Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Over welke voorgaande stakingen heb je het?Toch opmerkelijk hoe de staking hier onzichtbaar voorbij loopt op het forum.
In de media ook niet zo heel veel tov de vorige stakingen.
Ik ben zelf niet de grote voorstander van deze staking, maar die wordt wel heel verkeerd voorgesteld in de media, vind ik. En de mening die je vooral veel hoort, is dat er toch hervormingen moeten komen, dus dat de vakbonden daar niet tegen mogen zijn. Zeker gezien de stakers zogenaamd nu al veel te veel rechten hebben. Maar daarin zit nooit de nuance over dat zowel ACV als ABVV wel degelijk meepraten over hervormingen en wel degelijk voorstander daarvan zijn. Dat de grote meerderheid van de klachten waardoor de vakbond nu staakt, gaat over de kwetsbaardere personen, personen die nu al achteruitgesteld zijn, en dat slechts een heel kleine minderheid gaat over die treinconducteur van 55 die niets van zijn torenhoge pensioensrechten wil afgeven.Is toch geen nieuws meer ondertussen ... ?
(helaas)
Het is 'normaal' geworden dat er wel ergens een of andere vakbond geen goesting heeft om te werken, toevallig op een maandag weer![]()
Mja, ik denk dat de gemiddelde forumbezoeker hier nu ook wel gewoon de staking moet accepteren en that's it. Threads genoeg over de mogelijke maatregelen waartegen deze staking probeert in te gaan lijkt me.Toch opmerkelijk hoe de staking hier onzichtbaar voorbij loopt op het forum.
In de media ook niet zo heel veel tov de vorige stakingen.
Als jouw recht van werken wordt beknot, moet je dat aangeven, want dat is illegaal.Iedereen is het gewoon dat de vakbonden bij elk type verandering staan te janken als een klein kind dat te horen krijgt dat het geen 20 snoepjes per dag meer gaat mogen eten.
Staken is een recht, maar werken ook. Echter trekken veel vakbonden zich daar natuurlijk niets van aan. Voor hen telt enkel het egoïsme. Volledige wegen en rondpunten afzetten, geen probleem. Dus ik snap goed dat er mensen hun geduld verliezen en met hun auto door zo'n pikket gaan rijden, ook geen medelijden mee.
En jij denkt dat er gaat ingegrepen worden als er ergens een stakerspost van 100-150 mensen een rondpunt bezet? Buiten de politie die eens een tourtje rijdt en nadien terug vertrekt want "we willen het niet escaleren"?Als jouw recht van werken wordt beknot, moet je dat aangeven, want dat is illegaal.
Net als met de auto mensen overrijden.
Ik denk vooral dat jouw recht op werken niet wordt beknot door het bezetten van 1 rondpunt. Hoogstens jouw recht op het nemen van je favoriete weg. Of ga je ook niet werken als er wegenwerken zijn?En jij denkt dat er gaat ingegrepen worden als er ergens een stakerspost van 100-150 mensen een rondpunt bezet? Buiten de politie die eens een tourtje rijdt en nadien terug vertrekt want "we willen het niet escaleren"?
Het gaat niet om mijn recht op werken. Wel om dat van alle vrachtwagenchauffeurs die hier 3 km verderop vast staan omdat ze de bedrijven niet kunnen bereiken.Ik denk vooral dat jouw recht op werken niet wordt beknot door het bezetten van 1 rondpunt. Of ga je ook niet werken als er wegenwerken zijn?
Ook hun recht van werken wordt niet aangetast. En als je niet kunt werken door omstandigheden, zijn daar regelingen voor.Het gaat niet om mijn recht op werken. Wel om dat van alle vrachtwagenchauffeurs die hier 3 km verderop vast staan omdat ze de bedrijven niet kunnen bereiken.
Hoezo wordt hun recht van werken niet aangetast als ze niet naar hun bestemming kunnen rijden? Die mensen worden gehinderd om hun werk te doen -> recht van werken wordt aangetast.Ook hun recht van werken wordt niet aangetast. En als je niet kunt werken door omstandigheden, zijn daar regelingen voor.
Wie wel gaat getroffen zijn, zijn die bedrijven. Dat is namelijk mee de bedoeling van de staking, want het zijn ook die bedrijven die sterk gelobbyd hebben voor zaken die nu in het regeerakkoord staan. Dus ja, die gaan dat vandaag merken (vandaag, dus zal nog wel meevallen) in zoverre dat sommige dingen een dagje op zich zullen laten wachten. Ik zou zeggen dat ze dat iéts minder gaan merken dan dat kwetsbare personen bepaalde maatregelen gaan merken (los van het feit of ik achter die maatregelen zou staan of niet).
Die vrachtwagenchauffeurs zijn toch aan het werk? Als ze in de file staan, worden ze niet betaald volgens jou? Het bedrijf wordt daar getroffen, niet de vrachtwagenchauffeur. En als hij getroffen wordt, zijn daar regelingen voor. Dus mensen aanrijden is een béétje overtrokken.Hoezo wordt hun recht van werken niet aangetast als ze niet naar hun bestemming kunnen rijden? Die mensen worden gehinderd om hun werk te doen -> recht van werken wordt aangetast.
Staking gaat nog maar heel weinig over kwetsbare personen beschermen. Een 58-jarige die niet tot z'n 67 wil werken is geen kwetsbare persoon.
Laat dat nu net zijn wat we niet terugvinden in het regeerakkoord van de Arizona-regering. Dat is erg onevenwichtig. De zogenaamde 'hervormingen' zijn in feite besparingen die men vooral legt bij werkmensen en de meer kwetsbare groepen in de samenleving zoals gepensioneerden, zieken, werkzoekenden en nieuwkomers.
Als vakbond hebben we verandering altijd ondersteund en mee mogelijk gemaakt door collectieve oplossingen te onderhandelen en in cao’s te gieten. De meeste van de zogenaamde hervormingen van Arizona zijn echter geen vooruitgang en breken af wat in ons collectief belang is. (...)
De grootste hervorming die in dit land moet gebeuren is een fiscale hervorming die vermogenden een correcte bijdrage laat leveren aan de samenleving. Daar dringt het ACV al jaren op aan. Maar voor dat soort hervormingen geeft de politiek nooit thuis, integendeel. De ene hervorming is blijkbaar de andere niet.
De betaalbaarheid van de pensioenen is een kwestie van (politieke) keuzes. Stel dat men weigert voldoende financiering te voorzien en kiest voor langer werken als oplossing, dan nog moet er eerst en vooral voor worden gezorgd dat langer werken überhaupt haalbaar is.
De Arizona-coalitie zet daar op geen enkele manier op in. Als vakbond hebben we veel voorstellen die de loopbaan houdbaarder kunnen maken, zoals:
- Algemene geleidelijke arbeidsduurvermindering
- Ruime mogelijkheden van tijdskrediet met vervanging op de werkvloer
- Technologische vooruitgang gebruiken om de werkdruk te verminderen in plaats van de winst te verhogen
Zorgt men daar niet voor, dan verschuiven de kosten simpelweg naar de ziekteverzekering. Nog meer mensen gaan immers ziek uitvallen. Dan zijn onze pensioenrechten misschien wel afgebouwd, maar blijft het financieringsprobleem van de sociale zekerheid nog steeds even groot.
Wat dat zogenaamde financieringsprobleem betreft: dat gaat over prioriteiten waaraan je geld wil besteden. De regering-Michel kende bijkomende lastenverlagingen toe aan bedrijven voor 7 miljard euro. Ook in het huidige regeerakkoord werd last minute beslist nog 1,5 miljard euro extra lastenverlaging toe te kennen. Die uitgaven slaan een dermate groot gat in onze sociale zekerheid dat de sociale bescherming en pensioenen er zwaar door worden uitgehold. Ook de middelen voor zorg en welzijn komen er extra door onder druk. Niet onbelangrijk weetje: bedrijven droegen ooit 34% bij aan de sociale zekerheid, vandaag is dat gemiddeld nog maar 22% (berekening denktank Minerva).
Het wordt inderdaad een uitdaging om die leerstof nog deftig aangeleerd te krijgen.Hier voor de 2e keer dat de school gesloten blijft... Het zijn 'maar' 2 dagen, maar toch jammer. Juf van de oudste (5e leerjaar) klaagt al dat het niet vlot genoeg gaat in de klas (en dat ze dus achterstaan met de leerstof) en dan zijn dat wel 2 'dure' dagen natuurlijk.
Maar ja, het zal mogelijk ook niet de laatste zijn, zeker...
Ik staak , ben eigl verplicht om te staken. De baas zei het zelf : beter staken , anders wordt het doppen. En doppen is geen geld. Dus staken it is. Verlengd weekend!Iedereen is het gewoon dat de vakbonden bij elk type verandering staan te janken als een klein kind dat te horen krijgt dat het geen 20 snoepjes per dag meer gaat mogen eten.
Staken is een recht, maar werken ook. Echter trekken veel vakbonden zich daar natuurlijk niets van aan. Voor hen telt enkel het egoïsme. Volledige wegen en rondpunten afzetten, geen probleem. Dus ik snap goed dat er mensen hun geduld verliezen en met hun auto door zo'n pikket gaan rijden, ook geen medelijden mee.
Nu zelf weinig stakers tegengekomen. Lijkt me vooral dat de grote hoop dit ziet als een extra dagske verlof. Ik zou het als werkgever wel weten als ik mensen zou moeten laten gaan.