Mobiliteitsbudget

abzurd

New member
Als dat advies van werkgevers en vakbonden erdoor komt om slechts 50% in pijler 2 huisvesting toe te staan, dan ga ik toch serieus twijfelen om in mijn situatie over te schakelen.

Vriendin heeft net haar nieuwe EV bedrijfswagen besteld, mijn leasing loopt juni volgend jaar af. We hebben een peuter thuis en volgende maand een 2e kind op komst.

Plan was eigenlijk om het met 1 wagen te doen en veel school/crèche/huis verkeer met elek. fiets. Ik werk tot op heden 4 op 5 thuis en dichtbij treinstation richting Antwerpen (30min stappen naar kantoor daarna) dus dat had nog wel gelukt qua regelen. Beetje meer planning en soms penibele situaties maar 1k+ netto meer.

Ze hebben bij ons ook juist een communicatie uitgestuurd dat er weer meer op kantoor moet gewerkt worden (3 dagen per week als norm) dus dat gecombineerd met die 50% is me al minder de moeite waard. Dat wil zeggen dat ik voor de andere 50% in pijler 2 kosten moet maken om kosten te maken, of 38% werknemersbijdrage moet rollen op de rest in cash (pijler 3).

Privé wagen kopen zorgt dan voor heel wat rompslomp. Al bij al lijkt het me dan heel wat gedoe om er maandelijks wat extra uit te slaan om te sparen/investeren.

Wellicht nog pijler 1 als mogelijkheid, kleinere wagen kiezen (type supermini EV zoals e208, e corsa enz) voor mijn eigen verplaatsingen en korte ritten met de kinderen en ongeveer 160 euro in pijler 2 huisvesting steken als 'middenweg' (= 160 euro netto baggen tenzij die 50%-regel ook van toepassing zou zijn op de restant van pijler 1 die voortvloeit naar pijler 2).

Stof tot nadenken. Als jullie input hebben, graag.

Als dat advies van werkgevers en vakbonden erdoor komt om slechts 50% in pijler 2 huisvesting toe te staan, dan ga ik toch serieus twijfelen om in mijn situatie over te schakelen.

Vriendin heeft net haar nieuwe EV bedrijfswagen besteld, mijn leasing loopt juni volgend jaar af. We hebben een peuter thuis en volgende maand een 2e kind op komst.

Plan was eigenlijk om het met 1 wagen te doen en veel school/crèche/huis verkeer met elek. fiets. Ik werk tot op heden 4 op 5 thuis en dichtbij treinstation richting Antwerpen (30min stappen naar kantoor daarna) dus dat had nog wel gelukt qua regelen. Beetje meer planning en soms penibele situaties maar 1k+ netto meer.

Ze hebben bij ons ook juist een communicatie uitgestuurd dat er weer meer op kantoor moet gewerkt worden (3 dagen per week als norm) dus dat gecombineerd met die 50% is me al minder de moeite waard. Dat wil zeggen dat ik voor de andere 50% in pijler 2 kosten moet maken om kosten te maken, of 38% werknemersbijdrage moet rollen op de rest in cash (pijler 3).

Privé wagen kopen zorgt dan voor heel wat rompslomp. Al bij al lijkt het me dan heel wat gedoe om er maandelijks wat extra uit te slaan om te sparen/investeren.

Wellicht nog pijler 1 als mogelijkheid, kleinere wagen kiezen (type supermini EV zoals e208, e corsa enz) voor mijn eigen verplaatsingen en korte ritten met de kinderen en ongeveer 160 euro in pijler 2 huisvesting steken als 'middenweg' (= 160 euro netto baggen tenzij die 50%-regel ook van toepassing zou zijn op de restant van pijler 1 die voortvloeit naar pijler 2).

Als je 3 dagen per week naar kantoor moet kan je niets aan huisvesting spenderen.

Als je 3 dagen per week naar kantoor moet kan je niets aan huisvesting spenderen.
Goh, het is eerder een nieuwe richtlijn, geen hard force. Technisch gezien kan het nog wel hebben ze mij verzekerd. In ieder geval zou ik ook nog 1 van onze andere kantoren op minder dan 10km kunnen kiezen om mij af en toe eens te laten zien.

