoel je precies? Ramen, vloeren etc? Dat zou wel mogen (maar is niet verplicht volgens huurwetgeving).
Schilderen, zoals Straddle al zei, niet verplicht. Na 10j sowieso afgeschreven (vetusiteit). Slijtage door verkleuring sowieso voor verhuurder.
Om iets op te hangen? Ik vind niet terug dat dat niet zo mogen (tenzij in kelder/gevelmuur/binnendeuren etc). Hangt ook af van de situatie natuurlijk.
Eh ja, enigzins normaal na 10-15j erin wonen zeker? Dit valt volgens mij toch onder slijtage, of vind je dat er overdreven sleet was (of nalatigheid zoals iets niet hersteld waardoor slijtage optradt)?
Ok, dit is ten laste van huurder.
Ok, ten laste van huurder
    • ..
  • Oven, dampkap, vaatwasser, koelkast is bij momenten ook een zaligheid - eigenlijk verhuur je best zonder oven/vaatwasser of koelkast.
Ja, maar wie gaat er een huis huren zonder oven/dampkap/vaatwas/koelkast? Welke onmogelijke verwachtingen heb je dan? Als je daar als verhuurder geen verantwoordelijkheid voor wilt nemen, ajb ga dan niet verhuren, want dan krijg je (volgens mij) alleen maar huurders die bij je verhuurstijl passen ... gene cadeau.
En voor wie denk dat zoiets relatief goedkoop is - vraag eens prijs aan een schilder om een appartement opnieuw te schilderen en de beschadigingen bij te werken ... dat is zwaar schrikken.
Vermoedelijk juist, maar niet de verantwoordelijkheid van de huurder.
Ik heb nog wat dagen verlof staan en was zoiezo van plan om de keuken, de laminaat en de ketel te vervangen - ook de badkamer zal kleine renovatie krijgen, dan nog schilderen en opnieuw verhuren - maar ik ga nu werken met een bureau en ga de prijs van 450 naar 700 brengen.

Edit: op papier is het geen 14 jaar maar 8 jaar en 6 jaar - ttz: huurder is gewijzigd maar het is zijn zus die er is komen wonen.
Ok, dus je hebt 76.000 euro ontvangen over die 14 jaar, cava deal toch nog?

Als oud belangbehartiger voor huurders, wil ik wel op ingaan. Het is niet mijn bedoeling om je hier persoonlijk aan te pakken, mijn excuses moest dit zo bij jou overkomen. Echter heb ik mijn loopbaan meer daar eens deze opmerkingen gehoord en wil het kaderen.
Het staat zo in het contract maar bon, ik heb er mij bij neergelegd dat ik die verwachtingen niet mag koesteren
Het woninghuurdecreet is van dwingend recht. Contractuele afwijkingen in het nadeel van de huurder (waarbij de huurlasten voor de huurder worden verzwaard) is niet geldig.

Ik ga ervanuit dat als je wilt verhuren ene verhuurder op zijn minst de moeite wilt doen om de wetgeving na te kijken of zich hierin te laten bijstaan. En woninghuurwet is niet zo moeilijk
- een geluk dat ik dat zelf allemaal doe want anders kan je je de moeite besparen om te verhuren. Ik verhuur ook nog face2face en dus geen bureau of whatever, ook geen index aanpassing (uiteraard eigen keuze - maar dit was de laatste keer) - in de praktijk is een normaal verloop:
Zoals je zelf zegt is index aanpassing een eigen keuze (tenzij je EPC zo slecht is)

Echter mag de huurder hier wel een tegengeste voor doen. Dit is een advies dat ik meermaals heb meegegeven aan huurders die op hun juridische strepen wouden gaan staan, dat ik bereken hoeveel huurgeld ze hebben uitgespaard, doordat een verhuurder niet heeft geïndexeerd
Slijtage, voor de verhuurder
indien plaatsbeschrijving omstandig genoeg is, waaruit blijkt dat er bij intrede geen gaten waren: Gaten opvullen, afschuren en verfklaar maken: huurder.

