Moestuin 2026

Valkuil

Active member
Een nieuw jaar, een nieuwe rollercoaster en meer redenen dan ooit om die eigen tariefvrije groenten en fruit te kweken.

Jaarlijkse enquête uit het vorige topic:
1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
4. Waar kijk je het meest naar uit?

Vorig topic:

Hier moet ik dringend eens de serre grondig onder handen nemen: de grond is verzand en de opbrengst vorig jaar enorm triest. Dus goed veel compost inwerken binnenkort. Nog tips?

Verder wat extra puntpaprikazaden gekocht en nieuwe tomatenrassen, met hopelijk meer succes dus dit jaar. De buitentomaten waren wel een groot succes, van juli tot begin oktober tomaten van gekregen.

Binnenkort eens gaan shoppen voor wat pootaardappelen. Vorig jaar was een enorm goed aardappeljaar. Idem voor de uien.

De bloemkolen was een grote mislukking. Te weinig bemest schat ik. Ga ik dit jaar skippen. De courgettes waren voor het eerst vreemd genoeg ook mislukt (veel blad amper vruchten), maar proberen we opnieuw.

Hier beetje bij beetje de tuin aan het mesten, een vriend met een kleinere mini -tractor zal de tuin in het voorjaar komen frezen :love2:.

Ik ga ook minder plantuien zetten - fantastisch gelukt maar bewaren is niet zo eenvoudig - zijn bijna allemaal wat doorgeschoten waardoor ik vrij veel afval heb. Ik ga pogen om uien te zaaien - maar dat is typisch alles of niets.

@Valkuil - voor je serre (indien niet te groot), wat mest en dan verzadigen met water is niet slecht, maar die mest kan omslachtig zijn - al ken ik er wel die duivenmest gebruiken - duivenliefhebbers houden die gewoon bij in een zak, is droog en laat zich makkelijk inwerken, is ook krachtig waardoor je er minder van nodig hebt.

Ik ben verhuisd in zomer 2024, vorig jaar had ik geen energie om nog met een moestuin te beginnen (ik had welgeteld 3 pompoenplanten in de grond gestoken maar die werden allemaal verteerd door de slakken) maar dit jaar kriebelt het toch wel weer.
Aan mijn vorig huis had ik wel een serre, hier (nog) niet. Dus ik twijfel wat om er toch nog een te zetten of het eerst eens een jaartje zonder te proberen. Mijn grootste interesse gaat wel uit naar paprika/peper planten dus daarvoor was die serre welgekomen. Misschien moet ik toch al eens kijken voor een moestuinbed ofzo.

Hoe dan ook! Ik heb wel al wat habanero zaad gekocht, dus die komt er zeker.
Verder misschien eens snuisteren in mijn blikken doos vol groentenzaad en kijken waar ik zin in heb. Courgettes en pompoenen doe ik toch ook wel altijd graag.
Ik heb vorig jaar ook 10 fruitbomen gezet (en 1 kers kunnen plukken) dus ik ben nu naïef aan het hopen op wat pruimen ofzo.

Ik heb hier in de tuin het een en ander verplaatst. Hierdoor heb ik een stukje van 2,5m x 4m (schat ik).
Dit is nu nog grind/steentjes.
Wat is nu de makkelijkste manier om hier een moestuintje van te maken?
1: Alles er uit tot een diepte en aanvullen met zwarte grond
2: Een houten kader maken van +-30 hoog en die opvullen met zwarte grond.
3: Een serre zetten en daar bv van die m² bakken in zetten.

Staat vanaf 14:00 vol in de zon tot dat hij onder gaat

Bon, 2026 wordt interessant.

Moestuin gaat gedeeld door 2 qua grootte. Poging om het manageable te houden. Vuurkorf en bank verhuizen naar de moestuin. Kippen verhuizen ook naar het stuk moestuin dat vrijkomt. De serre ga ik ook verplaatsen. Dit omdat het nieuwe tuinhuis komt op de plek van serre en kippenhok.

