Xbox heeft zonder Activision al meer studios dan Playstation he, met al hun aankopen de voorbije jaren. 23 tegenover 19 ofzo. Uiteraard heeft Sony stuk groter marktaandeel, stuk meer winst,...en op dat vlak staat Xbox derde idd. Maar weet wel, met Activision blizzard erbij zijn ze huge he.
En veel minimaliseren hoe gigantisch COD is. Deze game staat sinds het PS2 tijdperk non stop bovenaan qua best verkochte game. Meer dan 20 jaar, jaar in jaar uit. Dit is niet gewoon een shooter, dit is een leefwijze voor veel gasten. Hoeveel hebben al proberen te concurreren? Niemand lukt het. En ik heb het hier niet over warzone, wat ook gigantisch is (maar daar heb je wel degelijk concurrentie mét games a la Fortnite, pubg, Apex...), Maar puur over de games die elk jaar de cijfers domineren. Iedereen kent COD. Zelfs uw bomma kent COD

. En die games brengen geld op, dat echt crazy is. De impact is echt niet te onderschatten.
Ondertussen wordt het ook duidelijk wat Xbox echt van plan was. Zij wilde gamepass op Playstation brengen, met games zoals COD, overwatch,...al de rest van Activision blizzard. Dit zou de doodsteek zijn voor Sony. Microsoft domineert fps space, zeker met COD dan.
Maar Sony maakt het hen echt moeilijk. 3 jaar is 10 jaar geworden om COD op Playstation te houden. Maar niet enkel Sony doet moeilijk, ook Google. Een simpele overname is het niet en het is duidelijk dat Xbox erdoor gefrustreerd is. We komen zelfs te weten dat Sony ook ps plus op Xbox wilde brengen, of dat daar gesprekken rond waren, dat is crazy toch! Door gamepass, neemt Sony subscription ook veel serieuzer. Want eerlijk gezegd, plus extra is echt wel een goede deal voor mensen die niet alles day 1 kopen.
In ieder geval, mij zou het niet uitmaken, ik heb beide consoles. Liever Xbox dan bv tencent! Want Activision wil precies opgekocht worden. Als deze deal niet door gaat (en die kans is realistischer naarmate tijd vordert), dan zou tencent kunnen komen piepen, en hou die maar weg van Activision!
Dus ik lig er niet wakker van, maar ik begrijp de gevolgen, ik begrijp Sony. This echt een dikke mega deal. Als Xbox dan bv take 2 nog opkoopt, is het game over he...
Plus, ik vind dat Microsoft zich eens moet gaan bewijzen qua games. En niet met Starfield, redfall,... Dat zijn gekochte Bethesda games, maar met games die in ontwikkeling zijn begonnen onder Xbox. Zoals fable, avowed, perfect dark, Hellblade 2( wat al een eerste game had, tijd exclusief op Playstation)... Ik wil zien dat zij ook 90+ games kunnen uitbrengen. Want onder Xbox, Halo, gears, ... doen het allemaal niet zoals ze het vroeger deden he. Phil Spencer mag zich na al die jaren echt eens gaan bewijzen. Sony heeft zich al bewezen en doet nog steeds met ragnorak dat pas uitgekomen is.
Interessante podcast over Activision overname:
In het midden van de show ongeveer, kijk timeframe. Nieuwe podcast ook al online ondertussen. LSM is wel goed vind ik.