Maar laat dat nu ook zijn wat mij een beetje afschrikt. Die regelgeving hangt met haken en ogen aan elkaar en je hangt meteen voor 48 maanden (volledige leaseperiode) vast aan je keuze dus veel onzekerheid.

Ook wel straf trouwens dat vakbonden hierover adviezen uitsturen die rechtstreeks tegen de belangen van werknemers ingaan.

Ook wel straf trouwens dat vakbonden hierover adviezen uitsturen die rechtstreeks tegen de belangen van werknemers ingaan.
Die gaan in tegen de belangen van sommige werknemers. Maar toch niet tegen die van alle ?
Als de werkgevers afkomen met 100% is hetgeen we aanbieden maar 0.0% opslag als mogelijkheid. Dan lijkt het mij wel mogelijk dat de vakbonden een ander standpunt innemen waar die 100% dan daalt om andere zaken gedaan te krijgen. Die voordelig zijn voor de werknemer in het algemeen.

Vakbonden zijn er niet om individuen te verdedigen. Al is daar soms een overlap.

Die gaan in tegen de belangen van sommige werknemers. Maar toch niet tegen die van alle ?
Als de werkgevers afkomen met 100% is hetgeen we aanbieden maar 0.0% opslag als mogelijkheid. Dan lijkt het mij wel mogelijk dat de vakbonden een ander standpunt innemen waar die 100% dan daalt om andere zaken gedaan te krijgen. Die voordelig zijn voor de werknemer in het algemeen.

Vakbonden zijn er niet om individuen te verdedigen. Al is daar soms een overlap.
In dit specifiek geval is het geen afweging tussen belangen van de werkgever en de werknemer. Dit verandert niets aan de kant van de werkgever, als die een mobiliteitsbudget van 10.000 per jaar moet betalen, dan blijft de kost voor die werkgever exact 10.000. Het is de werknemer die meer zal moeten afdragen.

Dit is de vakbond die meer geld voor de staat wil om uitkeringen en pensioenen te kunnen blijven betalen, ten koste van de werknemers.

Of je moet binnen 10km wonen van uw werkplaats dacht ik.

Klopt

Goh, het is eerder een nieuwe richtlijn, geen hard force. Technisch gezien kan het nog wel hebben ze mij verzekerd. In ieder geval zou ik ook nog 1 van onze andere kantoren op minder dan 10km kunnen kiezen om mij af en toe eens te laten zien.

Maar laat dat nu ook zijn wat mij een beetje afschrikt. Die regelgeving hangt met haken en ogen aan elkaar en je hangt meteen voor 48 maanden (volledige leaseperiode) vast aan je keuze dus veel onzekerheid.

Als je 3 dagen naar kantoor gaat dus niet, als je een dag per week naar een werkplek op <10km gaat zou het kunnen. Ik zou het in dit geval alleen doen als je werkgever garant staat voor eventuele verliezen of een garantie geeft dat je 2 dagen/week thuis kan werken.
Vanaf 1/1/2027 is er tevens een verplichte uurregistratie, in principe kan er dan exact gecontroleerd worden als daar ook de locatie bijstaat.

Ik heb de berekening eens gedaan voor een eigen wagen te kopen en ik zou een beetje winst hebben (als je niks ernstigs voor hebt buiten omniun/garantie), maar in een spel waar de werkgever EN de overheid ten alle tijden de regels kunnen veranderen heb ik precies weinig zijn om 45-50k in een eigen wagen te investeren. Het is mij de 2k per jaar die zou overschieten gewoon niet waard, dat bedrag is te klein tov mijn jaarlijks nettoloon om alle rompslomp en risico naar mij te halen.
Hier wil de werkgever niet garanderen dat 2 dagen/week kantoorwerk blijft en er is wel een wezenlijk verschil tussen:
- 1000 euro netto
- 500 euro netto en 500 euro met 38% belasting (waar je een jaar op moet wachten) --> 810 netto
- 1000 euro met 38% belasting (waar je een jaar op moet wachten) --> 620 netto

Hier wil de werkgever niet garanderen dat 2 dagen/week kantoorwerk blijft en er is wel een wezenlijk verschil tussen:
- 1000 euro netto
- 500 euro netto en 500 euro met 38% belasting (waar je een jaar op moet wachten) --> 810 netto
- 1000 euro met 38% belasting (waar je een jaar op moet wachten) --> 620 netto

In het begin kon ik enkel rente van de lening binnenbrengen, dus ik kon mijn budget nog niet voor de helft daaraan spenderen. Maar je maakt altijd wel wat kosten die je kan binnenbrengen. In mijn geval was dat materiaal voor de fiets, de huurwagen op vakantie, treintickets, etc.

