Mercedes vs Peugeot

Ik vind dit terug over model 2022/23:
The 1.2 petrol and 1.5 diesel engines use timing belts, while the 1.6-litre petrol engine used in the hybrid powertrain uses a timing chain.
Zal het even verduidelijken:

1.2 benzine (de rampmotor met riem in de olie) is met een distributieriem
1.2 benzine micro hybride (de nieuwe motor met versnellingsbak van punch powertrain) is een volledig andere motor met ketting.
1.6 benzine heeft een ketting de bekende thp motor (samen met bmw ontwikkeld en in de cooper S zat) die in het verleden problemen had maar nu wel goed is. Enige probleem dat ik nog tegenkom is een membraan in een kleppendeksel dat al eens stukgaat en daarmee een fluittoon op ralenti kan veroorzaken. Makkelijk op te lossen en ik denk garantieuitbreiding op maar ben niet zeker.

1.5/1.6/2.0 diesel hebben een riem
Enige probleem oudere 1.5diesel heeft achter de riem een ketting van inlaat naar uitlaatnokkenas (16v) die durft te breken of rammelen.
Daar is 7j uitbreiding op (mits in orde met uw onderhouden wat altijd het geval is met garantieuitbreidingen)
De reparatie bestaat dan uit een nieuwe nokkenascasette met een ketting die i.p.v. 7mm->8mm is en geen problemen meer heeft.
Ik denk vanaf in de loop van bouwjaar 23 reeds de dikkere ketting maar niet 100% zeker.

Rij zelf met een 308 sw 1.6d en momenteel 210000km en uitlaat blinkt nog met de eerste roetfilter, adblue enkel de verstuiver preventief vervangen, verder geen problemen mee gehad.

De vrouw gaat nu de 308 sw nemen en ik begin uit te kijken naar 308 GTI of een 208 GTI of 508GT (twijfel nog tussen model) beide met de 1.6 benzine met ketting.

Vind enkel de 208 (te klein voor ons) de 5008 (wil de vrouw niet) en de 508 Coupé mooi dus Peugeot valt af
Aan die 508 bij Van mossel scheelde ook het één en ander, (klein deukje in de deur (werd wel opgelost),
bij het starten kreeg ik een storing: vervuilde benzine je zou toch op zijn minst verwachten dat ze die vervangen voor ze die weer in de toonzaal te koop aanbieden, na de test rit stonk het ook serieus onder de motor kap

Maandag dus test rijden in de Cla 180 als die niet bevalt blijft de Megané, Bmw/Audi spreken me totaal niet aan, Opel Astra sport tourer vond ik ook nog wel leuk rijden maar wil je die met een deftige motor en wat opties zit je los over de 40K

Laatst bewerkt:
De Megane Grandtour R.S blijft, zit comfort en rij beleving vond ik in de Cla 180 de 41k toch niet waard tov mijn Megane

Renault rafale sprak ons ook nog aan maar we gaan gewoon tot 2028/2030 met de onze.blijven rijden

Terug
Bovenaan