Moestuin 2025

Valkuil

Active member
De eerste zonnige dagen laten alweer de moestuin kriebels ontluiken!

Vandaag voor de eerste keer de zadenbak uit de kast gehaald en stilaan wat aan het puzzelen.

Zijn jullie er al aan begonnen?

Jaarlijkse enquête uit het vorige topic:
1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
4. Waar kijk je het meest naar uit?

Topic uit 2024: https://www.beyondgaming.be/threads/moestuin-2024.28701/

Zijn jullie er al aan begonnen?
Het enige waar ik aan begonnen ben is de serre ontsmet, verder blijft het vooral bij afwachten
Jaarlijkse enquête uit het vorige topic:
1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
Wat meer met paden tussen de gewassen werken.
2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
Dit jaar een hoop aardappelen minder planten, te veel werk aan. Ook de rest wat minderen gezien ik jammer genoeg minder en minder tijd heb om in de moestuin te werken.
3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
Voorzaaien van erwten in zaaitrays. Vorig jaar te vroeg voorgezaaid in combo met te lang moeten wachten om te kunnen uitplanten waardoor de meerderheid van de planten te zwak waren geworden.
4. Waar kijk je het meest naar uit?
Terug kunnen bezig zijn, de (moes)tuin hangt voor mij samen met langer wordende dagen en beter weer. Iets om na de winter toch naar uit te kijken.

De eerste zonnige dagen laten alweer de moestuin kriebels ontluiken!
Ik weet niet welke pillen je genomen hebt of welke en hoeveel dranken maar 1 ding staat vast: Ik wil die ook :ROFLMAO:

De zon is hier gestolen, verbrand en begraven. De tuin is een modderpoel enkel geschikt om wat bikini babes op af te sturen, zonnepanelen hebben hun valiezen gepakt en zijn halsoverkop vertrokken, de talloze vogeltjes zijn naar de psycholoog, de konijntjes in het bos hebben inmiddels vinnen en hebben het gezelschap van forellen gekregen.

Het enige waar ik aan begonnen ben is de serre ontsmet, verder blijft het vooral bij afwachten

Wat meer met paden tussen de gewassen werken.

Dit jaar een hoop aardappelen minder planten, te veel werk aan. Ook de rest wat minderen gezien ik jammer genoeg minder en minder tijd heb om in de moestuin te werken.
Aan mijn aardappelen doe ik vrij weinig eigenlijk. Onderdrukken ook zelf het onkruid vrij goed. De opbrengst zal dan misschien wel wat minder zijn. Ik plan er vooral wat minder te zetten omdat ze vrij lang vrij veel plaats innemen en we hier thuis nu ook niet de grote aardappeleters zijn en onze moestuin beperkt in oppervlakte. Vorig jaar was de opbrengst wel erg triest, maar het was algemeen een vrij triest jaar door ook de slakkenvraat.
Voorzaaien van erwten in zaaitrays. Vorig jaar te vroeg voorgezaaid in combo met te lang moeten wachten om te kunnen uitplanten waardoor de meerderheid van de planten te zwak waren geworden.
Ik plan dit jaar ook weer wat meer zelf te zaaien, en met tussenpozen zodat ik wat beter op kwakkelweer of net erg mooi weer kan inspelen. Vorig jaar alles te vroeg buiten gezet (moeten zetten) toen er nog gigantisch veel slakken waren en in te natte omstandigheden, dus half mei opnieuw mogen beginnen met gekocht plantgoed.
Terug kunnen bezig zijn, de (moes)tuin hangt voor mij samen met langer wordende dagen en beter weer. Iets om na de winter toch naar uit te kijken.
Inderdaad, ik probeer de moeizame start vorig jaar wat te vergeten. :unsure: Met de eerste zonnige winterdagen begint het verlangen!
Ik weet niet welke pillen je genomen hebt of welke en hoeveel dranken maar 1 ding staat vast: Ik wil die ook :ROFLMAO:

De zon is hier gestolen, verbrand en begraven. De tuin is een modderpoel enkel geschikt om wat bikini babes op af te sturen, zonnepanelen hebben hun valiezen gepakt en zijn halsoverkop vertrokken, de talloze vogeltjes zijn naar de psycholoog, de konijntjes in het bos hebben inmiddels vinnen en hebben het gezelschap van forellen gekregen.
Nu toch al een drietal dagen op rij met meerdere uren zon. Dan voel ik mij in mijn zetel achter glas in de warme zonnestralen toch weer die eerste lente- en moestuinkriebels!

Aan de geroutineerde moestuiniers: waar kopen jullie jullie zaden, en welke zaaigrond gebruiken jullie? Ik koop die meestal in één van de lokale tuincentra, maar het aanbod is daar niet van alle groenten even uitgebreid.
Dit jaar wil ik voor het eerst eens broccoli en paprika's zelf proberen zaaien. Iemand met aanraders?

8 euro voor een zak patatten. Ik plant mijn tuin vol!

Ik heb pepers en paprikas vorige week al gezaaid. De eerste paprikas zijn al aan het schieten.

Aan mijn aardappelen doe ik vrij weinig eigenlijk. Onderdrukken ook zelf het onkruid vrij goed. De opbrengst zal dan misschien wel wat minder zijn. Ik plan er vooral wat minder te zetten omdat ze vrij lang vrij veel plaats innemen en we hier thuis nu ook niet de grote aardappeleters zijn en onze moestuin beperkt in oppervlakte. Vorig jaar was de opbrengst wel erg triest, maar het was algemeen een vrij triest jaar door ook de slakkenvraat.
Het is het aanaarden waar ik altijd problemen mee heb, ik ben meestal te laat waardoor het overgrote deel groen is, ook eindig ik meestal men een hoop planten die aardappelplaag hebben.
Ik plan dit jaar ook weer wat meer zelf te zaaien, en met tussenpozen zodat ik wat beter op kwakkelweer of net erg mooi weer kan inspelen. Vorig jaar alles te vroeg buiten gezet (moeten zetten) toen er nog gigantisch veel slakken waren en in te natte omstandigheden, dus half mei opnieuw mogen beginnen met gekocht plantgoed.

Inderdaad, ik probeer de moeizame start vorig jaar wat te vergeten. :unsure: Met de eerste zonnige winterdagen begint het verlangen!

Nu toch al een drietal dagen op rij met meerdere uren zon. Dan voel ik mij in mijn zetel achter glas in de warme zonnestralen toch weer die eerste lente- en moestuinkriebels!

Aan de geroutineerde moestuiniers: waar kopen jullie jullie zaden, en welke zaaigrond gebruiken jullie? Ik koop die meestal in één van de lokale tuincentra, maar het aanbod is daar niet van alle groenten even uitgebreid.
Dit jaar wil ik voor het eerst eens broccoli en paprika's zelf proberen zaaien. Iemand met aanraders?
Zaden koop ik in het tuincentrum, meestal aveve, soms eens horta. Het aanbod is inderdaad beperkt kwa rassen maar dat boeit me eigenlijk minder. Voor paprika heeft @cege vorig jaar wat zaken uitgelegd in het topic, ik heb dat gevolgd en heb toch redelijk goeie resultaten gehaald.

Het is het aanaarden waar ik altijd problemen mee heb, ik ben meestal te laat waardoor het overgrote deel groen is, ook eindig ik meestal men een hoop planten die aardappelplaag hebben.

Zaden koop ik in het tuincentrum, meestal aveve, soms eens horta. Het aanbod is inderdaad beperkt kwa rassen maar dat boeit me eigenlijk minder. Voor paprika heeft @cege vorig jaar wat zaken uitgelegd in het topic, ik heb dat gevolgd en heb toch redelijk goeie resultaten gehaald.

Ik had vorig jaar mijn slechtste paprika jaar van de voorbije 10 jaar.

Ik heb jaren gehad dat ik paprikas kon oogsten per kruiwagen met een plant of 50. Vorig jaar had ik in de serre met 50 planten misschien 100 paprikas. De 50 planten buiten, 20 paprikas.

Dit jaar nieuwe poging. Zelfde strategie als altijd.

Ik aard niet aan en heb eigenlijk geen tot weinig groene. Ik zet wel enkel vroege aardappelen, geen idee of dat verschil maakt?

Ik had vorig jaar mijn slechtste paprika jaar van de voorbije 10 jaar.

Ik heb jaren gehad dat ik paprikas kon oogsten per kruiwagen met een plant of 50. Vorig jaar had ik in de serre met 50 planten misschien 100 paprikas. De 50 planten buiten, 20 paprikas.

