Minst/meest gebruikte optie op je wagen.

Je bronnen ontkrachten (noch bevestigen) mijn stelling hoor.
De auto moet sowieso een signaal van de sleutel krijgen.
Het enige wat ik er nog bij zeg is dat de sleutel wellicht pas uitzendt als die een signaal krijgt van de auto.

Hier heb je een link waarin staat dat er blijkbaar sowieso 2-way communicatie is. Een zender en een receiver.
Dus lijkt het mij een kleine moeite om het startsignaal vanuit de auto te laten komen, die er toch de grootste batterij voor heeft om continu het signaal te broadcasten.

Laatst bewerkt:
Meest:
- Zetelverwarming
- Cruise Control
- Navigatie
- Bluetooth (media + telefonie)
- Multifunctiestuur
- Digitale teller

Minst:
- 2/3 zone airco/verwarming (altijd op sync)

Het enige wat ik er nog bij zeg is dat de sleutel wellicht pas uitzendt als die een signaal krijgt van de auto.

Hier heb je een link waarin staat dat er blijkbaar sowieso 2-way communicatie is. Een zender en een receiver.
Dus lijkt het mij een kleine moeite om het startsignaal vanuit de auto te laten komen, die er toch de grootste batterij voor heeft om continu het signaal te broadcasten.
Jouw artikel beschrijft hoe de transmitter de key fob is en de receiver de auto is. MAW: de key fob zendt enkel uit, de auto ontvangt enkel. De auto stuurt geen signaal naar jouw sleutel, want jouw auto heeft geen transmitter en jouw key fob heeft geen receiver. 1-way communicatie dus. Moest de auto uitzenden, zou jou key fob non-stop moeten luisteren naar een signaal en daarbovenop regelmatig een signaal maken en uitzenden, dat kost veel meer batterij dan gewoon een signaal uitzenden.

(PS: het hacken zoals hier werd beschreven, gebeurt bij passive keyless entry - waarbij je key fob non-stop uitzendt. Jouw artikel gaat over active keyless entry - waarbij je key fob enkel uitzendt wanneer je op de knop duwt.)

Laatst bewerkt:
Moest de auto uitzenden, zou jou key fob non-stop moeten luisteren naar een signaal en daarbovenop regelmatig een signaal maken en uitzenden, dat kost veel meer batterij dan gewoon een signaal uitzenden.
Waarom? Enkel als die in de buurt is van de auto zou de keyfob moeten een signaal uitzenden.
Luisteren kost veel minder energie dan zelf uitzenden.
En de auto kan dan zelf beslissen wanneer die signalen uitzendt om te vragen of de keyfob nog in de buurt is.
Bijvoorbeeld tijdens het rijden is dat niet nodig lijkt me.

Dat is remote entry, m.a.w. als je de keyfob knoppen indrukt om de wagen te unlocken/locken. Niet keyless entry.

Beide artikelen dat ik gepost heb bevestigen wat ik al een hele tijd probeer over te brengen, dat jij precies niet wil snappen.

Je artikelen bevestigen noch ontkennen hetgeen wat jij probeert over te brengen.
Ik vind zelf geen bevestiging van mijn stelling, maar ook niet van de jouwe.
Daarvoor zou ik dieper moeten zoeken naar de tools die ze gebruiken om de auto's daarmee open te krijgen.

Ik blijf er gewoon bij dat het niet logisch is dat een keyfob hele tijd zou uitzenden, terwijl het enkel nodig is als de auto in de buurt is.
En de auto zou in principe simpel door middel van de hele grote batterij, continu uitzenden waardoor de keyfob weet dat de auto in de buurt is.
Om pas dan te gaan uitzenden. Waardoor de keyfob batterij maximaal bespaard wordt.

Ik blijf er gewoon bij dat het niet logisch is dat een keyfob hele tijd zou uitzenden, terwijl het enkel nodig is als de auto in de buurt is.
En de auto zou in principe simpel door middel van de hele grote batterij, continu uitzenden waardoor de keyfob weet dat de auto in de buurt is.
Om pas dan te gaan uitzenden. Waardoor de keyfob batterij maximaal bespaard wordt.

Het gaat er niet om wat jij logisch vindt, het gaat er om wat de realiteit is, en die is (TLDR: surprise surprise, zo’n sleutel is een zender):

Of the 237 models tested for the report, 230 of them, including a Ford Focus and Volkswagen Golf, could be opened using “relay technology.”

If someone wants to steal a keyless car, they can hold one relay box outside a home’s front door (or somewhere near where the car keys will be hanging) and receive the signal the key fob gives off through the walls. The signal can then be transmitted to a second relay box near the car and this will “fool” the vehicle into thinking the key is nearby, and unlock the doors.

Je artikelen bevestigen noch ontkennen hetgeen wat jij probeert over te brengen.
Daarvoor zou ik dieper moeten zoeken naar de tools die ze gebruiken om de auto's daarmee open te krijgen.

UWB en BLE verbruiken echt geen drol energie hoor. Het heet ook niet hoor niks BLE, Bluetooth LOW ENERGY. En so what dat je elke 2 jaar het batterijtje in uw sleutel moet vervangen? Daar ligt toch niemand wakker van.
Elk onderhoud nieuwe batterij erin en niemand zit ook in de shit.

Daarbij gaat men meer en meer over naar zuiver op smartphone unlocking. Zelfde technologie, even onveilig.

Tp0u1W9.jpg

Ik geef het op.

Als je het niet wilt geloven, nadat 2-3 verschillende mensen zeggen wat ik effectief al 2 dagen aan't zeggen ben, is het helaas een verloren zaak aan jouw kant.

/Dense

Edit: Uw stelling gaat ge nergens vinden, want dat is verkeerd.

Het gaat er niet om wat jij logisch vindt, het gaat er om wat de realiteit is, en die is (TLDR: surprise surprise, zo’n sleutel is een zender):

I stand corrected. Je bron geeft idd aan dat het one-way is.
Ik wist niet dat BLE zo weinig verbruikte dat je 2 jaar nonstop kan uitzenden.
Dan is het inderdaad niet de moeite om er een 2-way van te maken op vlak van batterij duur.

I stand corrected. Je bron geeft idd aan dat het one-way is.
Ik wist niet dat BLE zo weinig verbruikte dat je 2 jaar nonstop kan uitzenden.
Dan is het inderdaad niet de moeite om er een 2-way van te maken op vlak van batterij duur.
By the way ... 't zal meer zijn hoor dan 2j.

Ik heb zelf zo'n sleutel voor keyless entry & heb nog altijd m'n batterij niet moeten vervangen.
Op de 3 reeks had ik geen keyless entry, dus mss slecht vergelijk. Daar heb ik in 5j+ die batterij nooit weten vervangen.

Hoeveel meer dan 2j ... who knows, want ik geloof dat m'n wagen tegenwoordig begint te melden van 'battery low', dus dat zal daar wel op wijzen.

Dat komt weliswaar heel ongelegen natuurlijk. Dat wegens corona & 't feit dat ik nooit nog in de buurt ben v/d garage (zal het dus zelf even moeten doen binnenkort).

Ik heb de batterij van mijne keyfob 1 keer moeten vervangen. Waarschijnlijk had de vorige eigenaar dat niet gedaan.

Ik krijg geen melding, enkel krijg ik mijn deur niet open (wel met de knoppen zelf) en de wagen niet gestart. Want dan zegt 'em sleutel niet herkent.

Met kouder weer toch zeker voorverwarmen en zetelverwarming. Toen ik nog op kantoor moest werken had ik via home assistant een automation gemaakt om 's morgens en 's avonds mijn auto voor te verwarmen.

Meest:
- Zetelverwarming
- Cruise Control
- Navigatie
- Bluetooth (media + telefonie)
- Multifunctiestuur
- Digitale teller

Minst:
- 2/3 zone airco/verwarming (altijd op sync)

Ha inderdaad, die zone verwarming, vraag me ook af of dat ook maar een effect kan hebben, nog niemand zien gebruiken :-D

Ha inderdaad, die zone verwarming, vraag me ook af of dat ook maar een effect kan hebben, nog niemand zien gebruiken :-D

Kunt een taart in de footwell van de passagier zetten en daar dan vollenbak de airco (op) laten blazen terwijl het bij u nog 21°C is? :p

De opties die ik meest en minst gebruik op m'n Ford Focus

Meest:
Automatische lichten
Automatische ruitenwissers (voor het regelen van het interval)
Radio
Bluetooth
Parkeersensoren (Nieuwere auto's zijn immens onoverzichtelijk)
Digitale snelheidsmeter
Cruise Control (gebruik ik de laatste tijd meer en meer)

Minst:
Active park assist (Heb de maar een tweetal keer zelf laten inparkeren)
Start/Stop
Apple Carplay / Android Auto
Airco

Op mijn golf:

Meest:
Auto lichten + ruitenwissers
Radio / BT
Parkeersensoren
Autohold
Limiter ipv cc op autostrade

Minst:
Park assist