Minimumlonen, waarom geen maximumloon?

Een maximumloon?

• Ja

• Nee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Het is een nogal verkeerd gebruik van cijfers: ja, de toekomstige uit te betalen pensioenen zijn nergens "gebacked", maar dat is ook niet de bedoeling van het systeem en is op zich geen probleem.

Het syteem gaat er vanuit dat de pensioenuitgaven gefinancierd worden door de huidige inkomsten van het RSZ-stelsel. Dat staat onder druk door vergrijzing en zal financieel zeker zijn impact hebben de komende jaren, maar is niet dramatisch onhoudbaar zoals je die cijfers het hier lijken voor te stellen. >100% van het GDP is geen probleem gezien er geen relatie op zich is tussen GDP en die uitgaven.

De vergrijzing is trouwens een groter Vlaams probleem, dat splitsen is puur financieel niet zo interessant, vrees ik :)
Was het in begin niet zo dat je spaarde voor eigen pensioen? Stel je voor dat het nog zo zou zijn waarbij de miljarden gratis winst (althans volgens Conner als je hem bezig hoort over aandelen) kunnen gebruikt worden voor beleid te voeren ipv wat werkende nu opleveren meteen uit te geven aan mensen die amper tot niet gewertkt hebben in hun leven (maar daar wel toe in staat waren)

Nee onze overheid maakt liever een lege doos als het Zilverfonds

Dat is een ideologische overtuiging eh, geen feit of axiomatisch gegeven waarvan vertrokken moet worden.

Het wordt ideologisch zo voorgesteld dat het normaal is, de uiting van gelijkheid is én absoluut eerlijk is, maar het is de facto ongelijkheid. Zelfs al betaalt die kerel met 500k "slechts" 25%, dan brengt dat nog steeds 2,5 keer meer op voor de belastingen dan de kerel met 100k die 50% moet betalen.

Aangezien je verwijst naar absolute bedragen - wat stel je dan voor: een soort van flat rate die men kan toepassen, een grens op belastbaar inkomen en alles daarboven tax -free, betalen i.f.v. gebruik? Wat zijn de nadelen van dergelijke systemen en hoe verhouden deze tot het % systeem i.f.v. inkomen? Welke landen passen het toe en hoe vergaat het hen?

Ik ben ook niet meteen overtuigd dat een aanvaardbare belasting getalenteerde mensen er zou van weerhouden om nog risico's te nemen, zeker als daar een deftige kader wordt neergezet in de plaats (vlottere wetgeving en voorzieningen etc).

Ik heb op zich niets tegen hoge lonen of echt rijke mensen, dat is imo gewoon ook nodig voor bepaalde dynamieken.

En dus staat het de enkeling vrij zich te onttrekken aan die mening van de meerderheid, door hetzij maximaal te ontwijken, hetzij helemaal te ontwijken.
Dat slaat op niets. Volgens die redenering zou ik dus u mogen vermoorden omdat ik het niet eens ben met het feit dat iemand vermoorden fout is. Of mag ik 180 km/h rijden en de boete gewoon negeren.
etc...

Als je sterkste argument pro weinig meer is dan "omdat wij met zijn allen vinden dat dat zo moet", dan heb je niet bepaald een stevige basis om op te bouwen.
In een democratie is dat het enigste dat uiteindelijk telt.
Daarnaast heb ik in mijn eerste post al gezegd dat ik wil dat iedereen naar de sterkte van hun financiële schouders bijdraagt. En dat is voor mij ook het enige argument dat telt. En voor mij is dat een zeer stevige basis om op te bouwen.

Zoals bij de allerrijksten van België, waarvan 4 van de top 5 in Zwitserland, Monaco of UK zitten en de facto dus onbereikbaar zijn? Bedoel je die?
Of bedoel je bij BV's die vandaag ook al betalen en waarvan je hoopt dat ze niet dezelfde routes kiezen (of andere routes), waardoor je zelfs die opbrengsten ook verliest?
Of bedoel je bij bedrijven in het algemeen, aangezien de Belgische economie het toch zo fantastisch doet?

Venootschappen die ervoor opteren om personeel niet in loon te betalen maar met een mengeling van loon en het geld uit de vennootschap trekken in de richting van de (mede)vennoten.
Al was dat eerder om enerzijds ook een deftige bijdrage voor de sociale zekerheid van de zelfstandigen te krijgen maar tegelijkertijd er ook voor te zorgen dat de derving aan inkomsten vanwege potentiële schijnzelfstandigheid / managementvennootschappen/ artsen / notarissen / advocaten / eenmansverenigingen door optimalisatie of ontwijking opgehoffen wordt. En dat mensen de keuze als zelfstandige niet maken puur en alleen op basis van het fiscaal voordeel.

Het kan toch niet de bedoeling zijn om maaltijdcheques te gaan afpakken/belasten en in ruil een hoger nettoloon geven.
Tuurlijk wel, die cheques van allerlei allooi zijn het zoveelste misbaksel waar er geld blijft plakken die normaal de consument of de handelaar toekomt.
Nu is dat het zoveelste doorgeefluik/koterij waar er %n blijven plakken aan nutteloze bedrijven zoals sodexo.

Het kan toch niet de bedoeling zijn om maaltijdcheques te gaan afpakken/belasten en in ruil een hoger nettoloon geven.
In de ideale wereld betaal je in loon en niet in bongobonnen, maaltijdcheques, wagens,etc... Ideaal gezien zouden al die zaken dus best eruit gebonjourd worden. Net zoals het via de supernota al de intentie was om de ecocheque te vervangen door een verhoogde maaltijdcheque.

Anders kunnen we evengoed beginnen met in plaats van loon uit te betalen in euro's. Dit gewoon in verschillende bonnen uit te betalen die enkel in België bij KMO's kunnen verzilverd worden.
Want uiteindelijk kan zo'n specifieke cheque ook een protectionistische maatregel zijn.

Waarom niet? Als men dit trouwens ooit zal doen, zal dit een hoger nettoloon opleveren voor mensen die nu geen maaltijdcheques krijgen, dus je nettoloon voor de laagste inkomens zal écht omhoog gaan.

Want uiteindelijk kan zo'n specifieke cheque ook een protectionistische maatregel zijn.
dat is zelfs expliciet een element uit de aanbeveling van de nationale arbeidsraad om die te behouden:

1731942469311.png

Aangezien je verwijst naar absolute bedragen - wat stel je dan voor: een soort van flat rate die men kan toepassen, een grens op belastbaar inkomen en alles daarboven tax -free, betalen i.f.v. gebruik? Wat zijn de nadelen van dergelijke systemen en hoe verhouden deze tot het % systeem i.f.v. inkomen? Welke landen passen het toe en hoe vergaat het hen?

Ook dat is projectie; het is niet omdat ik naar absolute bedragen verwijs, dat ik de facto pleit voor een absoluut bedrag aan belastingen. Toegegeven, in een ideale wereld zou dat een heel mooi iets zijn, in deze post was het meer dan overduidelijk dat ik gewoon de vergelijking maak tussen verschillende lonen, verschillende aanslagvoeten en hoe "fair" à la tête du client ingevuld wordt.

De vragen die je stelt, zijn dan ook volkomen overbodig, niet in het minst omdat ze éénzijdig gesteld worden :) .

Ik ben ook niet meteen overtuigd dat een aanvaardbare belasting getalenteerde mensen er zou van weerhouden om nog risico's te nemen, zeker als daar een deftige kader wordt neergezet in de plaats (vlottere wetgeving en voorzieningen etc).

Ik heb op zich niets tegen hoge lonen of echt rijke mensen, dat is imo gewoon ook nodig voor bepaalde dynamieken.

Enter the Belgian reality...

Maar los daarvan: in hoever is de stelling die je hier schrijft niet gewoon wensdenken? De braindrain is een effectief iets. De rijken die elders toeven, zijn een reëel iets. Ontwijking (al dan niet voorbereiden tot), is een reëel iets. Al die zaken staan of vallen met wat jij zelf als "aanvaardbaar" omschrijft, alleen blijft die term het meest vage concept ever (even vaag als "fair") tot zolang dat niet concreet gemaakt kan worden en dat effectief iets is dat niet alleen maatschappelijk maar ook voor het individu aanvaardbaar is.

De grootspraak die anderen in dit topic dan hanteren, is dan maar dan "fair" of "aanvaardbaar" niet bij monde van het individu bepaald kan worden, maar vanuit de maatschappij opgelegd moet worden, maar ook dat is zuiver wensdenken, in de hoop dat er maar genoeg vanuit individueel standpunt braaf gaan betalen. Dat is hetzelfde als luchtkastelen bouwen imho.

Dat slaat op niets. Volgens die redenering zou ik dus u mogen vermoorden omdat ik het niet eens ben met het feit dat iemand vermoorden fout is. Of mag ik 180 km/h rijden en de boete gewoon negeren.
etc...

Newsflash: ontwijken is perfect legaal.
Mooie ideologische hyperbool dus, maar ook niet meer dan dat.

In een democratie is dat het enigste dat uiteindelijk telt.
Daarnaast heb ik in mijn eerste post al gezegd dat ik wil dat iedereen naar de sterkte van hun financiële schouders bijdraagt. En dat is voor mij ook het enige argument dat telt. En voor mij is dat een zeer stevige basis om op te bouwen.

Waarmee je blijven baden in ideologische nietszeggendheid eh. "Bijdragen naar sterkte van financiële schouders" is perfect doenbaar in een flat-tax scenario, in een degressief scenario en zelfs zo je wil in een pure consumption-tax scenario. Cq: het voorbeeld dat ik aanhaalde waarbij iemand met 500k 25% afdraagt vs iemand met 100k 50% afdraagt, is prima bijdragen naar sterkte van financiële schouders, waarbij die van 500k nog steeds 2,5 keer meer bijdraagt dan de andere.

Maar goed, als "omdat wij met zijn allen vinden dat het zo moet" het enige argument is, en als dat het enige is dat telt in een democratie, dan is de cirkel naar het eerste punt gewoon terug rond, en dan staat het ieder vrij die democratische wil te ontwijken. Als dat moet, desnoods maar door een andere democratie op te zoeken, die er meer logische (of aanvaardbare, zo je wil) regels op nahoudt. Ook dat is immers democratisch.

Venootschappen die ervoor opteren om personeel niet in loon te betalen maar met een mengeling van loon en het geld uit de vennootschap trekken in de richting van de (mede)vennoten.
Al was dat eerder om enerzijds ook een deftige bijdrage voor de sociale zekerheid van de zelfstandigen te krijgen maar tegelijkertijd er ook voor te zorgen dat de derving aan inkomsten vanwege potentiële schijnzelfstandigheid / managementvennootschappen/ artsen / notarissen / advocaten / eenmansverenigingen door optimalisatie of ontwijking opgehoffen wordt. En dat mensen de keuze als zelfstandige niet maken puur en alleen op basis van het fiscaal voordeel.

Hetgeen in essentie weinig meer is dan "ogen toe, oogkleppen op, en doorduwen", in de blind ideologische overtuiging dat nog meer belastingen effectief zijn wat dit land nodig hebt, en in de hoop dat ieder dat maar doodleuk blijft ondergaan. De kans op dat laatste, is simpelweg onbestaande.

Vandaar ook mijn "good luck"; België zal het nodig hebben. Ik kijk als dat nodig is wel mee van op een afstandje hoe jullie het er van af brengen :) . Vergeet de prikkeldraad, wachttorens en andere technieken niet op tijd aan te brengen, vooraleer er nog meer dezelfde richting uit gaan... (ah nee, wacht, EU says no, dus dat kan je zelfs niet eens doen...)

Was het in begin niet zo dat je spaarde voor eigen pensioen?

Afaik is dat altijd repartitie geweest.

Overheen de laatste decennia is daar de 2de en 3de pijler bijgekomen, en dat is er idd eentje waarbij je voor jezelf spaart. That is, het steekt sossen en aanverwanten nu al jaren de ogen uit, dus het is wachten tot ze gaan trachten dat geheel te collectiviseren.

En de 4de pijler, dat moet nu ook nog meer getaxeerd gaan worden via nog meer vemogens(winst)belastingen dan er vandaag al zijn uiteraard...

Edit: maar gaat te ver off -topic
Ja en nee, voor mij zie je hier (op dit forum) dat elk voorstel voor aanpassing van beleid compleet getorpedeerd wordt door een lawine aan bewijzen wat er verkeerd is aan het huidig beleid. Fix dat eerst ipv altijd maar extra regels uit te vinden.
Het kan toch niet de bedoeling zijn om maaltijdcheques te gaan afpakken/belasten
Hoe rapper ze die miserie afschaffen hoe beter. Geef de mensen gewoon een maaltijdvergoeding. Die cheques komen voor mij over als een beschutte werkplaats waar jobs moeten gecreëerd worden (no pun intended voor de mensen die er werken).
Ze zijn compleet zinloos en achterhaald. Je krijgt dat in het buitenland nergens uitgelegd. Niet te vergeten dat de handelaar die ontvangt er ook nog is een stuk "verwerkingskost" op afgeeft.
lege doos als het Zilverfonds
En zelfs voor die lege doos werken er nog ambtenaren om erop toe te zien dat gemaakte contracten gerespecteerd worden :crazy:

Hoe rapper ze die miserie afschaffen hoe beter. Geef de mensen gewoon een maaltijdvergoeding. Die cheques komen voor mij over als een beschutte werkplaats waar jobs moeten gecreëerd worden (no pun intended voor de mensen die er werken).
Ze zijn compleet zinloos en achterhaald. Je krijgt dat in het buitenland nergens uitgelegd. Niet te vergeten dat de handelaar die ontvangt er ook nog is een stuk "verwerkingskost" op afgeeft.
Met maaltijdcheques ben je tenminste zeker dat ze in ons land gebruikt worden
En tegenwoordig is dat alleen nog digitaal en werkt dat gewoon zoals bancontact he

Met maaltijdcheques ben je tenminste zeker dat ze in ons land gebruikt worden
En tegenwoordig is dat alleen nog digitaal en werkt dat gewoon zoals bancontact he
Maar wat is het nut? Welk voordeel is er tov gewoon cash geld?
Een systeem behouden omdat het tegenwoordig digitaal is slaat op niet veel.
En op die digitale cheques betalen handelaars ook nog steeds een percentage verwerkingskost.

- Je betaalt als WN een stukje belasting
- U WG betaalt aan de Sodexo (of andere) een fee (en ik denk? ook stukje belasting)
- De handelaar betaalt aan Sodexo verwerkingskost

Nu moet je mij is zeggen welk nut dit systeem heeft? Het is kunstmatig een sector en jobs in stand houden die werkelijk nul bijdrage leveren aan de maatschappij. Zonder maaltijdcheques moet ik ook elke week naar Colruyt.
De maaltijdcheque is er initieel gekomen omdat (heel) vroeger elk bedrijf in zijn kantine voordelig maaltijden voorzag voor werknemers. Werknemers op de baan hadden dit voordeel niet en de cheque werd dan gebruik om hen aan zo'n tarief te kunnen voorzien in een maaltijd.
Maar in welk bedrijf kan je tegenwoordig nog voordelig eten? Een minderheid eh...

Maar wat is het nut? Welk voordeel is er tov gewoon cash geld?
Een systeem behouden omdat het tegenwoordig digitaal is slaat op niet veel.
En op die digitale cheques betalen handelaars ook nog steeds een percentage verwerkingskost.

- Je betaalt als WN een stukje belasting
- U WG betaalt aan de Sodexo (of andere) een fee (en ik denk? ook stukje belasting)
- De handelaar betaalt aan Sodexo verwerkingskost

Nu moet je mij is zeggen welk nut dit systeem heeft? Het is kunstmatig een sector en jobs in stand houden die werkelijk nul bijdrage leveren aan de maatschappij. Zonder maaltijdcheques moet ik ook elke week naar Colruyt.
De maaltijdcheque is er initieel gekomen omdat (heel) vroeger elk bedrijf in zijn kantine voordelig maaltijden voorzag voor werknemers. Werknemers op de baan hadden dit voordeel niet en de cheque werd dan gebruik om hen aan zo'n tarief te kunnen voorzien in een maaltijd.
Maar in welk bedrijf kan je tegenwoordig nog voordelig eten? Een minderheid eh...
Dat je dat enkel in Belgische winkels kan gebruiken

Nee je betaalt als WN noch als WG belastingen (noch sociale bijdragen), je betaalt eigen bijdrage maar dat geld krijg je volledig terug op uw MC kaart
De handelaar betaalt ook voor andere elektronische betalingen verwerkingskosten

Er zijn nog heel wat bedrijven waar je voordelig kan eten hoor, er zijn er zelfs die dat combineren met MC (zelfs eigen overheden)

Trouwens dat bestaat ook gewoon in het buitenland hoor (zelfs in pakweg Brazilie) dus hoezo krijg je dat niet uitgelegd in het buitenland?

Dat je dat enkel in Belgische winkels kan gebruiken
Veel van die Belgische winkels (Carrefour, AH, pain quotidien, fastfood restaurants, ...) zijn in buitenlandse handen en het geld gaat alsnog gewoon naar daar hoor. Als je dit effectief alleen in zaken in Belgische eigendom kon gebruiken had Europa ons al lang op de vingers getikt voor een vals concurrentievoordeel.
Er zijn nog heel wat bedrijven waar je voordelig kan eten hoor, er zijn er zelfs die dat combineren met MC (zelfs eigen overheden)
Overheid is voor mij deel vh probleem. Het zou raar zijn dat ze een beleid voeren (MC) en er dan zelf geen gebruik van maken...
Naar mijn ervaring is dat sinds covid in veel bedrijven toch afgebouwd. Maar ik kom ook niet overal natuurlijk...

Nee je betaalt als WN noch als WG belastingen (noch sociale bijdragen), je betaalt eigen bijdrage maar dat geld krijg je volledig terug op uw MC kaart
De handelaar betaalt ook voor andere elektronische betalingen verwerkingskosten
Hoe dat? Ik geef per MC toch 1,xx€ af van mijn brutoloon als eigen bijdrage? Akkoord, de waarde van u MC ligt veel hoger maar zonder MC zou je die bijdrage niet moeten betalen.
Dat je dan meer "gewone belastingen" moet betalen is een ander verhaal natuurlijk, maar MCs voor een WN zijn niet gratis.

Trouwens dat bestaat ook gewoon in het buitenland hoor (zelfs in pakweg Brazilie) dus hoezo krijg je dat niet uitgelegd in het buitenland?
mea culpa

Terug
Bovenaan