Dus los van de moestuin manageable houden, zal het ook veel werk zijn om het nieuwe tuinhuis te plaatsen. Er moeten bomen verplaatst worden, hagen verplaatst etc. Dus moestuin zal op een laag pitje zijn dit jaar. Zelfs met een halve moestuin zal het druk zijn.

De pepers en paprika's worden vanavond gezaaid in de warme zaaibak. Tomaten komen mid februari. Voor grote serre zal ik ook nog altijd voorzaaien en 10-20cm planten afleveren. Mijn schoonouders zullen de grote serre onderhouden.

Hier beetje bij beetje de tuin aan het mesten, een vriend met een kleinere mini -tractor zal de tuin in het voorjaar komen frezen :love2:.

Ik ga ook minder plantuien zetten - fantastisch gelukt maar bewaren is niet zo eenvoudig - zijn bijna allemaal wat doorgeschoten waardoor ik vrij veel afval heb. Ik ga pogen om uien te zaaien - maar dat is typisch alles of niets.

@Valkuil - voor je serre (indien niet te groot), wat mest en dan verzadigen met water is niet slecht, maar die mest kan omslachtig zijn - al ken ik er wel die duivenmest gebruiken - duivenliefhebbers houden die gewoon bij in een zak, is droog en laat zich makkelijk inwerken, is ook krachtig waardoor je er minder van nodig hebt.
Bedankt voor de serre tip!

Plantuien bewaren hier wel OK? Ik zet er een honderdtal op niet/licht bemeste grond, waar het jaar ervoor aardappelen stonden bv., rond begin juli strijken die, zo niet de stengels breken en een week of twee laten drogen op het veld. Dan oogsten en in bundels binden en verder te drogen hangen ergens onder een afdak. Wij eten dan van juli tot november van eigen kweek. Nog nooit slechte uien gehad eigenlijk, ik zou er nog meer kunnen zetten en zien of we er de winter mee door komen.

Mijn winterprei was afgelopen winter wel plots beginnen rotten op het veld. Tot november was het OK, na enkele dagen vroege lichte vorst (blijkbaar voldoende voor schade) was het dan een paar dagen weer boven de 10 graden en daarna een zestigtal preistengels mogen weggooien, van binnenuit rot.

Hier sinds afgelopen zomer verhuisd. Nu eindelijk een tuin ipv een terras 😍
Geen idee of dat ik dit heb om echt een hele planning te maken doorheen de verbouwingen. Maar zal toch de standaard tomaten en bonen al zeker planten.

Ondertussen ook een beetje rondkijken naar een serre. Vandeweek juist eentje misgelopen voor een mooie prijs.
Of zelf eentje samenstellen met de ramen die worden vervangen bij de verbouwing.
Iemand al zo eens zelf een serre in elkaar gestoken met restjes ramen? Enige tips?

Leuk topic, ik ga proberen te volgen.
Zelf zit ik mentaal redelijk diep dus ik ga het dit jaar bij eenvoudige dingen houden: courgettes, pompoenen, warmoes (snijbiet) en kerstomaten.

Heb enkele jaren geleden tomaten geplant: plant groeide mooi, schone vruchten die moesten rijpen en op minder dan een week waren ze rot door ziekte (tja ik gebruik geen bestrijdingsmiddelen noch insecticide of zoiets als kopersulfaat).

Voor zij die snijbiet niet kennen: alsjeblieft plant het want dit is zo'n plant die in ons klimaat enorm opbrengt (hij doorstaat ook vorst en als je hem eenmaal in zaad laat komen, zal hij zich verspreiden) en terwijl je de bladen klaarmaakt als spinazie eet je de stengels als selder.

Plantuien bewaren hier wel OK? Ik zet er een honderdtal op niet/licht bemeste grond, waar het jaar ervoor aardappelen stonden bv., rond begin juli strijken die, zo niet de stengels breken en een week of twee laten drogen op het veld. Dan oogsten en in bundels binden en verder te drogen hangen ergens onder een afdak. Wij eten dan van juli tot november van eigen kweek. Nog nooit slechte uien gehad eigenlijk, ik zou er nog meer kunnen zetten en zien of we er de winter mee door komen.
Per vergissing had ik er +300, tot nieuwjaar bewaren is nog gelukt maar vanaf dan toch redelijk wat afval - wellicht normaal dan?

Mijn winterprei was afgelopen winter wel plots beginnen rotten op het veld. Tot november was het OK, na enkele dagen vroege lichte vorst (blijkbaar voldoende voor schade) was het dan een paar dagen weer boven de 10 graden en daarna een zestigtal preistengels mogen weggooien, van binnenuit rot.
Ook al eens gehad - geen idee van oorzaak

Leuk topic, ik ga proberen te volgen.
Zelf zit ik mentaal redelijk diep dus ik ga het dit jaar bij eenvoudige dingen houden: courgettes, pompoenen, warmoes (snijbiet) en kerstomaten.

Heb enkele jaren geleden tomaten geplant: plant groeide mooi, schone vruchten die moesten rijpen en op minder dan een week waren ze rot door ziekte (tja ik gebruik geen bestrijdingsmiddelen noch insecticide of zoiets als kopersulfaat).

Voor zij die snijbiet niet kennen: alsjeblieft plant het want dit is zo'n plant die in ons klimaat enorm opbrengt (hij doorstaat ook vorst en als je hem eenmaal in zaad laat komen, zal hij zich verspreiden) en terwijl je de bladen klaarmaakt als spinazie eet je de stengels als selder.

Eenvoudige dingen VS warmoes ;)

Tomaten moet je vooral droog houden: dus geen regen en voldoende verluchting

Ook simpel en weinig issues met beestjes of ziektes: rode kool, selder

Mijn habanero’s zijn goed ontkiemd maar alle andere paprika en peper varianten niet. Het zaad is wellicht gewoon te oud. Ik ga toch nog nieuwe zaadjes halen voor de paprika’s en nog zaaien, ik denk dat dat nog wel op tijd is.
Uiteindelijk toch geplooid voor een serre, die is intussen toegekomen maar moet nog gebouwd worden dus fingers crossed dat dat hier efkes droog blijft, anders ga ik geen hulp krijgen denk ik 😁

Dit jaar waag ik me voor het eerst aan meloenen! Heb zowel charentais als watermeloen liggen, vooral dat laatste schijnt een moeilijke te zijn.

Mijn habanero’s zijn goed ontkiemd maar alle andere paprika en peper varianten niet. Het zaad is wellicht gewoon te oud. Ik ga toch nog nieuwe zaadjes halen voor de paprika’s en nog zaaien, ik denk dat dat nog wel op tijd is.
Uiteindelijk toch geplooid voor een serre, die is intussen toegekomen maar moet nog gebouwd worden dus fingers crossed dat dat hier efkes droog blijft, anders ga ik geen hulp krijgen denk ik 😁

Dit jaar waag ik me voor het eerst aan meloenen! Heb zowel charentais als watermeloen liggen, vooral dat laatste schijnt een moeilijke te zijn.
Paprika's ook wat trager en minder succesvol dan vorig jaar hier, maar hier komt er nog zaad op dat 4 weken geleden is gezaaid. Er is vergeleken met vorig jaar weinig (zon)licht tenzij je zo'n kunstmatig kiemsysteem gebruikt?

Paprika's ook wat trager en minder succesvol dan vorig jaar hier, maar hier komt er nog zaad op dat 4 weken geleden is gezaaid. Er is vergeleken met vorig jaar weinig (zon)licht tenzij je zo'n kunstmatig kiemsysteem gebruikt?
Ow, ik dacht eigenlijk dat die ontkiemden op warmte en niet op licht. Dan hebben ze de eerste week idd wel nogal donker gestaan maar nu staan ze wel onder een groeilicht met de habanero's en aubergine die wel al ontkiemd zijn. ik laat ze nog een weekje staan, maar ik verwacht er niet te veel van.