Dit jaar nieuwe poging. Zelfde strategie als altijd.
Als je het ziet zitten mag je altijd updates posten. Ik moet nog zaad kopen dus start (ten vroegste) befin februari denk ik met de paprika's en tomaten. Nu lijkt me vrij vroeg, maar gezien je ervaring wel benieuwd: waarom start je zo vroeg? Hoe kweek je zo vroeg op zonder lange slungels te bekomen?

@Valkuil.

Ik heb zaad van horta voor volume en aveve voor wat speciallekes (horta heeft vb geen jalapeno). Je hebt 4 soorten paprikas en 10 soorten tomaten als je horta en aveve combineert, lijkt me genoeg.

Zaaien doe ik in januari in verwarmd bakje (10x5 cm, 20-40 zaden) voor aubergine, peper, paprika. Als ze 2 blaadjes hebben gaan ze uit de warme bak naar een zonnige plek. Als ze 5cm zijn verspeen ik naar p9 potten en gaan ze naar de onverwarmde garaga met raam op Z. Eens ze 15 cm zijn gaan de P9 naar de serre buiten (rond eind maart ergens) - slakken alarm ! Eind april, begin mei gaan ze de serre in de grond in. Fingers crossed voor vorst. Paprika snoei ik binnen op 2-3 takken na de eerste vertakking. Buiten op 2 takken. Vruchten wat uitdunnen. Vanaf Augustus alle groene paprikas weghalen. Bloemen voor april haal ik ook weg.

Alarm voor paprikas. Zelfs 5 graden en wat koude wind en je paprikas hangen slap en groei is vertraagd. Zie vorig jaar. Wat in de gaten houden en ofwel verwarmen/inpakken buiten of binnen halen als het koude/donkere april/mei dagen zijn.

Tomaten vanaf 14 Feb zaaien. Tomaten is niks aan te kunnen. Zelfde schema als de paprikas maar alles 1 mnd opschuiven. Vanaf eind april in de serre op definitieve plek. Slakken en vorst geen probleem zolang het niet 3d -5 graden is.

Brocoli zaaien vanaf wanneer je wil (ik zaai in onverwarmde garage en vanaf ze schieten naar buiten). Kijk op het zakje en volg instructies ivm timing, anderz risico op doorschieten. Er zijn lente, zomer, herfst, winter rassen. Heb zelf vroeger veel weeuwenteelt gedaan (zaaien in september en overwinteren in p9 potten) - ze kunnen dus tegen de koude. Enige wat miserie is, is de koolvlieg en slakken. In feb/maart/april is er nog geen koolvlieg, maar wel slakken. Ik heb een plekje in de serre boven waar geen slakken komen. Met wat geluk heb je brocoli (of bloemkool) tegen juni juli als je ze tegen maart in de grond hebt, dan heb je geen koolvlieg miserie. Maar best is een insecten net. Zomerteelt is hier nooit succes. Zelfs onder net en met koolkragen zijn er van de 12 planten per vak 3 of zo die het overleven... Bloemkool lukt redelijk goed, savooi lukt heel goed. Brocoli is nooit een overweldigend succes. Romanesco is telkens een flop.

Ik aard niet aan en heb eigenlijk geen tot weinig groene. Ik zet wel enkel vroege aardappelen, geen idee of dat verschil maakt?

Als je het ziet zitten mag je altijd updates posten. Ik moet nog zaad kopen dus start (ten vroegste) befin februari denk ik met de paprika's en tomaten. Nu lijkt me vrij vroeg, maar gezien je ervaring wel benieuwd: waarom start je zo vroeg? Hoe kweek je zo vroeg op zonder lange slungels te bekomen?

Ik ben ongeduldig. Pepers zouden wel wat later kunnen, maar dat is zo simpel. Als het mislukt, kunnen we nog 2mnx herstarten. Aubergine en paprika kun je toch niet veel later doen als je onverwarmd en zonder lampen kweekt en zaker wil oogst hebben in juli augustus.

Ik heb een garage met 3x3 m raam op Z en daar is het 12 14 graden. Daar groeien de paprikas en pepers goed. Die hebben zowiezo niet te snel last van lange slungels te worden.

De tomaten komen een hele poos later.

Alles wat tijdkritisch is, is ondertussen gezaaid. Deze avond begin ik de eerste batch tomaten in P9s te doen.

De paprika's zijn midden januari gezaaid, de tomaten midden februari. Ik durf de paprika's nog niet in de garage zetten met de koude temperaturen die komen volgende week. Niet dat het vriest in de garage, maar paar dagen 10gr en ze zijn naar de sjokkedezen. De tomaten gaan dat wel overleven. Dus die gaan eerst. Heb 8 rassen, doe elke avond 2 x 20 in P9.

Voor de rest heb ik kolen voorgezaaid en uien. Die kunnen bijna de tuin in (moet de moestuin nog volledig opkuisen van vorig jaar, oopsie). De patatten en sjalotten zijn al gekocht en kunnen de grond in. Als het eens een week niet vriest -_-

Bomen en druiven zijn allemaal gesnoeid, dus daar is geen werk meer mee in 2025.

Dit jaar eens de instructies volgen en meloenen en courgettes zaaien eind april zodat ik geen slungels in de garage heb tegen midden mei :laugh:

Bij gebrek aan propagator kom ik een maandje achter met de paprika 's en ook de tomaten heb ik maar eind februari gezaaid. Alles is intussen wel gekiemd en ik denk volgende week stilaan klaar om in P9 potjes te verplanten.

Bloemkolen heb ik ook voorgezaaid, maar dat zou blijkbaar een moeilijke groente zijn. We zien wel. Plantuien en aardappelen beginnen stilaan wat scheuten te tonen dus die kunnen misschien volgende week ook buiten. Al de hele week knockout door griep dus ik heb ook nog een heleboel werk in de tuin, vrouw heeft gelukkig deze week al wat gedaan met het mooie weer.

Met de erwten zal ik stilaan ook eens aan de slag moeten. Ik had ook nog pastinaak zaad gekocht, dat zal ook bijna aan de beurt zijn denk ik.

Geen stress om je te haasten. Volgende week weer wintertemperaturen.

Bloemkool is niks aan te kunnen, op voorwaarde dat je een insecten doek erover doet. Voor de rest groeit dat als kool...

Afgelopen weekend olie vervangen op de tuinfrees/grasmaaier - benzine in de olie frees gevonden, hopelijk probleem carburator en niet iets met de cilinders -Honda GX160 motor - deze avond binnenbrengen.

Ook de weidesleep bij de buren gaan lenen om aan mini tractor te hangen, weide voorzien van kalk en eens over gereden.

Moestuin was al voorzien van 40 kruiwagens stalmest - al wat open gestrooid ter voorbereiding om onder te frezen, spitten doe ik niet meer - te lang werk en leuk is het ook al niet. Ik vraag wat plantajuin in de Aveve - heeft die sjarel mij 500 ajuinen ofzo in een zak geschept, 2025 wordt een winderig jaar.

Hopelijk geen escalatie van ritnaalden in de tuin - verleden jaar een zone waar er behoorlijk wat gaatjes in de aardappelen zaten - moeilijk om te verdelgen.

Afgelopen weekend olie vervangen op de tuinfrees/grasmaaier - benzine in de olie frees gevonden, hopelijk probleem carburator en niet iets met de cilinders -Honda GX160 motor - deze avond binnenbrengen.

Enig idee van onderhoudskosten van een zitmaaier ? Ik heb hier een jaar of 10 geleden een gewoon grasmachine op naft 2e hands gekocht voor 50 euro. Dat zal ondertussen ook al zijn beste tijd gehad hebben en heb dat nooit op onderhoud gedaan.

Mijn zitmaaier is natuurlijk een pak prijziger en die wil ik wel deftig behandelen.

Ook de weidesleep bij de buren gaan lenen om aan mini tractor te hangen, weide voorzien van kalk en eens over gereden.

Hier doet de boer het onderhoud van de weide in ruil voor het gratis gebruik voor zijn schapen. Maaien, bemesten, onkruid wegspuiten aan de zijkanten.

Moestuin was al voorzien van 40 kruiwagens stalmest - al wat open gestrooid ter voorbereiding om onder te frezen, spitten doe ik niet meer - te lang werk en leuk is het ook al niet.

Ik spit ook niet meer. Ik heb zo'n omwoeler waar je gewoon eens mee moet draaien. Does the trick goed enough. Als het nog eens deftig weer is, dan keer ik mijn compostbakken nog eens om en haal ik de onderste 2 cuub eruit om ze in de moestuin te kieperen.

