Mening huur woning verlaten in vuile staat en niet opgeruimd

Pas op, ik heb 15 jaar expertises (plaatsbeschrijvingen) gedaan en uitzonderingen bevestigen de regel hoor. Ik heb zo'n echte sjieke, gladde snob in kostuum en dikke BMW letterlijk in de hoek zien schijten en een Marrokaans gezin met 4 kinderen en 2 inwonende neefjes met een tandenborstel de binnenkant van hun raamprofielen weten kuisen bij huuruittrede. Maar in grote lijnen heb je wel gelijk en komen de vooroordelen wel ergens van natuurlijk.
Goh ik verdedigde regelmatig huurders, tijdens zo een plaatsbeschrijving en er waren toch veel verhuurders die elke cent uit die waarborg wouden opeisen, terwijl ze geen poot hadden om op te staan. Echter konden ze wel meestal iets vangen omdat de kosten om naar de rechtbank groter waren, dan het op een akkoord te gooien.

respect voor de ander graag
WIj hadden jaarlijks een dossierlast van 2000 dossiers waarbij de verhuurder het uithing.

Kwam zo goed als niet in het nieuws tot Appeltans.

En heb nooit gedacht dat alle verhuurders zo waren.
Die mensen dat bij Appeltans huurden hebben dat pand op voorhand gezien, ze wisten wat ze huurden lol
De Verhuurder wist niet dat ze het kot gingen afbreken lol

Mijn Peter heeft koten verhuurd en had altijd miserie, heel zijn inboedel weg door deurwaarder en veel miserie om dat terug te krijgen.
Mijn buurvrouw (lang geleden) had zoveel schulden dat de huisbazin haar geld nooit zou zien.
En aan haar uiterlijk zou je niks gezien hebben hoor, heel deftig voorkomen.
Ze hebben haar met de politie buitengezet.
Die verhuurders waar gij van spreekt is, das zoals in Brussel/Antwerpen/Mechelen ja in die buurten.
T vastgoed verhuurt heel veel en den baas was het ook aan het vertellen, wat wij allemaal meemaken kan je u niet voorstellen.Ik heb 2x bij hun gehuurt en nooit miserie gehad.
Gij moogt hier verkondigen wat ge wilt, het is allemaal zever.
Iedereen weet dat verhuren nest is, ofwel breken ze uw kot af of ze betalen niet.
Ze roken binnen, hebben veel honden.
Gebruiken drugs binnen.
Er zijn maar weinige goede huurders, dat echt respect hebben.
Ge moet mij niks wijsmaken hoor klungel.

Die mensen dat bij Appeltans huurden hebben dat pand op voorhand gezien, ze wisten wat ze huurden lol
De Verhuurder wist niet dat ze het kot gingen afbreken lol

Mijn Peter heeft koten verhuurd en had altijd miserie, heel zijn inboedel weg door deurwaarder en veel miserie om dat terug te krijgen.
Mijn buurvrouw (lang geleden) had zoveel schulden dat de huisbazin haar geld nooit zou zien.
En aan haar uiterlijk zou je niks gezien hebben hoor, heel deftig voorkomen.
Ze hebben haar met de politie buitengezet.
Die verhuurders waar gij van spreekt is, das zoals in Brussel/Antwerpen/Mechelen ja in die buurten.
T vastgoed verhuurt heel veel en den baas was het ook aan het vertellen, wat wij allemaal meemaken kan je u niet voorstellen.Ik heb 2x bij hun gehuurt en nooit miserie gehad.
Gij moogt hier verkondigen wat ge wilt, het is allemaal zever.
Iedereen weet dat verhuren nest is, ofwel breken ze uw kot af of ze betalen niet.
Ze roken binnen, hebben veel honden.
Gebruiken drugs binnen.
Er zijn maar weinige goede huurders, dat echt respect hebben.
Ge moet mij niks wijsmaken hoor klungel.
Wij leven blijkbaar in andere werelden.

En laat die persoonlijke aanvallen maar zitten.

Het is genoeg geweest.
Ik leef in de echte wereld, de discussie was al lang afgesloten en toch moet jij daar nog komen ruzie over stoken.
En houd uw commentaar maar voor uw eigen.
Uw vriendjes allemaal uw comment komen liken haha
Hoe kinderachtig.
Zielig volk op dit forum
Allemaal stoefers met hun centen dat ze van mama en papa gekregen hebben en hun 10000Euro netto loon
Hun beleggingen.
Iedereen waardat ik het tegen vertel, geeft mij ook gelijk van het verhuren van woningen.
Altijd miserie verhuren.
Gij leeft in een sprookjeswereld.
Een echte prutser ben je.

Wij zijn 4 jaar huurder geweest (in een nieuwbouw woning), nu eindelijk een eigen woning.
Altijd een goede verstandhouding gehad met de verhuurder, hij kwam 1x per jaar kijken en daar hadden we geen probleem mee.
Wij hebben de woning altijd goed onderhouden, ventilatie D filters tijdig vervangen, gas ketel tijdig laten keuren en andere schade mooi in orde gebracht.
De laatste week hebben wij 3 dagen zitten kuisen en schrobben op de muren met een wonderspons om toch maar alle kleine vlekjes (normale gebruikssporen) weg te werken :tongue: en alles proper achter te laten.
De makelaar en persoon van de plaatsbeschrijving had dit nog bijna nooit meegemaakt.

Een week nadien zijn ze begonnen met het pleisterwerk af te kappen omdat er constructionele fouten zijn gemaakt tijdens de bouw. :unsure:

Concentreer je op het in orde te brengen voor de verkoop, en geef die zever door aan je advocaat. Die last van met zo'n mensen te moeten communiceren zal die advocaat met plezier overnemen. Als het wat mag kosten en je het kan recupereren natuurlijk. Anders zo laten en door gaan met je leven. Blijven muggeziften heeft weinig nut als het je teveel zal kosten.

Stand van zaken;
ik heb contact opgenomen met een advocaat.

De schade kan ik niet verhalen omdat er al werken bezig zijn en ik vermoet dat als er nog geen werken begonnen zijn, dat ik maanden zal vastzitten moest het voor de rechtbank moeten komen. (K denk dat zolang er geen uitspraak van de rechtbank of overeenkomst is met huurder, dat er geen werken mogen gebeuren)

T is echt wel triestig in welke staat deze persoon de woning heeft achtergelaten.
ik zal de woning verkopen. Jammer want dit huis zit al zeer lang in de familie.

De meteropnames zijn al gebeurt maar zolang het huis niet leeg en proper is en er geen teruggave van de sleutels is, dan moet ze huur betalen. (Dit vertelde de advocaat).

Ik heb de huurder al sms'en en mails verstuurd. Ik kan geen aangetekend schrijven versturen want hij wilt zijn nieuwe domicilie adres niet geven.

Ik geef deze persoon nog 2 weken tijd om t huis volledig leeg te maken en proper achter te laten en daarna de sleutels af te geven, anders gaat het in handen van de advocaat.

Stand van zaken;

De schade kan ik niet verhalen omdat er al werken bezig zijn en ik vermoet dat als er nog geen werken begonnen zijn, dat ik maanden zal vastzitten moest het voor de rechtbank moeten komen. (K denk dat zolang er geen uitspraak van de rechtbank of overeenkomst is met huurder, dat er geen werken mogen gebeuren)

T is echt wel triestig in welke staat deze persoon de woning heeft achtergelaten.

De meteropnames zijn al gebeurt maar zolang het huis niet leeg en proper is en er geen teruggave van de sleutels is, dan moet ze huur betalen. (Dit vertelde de advocaat).

Ik heb de huurder al sms'en en mails verstuurd. Ik kan geen aangetekend schrijven versturen want hij wilt zijn nieuwe domicilie adres niet geven.

Ik geef deze persoon nog 2 weken tijd om t huis volledig leeg te maken en proper achter te laten en daarna de sleutels af te geven, anders gaat het in handen van de advocaat.
Je kan tegenwoordig dacht ik ook een aangetekend schrijven via mail sturen via bepaalde dienstverleners.

Alternatief kan je altijd de gemeente aanschrijven met de vraag naar het nieuwe adres van je huurder en met de specifieke melding dat je die nodig hebt om een aangetekend schrijven te sturen of hem/haar in gebreke te stellen.

K vermoed dat de huurder niet zal reageren op mijn mails en er ook geen gevolg aan zal geven.
Dan zal dit, over 2 weken, werk voor de advocaat zijn

Je kan tegenwoordig dacht ik ook een aangetekend schrijven via mail sturen via bepaalde dienstverleners.
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat mails en zelfs ook sms (denk ik) rechtsgeldig zijn.

Ik verstuur ook een sms (bij de 2 laatste mails) dat ik deze persoon een mail heb verstuurd en deze dringend moet bekijken.

Als een huurder het overname document van de electriciteit en t water doorstuurt naar bijv engie en de watermaatschappij, dan denk ik toch dat ik automatisch een mail krijg van bijv. Engie dat t contract op mijn naam staat?
De persoon vertelde dat hij dit ging doen.. maar 4 dagen later heb ik dit zelf gedaan omdat ik geen mail ontving. Ik ontving dezelfde dag nog een mail terug dat beiden op mijn naam stonden.
Door de vochtschade moet er verwarming zijn zodat de muren kunnen drogen.

Ik dacht ooit gelezen te hebben dat mails en zelfs ook sms (denk ik) rechtsgeldig zijn.

Ik verstuur ook een sms (bij de 2 laatste mails) dat ik deze persoon een mail heb verstuurd en deze dringend moet bekijken.
Niet dezelfde waarde als aangetekend schrijven, en zolang je geen leesbevestiging hebt kan je niet bewijzen dat de recipiënt je mail ontvangen en gelezen heeft. Als je aangetekend schrijven zoals ingebrekestelling via mail wil sturen, kan je dat bvb via Digiconnect doen.

Ik kan geen aangetekend schrijven versturen want hij wilt zijn nieuwe domicilie adres niet geven.
De gemeente mag zijn nieuw domicilieadres meedelen om een ingebrekestelling te sturen. Meld je aan bij de dienst burgerzaken en neem het huurcontract en de eigendomsakte mee.

De gemeente mag zijn nieuw domicilieadres meedelen om een ingebrekestelling te sturen. Meld je aan bij de dienst burgerzaken en neem het huurcontract en de eigendomsakte mee.
Bedankt.
Heb juist gebeld naar de gemeente. De persoon vertelde me dat ze dit normaal niet mocht geven maar ze wist het niet of ze dit in zo een geval mag geven.
ze ging het navragen en iemand van de dienst burgerzaken zal me hiervoor terugbellen.

Wij zijn 4 jaar huurder geweest (in een nieuwbouw woning), nu eindelijk een eigen woning.
Altijd een goede verstandhouding gehad met de verhuurder, hij kwam 1x per jaar kijken en daar hadden we geen probleem mee.
Wij hebben de woning altijd goed onderhouden, ventilatie D filters tijdig vervangen, gas ketel tijdig laten keuren en andere schade mooi in orde gebracht.
De laatste week hebben wij 3 dagen zitten kuisen en schrobben op de muren met een wonderspons om toch maar alle kleine vlekjes (normale gebruikssporen) weg te werken :tongue: en alles proper achter te laten.
De makelaar en persoon van de plaatsbeschrijving had dit nog bijna nooit meegemaakt.

Een week nadien zijn ze begonnen met het pleisterwerk af te kappen omdat er constructionele fouten zijn gemaakt tijdens de bouw. :unsure:
ik kan geloven dat de makelaar en persoon van de plaatsbeschrijving dit nooit hebben meegemaakt, het is dan ook uw plicht niet om dit in zo een toestand terug te geven.

Zeker als het pand na uittrede niet onmiddellijk terug in verhuring is.

ik kan geloven dat de makelaar en persoon van de plaatsbeschrijving dit nooit hebben meegemaakt, het is dan ook uw plicht niet om dit in zo een toestand terug te geven.

Het zou de wereld wel een pak gemakkelijker maken voor de verhuurder als dat wel de plicht zou zijn.

Stand van zaken;

Zou het niet makkelijker en goedkoper zijn om een container te laten komen, alles erin en sloten te vervangen? Die advocaat werkt ook niet gratis en dan moet je het maar allemaal zien terug te vorderen.

Het zou de wereld wel een pak gemakkelijker maken voor de verhuurder als dat wel de plicht zou zijn.
dan holt ge natuurlijk de rechten van een huurder uit en maakt ge hem verplicht om in te staan voor schade voor gebruikssporen.

Een vertrekkende huurder moet natuurlijk wel een pand proper achterlaten (zoals een goede huisvader) enkel is dat zeer moeilijk om in een objectieve wettekst te gieten.

Anderzijds zal een nieuwe huurder toch na zijn verhuis opnieuw moeten schoonmaken, wat heeft het dan voor zin dat de woning kraaknet is? En al zeker als het pand niet onmiddellijk verhuurd is.

De checklist was zwaar overdreven dus hebben we elk punt hiervan overdreven aangepakt om zeker te zijn dat we onze volledige waarborg terug kregen. Zie in bijlage een kleine knip uit de gigantische waslijst van punten.

De plaatsbeschrijving bij intrede is een document van 110 pagina's. Het gaat hier om een nieuwbouw woning. Elke miniscule markering op de muur staat beschreven.

Bijlagen

• Screenshot 2026-02-20 at 16.11.34.png
    Screenshot 2026-02-20 at 16.11.34.png
    84,1 KB · Weergaven: 5
dan holt ge natuurlijk de rechten van een huurder uit en maakt ge hem verplicht om in te staan voor schade voor gebruikssporen.

Een vertrekkende huurder moet natuurlijk wel een pand proper achterlaten (zoals een goede huisvader) enkel is dat zeer moeilijk om in een objectieve wettekst te gieten.

Anderzijds zal een nieuwe huurder toch na zijn verhuis opnieuw moeten schoonmaken, wat heeft het dan voor zin dat de woning kraaknet is? En al zeker als het pand niet onmiddellijk verhuurd is.
Is gewoon perspectief zeker, hier is de norm dat als je een huis verlaat ( als huurder of verkoper) dat het compleet proper is zodat je er direct in kan zonder iets te moeten doen. En als dat niet het geval is wordt dat verhaald op de vorige bewoner.

De regels zijn wat ze zijn natuurlijk, maar beide kunnen logisch zijn

Terug
Bovenaan