Ow, ik dacht eigenlijk dat die ontkiemden op warmte en niet op licht. Dan hebben ze de eerste week idd wel nogal donker gestaan maar nu staan ze wel onder een groeilicht met de habanero's en aubergine die wel al ontkiemd zijn. ik laat ze nog een weekje staan, maar ik verwacht er niet te veel van.
Could be, zonlicht geeft ook veel warmte natuurlijk. :)

Zijn warmtekiemers idd, maar verliezen wel vrij snel kiemkracht, dus niet abnormaal

Dagje verlof. Moestuin geschoffeld, en gezien het al warm is en nog wel even warm blijft al maar 100+ plantuien en ook een zak vroege pootaardappelen de grond in. De grond was nog mooi nat, goed te bewerken en tjokvol regenwormen. :love:

Dit wordt mijn 3de seizoen. Ik was echt van plan van een serre te zetten hier maar bij de voorbereidende werken mijne rug serieus overbelast en 3 dagen plat gelegen. Nadien dan beslist van het plan gewoon volledig op te bergen voor dit jaar met onze spruit die eraan komt in april. Misschien volgend seizoen... :unsure:

Ik moet dringend eens gaan kijken wat ik dit jaar exact wil doen. Denk niet dat ik nieuw zaaigoed ga kopen maar het ga doen met wat ik al heb en voor de rest plantjes ga kopen. In Hansbeke (10min rijden) staat er tijdens het seizoen elke zondagochtend ene aan het station met plantgoed. Vorig jaar zowa dingen gekocht en dat was een groot succes eigenlijk.

Zeker wel: spinazi, snijbiet, koolrabi, kerstomaatjes, peultjes, bonen, zoete aardappelen en misschien terug pompoenen bij mijn vrouw haar grootmoeder in den hof.
Zeker niet meer: alles dat teveel gedoe is met afdekken en pest control: wortelen, ui, kolen...

Ik heb hier in de tuin het een en ander verplaatst. Hierdoor heb ik een stukje van 2,5m x 4m (schat ik).
Dit is nu nog grind/steentjes.
Wat is nu de makkelijkste manier om hier een moestuintje van te maken?
1: Alles er uit tot een diepte en aanvullen met zwarte grond
2: Een houten kader maken van +-30 hoog en die opvullen met zwarte grond.
3: Een serre zetten en daar bv van die m² bakken in zetten.

Staat vanaf 14:00 vol in de zon tot dat hij onder gaat
Moeilijk in te schatten vanaf hier. Ik weet niet hoe dik het grind ligt maar is het een optie om het grond gewoon opzij te leggen, moestuinbakken maken die opvult met zwarte grond/compost en vervolgens het grind opnieuw gebruikt om de paden tussen de moestuinbakken te maken?

Je kan die paden ook braak laten liggen maar dan krijg je sowieso onkruid en das allemaal extra onderhoud.

Een serre is een beetje afhankelijk van wat je wil planten. Als je tomaten/paprika/aubergine en andere warmte minnende planten wil zetten, go for it maar als het is voor andere dingen genre: sla, spinazi, kolen, wortelen etc kan je misschien eerst ook zonder wat experimenteren?

Hier ook 4w mogen wachten op bepaalde paprika's. Ondertussen zijn alle pepers en paprika's gekiemd. De tomaten heb ik vorige week vrijdag gezaaid, die verwacht ik tegen nu vrijdag gekiemd - zeker met de zon die continu erop zit nu.

In de tuin zijn de housekeeping zaken ook gedaan. Oude bloemen weg en viooltjes erin. De siergrassen zijn vorig jaar gesplit en verplaatst. Sommige hebben het niet overleefd. Die gaten zijn opgevuld. De zitmaaier zelf kunnen maken. Long story short, ik zou tijd moeten hebben om me deftig met de moestuin tegen te houden. Maar dat is wsch wishful thinking, er gaan wel weer zaken opduiken die dringenderd zijn :cautious:

Terug
Bovenaan