Heb week of 2 geleden al 1 kuub knotwilg haksel in de bak rond de frambozen rij gekieperd. Hopelijk dit jaar geen brandnetels wieden tussen de frambozen.

Verbazingwekkend hoeveel kuub groenafval ik uit mijn tuin haal elk jaar - zal gemakkelijk rond de 10 zijn met het gehakselde snoeisel inbegrepen, gras niet inbegrepen. Nog verbazingwekkender dat ik 0 ervan moet afvoeren maar alles lokaal kwijt kan

Ik vraag wat plantajuin in de Aveve - heeft die sjarel mij 500 ajuinen ofzo in een zak geschept, 2025 wordt een winderig jaar.

geen voorverpakte uien in jullie aveve ? Hier is een horta en aveve naast elkaar. Aveve heeft enkel allemaal voorverpakte zaken. Horta kun je patatten laten scheppen, maar geen uien !

Hopelijk geen escalatie van ritnaalden in de tuin - verleden jaar een zone waar er behoorlijk wat gaatjes in de aardappelen zaten - moeilijk om te verdelgen.

Bij mij ook altijd een probleem. Ik zet elk jaar eerstelingen en charlotten. De eerstelingen zijn altijd goed, maar de charlotten zijn doorzeefd de laatste 2-3y. Geen idee of het aan de soort ligt of de verschillende timing dat ze in grond zitten. Dit jaar heb ik eens een ander ras klaarliggen (nee, cege, je moet het niet opschrijven want je zult het wel onthouden - 2h later no fucking clue anymore :laugh:).

Gisteren nog wat tomaten opgepot in P9. We zitten over halverwege. Vanavond nog eens 2 rassen doen en dan later deze week zijn we klaar met de laatste. Fingers crossed voor deftig weer want de garage staat bijna vol. Ze moeten naar de serre beginnen verhuizen. Maar met 0 -1 -2 tot midden volgende week al, lastig.

Ik heb enkel wat kruiden gepland in een kiembakje. Heb niet direct een goede plaats voor een hele moestuin.
Courgette/aubergine wil ik mss wel eens proberen in een metskuip

Ik heb enkel wat kruiden gepland in een kiembakje. Heb niet direct een goede plaats voor een hele moestuin.
Courgette/aubergine wil ik mss wel eens proberen in een metskuip

Courgette heb je nog 3mnd tijd voor. Voor aubergine is het wel NUNUNU het moment om te zaaien, je bent eigenlijk al beetje laat. Als je ze buiten zou willen zetten, zal het al moeilijk zijn om nog rijpe aubergines te hebben in augustus/september.

Enig idee van onderhoudskosten van een zitmaaier ? Ik heb hier een jaar of 10 geleden een gewoon grasmachine op naft 2e hands gekocht voor 50 euro. Dat zal ondertussen ook al zijn beste tijd gehad hebben en heb dat nooit op onderhoud gedaan.

Mijn zitmaaier is natuurlijk een pak prijziger en die wil ik wel deftig behandelen.

Buurman had er vroeger eentje (zwaarste model van Honda en was toen 350-500 €/jaar, wel bij officiële dealer, zelf heb ik geen zitmaaier maar gewoon een klassieke waar ik zelf de olie vervang en het mes slijp, af en toe sputtert die een beetje - carburator die vuil is. Wel wat geluk hier - in verlengde van onze straat zit een service technieker voor een groot bedrijf van tuinmachines die dat in zelfstandig bijberoep doet, nog deftige prijzen en het is gewoon een goede technieker.
Hier doet de boer het onderhoud van de weide in ruil voor het gratis gebruik voor zijn schapen. Maaien, bemesten, onkruid wegspuiten aan de zijkanten.
Top -deal

Ik spit ook niet meer. Ik heb zo'n omwoeler waar je gewoon eens mee moet draaien. Does the trick goed enough. Als het nog eens deftig weer is, dan keer ik mijn compostbakken nog eens om en haal ik de onderste 2 cuub eruit om ze in de moestuin te kieperen.

Heb week of 2 geleden al 1 kuub knotwilg haksel in de bak rond de frambozen rij gekieperd. Hopelijk dit jaar geen brandnetels wieden tussen de frambozen.

