@contextbinder
Tomaten is niks aan te kunnen, enkel wat werk. Ik heb er gisteren 42 verpot (er kunnen er 21 in een P9 tray en ik 1 tray per soort

) in een uurtje, incl garage opruimen. Ik heb 8 soorten gezaaid.
Ik vind tomaten 1 van de gemakkelijkste teelten die er is. Zaaien is niks aan te kunnen, dat kiemt volgens mij in een diepvries. Je kunt die verpotten vanaf ze 2 blaadjes hebben piepen tot ze 10cm lange slungels zijn met 50 in een P9 pot. Gewoon in stukken trekken en in P9 potten steken, beetje aanduwen en klaar. Dat overleeft alles tussen de 50 en 5 graden. Je kunt die bijna laten doodgaan van dorst en die trekken zich altijd terug op gang. Dit jaar zijn het deze 8 soorten:
- San Marzano: Om saus van te draaien
- Noire de Crimea: Met voorsprong #1 qua smaak
- Coeur de Boeuf: De madam wil grote tomaten. Altijd grootte doet er niet toe, tot er iets groot tevoorschijn komt. Waar kennen we dat nog van...
- Kerstomaten: Voor de kinders
- Marmande: De madam wil speciale tomaten voor de tomaat garnaal dat we 4x op een jaar eten

- Premio: Trostomaten voor in de oven
- Moneymaker: Volume draaien om gewoon wat tomaten te hebben
- Rosee de Bern/St Pierre/xxx: Heb al mijn overschot zaad in 1 bak gesmeten - volgend jaar gaan het wsch nog maar 6 soorten of zo zijn
Enkel moet je ze afgedekt kunnen zetten, anders heb je ofwel vroeg ofwel laat, maar je hebt het zeker vlaggen, de plaag op je planten. On that note. Ik doe dit jaar ook mee aan het 'robuuste tomaten' project van ILVO denk ik. Iedereen krijgt zaden en je moet planten kweken in open lucht en de beste (minste plaag) oogsten en dan zaden terugsturen. Hoop is om een tomatenras te kweken dat goed in openlucht groeit en niet te veel last heeft van de plaag.
Goed ja, ik ben er weinig hoopvol op. Het is old-school selectie. Moest het zo simpel zijn, hadden ze het al 100y geleden opgelost. Naief om te denken dat een hobbyisten projectje met wat moestuinierders het plots wel zou kunnen. As said, tomaten zijn weinig werk, ik heb plek genoeg, en met wat geluk heb ik een extra kruiwagen tomaten om saus van te maken. Heel misschien krijgen we nog een robuust tomatenras in Vlaanderen <3
Die patatten zijn inderdaad beetje belachelijk aan het worden. In de lokale Horta kun je tegenwoordig denk ik 20-25 soorten kopen. "Maar meneer, je gaat toch geen puree maken van Charlotte patatten". Wel, stoemp stoemp, halve pak boter in en het is puree hoor.
Waar ik woon hadden we vroeger 3 Aveves in een straal van 10km. 1 is gestopt wegens pensioen en een louche 2e hands autodealer geworden. De andere is failliet denk ik (was er plots van de ene op de andere dag niet meer - was de enige in de buurt die zomer prei in pakjes had vroeg in het seizoen). Die ene die nog over schiet is echt zo'n luxy Aveve. 2 euro voor 10 P9 potten vragen terwijl er aan de uitgang een container staat met gratis-mee-te-nemen potjes (alles wat ze kwijt moeten in de winkel) met letterlijk 1000en potjes in

. 2 euro voor 6 sla plantjes in een bakje of 4 euro voor een tomatenplant (maar ze zijn wel speciaal want I dunno why). etc. Terwijl er recht over een Horta is waar ze sla plantjes aan 10 cent verkopen en je ze uit een plastieken bak moet pakken recht van de producent of tomatenplanten aan een euro. Bij de bomen en kleinfruit is het nog absurder. Dat zijn identiek dezelfde bomen/potten van dezelfde leverancier. In de Horta kost het vb 20 euro en in de Aveve vb 25 euro. Kippen zelfde verhaal. Kip in Horta is 15 euro. Exact dezelfde kiek in de Aveve 20 euro.
Mijn economisch hart is elke keer zwaar aan het bloeden bij het bestaan van dergelijke economische abberratie. 2 concurrenten met zware prijsverschillen voor identiek dezelfde producten op 50m van elkaar