Verfwerken zie voorgaande mail
Normale huurschade? Na 14 jaar bewoning is dit toch normaal. Ik ga er dan ook vanuit dat het gaat over beschadigingen door gebruik, niet bijvoorbeeld een hond die zijn tanden zet in de deurlijst.
Is voor de huurder (tenzij de plaatsbeschrijving te vaag is hierover)
normale slijtage <-----> beschadigingen door foutief gebruik (met rekening houden van slijtage)
akkoord dat het veel geld kost, maar ik ga er ook vanuit dat een verhuurder maandelijks ook iets op zijn rekening krijgt van de huurder. Dat een verhuurder dit blijft beschouwen als een netto inkomen ligt dan weer aan hunzelf.

14 jaar huurgeld ontvangen, dan kan er wel eens een kost voor het schilderen vanaf niet?
Als je 450 vraagt, mag ik wel besef zijn van de huurder dat deze zwaar onder de marktprijs huurt (ik ga ervan uit dat jij geen krot verhuurt) en dat er dan inderdaad iets ertegen over mag staan.

Maar een bureau inschakelen gaat die problemen niet oplossen.
Ivm verfwerken had je na die 8 jaar bij de uittredende plaatsbeschrijving een deel kosten van verfwerken kunnen terughalen indien het niet opnieuw geverfd was, idem voor die van 6 jaar, als deze in een nieuw geverfd appartement kwam.

Krijg je dan vaak een reactie "ahja, wij zijn toch niet thuis, laat het maar voor de deur staan" ofzo? Lijkt me als huurder toch ook vervelend om jaarlijks uw huurbaas te moeten binnenlaten om een cadeautje te krijgen o_O
Die huurder moet ook wel zijn plichten kennen he. Dat is hetzelfde als op tijd uw huur betalen. Als dat niet gebeurd, gaat ge toch ook niet als verhuurder zeggen, het is wel vervelend voor hem dat ik achter mijn huur zit.

Huurder en verhuurder hebben een contractuele verbintenis, het zijn geen beste vrienden.

Als ge tegen uw huurders bij aanvang aangeeft, kijk ik kom 1 keer per jaar langs rond nieuwjaar (of maak niet uit welke dag) om te praten over het afgelopen jaar, of ze nog tevreden zijn enz... laat ge uw betrokkenheid zien en kunt ge dan als het goed gaat altijd vragen of ergens vochtproblemen zijn enz...

Wilt ge het heel goed doen, maakt ge er achteraf een klein verslag van, met to do's voor u als verhuurder. Als dan blijkt dat er bij uittrede nog gebreken zijn en ze zijn nooit gemeld, hebt gij als verhuurder een serieuze stok achter de deur om aan te geven dat er kansen genoeg zijn om dit aan te kaarten, zowel informeel als formeel

Die huurder moet ook wel zijn plichten kennen he. Dat is hetzelfde als op tijd uw huur betalen. Als dat niet gebeurd, gaat ge toch ook niet als verhuurder zeggen, het is wel vervelend voor hem dat ik achter mijn huur zit.

Huurder en verhuurder hebben een contractuele verbintenis, het zijn geen beste vrienden.

Als ge tegen uw huurders bij aanvang aangeeft, kijk ik kom 1 keer per jaar langs rond nieuwjaar (of maak niet uit welke dag) om te praten over het afgelopen jaar, of ze nog tevreden zijn enz... laat ge uw betrokkenheid zien en kunt ge dan als het goed gaat altijd vragen of ergens vochtproblemen zijn enz...

Wilt ge het heel goed doen, maakt ge er achteraf een klein verslag van, met to do's voor u als verhuurder. Als dan blijkt dat er bij uittrede nog gebreken zijn en ze zijn nooit gemeld, hebt gij als verhuurder een serieuze stok achter de deur om aan te geven dat er kansen genoeg zijn om dit aan te kaarten, zowel informeel als formeel
Je hebt misschien gelijk. Ik start over enkele maanden met de verhuur van 2 appartementen, zal bij potentiële huurders eens polsen naar hun reactie hierop :)

Je hebt misschien gelijk. Ik start over enkele maanden met de verhuur van 2 appartementen, zal bij potentiële huurders eens polsen naar hun reactie hierop :)

Ik ga ook minstens 1x per kwartaal langs. Officieel om de waterontharder bij te vullen en de 5m haag te snoeien als geste voor de huurster. In realiteit om een oogje in het zeil te houden en wat druk op de ketel te houden dat ze het beetje proper moet houden.

En ja, dat is altijd een diarree aan gezaag van 'dit werkt niet' en 'dat werkt niet'. Nee, je krijgt geen nieuwe kraan omdat je deze niet mooi vindt. Nee, je voortuin gaan we niet vervangen door een betonnen oprit. Nee, ik ga geen kotje bouwen voor je scootermobiel. Ja, ik wil gerust een betontegeltjes paadje leggen door het voortuintje zodat je de hoek kunt afsteken. Uit mijn rommelkot 10 betontegels naar daar gesleurd en een paadje gemaakt, madam content.

Maar het is zoals Pardal zegt, je bent geen vrienden. Je hebt beide verantwoordelijkheden en je moet ze naleven. Ik moet kapotte shit vervangen. Maar zij moet de dampkap filters vervangen per contract, zij moet de gasketel onderhouden per contract (en wet) etc. Zij 'zet mij onder druk' als er iets is (valt wel mee). Maar ik schaam mij niet om dat te quid pro quo-en. "Ja, je nieuwe ijskast komt, maar dan wil ik wel een onderhoudscontract van de ketel zien en nieuwe dampkap filters. Vorige keer drupte het vet er gewoon uit".

En je moet beetje het contract gebruiken als het je aanstaat. Soms kun je iets geven wat je niks kost en zijn ze content. Een contente huurder die altijd betaalt is ook iets waard. Ook al heb je dan op het einde eens 50 of 100 euro kosten of paar uur werk om iets te fixen.

En soms kun je ook gewoon iets uit de brand slepen voor niks, he. Daarjuist belde de dochter van de huurster dat ze een handvat aan de muur in de douche wil installeren omdat ze slecht te been is. "Ja, laat dat maar doen door een echte aanneemer". "OK". Het is een app op gelijkvloers. Ideaal voor pensio's. Het is niet dat dat zware value destruction is, if any.

Maar als ze bellen om de muren paars te mogen schilderen, dan flapper ik met het contract.

Als ze bellen om de helft van het tuintje te mogen bedekken met houten terras tegels ipv gras, all fine by me. Als ze eruit trekt heb ik 1h werk om dat gras her in te zaaien en te wateren en 2 w later is dat een pelouseke. Dan doe ik wat moeilijk uit principe en dan uiteindelijk is het OK.

Ik bedoel, dat menske is ondertussen 75-80 ergens en zit daar al 10y in. Altijd op tijd betalen. Dan ga ik niet beginnen neuten over de pelouse dat verdwenen is.

MAAR: Zorg ten allen tijde dat je contract OK is, je georganiseerd bent en je niet gejost bent als er voor whatever reden naar de rechtbank getrokken moet worden. De ketel van 7000 euro die ik geinstalleerd heb, of de nieuwe frigo of nieuwe oven of whatever. Daar zijn allemaal facturen van en emails of whatsappen. Als er ooit vodden zijn, heb ik paper trail dat ik deftige verhuurder ben. Idem met de jaarlijkse kosten afrekeningen. Allemaal mooi op papier en excellekes etc in de DropBox. Contract met plaatsbeschrijving geregistreerd. Pretty sure dat ik bij de rechter zal overkomen als deftige verhuurder die doet wat moet. Geen idee wat de andere kant allemaal bijhoudt, waarschijnlijk niet al te veel - not my problem.

Iemand toevallig een goed sjabloon huurcontract dat ze willen delen? Heb momenteel een document van 12 bladzijden van Advo-recht.be wat naar mijn hand gezet, waar uiteraard in staat van onderhoudsplicht etc., dat de huurder de dampkapfilters moet onderhouden staat er nu wel niet expliciet bij (en lijkt me wat impliciet bij het onderhoud te horen).

Iemand toevallig een goed sjabloon huurcontract dat ze willen delen? Heb momenteel een document van 12 bladzijden van Advo-recht.be wat naar mijn hand gezet, waar uiteraard in staat van onderhoudsplicht etc., dat de huurder de dampkapfilters moet onderhouden staat er nu wel niet expliciet bij (en lijkt me wat impliciet bij het onderhoud te horen).
Op de website van de huurdersbond vind je ook goede voorbeelden van een huurovereenkomst.

https://www.vlaanderen.be/publicaties/ziezo-handig-boekje-voor-huurders

Geef hun dat boekje mee ivm herstellingen als bijlage bij de huurovereenkomst

En neem voor uzelf, maar dat moet ik u niet uitleggen denk ik als verzekeringsmans, een rechtsbijstandverzekering hiervoor.

Dat ze huur betaalt of een vergoeding?

Staat er huur: is de opzet dan wel geldig. Want de huur loopt door: woninghuurdecreet van toepassing

Vergoeding: bezittingsvergoeding: vergoeding die betaald wordt om het goed te bezetten buiten de huur om: algemeen huurrecht.

En wat is het gevolg van niet de afspraken nakomen?

Gewoon datum verzetten of sleutels opeisen en kosten op haar verhalen

Bewijs jij het maar eens dat ze een akkoord heeft gegevens. Zij kan die mannen weigeren om binnen te laten/ beschuldigen van woonschennis.

De truk bij de rechtbank is om zo veel mogelijk te eisen om toch iets te krijgen.

Nu er was geen huurwaarborg en ik ben nog niet helemaal overtuigd dat de opzet correct is verlopen. Maar dan een gebrek aan info zijn.

Dat snap ik dus niet van verhuurders. Ge hebt het recht om 1 keer per jaar langs te gaan om te zien of alles ok is.
Er staat wel degelijk in dat de huur verlengt wordt zolang het huis niet eg en proper is.

echt veel kan een eigenaar niet, als ik het google. Sleutel opeisen ? Wat met de rommel(die goed is voor t containerpark) en het opkuiswerk?

Het was via via dat we dat persoon kendene en heb idd te lang gewacht om langs te gaan. Nu versta ik ook wel waarom het de voorbije 2 jaren niet lukte om langs te gaan. (Ze belde altijd 1 a 2 dagen op voorhand af met 1 of andere medische reden).

k heb mn lesje wel geleerd, plaatsbeschrijving e.a. door immokantoor laten doen en wat harder zijn en eisen om jaarlijks t huis te gaan bezoeken

Maar, als je jaarlijks het huis bezoekt, en je merkt schade op, dat thuus niet proper is, wat kun je dan doen? Via vrederechter? Dat maanden tijd zal vragen en ondertussen kunnen ze aan de woning nog meer schade maken

Er staat wel degelijk in dat de huur verlengt wordt zolang het huis niet eg en proper is.

echt veel kan een eigenaar niet, als ik het google. Sleutel opeisen ? Wat met de rommel(die goed is voor t containerpark) en het opkuiswerk?

Het was via via dat we dat persoon kendene en heb idd te lang gewacht om langs te gaan. Nu versta ik ook wel waarom het de voorbije 2 jaren niet lukte om langs te gaan. (Ze belde altijd 1 a 2 dagen op voorhand af met 1 of andere medische reden).

k heb mn lesje wel geleerd, plaatsbeschrijving e.a. door immokantoor laten doen en wat harder zijn en eisen om jaarlijks t huis te gaan bezoeken

Maar, als je jaarlijks het huis bezoekt, en je merkt schade op, dat thuus niet proper is, wat kun je dan doen? Via vrederechter? Dat maanden tijd zal vragen en ondertussen kunnen ze aan de woning nog meer schade maken
stel je schade vast, stuur je een aangetekend schrijven met een in gebreke stelling met de vermelding dat zij verantwoordelijk zijn voor de meerkost van de herstelling als de schade groter wordt, als de schade niet wordt hersteld.

Tegen niet proper zijn, kan je niets doen. Cru gezegd: pas bij het verlaten van de woning moet deze in dezelfde staat zijn, als bij intrede. Slijtage uitgezonderd.

