Moeten we meer inzetten op Europese producten / diensten?

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht:

Moeten we ook in België meer inzetten op de verkoop van Europese (of Belgische) producten en diensten?

Indien ja, als boycot van andere landen wiens beleid niet aansluit bij de normen en waarden van de Europese Unie? Of louter om de Europese economie sterker te maken, zonder per se een signaal naar andere landen te willen uitsturen?

Deze thread dient om de politieke drijfveren en argumenten voor/tegen te bespreken. Voor het delen van goede Europese alternatieven, werd deze thread in het economie en recht forum aangemaakt: https://www.beyondgaming.be/threads/amerikaanse-producten-vervangen-door-europese.37134/.

Disclaimer: de eerste posts in deze thread passen qua argumentatie niet steeds in wat er in politiek en actualiteit wordt verwacht. Nu de discussie in dit subforum staat, wordt er wel op toegezien dat je je standpunten onderbouwt.

Zie je Amerika nu als onze vijand ?

Het gaat niet de goede richting uit maar we zijn toch nog altijd bevriende landen. Liever een US dan China bijvoorbeeld.

Het gaat niet de goede richting uit maar we zijn toch nog altijd bevriende landen. Liever een US dan China bijvoorbeeld.
Akkoord dat China nog veel erger is, die lijst bevat geen enkel Chinees product. Ik weet niet hoe ik de VS moet zien. Onder Trump neig ik naar vijandig gezien zijn uitspraken over Groenland, Zelenski en Poetin. Hopelijk verandert dat later.

Ik ga niet opeens stoppen met alle Amerikaanse producten te gebruiken, maar ik consumeer nu wel veel bewuster. We moeten onze eigen Europese industrie meer steunen zodat ze competitief kunnen worden. Qwant en Ecosia bv. zijn als zoekmachine echt niet zoveel slechter

Akkoord dat China nog veel erger is, die lijst bevat geen enkel Chinees product. Ik weet niet hoe ik de VS moet zien. Onder Trump neig ik naar vijandig gezien zijn uitspraken over Groenland, Zelenski en Poetin. Hopelijk verandert dat later.

Ik ga niet opeens stoppen met alle Amerikaanse producten te gebruiken, maar ik consumeer nu wel veel bewuster. We moeten onze eigen Europese industrie meer steunen zodat ze competitief kunnen worden. Qwant en Ecosia bv. zijn als zoekmachine echt niet zoveel slechter

Akkoord dat we in Europa zelf stabielere allies hebben dan in de VS. dat was vroeger al zo en onder Trump zeker. Al is het maar omwille van de geografische afstand.

Maar ik zou ook wel oppassen met de VS inneens als vijand zien. We hebben nog altijd veel dingen gemeen en gemeenschappelijke projecten en trade.

En tot nu toe heeft de VS ook nog niet echt iets hostile gedaan. De manier waarop ze dingen doen is wel heel onprofessioneel en hostile, maar concreet hebben ze nog niet echt veel anti Europa gedaan. Oekraïne niet meer steunen is ook wel gewoon hun recht als ze zover willen gaan, dat betekend niet dat we ineens geen handel meer zouden kunnen drijven. Kwa gas bijvoorbeeld helpen ze ons ook nog wel steeds uit de nood (niet enkel uit altruïsme uiteraard).

Amerikaanse producten zijn over het algemeen superieur t.o.v. Europese alternatieven. Ik ga mezelf dus echt niet dwarsbomen. Europa wordt hoe langer hoe meer een openbaar museum waar je op vakantie gaat terwijl alle technologische vooruitgang in de VS gebeurt. En dat heeft Europa enkel aan zichzelf te danken. Ik gebruik dus mijn Amerikaanse producten verder en zal nog steeds naar de VS gaan deze zomer. Als de tariffs er komen en Europa reageert kan ik een deel van m'n trip misschien nog terugverdienen door een hoop Amerikaanse producten mee te nemen om hier met winst te verkopen. 😁

Het is ondertussen wel een topic, natuurlijk. Dit mogen ze wat mij betreft ook invoeren bij ons:
Dit zou ik ook goed vinden! Altijd goed om lokale of Europese economie te steunen!

Dit zou ik ook goed vinden! Altijd goed om lokale of Europese economie te steunen!
Maar dan moeten ze helemaal eerlijk zijn. Stom voorbeeld is de olé koek. Die wordt in de fabriek van Milka gemaakt, wat dan weer in Amerikaanse handen is. In dezelfde Amerikaanse groep zitten ook Cote d'or, tomblerone, LU, TUC, prinse, ...

Maar dan moeten ze helemaal eerlijk zijn. Stom voorbeeld is de olé koek. Die wordt in de fabriek van Milka gemaakt, wat dan weer in Amerikaanse handen is. In dezelfde Amerikaanse groep zitten ook Cote d'or, tomblerone, LU, TUC, prinse, ...
Ja natuurlijk, maar ik veronderstel dat de kopers (supermarkten) dit wel weten en zo hun etiketjes kunnen aanpassen.

Het is de US (of beter haar idiote leiding) die Europa als haar vijand bestempelt. Dus geen gek idee om eens te kijken of er geen goede alternatieven zijn voor al de Amerikaanse producten waar we zo aan gewend zijn geraakt. En dat geldt zeker voor die producten waar de eigenaren op de schoot van Trump zijn gaan zitten. Ik bedoel, met goed fatsoen kun je toch geen Tesla mer bestellen?

Tis toch allemaal maar wat dubbel imo.
Gelijk de alternatieve voor de streaming platformen. Dat ga je op een Europees streaming platform een Amerikaanse film kijken. Tja.

Hoe ver wil je ook gaan met die dingen. Patagonia bv, maakt gewoon goede kwaliteit kleding en heeft zich als bedrijf keer op keer bewezen om ethisch enorm goed te handelen. Ga ik dan een ander merk kopen met misschien een 3 keer rotter bedrijf er achter, omdat het Europees is?

Just my 2 cents.

Tbh mocht ik het kunnen en weten zou ik het wss ook wel beginnen doen. Fuck dat isolationisme van Trump, tijd om onze Europese bedrijven wat te steunen.

(Ook al weet ik dat die Amerikaanse bedrijven wss zelf ook gene vragende partij zijn van deze handelsoorlogen, maar het is de enige manier om Trump dingen te laten voelen.)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb al verschillende keren aangegeven op dit forum (en IRL natuurlijk) dat we zeer bewust moeten consumeren. Laatst nog in het bedrijfswagen-topic waar we doelbewust voor West-Europees gegaan zijn.

Tot nu toe waren die statements vooral tegen China. Ik beschouwde de VS en Europa zelfs ongeveer als gelijk. Ik was een echte Atlantist en uitgesproken pro-Amerikaans.
Jammer genoeg moet ik de VS nu toevoegen aan het China-lijstje, sinds ze een bocht hebben gemaakt van 180°. Maar reken er maar op dat ik zo consequent mogelijk zal toepassen. Gisteren al mijn traditionele Heinz-ketchup vervangen door Weisner. 💪 Powermove! ;)

Neen, maar serieus. Alle beetjes helpen, daar ben ik van overtuigd.
Ik beschouw het een beetje zoals een storting voor het goede doel. Je geeft uw zuurverdiende centen om mensen te helpen, en in het geval van een goed doel is dit louter altruïstisch. Je krijgt er niets voor terug, behalve een goed gevoel. Welnu, als je dit toepast op "lokaal kopen", dan krijg je datzelfde soort goed gevoel bij elke aankoop die je bewust lokaal doet voor producten die je toch sowieso al nodig had. Dat is toch een no-brainer? Zelfs al is het nog een paar procent duurder.

Het idee dat je uw zuurverdiende centen maar liever besteedt aan zaken waar je volledig achter staat, is voor mij veel waard qua satisfaction.

Amerikaanse producten zijn over het algemeen superieur t.o.v. Europese alternatieven. Ik ga mezelf dus echt niet dwarsbomen. Europa wordt hoe langer hoe meer een openbaar museum waar je op vakantie gaat terwijl alle technologische vooruitgang in de VS gebeurt. En dat heeft Europa enkel aan zichzelf te danken. Ik gebruik dus mijn Amerikaanse producten verder en zal nog steeds naar de VS gaan deze zomer. Als de tariffs er komen en Europa reageert kan ik een deel van m'n trip misschien nog terugverdienen door een hoop Amerikaanse producten mee te nemen om hier met winst te verkopen. 😁

Als Amerika dan toch zo fantastisch is, misschien moet je dan al eens beginnen met hun "can do"-mentaliteit over te nemen i.p.v. hun producten? Dan doe je nog iets nuttigs buiten enkel en alleen maar wat cynisch liggen dwarsbomen.

Dan vraag ik me af: waarom zou je dit posten? Kan toch niet slecht zijn, om wat meer "lokaal" te kopen, of het nu uit eigen streek/land of contintent is? Daar kan je toch alleen maar voordeel uit halen?
Ik vind het wel grappig dat iedereen (zowel hier in Europa als bijvb. in Canada), zich ineens bewust wordt dat lokaal kopen dan toch beter is dan verre import (vanuit om het even waar). Wij doen dat zelf al jaren, voor alles eigenlijk voor zo ver dat mogelijk is. Van lokaal gekweekte groenten (en niet bijvb. boontjes uit Kenia) tot Europees geproduceerde wagens (liefst nog Belgische productie, maar dan blijft tegenwoordig de keuze beperkt). Beter voor de lokale ondernemers, meer tewerkstelling en het uitgegeven geldt vloeit deels terug naar de lokale economie (en vadertje staat natuurlijk :rolleyes:). Voordeel voor iedereen. En daarnaast wordt vast nog wel enorm veel geïmporteerd. Van grondstoffen tot onderdelen tot afgewerkte producten ... wat dan weer de wereldeconomie ten goede komt.
Is het altijd goedkoper? Absoluut niet, maar er zijn zeker ook voordelen als meer mensen het zouden doen i.p.v. massa consumptie uit landen met een bedenkelijke reputatie.

Amerikaanse producten zijn over het algemeen superieur t.o.v. Europese alternatieven. Ik ga mezelf dus echt niet dwarsbomen. Europa wordt hoe langer hoe meer een openbaar museum waar je op vakantie gaat terwijl alle technologische vooruitgang in de VS gebeurt.
Same here, liever dat mijn geld naar de US gaat dan naar Europa.

Als Amerika dan toch zo fantastisch is, misschien moet je dan al eens beginnen met hun "can do"-mentaliteit over te nemen i.p.v. hun producten? Dan doe je nog iets nuttigs buiten enkel en alleen maar wat cynisch liggen dwarsbomen.

Dit snap ik toch echt niet. Vanwaar dat zelfdestructieve idee? Want daar komt het imo wel wat op neer, liever een economie steunen van een ver land dan die van je eigen land en maatschappij?

Terug
Bovenaan