Om maar te zeggen dat je dan 500 euro per maand zou moeten laten uitbetalen aan 38% is dus ook niet correct. Je hebt altijd wel een paar kleine dingen om binnen te brengen. En op het einde van het jaar kocht ik gewoon een fiets met het overgebleven budget. Kan je natuurlijk geen 5 jaar aan een stuk doen, ik had al 3 fietsen en nu heb ik er 5 (wel allemaal andere types: MTB, race, gravel, trekking, plooifiets).

Die 48 maand is dan bedrijfspolicy? Want wettelijk is daar geen enkele reden toe. Ik begrijp dat werkgevers niet willen dat je tijdens een leaseperiode instapt in het mobiliteitsbudget, anders zitten zij met een lease die ze aan iemand anders moeten geven of afkopen.
Maar vanuit mobiliteitsbudget terug naar bedrijfswagen switchen heeft op zich, behalve wat admin, geen impact op de werkgever.

En het doel is net om mensen te promoten om dichter bij het werk te gaan wonen waardoor dit wel als een duurzame mobiliteitsoplossing kan aanzien worden en snap ik perfect.
Als dat het doel is had men de voorwaarden anders moeten maken.. ik zou namelijk wel eens willen weten wat het aandeel is van de <=10km straal werknemers in het systeem VS >=50% thuis. :unsure:

Ik kan in de Panne wonen en werken in Lanaken, zolang ik voldoende thuiswerk kan ik het systeem gebruiken.

Als men echt wil inzetten op die afstand zou men beter naar een soort systeem gaan. Bv: onder 10km netto (zoals nu), 10-20km 90%, 20-30km 80%, 30-40km 70%... (ik zeg maar iets ter illustratie). Op die manier is er tenminste écht incentive om de commute afstand te reduceren en ben je ineens ook van die compleet arbitraire alles-of-niets cut-off af.. iemand op 10km kan het systeem gebruiken, iemand op 60km met 3 thuiswerkdagen ook, iemand op 11km met 2 thuiswerkdagen niet... ab-surd systeem.

Als dat het doel is had men de voorwaarden anders moeten maken.. ik zou namelijk wel eens willen weten wat het aandeel is van de <=10km straal werknemers in het systeem VS >=50% thuis. :unsure:

Die verduidelijking van >50% tussen domicilie en voornaamste locatie van tewerkstelling (want zo is het dacht ik gespecifieerd in de wet) is er tijdens corona gekomen. Ongetwijfeld een slimme HR-dienst die dat als een soort onbedoelde 'loophole' heeft ontdekt.

Initieel was het trouwens 5 kilometer.

Ik kan in de Panne wonen en werken in Lanaken, zolang ik voldoende thuiswerk kan ik het systeem gebruiken.

Als men echt wil inzetten op die afstand zou men beter naar een soort systeem gaan. Bv: onder 10km netto (zoals nu), 10-20km 90%, 20-30km 80%, 30-40km 70%... (ik zeg maar iets ter illustratie). Op die manier is er tenminste écht incentive om de commute afstand te reduceren en ben je ineens ook van die compleet arbitraire alles-of-niets cut-off af.. iemand op 10km kan het systeem gebruiken, iemand op 60km met 3 thuiswerkdagen ook, iemand op 11km met 2 thuiswerkdagen niet... ab-surd systeem.
Is toch meer om minder verkeer te creëeren. Zowel thuiswerk als werk dicht bij huis heeft dat effect.

Om maar te zeggen dat je dan 500 euro per maand zou moeten laten uitbetalen aan 38% is dus ook niet correct. Je hebt altijd wel een paar kleine dingen om binnen te brengen. En op het einde van het jaar kocht ik gewoon een fiets met het overgebleven budget. Kan je natuurlijk geen 5 jaar aan een stuk doen, ik had al 3 fietsen en nu heb ik er 5 (wel allemaal andere types: MTB, race, gravel, trekking, plooifiets).
No, no you don't.

Alles wat je hier vermeld kan ik niets mee aanvangen. Dus da's heel persoonlijk omdat je blijkbaar graag geld uitgeeft aan fiets-related stuff.
Zelfs al moest ik eenmalig zoiets hebben van 'ik zal ne fiets kopen', dan is dat goed voor 1 keer op 100 jaar ofzo (wat dan eerder die EV fiets lease zou zijn, voor zover ik dat tegenwoordig goed versta).

Alles wat je hier vermeld kan ik niets mee aanvangen. Dus da's heel persoonlijk omdat je blijkbaar graag geld uitgeeft aan fiets-related stuff.

Niet alleen fiets-gerelateerd.

Dus jij pakt nooit de trein? Nooit een huurwagen? Nooit een deelwagen? Nooit een taxi? Nooit een uber? Geen deelfietsen? Of citytrip nog nooit eens een fiets gehuurd om de stad te verkennen? Nog nooit uit nieuwsgierigheid zo'n deelstep gebruikt? Kan allemaal via mobiliteitsbudget.
Wees creatief: geen eens deftige fietsverlichting als cadeau aan iemand die wel fietst. Een verhuiswagen is ook een huurwagen. Etc etc.

Als iemand zegt dat die echt niets zou kunnen binnenbrengen behalve een lening lijkt me dat eerder een halstarrige negatie om een punt te maken, dan een realistisch scenario.

Dus jij pakt nooit de trein? Nooit een huurwagen? Nooit een deelwagen? Nooit een taxi? Nooit een uber? Geen deelfietsen? Of citytrip nog nooit eens een fiets gehuurd om de stad te verkennen? Nog nooit uit nieuwsgierigheid zo'n deelstep gebruikt? Kan allemaal via mobiliteitsbudget.
Wees creatief: geen eens deftige fietsverlichting als cadeau aan iemand die wel fietst. Een verhuiswagen is ook een huurwagen. Etc etc.

Als iemand zegt dat die echt niets zou kunnen binnenbrengen behalve een lening lijkt me dat eerder een halstarrige negatie om een punt te maken, dan een realistisch scenario.
Euuh ... nope op al die dingen. Zonder 'halstarrig' een punt te proberen maken. Ik heb al zeker 10 jaar geen fiets meer getoucheerd.
Heck, heb er technish gezien 2. Elk zijn ze dik meer dan 20 jaar oud (van toen ik nog op de middelbare school zat).
De city bike heeft al 10j een kapotte band & de mountain bike is mijn broer rond corona ooit eens mee naar huis gereden & staat nog altijd daar (of zou toch moeten).

Trein/tram/bus? Enkel op kosten v/d WG (klanten). En dan nog tegen m'n goesting in de meeste gevallen.
Huurwagen? Heb er zelf een, waarom zou 'k er een huren (ik reis niet, eigenlijk nooit).
Deelwagen? Nog nooit in 't echt gezien.
Taxi? Denk wss in heel mijn leven 1 keer, om naar 't ziekenhuis te voeren want ik mocht niet rijden na de ingreep.
Uber? Nog nooit in 't echt gezien.
Etc.

Creatief? No tnx.
Ecocheques zijn daar een voorbeeld van, waar ik dan 'creatief' moet zijn & 't is gewoon ambetant. En heb zo vaak spullen gekocht die zelfs nooit uit de verpakking geraakt zijn. Gewoon van 't geld moet op.
Ik ken nauwelijks mensen die vaak fietsen, laat staan dat ik die mensen fiets-related stuff cadeau moet doen.
Verhuizen ... dat doe je toch ook mss 1 keer om de 10/20 jaar?

Conclusie, zelfs al zou ik toevallig 'once in a blue moon' toch eens een trein/taxi/uber of whatever privé nodig hebben, dan zou dit zo uitzonderlijk zijn dat dit het even goed niet waard maakt eh. No way 500 EUR/maand.

Dus in mijn geval mobi-budget is letterlijk enkel 100% wagen of 100% netto vergoeding dat ik in acht neem.
Wil/kan ik beide niet, dan zou ik uitkomen op 1 keer per jaar het volledige bedrag, dus in dit voorbeeld 12K, met 38% belasting af te dragen. En dan lijkt de wagen wel interessanter.

Nu, veel tekst om iets simpels te stellen eigenlijk.
Daarom dat ik zeg dat dit specifiek is aan de persoon, omdat ik letterlijk iemand ben waar niets daarvan relevant is.

In dit specifiek geval is het geen afweging tussen belangen van de werkgever en de werknemer. Dit verandert niets aan de kant van de werkgever, als die een mobiliteitsbudget van 10.000 per jaar moet betalen, dan blijft de kost voor die werkgever exact 10.000. Het is de werknemer die meer zal moeten afdragen.

Dit is de vakbond die meer geld voor de staat wil om uitkeringen en pensioenen te kunnen blijven betalen, ten koste van de werknemers.

Neen... ten koste van SOMMIGE werknemers in het belang van ALLE werknemers (zekerheid in betrekking tot uitkeringen en pensioenen lijken mij toch ook belangrijke items).
Dus de vakbond vervult dan ook effectief zijn functie lijkt mij.

Euuh ... nope op al die dingen. Zonder 'halstarrig' een punt te proberen maken. Ik heb al zeker 10 jaar geen fiets meer getoucheerd.

Geen statistieken over, maar mijn buikgevoel zegt me dan dat je daarmee echt de uitzondering bent, als je op een jaar echt nooit gebruikt maakt van ook maar één van die diensten.

Trein/tram/bus? Enkel op kosten v/d WG (klanten). En dan nog tegen m'n goesting in de meeste gevallen.

Opgelet: dit zal je werkgever dus niet meer voor jou mogen betalen. Het mobiliteitsbudget vervangt alle compensaties behalve de fietsvergoeding (en dan enkel indien je voor het instappen in het budget al een fietsvergoeding kreeg).
Helemaal geen interessant systeem voor mensen die veel de baan opmoeten voor het werk, of die nu kilometervergoeding claimen met hun eigen wagen, etc.

Anecdotaal, maar voor mij en een groot deel van onze vriendengroep is het antwoord op die vragen nee. Maar wij zijn allemaal "onder de kerktoren" types en wonen niet kortbij een stad.

Opgelet: dit zal je werkgever dus niet meer voor jou mogen betalen. Het mobiliteitsbudget vervangt alle compensaties behalve de fietsvergoeding (en dan enkel indien je voor het instappen in het budget al een fietsvergoeding kreeg).
Helemaal geen interessant systeem voor mensen die veel de baan opmoeten voor het werk, of die nu kilometervergoeding claimen met hun eigen wagen, etc.
Ik ben er vrij overtuigd van dat men bij ons die klantgerelateerde zaken nog zal vergoeden, bovenop mobi-budget.

Want jah, je kan toch niet verwachten als bedrijf dat je iemand alle dagen naar BXL kunt sturen, wat alle dagen dan pakweg 20 EUR kost of meer & verwachten dat je als bedrijf daar X-aantal EUR verplaatsing gaat voor aanrekenen & dat de WN het dan maar zelf zal betalen (dunno hoe het zit met prijs van abbo's, mor soit, heb maar sporadisch eens de trein moeten nemen de voorbije jaren, voor naar klanten te gaan in hartje BXL).
Idem wagen onder mobi-budget (want alles is mobi-budget binnenkort, ook de wagen) & parking.

In dat geval is het simpel, mijn woon-werk verkeer is [Home -> Kantoor WG], niet [Home -> Klant]. Dan weigert iedereen gewoon om naar een klant nog te gaan.
Heck, je scheurt er uw broek nog aan als je vaak bij de klant moet zijn. Parking met de wagen is nog erger, 8u VAC is telkens 27,50 EUR. Als ik die parkeertickets dan niet meer mag binnen steken lijkt het mij simpel hoor, ik ga ni.

Terug
Bovenaan