Je kan wel vragen om tijdens de opzegperiode, in de laatste maand, al een voorlopige plaatsbeschrijving op te maken. Je geeft aan wat de huuder moet doen om zijn waarborg volledig terugbetalen krijgen. Dan kan je wel de properheid van het pand aanhalen.

@zina90 @pardal

Thx voor de input - en als verhuurder ben ik daar soms mss wel iets te meegaand in, tot op heden redelijke ervaringen met huurders, 1 uitzondering met ernstige schade buiten beschouwing gelaten.

Die gaten is een klassieker natuurlijk - iedereen maakt er, haast niemand maakt die dicht, en wie ze dicht heeft gemaakt doet dat meestal niet goed waardoor er mogelijks nog meer werk aan is.

Schade door gebruik is voor interpretatie vatbaar, wat van die kleine zaken beschouw ik idd als normaal maar zaken als aanslaglat van een binnendeur die grotendeels verdwenen is, gebroken pilaar in de trapleuning, perforatie in gipsplafond, een inkeping in het keukenwerkblad .. zijn toch al wat lastiger te verteren. Aanwezigheid van een kleuter in combinatie met verf is ook uitdagend trouwens.

Appartement is idd geen krot maar werd 20 jaar terug totaal gerenoveerd (verleden jaar EPC laten opstellen en B -label, dus mijn tijd vooruit in dat tijdskader), structureel is dat nog prima maar de zaken die ik vermeld heb mogen nu wel eens vervangen worden, kwestie van het interieur/comfort ook wat aantrekkelijk en up to date te houden.

Reden waarom ik nu ernstig overweeg om met een bureau te werken is hoofdzakelijk de index, ben eigenlijk te soft om die elke keer aan te passen en dat te melden, ook met plaatsbeschrijvingen ben ik wat te laks en meegaand.

Qua rendement - laat jullie niet misleiden door het absolute bedrag van 75k op 14 jaar, daar staat o.a. tegenover: 320 € brandverzekering, 1750 € geïndexeerd KI in te vullen in belastingaangifte, 840 € KI te betalen, 275 € service contract gasketel (wou geen miserie dat men mij zou opbellen en geeft ook zekerheid voor onderhoud) .. een vetpot is dat helemaal niet hoor.

Qua rendement - laat jullie niet misleiden door het absolute bedrag van 75k op 14 jaar, daar staat o.a. tegenover: 320 € brandverzekering, 1750 € geïndexeerd KI in te vullen in belastingaangifte, 840 € KI te betalen, 275 € service contract gasketel (wou geen miserie dat men mij zou opbellen en geeft ook zekerheid voor onderhoud) .. een vetpot is dat helemaal niet hoor.

Ja dit is ook bij mij het geval.
Dan zijn er nog personen die dit willen belasten zoals arbeid. 😞

Waarom moet je een brandverzekering nemen?
Is het een appartement? Dan hoef je geen brandverzekering te nemen want hiervoor heb je de blokpolis

Ja dit is ook bij mij het geval.
Dan zijn er nog personen die dit willen belasten zoals arbeid. 😞

Waarom moet je een brandverzekering nemen?
Is het een appartement? Dan hoef je geen brandverzekering te nemen want hiervoor heb je de blokpolis

Het is een omgebouwde rijwoning met 2 appartementen in dit geval.

M.b.t. het fiscale aspect - imo moeten héél veel voorwaarden voldaan zijn (en wat geluk hebben) om daar een mooi rendement (+4%) uit te puren. Velen oordelen nogal snel op basis van inkomsten zonder de uitgaven - maar dat geld voor tal van zaken waar meer komt bij kijken dan wat men zou verwachten, ook de risico's worden nogal snel geminimaliseerd.

Google op "Test Aankoop model contract", ze hebben er een hele hoop.

@zina90 @pardal

Thx voor de input - en als verhuurder ben ik daar soms mss wel iets te meegaand in, tot op heden redelijke ervaringen met huurders, 1 uitzondering met ernstige schade buiten beschouwing gelaten.

Die gaten is een klassieker natuurlijk - iedereen maakt er, haast niemand maakt die dicht, en wie ze dicht heeft gemaakt doet dat meestal niet goed waardoor er mogelijks nog meer werk aan is.

Schade door gebruik is voor interpretatie vatbaar, wat van die kleine zaken beschouw ik idd als normaal maar zaken als aanslaglat van een binnendeur die grotendeels verdwenen is, gebroken pilaar in de trapleuning, perforatie in gipsplafond, een inkeping in het keukenwerkblad .. zijn toch al wat lastiger te verteren. Aanwezigheid van een kleuter in combinatie met verf is ook uitdagend trouwens.

Best is dergelijke zaken altijd te laten melden en op papier (email, whatsapp, brief) de uitslag te laten formaliseren zodat er geen zever is later. Bij mij staat er een niet-limitatieve lijst in het contract (van test aankoop gepikt). Die is redelijk streng voor de verhuurder. Bij schade contacteren en soms kan ik het gratis fixen, soms laat ik het gewoon passeren, soms mag ze het zelf betalen. Maar die zaken zijn nu meestal al geregeld en niet 10y later bij uittrede. Want dan zal er veel zever zijn.

Een clausule in de trand van "zelfde staat bij uittrede als intrede (vb, zelfde kleuren verf, gaten in muren gedicht, behang verwijderd, ...). Normale gebruiksschade: slijtage, electronica die kapot gaat door gewoon gebruik (ijskast, microgolf, ...). Beheren als goede huisvader." Daarme capteer je de meeste zaken.

Er kan altijd gezever zijn uiteraard. Daar lijkt me dat de rechter meestal de peer in 2 zal hakken. Ik ga ervan uit dat je alle 2 de rechter wil vermijden dus alle 2 wat verstand gebruikt in twijfelgevallen.

Pilaren trapleuning en gaten in plafond lijken met obviouslt geen 'normale slijtage'. Overal verf omdat er een kleuter is ook - zonder kleuter geen verf overal, dus geen normale slijtage. Allemaal goed en wel als huurder, maar dat gaat van je waarborg af. Life's tough.

Appartement is idd geen krot maar werd 20 jaar terug totaal gerenoveerd (verleden jaar EPC laten opstellen en B -label, dus mijn tijd vooruit in dat tijdskader), structureel is dat nog prima maar de zaken die ik vermeld heb mogen nu wel eens vervangen worden, kwestie van het interieur/comfort ook wat aantrekkelijk en up to date te houden.

Reden waarom ik nu ernstig overweeg om met een bureau te werken is hoofdzakelijk de index, ben eigenlijk te soft om die elke keer aan te passen en dat te melden, ook met plaatsbeschrijvingen ben ik wat te laks en meegaand.

Ale, daar laat je wel wat centen op tafel leggen. Dat is gewoon 1x per jaar de getallen in de excel ploffen, briefje printen en postzegel op. Bij mij staat de indexatie formule en datum gewoon in contract.

Een bureau zal daar toch niet veel aan veranderen ? Als ze het niet leuk vinden, gaan ze je ook weten te vinden en niet het bureau.

Gewoon elk jaar indexeren, no mercy. 800 -> 813,24 -> 834,23 -> 840,68. De eerste keer is misschien wat awkward, maar daarna verwacht huurder en verhuurder dat en is het niet meer awkward.

In het begin is het wel vetpot omdat je veel return on equity haalt. Ik had in het begin 8000-9000 huur/y op een equity van 50k of zo. En geleend aan 1%, dus zo goed als geen interestkosten (rendement van 15% of zo). Na 10y is de lening halverwege, appartement 50% gestegen in waarde en de leverage 4x naar 0.8x of zo. 11k huur op 220k equity is al veel minder sexy 4-5%. En in het begin ook 0 kosten. De laatste jaren nieuwe ijskast, nieuwe gasketel, nieuwe oven, ... Ook geen interest aftrek meer en geen 2e woonst aftrek meer. Het vet is van de soep.

Mijn Peter verhuurder vroeger ook gemeubeld en had er niks als miserie mee.
Op een dag was heel zijn appartement leeg, de deurwaarder had zijn spullen ook mee.
Ik zou nooit vehuren, ze breken uw geliefde mooie huis af en gij zit met de miserie...

Terug
Bovenaan