Motorolie

Nada

Member
Rij nu zo'n 3 jaar met een Volvo XC90 2014 (oud model). De afgelopen 3 jaar (50.000km erbij) heb ik de motorolie nooit ververst. Is dit belangrijk?

Online lees ik veel tegenstrijdige berichten, dat dit eigenlijk niet nodig zou zijn. Tot nu toe ook nog geen problemen gehad.

Hoe kan ik achterhalen welke olie ik moet gebruiken? De website van Castrol zegt 0W-30 A5/B5. Kan ik ook minerale olie gebruiken of beter synthetische?

Rij nu zo'n 3 jaar met een Volvo XC90 2014 (oud model). De afgelopen 3 jaar (50.000km erbij) heb ik de motorolie nooit ververst. Is dit belangrijk?

Online lees ik veel tegenstrijdige berichten, dat dit eigenlijk niet nodig zou zijn. Tot nu toe ook nog geen problemen gehad.

Hoe kan ik achterhalen welke olie ik moet gebruiken? De website van Castrol zegt 0W-30 A5/B5. Kan ik ook minerale olie gebruiken of beter synthetische?
Uiteraard is dat belangrijk. Wie zegt dat je dat niet moet doen, snapt weinig van mechanica. De olie neemt vanalles van vuil op en degradeert nog eens door de leeftijd. Met 50.000km en 3 jaar zou ik toch eens dringend kijken om te verversen + nieuwe oliefilter.
Welke motor is het exact? Je gaat online veel 0w30 tegenkomen zo te zien, maar als het een 5-cilinder diesel is, zal het boekje van Volvo 5w30 zeggen. En synthetisch.

Een motor gaat niet zomaar kapot van te lang te wachten met het wisselen van olie maar het is wel heel belangrijk. (Bijna) alles wordt gesmeerd (en 'gekuist) met die olie en olie heeft een levensduur. 3 jaar en 50.000km is naar mijn mening veel te lang.

Het kan perfect zijn dat uw wagen nog 200.000km verder zal bollen (als je de olie begint te wisselen, hou je deze olie er zo lang in vrees ik dat er op lange termijn wel problemen zullen komen) maar je vergroot je kansen enorm op interne schade.

Gezien je vragen heb je weinig of geen kennis van automechanica en ik zou gewoon naar een betrouwbare garage gaan.
Ter referentie: de meeste wagens geven volgens het boekje aan om elke 15-20k km een oliewissel te krijgen (en dat is volgens de echte garagisten zelfs nog te veel als je echt goed voor je wagen wil zorgen).

Het is altijd beter van je motorolie zeker elk jaar een keer te verversen (en zeker bij recentere motoren die last kunnen hebben van olievervuiling door brandstof bij het regenereren van de DPF), maar veel oudere modellen kunnen er best tegen als je het wat uitstelt. Ik had vroeger een beater car en daar verving ik ook enkel de olie en filters wanneer ik er zin in had (en dat kon best enkele jaren duren :D ). Nooit problemen door gehad. Ik ga hiermee veel oliepuristen waarschijnlijk tegen de borst stoten, maar het vervangen van filters en olie is ook wel best overrated bij veel automodellen. Belangrijk daarbij is wel dat je weet welk model je hebt en wat de bekende problemen zijn natuurlijk. Bij een auto met olievervuilingsproblemen of een hoog olieverbruik is het een must om regelmatig de olie eens te checken en vervangen.

Even getwijfeld of dit al dan niet een troll post was maar we zullen maar voordeel van de twijfel toekennen.

De ene motor kan er beter tegen dan de andere maar 50k/3j. is hoe dan ook veel te lang. Voor de levensduur van verschillende randcomponenten is te weinig of slechte smering simpelweg niet goed. Het is niet omdat er zich nu nog geen probleem manifesteert dat er geen vuiltje (pun intended) aan de lucht is.
Best de olie kiezen die de constructeur voorschrijft. Hangt meestal een sticker naast je vuldop of in de deur van de bestuurder.

Heb synthetische 5W-30 A3/B4 en synthetische 5W-30 C3 motorolie gevonden, kan ik een van deze in de plaats van synthetische 5W-30 A5/B5 olie gebruiken en bij mijn bestaande mengen voor mijn Volvo XC90 diesel 2014?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan