Minimumlonen, waarom geen maximumloon?

Een maximumloon?

• Ja

• Nee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Het zoveelste communistische topic hoor :). Staat hier al vol van die discussies.
Ja en neen zou ik zeggen, het bedrag is nu relatief laag gekozen - maar je kan vragen stellen bij het feit dat een doorsnee werknemer 35-45% belastingen betaald terwijl iemand met 500k/jaar of een veelvoud daarvan % beduidend minder betaald, progressieve belastingen bestaand bij werknemers en dat wordt normaal gevonden, een freelancer aan 400€/dag zal % meer belastingen betalen dan een ondernemer aan 4000 €/dag.

Maar het is geen eenvoudige discussie, en er zijn ook voordelen aan rijke mensen.

En ja, je wordt gelukkiger van 7000€/uur te verdienen dan 7000 €/maand, net zoals er een stimulans is om multi miljardair te worden, ook al krijg je dat geld nooit op. Hetzelfde geld ook voor belastingen- diegenen met het meeste geld doen het meeste moeite om ze te vermijden.

Je kan de vraag ook anders stellen: moet je bedrijven, personen die miljarden winst maken voorzien van subsidies?

Laatst bewerkt:
Je kan de vraag ook anders stellen: moet je bedrijven, personen die miljarden winst maken voorzien van subsidies?
Daar is nu een vrij simpel antwoord op: ja.
Ford Genk geraken ze aan de straatstenen niet kwijt, en in de buurlanden schieten auto-fabrieken uit de grond. Simpelweg omdat bedrijven daar beter ondersteund worden.

Ja en neen zou ik zeggen, het bedrag is nu relatief laag gekozen - maar je kan vragen stellen bij het feit dat een doorsnee werknemer 35-45% belastingen betaald
Effectieve aanslagvoeten spreken u tegen

DecielenPersonenbelasting-1024x628.png

Daar is nu een vrij simpel antwoord op: ja.
Ford Genk geraken ze aan de straatstenen niet kwijt, en in de buurlanden schieten auto-fabrieken uit de grond. Simpelweg omdat bedrijven daar beter ondersteund worden.
Musk says no (maar je moet dat dan uiteraard in alle landen toepassen, zeker in EU geen concurrentie op basis van subsidies)

Musk says no (maar je moet dat dan uiteraard in alle landen toepassen, zeker in EU geen concurrentie op basis van subsidies)
Zelfs dan nog. We hebben nu op die manier geprobeerd om de Chinese merken tegen te houden. Wat is het resultaat, alle grote Europese merken kwaad op de EU, en alle Chinese merken die hier een fabriek in Oost-Europa openen om de belasting te omzeilen.
Daar zijn dus nieuwe fabrieken gezet, terwijl wij er hier eentje kwijt willen.

Effectieve aanslagvoeten spreken u tegen

DecielenPersonenbelasting-1024x628.png

We betalen veel meer belastingen dan dat.
Ten eerste is mijn gemiddelde aanslagvoet al 39,6% volgens mijn aanslagbiljet.
Nu komen volgende belastingen er nog bij: Bijzondere bijdrage Energie, Bijzondere bijdrage Sociale zekerheid, Vlaamse Zorgkas, provinciebelasting, wegentaks, onroerende voorheffing, etc.

En nu pas begin ik mijn geld uit te geven en komen de volgende belastingen er nog bij: BTW 6/9/21%, allerhande accijnzen en bijdragen waarover nogmaals taxen worden geheven op mijn energierekening elek & gas, accijnzen brandstof wagen.

Maar wacht, had je graag een dienstverlening gehad van de overheid zoals bouwvergunning enzo?
Dat is niet inbegrepen in uw belastingen. Nogmaals betalen.

Die effectieve aanslagvoeten? Ja inderdaad was het enkel dat maar hé.

Ik ben ergens wel voorstander van serieuze verhoging van verhoogde belastingstarieven eenmaal je boven een bepaalde treshold zit.
Dat je bv van 50% naar 75% springt als je boven de miljoen zit. En daarboven nog zwaardere tarieven.
Maar dan moeten de mogelijkheden om dit te omzeilen ook wel aangepakt worden.

Van een maximumloon van 7k krijg ik ook wel serieuze communisten vibe.
Maar een miljardair zou bv in mijn ideale wereld niet mogen bestaan. Veel te veel geld voor 1 persoon.

We betalen veel meer belastingen dan dat.
Ten eerste is mijn gemiddelde aanslagvoet al 39,6% volgens mijn aanslagbiljet.
Nu komen volgende belastingen er nog bij: Bijzondere bijdrage Energie, Bijzondere bijdrage Sociale zekerheid, Vlaamse Zorgkas, provinciebelasting, wegentaks, onroerende voorheffing, etc.

En nu pas begin ik mijn geld uit te geven en komen de volgende belastingen er nog bij: BTW 6/9/21%, allerhande accijnzen en bijdragen waarover nogmaals taxen worden geheven op mijn energierekening elek & gas, accijnzen brandstof wagen.

Maar wacht, had je graag een dienstverlening gehad van de overheid zoals bouwvergunning enzo?
Dat is niet inbegrepen in uw belastingen. Nogmaals betalen.

Die effectieve aanslagvoeten? Ja inderdaad was het enkel dat maar hé.
Uw loon is dan ook niet het loon van een doorsnee werknemer he en dat is wat die tabel wel duidelijk aangeeft (en buiten BBSZ hebben die belastingen niets met loon te maken. Provinciebelasting is hier trouwens niet)

En ja we betalen veel te veel belastingen in dit land, zeker tov return (in EU na Frankrijk 2e qua belastingen maat slechts 18e qua return)

progressieve belastingen bestaand bij werknemers en dat wordt normaal gevonden

Dat is een ideologische overtuiging eh, geen feit of axiomatisch gegeven waarvan vertrokken moet worden.

Het wordt ideologisch zo voorgesteld dat het normaal is, de uiting van gelijkheid is én absoluut eerlijk is, maar het is de facto ongelijkheid. Zelfs al betaalt die kerel met 500k "slechts" 25%, dan brengt dat nog steeds 2,5 keer meer op voor de belastingen dan de kerel met 100k die 50% moet betalen.

Laatst bewerkt:
Dat is een ideologische overtuiging eh, geen feit of axiomatisch gegeven waarvan vertrokken moet worden.

Het wordt ideologisch zo voorgesteld dat het normaal is, de uiting van gelijkheid is én absoluut eerlijk is, maar het is de facto ongelijkheid. Zelfs al betaalt die kerel met 500k "slechts" 25%, dan brengt dat nog steeds 2,5 keer meer op voor de belastingen dan de kerel met 100k die 50% moet betalen.

Economics says no.
Progressieve belastingen zijn objectief efficiënter en 'beter' dan bv. een vlaktaks of degressieve belastingen.

En ook vanuit sociologisch standpunt en zo zijn er genoeg argumenten. Weinig zaken zijn zo ontwrichtend voor een samenleving als grote economische inkomensongelijkheid.

Ik ben ook een koele minnaar van een herverdeling à la Belgique, maar een deftige herverdeling top down is altijd wel nodig.

Dat is een ideologische overtuiging eh, geen feit.

Het hangt er ook maar net van af wat het alternatief was. Hebben ze besloten om 1 persoon 500k te betalen ipv 5 personen 100k? Dan is er effectief netto aan belastingen verloren gegaan.

Het hangt er ook maar net van af wat het alternatief was. Hebben ze besloten om 1 persoon 500k te betalen ipv 5 personen 100k? Dan is er effectief netto aan belastingen verloren gegaan.

Zuiver mathematisch klopt dat uiteraard; in de praktijk er is er geen reden om de overheads & complexiteit te nemen die gepaard gaan met 5 personen de job van 1 iemand uit te laten voeren.

Als we de argumentatie pro progressiviteit echter moeten gaan verschuiven van een one-to-one naar een one-to-many vergelijking, dan versterkt dat enkel het ideologische karakter ervan me dunkt.

Ik ben ergens wel voorstander van serieuze verhoging van verhoogde belastingstarieven eenmaal je boven een bepaalde treshold zit.
Als dat geld nu nuttig besteed zou worden, zou ik er ook nog voor kunnen zijn, maar in België wordt er zoveel verkwist aan allerlei zaken dat je er ongelukkig van wordt. Stop om te beginnen al eens met het geld van de werkende mensen af te nemen om het te geven aan mensen die niet bijdragen of simpelweg werk weigeren. De onderstaande grafiek toont weer typische trend in België,

1731588897314

Maar een miljardair zou bv in mijn ideale wereld niet mogen bestaan. Veel te veel geld voor 1 persoon.
Dat is een andere discussie, die (of de weg er naartoe) tref je hier niet mee. Niemand wordt miljardair door inkomen uit arbeid, dat wordt je door bezit (veelal aandelen); kapitalisme. En ja die ontduiken optimaliseren belastingen (bv door te leven op leningen ipv bezit, aandelen, te verkopen wat belast wordt); do not hate the players hate the game (rules).

--

Bij elke discussie over plafonnering (voorgestelde situatie) denk ik altijd (los van het ideologische): er is bereidheid om boven het voorgesteld plafond te betalen (huidige situatie), wat is de oplossing hiervoor? Hopen dat men zeg "ah ja ik deed die job voor 500k/jaar maar helaas de regels zijn veranderd en waterdicht ik zal het nu doen voor <<<500k/jaar ah btw ik heb ook 20 headhunters aan de lijn ik moet u laten". I.e. vraag en aanbod (en in mindere maten: wat onderhandeling skills, geluk en netwerking) bepalen grosso modo nog altijd wat een werknemer betaalt krijgt. Het is zijn geen random getallen.

Sure, want dat heeft België nodig. Ipv de fiscaliteit aan te passen zodat mensen niet naar ontwijking worden geduwd, er voor zorgen dat die ontwijking ook idioot hoog belast wordt... Meer belasting, ipv minder; het zwarte gat is diep genoeg...

Met zijn allen gezellig richting afgrond, en zie dat je niet van het wrak dat ons daarheen brengt durft te springen eh! Iedereen de dieperik in!

Mensen worden niet naar ontwijking, ontduiking of optimalisatie geduwd. Mensen KIEZEN om dit te doen omdat de voorzieningen ervoor getroffen zijn en de barrières om dit mogelijk te maken verminderd zijn. Daarnaast lijkt mij dit gewoon een goed ding om er ook voor te zorgen dat mensen met een managementvennootschap of een notaris / advocaat/ artsen/... die significante sommen binnenhaalt of binnenhalen een faire bijdrage geeft in functie van zijn financiële draagkracht.
Ook het feit dat de wettelijke pensioenen voor die profielen zijn bijgetrokken lijkt het mij niet meer dan fair dat ze op individuele basis, als ze er de sterke financiële schouders voor hebben, dan ook bijdragen aan de financiering ervan. Als we de afspraak maken van geen enkele sociale zekerheid, pensioen, etc voor zelfstandigen (en ook geen ocharme dutske rhetoriek dan x decennia later) dan wil ik er eventueel nog over nadenken om hen daarvan vrij te stellen.
Al geloof ik er niet in dat dit dan aangehouden wordt (net zoals die wijziging voor het pensioen ook gewoon is toegevoegd geweest onder impuls van OVLD) en lijkt het mij dan ook niet meer dan fraai dat zij ook bijdragen aan het financieren van dat sociaal systeem waar ze gebruik van maken.
Met daarnaast gewoon het feit dat de betaalbaarheid van het systeem staat en valt bij de bijdrage van de toplaag. Bij mensen die het minimumloon verdienen ga je de kost niet financieren.

Voor mij is de eerste stap in eerlijke fiscaliteit dan ook om deze aberraties eruit te halen. Waarom zou iemand die zijn eigen in zijn bedrijf 150k als loon uitkeert minder moeten overhouden dan iemand die zijn eigen 50k als loon uitkeert en 100k als dividend? En belangrijker, die daar ook effectief zelf over kan beslissen hoe die het aanpakt. Voor mij is dit gewoon pure kafka. En daarom lijkt mij het eenvoudigste dan ook om die belasting gelijk te trekken.

Daarna kunnen we een maatschappelijke hertekening doen van waar wij geld aan willen of wensen te spenderen. Waar ik eigenlijk overtuigd van ben dat een meerderheid van de bevolking in realiteit voorstander is van het progressieve belastingsprincipe en het sociale karakter ervan. Al komt dat voor een stuk evengoed vanuit een egocentrische gedachtegang.

Maar een dergelijke aanpassing lijkt mij een pak nuttiger en eerlijker te zijn dan maximumlonen in te stellen. En draait voor mij niet rond het principe van een lemming te zijn. Maar gewoon ervoor zorgen dat als je het principe ondertekent dat belastingtarieven progressief zijn dat er geen enkele reden is om een uitzondering te hebben voor een groep binnen de bevolking die zijn loonsverdeling zelf kan organiseren.

Maar bon jij wordt hier toch niet van overtuigd. Want het is een ideologisch verschil in opinie. En ik geloof in het principe van herverdeling. Enerzijds omdat ik er ook een product van ben (gescheiden ouders, enigste in de familie met een universitair diploma) terwijl ik toch de natuur (hersenen,...) aan mijn zijde heb gekregen om ook gebruik te maken van die opportuniteit. Maar om dat systeem overeind te houden is er nu eenmaal geld nodig. En dan moeten we dat maar gaan halen op de plaatsen waar we het kunnen halen op een zo gelijk mogelijke wijze.
Wat niet wil zeggen dat we geen efficiëntieaanpassingen kunnen doen. Maar ik geloof voor geen meter dat het principe waar jij voor staat beter gaat zijn voor de maatschappij of zijn bevolking. Wel voor bepaalde individuen. Maar niet voor de bevolking in zijn geheel. Desondanks dat ik overtuigd ben dat er wel wat aanpassingen moeten gebeuren. Minder regionalisering, grotere versobering, meer schaalvoordelen,...

Mensen worden niet naar ontwijking, ontduiking of optimalisatie geduwd. Mensen KIEZEN om dit te doen omdat de voorzieningen ervoor getroffen zijn en de barrières om dit mogelijk te maken verminderd zijn.

Mooi staaltje van oorzaak en gevolg omdraaien lijkt me.

Daarnaast lijkt mij dit gewoon een goed ding om er ook voor te zorgen dat mensen met een managementvennootschap of een notaris / advocaat/ artsen/... die significante sommen binnenhaalt of binnenhalen een faire bijdrage geeft in functie van zijn financiële draagkracht.

Aah, het magische woord "fair"... Ideale maar inhoudsloze, lege term waarmee in elk debat over fiscaliteit gesmeten wordt...

Fair voor wie? Fair vanuit wiens standpunt?
Tot hoever is iets fair en vanaf wanneer is het pas fair?

En vooral, hoe denk je "fair" te gebruiken om net die mensen die je nadelig gaat behandelen, er toch maar van te overtuigen dat ze zich niet mogen verzetten tegen die fairness, laat staan dat ze die mogen gaan ontwijken?

Met daarnaast gewoon het feit dat de betaalbaarheid van het systeem staat en valt bij de bijdrage van de toplaag. Bij mensen die het minimumloon verdienen ga je de kost niet financieren.

Zie boven; als je dat als een basis axiomatisch gegeven aanneemt, dan stelt zich per direct de vraag hoe je die toplaag gemotiveerd gaat houden om met graagte veel te veel te blijven bijdragen, voor veel te weinig return. Je kan dat trachten onder de mat te vegen onder de moniker "fair", maar de gepikeerdheid waarmee er (hier) gereageerd wordt op iedereen die begint te optimaliseren, toont aan dat dat geen lang leven beschoren is.

De Stasi en co hadden voeger uiteraard wel wat manieren om die "motivatie" hoog te houden, maar ik vermoed niet dat dat is wat je voorstaat?

Voor mij is de eerste stap in eerlijke fiscaliteit dan ook om deze aberraties eruit te halen. Waarom zou iemand die zijn eigen in zijn bedrijf 150k als loon uitkeert minder moeten overhouden dan iemand die zijn eigen 50k als loon uitkeert en 100k als dividend? En belangrijker, die daar ook effectief zelf over kan beslissen hoe die het aanpakt. Voor mij is dit gewoon pure kafka. En daarom lijkt mij het eenvoudigste dan ook om die belasting gelijk te trekken.

Waarbij het opvallend is dat je er voor kiest het in de slechtste richting gelijk te trekken ipv in de beste richting. Dat is in de eerste plaats waarom je de voorgaande reactie kreeg. De rest: zie eerder over "fair".

... dan maximumlonen in te stellen.

Maximumlonen zijn idd weinig meer dan een utopisch denkbeeld zonder enige merit. Hoogstens goed om de maatschappij die dat invoert in het meest optimistische scenario te laten stilvallen.

Maar bon jij wordt hier toch niet van overtuigd. Want het is een ideologisch verschil in opinie. En ik geloof in het principe van herverdeling. Enerzijds omdat ik er ook een product van ben (gescheiden ouders, enigste in de familie met een universitair diploma) terwijl ik toch de natuur (hersenen,...) aan mijn zijde heb gekregen om ook gebruik te maken van die opportuniteit. Maar om dat systeem overeind te houden is er nu eenmaal geld nodig. En dan moeten we dat maar gaan halen op de plaatsen waar we het kunnen halen op een zo gelijk mogelijke wijze.
Wat niet wil zeggen dat we geen efficiëntieaanpassingen kunnen doen. Maar ik geloof voor geen meter dat het principe waar jij voor staat beter gaat zijn voor de maatschappij of zijn bevolking. Wel voor bepaalde individuen. Maar niet voor de bevolking in zijn geheel. Desondanks dat ik overtuigd ben dat er wel wat aanpassingen moeten gebeuren. Minder regionalisering, grotere versobering, meer schaalvoordelen,...

En dat is juist de clue waar het ideologische ferm in de weg gaat zitten eh; "het gaan halen op de plaatsen waar kan op een zo gelijk mogelijke wijze", is in de Belgische context weinig meer dan nog maar eens meer te gaan halen bij exact dezelfde groep waar het vandaag al gehaald wordt, terwijl je de rest wijs tracht te maken dat het weinige dat ze zelf afdragen nog steeds disproportioneel veel is en dat de oplossing bij de "anderen" ligt.

Dus ja, dan gaan "types als ik" (ook uit een gescheiden achtergrond, alleenstaande moeder, 0,0 startkapitaal... geen idee waarom je achtergrond plots een argument zou horen te zijn...) maximaal optimaliseren en die gaan dat regardless hoeveel routes er afgesneden worden, blijven doen. Niet in het minst omdat holle termen als "fair" gebruikt worden, zonder die "fairness" concreet in te vullen naar "reasons to believe"...

Mooi staaltje van oorzaak en gevolg omdraaien lijkt me.

Aah, het magische woord "fair"... Ideale maar inhoudsloze, lege term waarmee in elk debat over fiscaliteit gesmeten wordt...

Fair voor wie? Fair vanuit wiens standpunt?
Tot hoever is iets fair en vanaf wanneer is het pas fair?
Noem het fair of geef het een andere naam: menselijkheid.
Een poetsvrouw heeft niet de capaciteiten ve arts/dokter/advocaat... laat staan de kennis om fiscaal te gaan optimaliseren. Wanneer die 'vennootschappen' wat meer bijdragen noem ik dat fair zodat die poetsvrouw ook een menswaardig leven heeft. Ongelijkheid zoals in de VS daar is niemand mee gebaat.
Zie boven; als je dat als een basis axiomatisch gegeven aanneemt, dan stelt zich per direct de vraag hoe je die toplaag gemotiveerd gaat houden om met graagte veel te veel te blijven bijdragen, voor veel te weinig return. Je kan dat trachten onder de mat te vegen onder de moniker "fair", maar de gepikeerdheid waarmee er (hier) gereageerd wordt op iedereen die begint te optimaliseren, toont aan dat dat geen lang leven beschoren is.

De Stasi en co hadden voeger uiteraard wel wat manieren om die "motivatie" hoog te houden, maar ik vermoed niet dat dat is wat je voorstaat?
Een alternatief dan voor de Stasi: een vermogenskadaster, etcetera....

Waarbij het opvallend is dat je er voor kiest het in de slechtste richting gelijk te trekken ipv in de beste richting. Dat is in de eerste plaats waarom je de voorgaande reactie kreeg. De rest: zie eerder over "fair".

Maximumlonen zijn idd weinig meer dan een utopisch denkbeeld zonder enige merit. Hoogstens goed om de maatschappij die dat invoert in het meest optimistische scenario te laten stilvallen.
Geen merit, wel menselijkheid. Maatschappij zal eerder stilvallen zonder minimumlonen.

En dat is juist de clue waar het ideologische ferm in de weg gaat zitten eh; "het gaan halen op de plaatsen waar kan op een zo gelijk mogelijke wijze", is in de Belgische context weinig meer dan nog maar eens meer te gaan halen bij exact dezelfde groep waar het vandaag al gehaald wordt, terwijl je de rest wijs tracht te maken dat het weinige dat ze zelf afdragen nog steeds disproportioneel veel is en dat de oplossing bij de "anderen" ligt.

Hebzucht is oneindig: solidariteit is een vorm van ontwikkeling: beschaafdheid.
Dus ja, dan gaan "types als ik" (ook uit een gescheiden achtergrond, alleenstaande moeder, 0,0 startkapitaal... geen idee waarom je achtergrond plots een argument zou horen te zijn...) maximaal optimaliseren en die gaan dat regardless hoeveel routes er afgesneden worden, blijven doen. Niet in het minst omdat holle termen als "fair" gebruikt worden, zonder die "fairness" concreet in te vullen naar "reasons to believe"...
Egoisten zul je altijd hebben. Net zoals onderontwikkelde mensen waarvoor geld de enige drijfveer is. Oplossing; vermogenskadaster en afpakken.

Laatst bewerkt:
Buiten "fairheid", want dat kun je eventueel nog vanuit een andere bril bekijken en is inderdaad voor een stuk ideologisch gestoeld, is er echter ook nog gewoon het stuk "de maatschappij".

En als overheid treed je in eerste instantie op voor het goed van de maatschappij, niet voor het goed van enkelingen. En als je het vanuit een maatschappij-perspectief bekijkt, dan is een progressief systeem objectief gezien gewoon het beste. Daar getuigen heel wat onderzoeken van. Zo is er onderzoek dat aantoont dat een meer gelijke samenleving (op economisch vlak) een rijkere samenleving is (op economisch vlak). Of zo zijn er elders op het forum al interessante studies gepasseerd over lastenverlagingen voor de rijken (eentje van de impact van Trumps lastenverlaging de vorige termijn & eentje in een bredere scope bij grootte-orde een 50-tal landen/situaties/tijdstippen waarin lastenverlagingen gebeurd zijn en men comperatief kan gaan kijken met andere landen waar dit niet gebeurde.). Hieruit bleek dat bij een lastenverlaging voor de rijken, enkel de rijken wat beter af waren achteraf en voor de rest geen positief effect op de economie bekomen werd. Terwijl er natuurlijk dan wel minderinkomsten zijn voor de overheid, waardoor deze oftewel minder diensten moet gaan aanbieden oftewel een begrotingstekort krijgt.

Interessant om naar te verwijzen in dit soort discussies zijn dat dit zelfs in extremere scenario's best oké was. Van 1945-1963 een hoogste belastingsschijf van 94% in de Verenigde Staten.

Belangrijke side-note, voordat ik hier op gepakt wordt : Neen, ik pleit niet voor een communistisch systeem of dat het persé terug zo hoog moet zijn. Ik pleit wel voor beleid op basis van cijfers, wetenschap & onderbouwing gericht op de maatschappij, niet op individuen.

Noem het fair of geef het een andere naam: menselijkheid.
Een poetsvrouw heeft niet de capaciteiten ve arts/dokter/advocaat... laat staan de kennis om fiscaal te gaan optimaliseren. Wanneer die 'vennootschappen' wat meer bijdragen noem ik dat fair zodat die poetsvrouw ook een menswaardig leven heeft. Ongelijkheid zoals in de VS daar is niemand mee gebaat.

Een alternatief dan voor de Stasi: een vermogenskadaster, etcetera....

Geen merit, wel menselijkheid. Maatschappij zal eerder stilvallen zonder minimumlonen.

Hebzucht is oneindig: solidariteit is een vorm van ontwikkeling: beschaafdheid.

Egoisten zul je altijd hebben. Net zoals onderontwikkelde mensen waarvoor geld de enige drijfveer is. Oplossing; vermogenskadaster en afpakken.
Jij wilt dus communisme (en quasi iedereen arm) want je verspreidt dezelfde nonsense als pvda, groen (en Vooruit)
Om daar elke keer topic onder ander vorm voor te starten tja

Gini-coefficient is duidelijk

Slotje aub

PS doet me denken aan dit (ja Noorwegen staat op 1 in Gini-coefficient, die hebben gelukkig nog olie en gas voor hun fantasieën)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan