To Streamz or not to Streamz: gezien op Streamz in februari

Streamz is een Vlaamse streamingdienst die niet alleen Vlaamse, maar ook (inter)nationale series en films bevat. Streamz biedt drie abonnementsvormen aan afhankelijk van je voorkeuren (met of zonder reclame, recente blockbusters, het aantal kijkprofielen, het aantal schermen waarop je tegelijk kan kijken, downloaden, …). Hieronder volgt een overzicht van de films en series die onze redacteurs vorige maand bekeken op Streamz.

streamz.jpg

Vyxen​

Locked​

Ik ben wel een fan van films en series met een aparte insteek. Niet gewoon pure actie of humor, maar een twist waardoor je als kijker aan het denken wordt gezet. Op Streamz sprak de titel van Locked me meteen aan. Locked in wat? Met wie? Om welke reden? Ik nam de korte beschrijving door en was meteen geïntrigeerd. In deze thriller van regisseur David Yarovesky volgen we de kleine crimineel Eddie, die dringend nood heeft aan een positieve cashflow. Wanneer hij probeert in te breken in een luxewagen, loopt het volledig mis: de auto gaat meteen op slot en ontsnappen blijkt onmogelijk.

Wat volgt is geen klassieke achtervolging of explosieve actiefilm, maar een spannend kat-en-muisspel dat zich bijna volledig binnen de wagen afspeelt. De eigenaar laat al snel van zich horen en maakt duidelijk dat Eddie niet toevallig gevangen zit. De film draait zo goed als volledig rond Bill Skarsgård (Eddie) en Anthony Hopkins (de man achter de schermen), en qua acteerprestaties valt er weinig op aan te merken. Beide acteurs weten te overtuigen. Wel had ik het gevoel dat het tempo niet altijd even goed zat, waardoor de spanning eerder in golven kwam dan constant aanwezig bleef.

De film start bovendien sterker dan hij eindigt, en tegen het slot verslapte mijn aandacht een beetje. Toch ben ik blij dat ik Locked een kans heb gegeven. Er zitten sterke ideeën in die misschien net iets beter uitgewerkt hadden kunnen worden, maar als het concept je aanspreekt, is deze thriller zeker het proberen waard.

Aeyenah​

Downsizing​

Ik zag Downsizing onlangs opnieuw op Streamz: voor de derde keer al. Het is zo’n film die ik blijf herbekijken, zonder dat ik precies kan uitleggen waarom. Geen perfecte film, en zeker geen vaste waarde in mijn must-see lijst, maar wel eentje waar ik altijd naar teruggrijp wanneer de vermoeidheid toeslaat. Downsizing (2017), geregisseerd door Alexander Payne en met Matt Damon in de hoofdrol, blijft me boeien - en dat heeft volgens mij alles te maken met het (voor mij) fascinerende uitgangspunt.

In een nabije toekomst lijkt de mensheid een oplossing te hebben gevonden voor overbevolking en klimaatproblemen. Wetenschappers slagen erin om mensen te verkleinen tot amper tien centimeter. Kleine mensen verbruiken minder, produceren minder afval en laten een veel kleinere ecologische voetafdruk achter. Paul Safranek, gespeeld door Matt Damon, is een doodgewone man die worstelt met financiële zorgen en een gevoel van stilstand in zijn leven. Wanneer hij ontdekt dat zijn spaargeld in de miniatuurwereld plots een klein fortuin waard is, lijkt de keuze snel gemaakt. Samen met zijn vrouw besluit hij zich te laten verkleinen, in de hoop op een luxueuzer en zorgelozer bestaan.

Het verhaal start bijzonder sterk en de eerste helft is zelfs geweldig. In de tweede helft verliest de film wat focus. Toch blijven de acteerprestaties overtuigend en het centrale idee intrigerend. Misschien had het concept nog scherper en consequenter uitgewerkt kunnen worden, maar al bij al is dit voor mij een film waar ik naar blijf terugkeren.

FreakyJP​

The Naked Gun​

Na meer dan dertig jaar maakte de Naked Gun-reeks vorig jaar een verrassende comeback met The Naked Gun. Geen Leslie Nielsen als Frank Drebin deze keer, maar wel Liam Neeson als Frank Drebin Jr. die in de voetsporen van zijn vader treedt als lid van de Police Squad. Hoewel Neeson zich de laatste jaren als een soort actieheld profileert, krijgen we hier toch een opmerkelijk andere kant van hem te zien. Net zoals de originele trilogie is The Naked Gun immers een ‘deadpan’ komedie die een spervuur van grappen afvuurt op de kijker en ons meeneemt in een knotsgek avontuur waarbij Drebin Jr. een gevaarlijke zaak probeert op te lossen die mogelijks het einde van de Police Squad kan inluiden. De film steunt hard op de nostalgische factor, wat fans van de originele trilogie zeker zal aanspreken,met heel wat leuke knipogen naar de vorige film, maar de film pakt het misschien toch iets te braaf aan in vergelijking met zijn voorgangers. Veel van de grappen zijn leuk gevonden, maar af en toe slaan de makers ook de bal mis, en vooral naar het einde toe wordt het wat een zootje. Desondanks wist de film meer dan eens een glimlach op mijn gezicht te brengen en was de nostalgische bui niet ver weg, waardoor ik zin kreeg om de originele films nog eens op te zetten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan