Het grote probleem met de kilometervergoeding voor personenwagens is niet het verkocht krijgen. Wel alles wat erbij komt kijken.
Wat ik mij herinner van 5j geleden en alle keren ervoor dat het hip was en veel in het nieuws kwam:
Communautaire problemen. De verkeersbelasting is een bevoegdheid van het gewest. Brussel wou wel instappen in het Vlaams systeem (lees: als Vlaanderen het opzet & beheert) maar Wallonië was tegen en wou eerder naar een vignet ofzo gaan. En verschillende systemen in een klein land zoals België is niet echt wenselijk.
De technische problemen zijn ook niet mis. Als ik mij niet vergis was er in 2018 of 2019 nog een studie gedaan door (allez, voor) de Vlaamse Overheid.
Een systeem van "poortjes" (plaatsen waar gescanned werd op gelijk welke manier) was niet dekkend genoeg en te duur. Enige mogelijkheid was een systeem via lokalisatie (GPS voornamelijk dus). Maar dat zorgt dus ook voor een enorme kost, want je hebt een on-board-unit nodig en service providers ervoor; zoals bij vrachtwagens het geval is. Het voorstel om dit via smartphone te doen is weggelachen door politiek, experten en burgers. Laat ons eerlijk zijn, dat was zowat het slechtste voorstel ooit. Dat is gewoon vragen om misbruik, niet iedereen heeft een smartphone, nog meer afhankelijkheid van een opgeladen smartphone, de overheid heeft niet bepaald een goede track-record voor hun apps te laten werken ten allen tijde, afhankelijk van software/hardware die men niet zelf beheert, ... En het is natuurlijk een veel grotere brok data om te verwerken dan momenteel de vrachtwagens. Zeker als men de kilometervergoeding ook nog eens "slim" wil maken zoals het voorstel hiervoor was (dus ander tarief gebaseerd op tijdstip/drukte/type weg).
En dan natuurlijk nog een combinatie van bovenstaande 2 puntjes: "misbruik" door leasingmaatschappijen. Momenteel bevinden alle leasingmaatschappijen van België zich ofwel in Vlaander of Brussel. Dit doordat leasing een speciaal statuut heeft en zowel BIV als verkeersbelasting betaalt aan het gewest waar de leasingmaatschappij zich bevindt. Als dit blijft bestaan, en enkel Vlaanderen (en misschien ook Brussel) aan kilometervergoeding doen, voorzie ik dat de maatschappelijke zetel van al die leasingmaatschappijen wel eens rap naar Wallonië verplaatst zal worden. Dit zal de Vlaamse Overheid ook wel vermoeden...
Ik ben niet tegen het idee van een kilometerheffing voor personenwagens, maar ik wil toch wel eerst eens concreet zien hoe ze dit denken uit te werken.