Verbazingwekkend hoeveel kuub groenafval ik uit mijn tuin haal elk jaar - zal gemakkelijk rond de 10 zijn met het gehakselde snoeisel inbegrepen, gras niet inbegrepen. Nog verbazingwekkender dat ik 0 ervan moet afvoeren maar alles lokaal kwijt kan

Enkel voor prei doe ik dat nog, met de frees kan ik een 25cm diep - voldoende voor de meeste zaken, onkruid zal altijd wat werk zijn als je niet continu wil gaan sproeien - frambozen, aardappelen, ui, spinazie, prei ... daar staat hier toch ook wat vuil in dat moet verwijderd worden. Hagen heb ik niet maar wel snoeihout - dat ligt op een hoop en laat ik gewoon liggen (centrale plaats in mini -bos) - paradijs voor vogels in wording.
geen voorverpakte uien in jullie aveve ? Hier is een horta en aveve naast elkaar. Aveve heeft enkel allemaal voorverpakte zaken. Horta kun je patatten laten scheppen, maar geen uien !
Neen, dat is nog een echte "boerenbond" die zijn eigen accenten heeft: aardappels, sjalotjes, ui, vetstof voor weides, voeding voor runderen/kalveren ... allemaal nog los te krijgen en ook in bulk/silo. Er staan dan zakken van 25kg die er staan om uit te wegen, weinig tot geen voorverpakte zaken.
Bij mij ook altijd een probleem. Ik zet elk jaar eerstelingen en charlotten. De eerstelingen zijn altijd goed, maar de charlotten zijn doorzeefd de laatste 2-3y. Geen idee of het aan de soort ligt of de verschillende timing dat ze in grond zitten. Dit jaar heb ik eens een ander ras klaarliggen (nee, cege, je moet het niet opschrijven want je zult het wel onthouden - 2h later no fucking clue anymore :laugh:).

Wat jaren terug had ik er ook last van - maar toevallig had een landbouwer er ook last van - die heeft me dan wat product gegeven (off the record want behoorlijk stevig spul - compleet met doodskop en aparte vergunning vanuit de gemeente), moet je mengen onder de aarde - wanneer het gaat regenen wordt er een gas gevormd waardoor de ritnaalden (en al de rest) verdelgt worden. Lekkere soorten die je geplant had trouwens - aantal soorten is ook amper nog bij te houden, bijkomend wijzigen ze soms enkel de naam bvb.
Gisteren nog wat tomaten opgepot in P9. We zitten over halverwege. Vanavond nog eens 2 rassen doen en dan later deze week zijn we klaar met de laatste. Fingers crossed voor deftig weer want de garage staat bijna vol. Ze moeten naar de serre beginnen verhuizen. Maar met 0 -1 -2 tot midden volgende week al, lastig.

Komt wel goed zeker - heb eigenlijk geen idee of dat moeilijk is of niet gezien een kennis elk jaar een handvol tomatenplanten brengt, qua weer moet 2025 een top -jaar worden om de statistieken toch nog iet of wat in balans te houden - dat maak ik mezelf wijs in elk geval.

@contextbinder

Tomaten is niks aan te kunnen, enkel wat werk. Ik heb er gisteren 42 verpot (er kunnen er 21 in een P9 tray en ik 1 tray per soort :laugh:) in een uurtje, incl garage opruimen. Ik heb 8 soorten gezaaid.

Ik vind tomaten 1 van de gemakkelijkste teelten die er is. Zaaien is niks aan te kunnen, dat kiemt volgens mij in een diepvries. Je kunt die verpotten vanaf ze 2 blaadjes hebben piepen tot ze 10cm lange slungels zijn met 50 in een P9 pot. Gewoon in stukken trekken en in P9 potten steken, beetje aanduwen en klaar. Dat overleeft alles tussen de 50 en 5 graden. Je kunt die bijna laten doodgaan van dorst en die trekken zich altijd terug op gang. Dit jaar zijn het deze 8 soorten:
  • San Marzano: Om saus van te draaien
  • Noire de Crimea: Met voorsprong #1 qua smaak
  • Coeur de Boeuf: De madam wil grote tomaten. Altijd grootte doet er niet toe, tot er iets groot tevoorschijn komt. Waar kennen we dat nog van...
  • Kerstomaten: Voor de kinders
  • Marmande: De madam wil speciale tomaten voor de tomaat garnaal dat we 4x op een jaar eten :laugh:
  • Premio: Trostomaten voor in de oven
  • Moneymaker: Volume draaien om gewoon wat tomaten te hebben
  • Rosee de Bern/St Pierre/xxx: Heb al mijn overschot zaad in 1 bak gesmeten - volgend jaar gaan het wsch nog maar 6 soorten of zo zijn
Enkel moet je ze afgedekt kunnen zetten, anders heb je ofwel vroeg ofwel laat, maar je hebt het zeker vlaggen, de plaag op je planten. On that note. Ik doe dit jaar ook mee aan het 'robuuste tomaten' project van ILVO denk ik. Iedereen krijgt zaden en je moet planten kweken in open lucht en de beste (minste plaag) oogsten en dan zaden terugsturen. Hoop is om een tomatenras te kweken dat goed in openlucht groeit en niet te veel last heeft van de plaag.

Goed ja, ik ben er weinig hoopvol op. Het is old-school selectie. Moest het zo simpel zijn, hadden ze het al 100y geleden opgelost. Naief om te denken dat een hobbyisten projectje met wat moestuinierders het plots wel zou kunnen. As said, tomaten zijn weinig werk, ik heb plek genoeg, en met wat geluk heb ik een extra kruiwagen tomaten om saus van te maken. Heel misschien krijgen we nog een robuust tomatenras in Vlaanderen <3

Die patatten zijn inderdaad beetje belachelijk aan het worden. In de lokale Horta kun je tegenwoordig denk ik 20-25 soorten kopen. "Maar meneer, je gaat toch geen puree maken van Charlotte patatten". Wel, stoemp stoemp, halve pak boter in en het is puree hoor. :laugh:

Waar ik woon hadden we vroeger 3 Aveves in een straal van 10km. 1 is gestopt wegens pensioen en een louche 2e hands autodealer geworden. De andere is failliet denk ik (was er plots van de ene op de andere dag niet meer - was de enige in de buurt die zomer prei in pakjes had vroeg in het seizoen). Die ene die nog over schiet is echt zo'n luxy Aveve. 2 euro voor 10 P9 potten vragen terwijl er aan de uitgang een container staat met gratis-mee-te-nemen potjes (alles wat ze kwijt moeten in de winkel) met letterlijk 1000en potjes in :laugh:. 2 euro voor 6 sla plantjes in een bakje of 4 euro voor een tomatenplant (maar ze zijn wel speciaal want I dunno why). etc. Terwijl er recht over een Horta is waar ze sla plantjes aan 10 cent verkopen en je ze uit een plastieken bak moet pakken recht van de producent of tomatenplanten aan een euro. Bij de bomen en kleinfruit is het nog absurder. Dat zijn identiek dezelfde bomen/potten van dezelfde leverancier. In de Horta kost het vb 20 euro en in de Aveve vb 25 euro. Kippen zelfde verhaal. Kip in Horta is 15 euro. Exact dezelfde kiek in de Aveve 20 euro.

Mijn economisch hart is elke keer zwaar aan het bloeden bij het bestaan van dergelijke economische abberratie. 2 concurrenten met zware prijsverschillen voor identiek dezelfde producten op 50m van elkaar :hakkuh:

Tomaten in open lucht doen het hier eigenlijk wel vrij goed tot ergens in september waarna ze inderdaad wel ziek worden, de serre tomaten houden het een paar weken langer vol en, vooral, de opbrengst is ook veel groter.

Interessant ding wel van ILVO, ik zoek het eens op. Ze zullen dergelijke veredeling 100 jaar geleden ook wel gedaan hebben maar climate change en zo. Nog wat citizen science, duurzaamheid, en andere modewoordjes om die funding binnen te halen. :laugh:

Patatten interesseert me ook niet zo veel. We draaien dat eigenlijk enkel in puree maar de meeste zijn geen puree aardappelen, dus in zoek iets vroeg, ziekte resistent en puree, dit jaar zijn het "Obama" aardappelen, nog nooit van gehoord.

Hier is een Aveve op een steenworp die inderdaad wat duurder is maar het zelfstandige tuincentrum is 2km dus uit gemak spring ik meestal binnen bij Aveve. Die zelfstandige vind ik overigens ook vrij duur en de kwaliteit variabeler dan Aveve. Een goedkoper en top zelfstandig tuincentrum is op 10km te velde maar ik ben verwend en te lui om zo ver te lopen tenzij voor grotere aankopen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan