Dat slaat op niets. Volgens die redenering zou ik dus u mogen vermoorden omdat ik het niet eens ben met het feit dat iemand vermoorden fout is. Of mag ik 180 km/h rijden en de boete gewoon negeren.
etc...
Newsflash: ontwijken is perfect legaal.
Mooie ideologische hyperbool dus, maar ook niet meer dan dat.
In een democratie is dat het enigste dat uiteindelijk telt.
Daarnaast heb ik in mijn eerste post al gezegd dat ik wil dat iedereen naar de sterkte van hun financiële schouders bijdraagt. En dat is voor mij ook het enige argument dat telt. En voor mij is dat een zeer stevige basis om op te bouwen.
Waarmee je blijven baden in ideologische nietszeggendheid eh. "Bijdragen naar sterkte van financiële schouders" is perfect doenbaar in een flat-tax scenario, in een degressief scenario en zelfs zo je wil in een pure consumption-tax scenario. Cq: het voorbeeld dat ik aanhaalde waarbij iemand met 500k 25% afdraagt vs iemand met 100k 50% afdraagt, is prima bijdragen naar sterkte van financiële schouders, waarbij die van 500k nog steeds 2,5 keer meer bijdraagt dan de andere.
Maar goed, als "omdat wij met zijn allen vinden dat het zo moet" het enige argument is, en als dat het enige is dat telt in een democratie, dan is de cirkel naar het eerste punt gewoon terug rond, en dan staat het ieder vrij die democratische wil te ontwijken. Als dat moet, desnoods maar door een andere democratie op te zoeken, die er meer logische (of aanvaardbare, zo je wil) regels op nahoudt. Ook dat is immers democratisch.
Venootschappen die ervoor opteren om personeel niet in loon te betalen maar met een mengeling van loon en het geld uit de vennootschap trekken in de richting van de (mede)vennoten.
Al was dat eerder om enerzijds ook een deftige bijdrage voor de sociale zekerheid van de zelfstandigen te krijgen maar tegelijkertijd er ook voor te zorgen dat de derving aan inkomsten vanwege potentiële schijnzelfstandigheid / managementvennootschappen/ artsen / notarissen / advocaten / eenmansverenigingen door optimalisatie of ontwijking opgehoffen wordt. En dat mensen de keuze als zelfstandige niet maken puur en alleen op basis van het fiscaal voordeel.
Hetgeen in essentie weinig meer is dan "ogen toe, oogkleppen op, en doorduwen", in de blind ideologische overtuiging dat nog meer belastingen effectief zijn wat dit land nodig hebt, en in de hoop dat ieder dat maar doodleuk blijft ondergaan. De kans op dat laatste, is simpelweg onbestaande.
Vandaar ook mijn "good luck"; België zal het nodig hebben. Ik kijk als dat nodig is wel mee van op een afstandje hoe jullie het er van af brengen

. Vergeet de prikkeldraad, wachttorens en andere technieken niet op tijd aan te brengen, vooraleer er nog meer dezelfde richting uit gaan... (ah nee, wacht, EU says no, dus dat kan je zelfs niet eens doen...)